Diszkalkulia, azaz matematikai nehézségek! (beszélgetés)
Ez a fórum a következő íráshoz nyílt: Diszkalkulia, azaz matematikai nehézségek!
Én első körben elvinném mozgásvizsgálatra, sőt- azt gondolom, minden gyereknél ezzel kell kezdeni, bármilyen is a probléma. (megnézik a mozgásában a 2 agyfélteke összehangoltságát, eetlegesen kórosan visszamaradt csecsemőkori reflexek nyomait)
Ha ezen a téren minden oké, akkor pedagógiai vizsgálat célzottan a matematikai készségekre.
Nevelési TAnácsadóban érdeklődnék a helyedben.
Sziasztok!
Az én fiamnál is most borult ki a bili,hogy egy csomó nyári hf-et adtak fel.A kötelező olvasmányt még valahogy meg-meg csinálgatta,de a matek,a szorobán,ez kataszrofa!!!!!!!
Megjegyjem bal kezes,gyönyörűen ír,de néha csinál butaságokat,keveri a dolgokat,összezavarodik,elbizonytalanodik....
Hova kéne vinnem,ahol segítenének kibogóznia szálakat,ahol elmondják,hogyan segítsünk?Már a szájába rágoma feladatokat matekból,mit miért veszünk ki és adunk hozzá,hony annyi legyen.Mondjuk a szorobán nekem sem az erősségem,melleseg szakember sem vagyok,de úgy érzem hogy segítenék,de nem tudom,hogy világosítsam be a sötét foltokat nála.
Sokat a kudarca,és már megszakad a szívem.
Szerettem volna ideírni a saját honlapom címét, mert nagyon sok infót tartalmaz ami mások segítségére lehet, de a cenzúra nem engedi. Így csak annyit, hogy az adatlapomon megtalálható, a címem helyén.
Ez nem reklám, ez a saját oldalam, ami mindennemű ellenszolgáltatás nélkül működik. Úgy gondolom, sokan találhatnak rajta segítséget.
Még annyit szeretnék elmesélni, mivel én kezdtem ezt a fórumot, hogy Milán fiam azóta leérettségizett! Természetesen a matek helyett másik tantárgyat választhatott. Jelenleg éppen "jólmegérdemelt" pihenését tölti, miután szerencsésen elvégezte egy színiakadémia első évfolyamát. A sorozatos megaláztatásokat szépen lassan, talán sikerül kihevernie, de az nem megy egyik napról a másikra.
A diszkalkulia kapcsán én azokat a vonatkozásokat látom igazán problémának, amikről kevés szó esik. A gyereket diagnosztizálják, elküldik a nevelési tanácsadóba. A szülő lelkesen járatja, de semmi változás. Fel is mentik matekból és letudja a problémát. Megváltozik az igényszint. Már nem kell érettségizni, szóval fellélegezhet a család. Az is jó, ha nem csapják be a boltban... Tegyük fel, hogy ezen mind végig is megy a szülő és az egész aggódó család. A helyzet kezelve van.
DE Nem mondta senki, hogy a diszkalkulia nem elhatárolható probléma. Más tanulási nehézségeket is okoz. Tapasztalat, hogy a nyelvtan, olvasás, szöveg megértés, fogalmak használata, kifejezőkészség és sok más, logikai gondolkodást igénylő tantárgyban visszaesik a gyerek teljesítménye és ezzel senki nem foglalkozik. Buta. Ezt hiszi róla már mióta az osztály és a tanító néni. Lassan ő is elhiszi, pedig lehet fejleszteni ezeket a készségeket és egy diszkalkuliás gyerek is lehet minden másban jó tanuló! Csak speciális törődét igényel. Nap mint nap foglalkozom ilyen gyerekekkel és úgy látom ezekről a problémákról nem esik szó...
Szia!
Érdemes kivizsgálni,elképzelhető,hogy diszkalkulia.
Az,hogy utálja a tanárt,utálja a matekot ez lehet a kudarctól is,hogy nem megy neki.Amióta a fiam 4-es matekos lett,azóta már szívesebben veszi a matekórákat,a leckéit is hamar megcsinálja,jobban oda teszi magát a dolgozatoknál,stb....nagyon sok függ attól,hogy milyen élmények érik őt.Ha csupa rossz,akkor nincs kedve hozzá,nem érdekli,stb...
Tehát a vizsgálat mindenképpen jó ötlet!
Nem:)Jártam vele ugyan egy logopédiai intézetbe egy matektanárhoz,de az nem vált be.Vagy lehet bevált volna,de kevés volt a heti egy alkalom.
Aztán egy ismerősöm ajánlotta ezt a fiatal lányt.Ő egy olyan suliban tanított,ahol szellemi fogyatékos gyerekek voltak többségben.
Sztem az én nagyfiamnál az volt a gond,hogy az alapokat nem kapta meg alsó tagozatban,nagyon kevés dolgot fogott fel amik az órán elhangzottak:(Most már 2.éve jár ehhez a lányhoz és tényleg meg vagyunk elégedve.Ő visszament teljesen az alapokhoz,amik hiányoztak a fiamból ő pótolta és ami nem volt világos,azt helyretette benne.
De tudom,hogyha nincs ez a tancsi,akkor most is csak szenvednénk a matekkal.Én sajna segíteni nem tudok neki,mert sztem én simán elmondhatom magamról,hogy diszkalkukiás vagyok.Sokszor a 3.os fiam matekjában nem tudok segíteni:(
ha elvégezte a diszkalkulia tanfolyamot, akkor biztos szakszerűen csinálja.
A terápia kissé eltér a matematika tanításának didaktikájától. Éppen ezért nehéz igazán jól csinálni, mert nagyon aprólékos felkészültséget igényel és apró lépések egymásra épülő sorozatát
Találtam egy cikket róla...
A számolási zavar, diszkalkulia
A matematikai, számolási képességek zavara egy összetett tünetegyüttes. Sok-sok képesség gyengesége, hiánya idézi elő. Gyakran jár együtt az olvasás-írás területén mutatkozó zavarokkal. A súlyos diszkalkuliás tünetek köre kiegészülhet a beszéd- és nyelvfejlődés zavaraival is.
Az érzékelés-észlelés folyamatának sérülése
Az akusztikus érzékelés zavara okozhatja a 6-7, 7-4 számnevek összetévesztését, a zöngés-zöngétlen hangok, vagy a rövid-hosszú mássalhangzók megkülönböztetésének nehézségét.
A látási érzékelés zavara a 6-9 számjegyek keveredését, az olvasásában a p-b-d betűk helytelen felismerését idézheti elő.
A látási észlelés, a téri, síkbeli tájékozódás zavara miatt összetévesztheti a nagy írott E betűt és a 3-as számjegyet, az olvasásban gyenge tanuló a nyomtatott kisbetűket csereberélheti, ilyen a t-f betűk. Hibás lehet a számok és műveletek elhelyezése a négyzethálós füzetben.
A mozgásfejlődés zavarai
Egyaránt megfigyelhető részképesség-gyenge gyerekeknél a nagymozgások ügyetlensége, valamint a finommozgás alacsonyabb szintje. Ebből adódóan a számjegyírás és a betűírás is rendezetlen, csúnya.
A mozgás-beszéd összehangolt működésének fejletlensége miatt a megszámlálás és a szótagolás nehezített.
A jobb és baloldal összekeveredik. Hosszú ideig nem tisztázott, hogy jobb vagy balkezes-e a gyermek, gyakran váltogatja a kezét a ceruzafogásnál.
A figyelem, emlékezet, gondolkodás gyengeségei
A diszkalkuliás, diszlexiás gyerekek figyelme szétszórt, rövid ideig képes koncentrálni, figyelemmegosztása alacsony szintű, fáradékony.
Az emlékezeti funkciók hallási és látási szinten is fejlesztésre szorulnak. Az emlékezés sérülése miatt egy két-három mondatból álló mesére való visszaemlékezés is nehézséget okozhat, illetve a matematikában a szöveges feladatokban lévő adatok vagy egy képlet, megoldási menet megjegyzése sem lehetséges.
A rövid távú emlékezet hiányosságai miatt egy írásbeli műveletvégzéskor a maradék fejben tartása lehetetlen feladat a gyermek számára. (Az ujján mutathatja, vagy lejegyezheti korrekcióként)
Az utánmondó emlékezet sérülésekor a diszkalkuliás gyermek két számot sem képes visszamondani. Ha a sorozat, a rendezés képessége érintett, akkor a számsorok képzése (növekvő, csökkenő), akár egyesével számlálás is gondot okozhat, olvasásnál a betűsorrend megtartása, felidézése nehezített.
Az egyes számolási lépések megtartására például a tízes átlépéses összeadásnál lenne nagy szükség. A sorrendiség képessége a számegyenesen való tájékozódáshoz, a számszomszédok ismeretéhez elengedhetetlen. Olvasás-írásnál a hangok-betűk sorrendje is szigorúan meghatározott. Számok, betűk kihagyása, felcserélése, megfordításai fordulnak elő hibás működés esetén.
A gondolkodást vizsgálva azt tapasztaljuk, hogy nehezített a fogalmak kialakulása, a szimbólumok felismerése, tartalmi azonosítása, az elvonatkoztatás folyamata. Nehézséget okoz a gyermek számára egy számjegy, egy matematikai jel, egy betű, illetve egy ékezeti jel azonosítása.
Az analízis-szintézis gondolkodási műveletének sérülésekor egy egyszerű, leírt összeadás elvégzése is nehéz, mert a számokat számjegyekre kell bontani, műveleti jeleket kell megállapítani, majd szintézissel a műveleti irányt, számolási technikát kijelölni.
Olvasásánál ugyanakkor problémát okoz a szótagokra, hangokra bontás, illetve ezek összeillesztése.
Az analógiás gondolkodás minden tanítási-tanulási folyamathoz nélkülözhetetlen. Nélküle nincs szabályalkotás, matematikai és nyelvtani egyaránt.
Beszéd-és nyelvfejlődési zavar, mint társtünet
A gyermek alacsony nyelvi szintje miatt nem különülnek el például a kisebb-nagyobb, a több-kevesebb fogalmai. Nehezített lehet a fogalmak pontos megnevezése, rokonértelmű szóként használhatja a mennyivel több helyett a mennyiszer többet. Szókincsszegénység, olvasás-gyengeség miatt a szöveges feladatok elolvasása, értelmezése szinte lehetetlen feladat. Kisgyermekeknél a számnevek megjegyzése (mint fogalom) is nagy problémát okoz.
Környezeti tényezők, másodlagos pszichés sérülések
Súlyosbíthatják a diszkalkuliás tüneteket, ha otthonról mennyiségélmények nélkül érkezik a gyermek az iskolába az elhanyagoló családi háttér miatt.
Ha kudarcok érik a tanulót, a matematika-tanulással szemben idegenkedés, a számolást megkívánó helyzetek tudatos elkerülése léphet fel, emiatt gátlásos, szorongó személyiségűvé válhatnak. Ha az elhárító mechanizmus jelentkezik, akkor gátlástalanság, bohóckodás lehet a következmény. Ezek kihatnak kapcsolatteremtésükre, osztályon belüli helyzetükre is.
A képességfejlesztésen túl
A matematika gyengeségeit mutató gyermekek fejlesztésében szerepet kell kapnia a fent említett valamennyi képesség erősítésének, a nehézségek leküzdésének.
Ezeken túl a diszkalkuliás gyerekeket megpróbáljuk rávezetni a matematika logikájára, megismertetjük a számrendszerünk felépítésével, kialakítjuk képzetét a számok köréről, összefüggéseiről, mindennapi helyzetek szövegbe ágyazásával (szöveges feladatok) érthetővé tenni a műveletek szükségességét. Megtanítjuk őket a pénzhasználatra, hiszen fontos, hogy a gyakorlatban is megtapasztalják, hogy miért kell megtanulni számolni. A tanulási folyamatban nagyon fontos a megértési és a gyakorlási szakaszok váltogatása.
Sokféle eszközt kipróbálunk, és a gyermek számára legmegfelelőbbet addig használjuk, amíg azt ő szükségének érzi, míg elméleti síkon, gondolkodásban elvonatkoztatva nem tudja alkalmazni (kéz ujjai, korongok, pálcikák, színes rudak, számegyenes, papírpénzek).
A sérülés az agy azon részeinek genetikai vagy veleszületett károsodása, amelyek a matematikai képességek kifejlődésének anatómiai-fiziológiai alapját képezik.
Az általános mentális képességekben eltérés nincs.
A diszkalkulia tehát a matematikai fogalmak, műveletek és technikák elsajátításában és alkalmazásában jelentkező tanulási gátoltságot, akadályozottságot jelent.
Kezelhető, enyhíthető, de nem gyógyítható.
Szia!
Mi érdekelne pontosan?
Ügyes anyuka vagy!
Ha az alsó tagozatot nézzük, elvárjuk a gyerekektől, hogy mini polihisztorok legyenek. Valójában majd az életben mindenkinek majd egy konkrét vonalra kell ráfeküdnie. Ami nem fontos, nem kellene erőltetni.
Pl egy jó asztalos legyen jó geometriából, matekból, de nem fontos, hányasa van töriből...
Ugyanakkor egy joghallgatónak nem biztos hogy a differenciálszámítással kell keresnie a kenyerét.
Ha a gyerekeinket így tekintjük, már nem is lesz olyan nagy baj, ha nem kiemelkedő minden területen. (Nálam ez bevált.)
A matematika alapjaihoz nem elméleti úton kell eljuttatni a gyerekeket.
Sajnos ha a tanító nem figyel erre, akkor egy enyhén dyscalculia-s gyerekből is komoly eset fejlődhet ki.
Naponta látom, hogy még nincs számfogalma a gyereknek, de már szorozni tanítják --- elméletben, gyakorlati tevékenységek nélkül, "mert az olyan macerás".
Elő a kukoricákkal, s a golyós számolókkal, a józan paraszti ésszel, s egy egyszerű dolog lesz a matematika!
Szia!
Véletlenül jutottam a hozászólásodhoz.
Amennyiben a kislányodnál észrevetted, hogy a metematikai gondolkodás területén nehézségei vannak, mindenképpen keressétek fel a lakóhelyeteken a Nevelési tanácsadót, esetleg az iskolátokben van fejlesztőpeagógus, akkor útbaigazítást adhat.
Egy vizsgálat körvonalazza a problémás területeket, de nem kell megijedni, orvosolható, lehet hatékony a fejlesztés, a terápia.
Fontos a gyerkőcöknél, hogy jobbkezes-e, nem baj, ha balos, de akkor mindenben az domináljon, ugyanilyen a téri tájékozódás, testséma, szem-kéz koordináció, a stb. nem is sorolom, elnézést, hogy beleavatkoztam. Csak segíteni igyekeztem.
Minden jót, kellemes hétvégét!
A vizsga alóli felmentés még csak csak, de a tanulás alóli az már sok.
Sok sok gyereket tanítottam meg számolni úgy, hogy a fenti módon már kidobták őket az oktatás szemétdombjára.
A piacon majd nem adnak felmentést.
Na mindegy, nem füstölgök, ez az oldalam, van erről is szó ezért ha érdekel valakit olvassa el: [link]
Sziasztok!
Én 1 éve fejeztem be a levelező tagozatos gimnáziumot. Anno mindig a matek miatt voltam sikertelen, ezért is nyergeltem át akkor a szakiskolába. Aztán munka mellett még mindig nem ment a matek, így jelentkeztem dyscalculia vizsgálatra (30.000 Ft), ahol megállapították a részképesség-zavart, felmentést kaptam matektanulás és matek-érettségi alól, helyette más tárgyat kellett választanom. Szerintem 4 jeles és 1 db négyes elég jó eredmény így az érettségiben. :-)
Én csak annyit tudok nektek avasolni, hogy keressetétek fel a lakóhelyetekhez legközelebbi TKVSZRB-t (Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság) és ott egy vizsgálat során kiderül, hogy valóban van-e probléma és hogy pontosan hogyan lehet fejleszteni a gyermeket.
Mert bizony a korrepetáló tanár ilyenhez nem elég...
Szia!
Őszintén sajnálom, hogy nem vették észre nála korábban. Ez furcsa, hiszen azért a matematika tanároknak kötelességük értesíteni az igazgatót, hogy a gyermek matematikai képességeivel évek óta nincs rendben minden. Ezért is lesz jó, amit bevezetnek, miszerint minden iskolában kell lennie legalább egy gyógypedagógusnak, aki hozzáértően el tudja dönteni, ha fejlesztésre van szükség. Mindazon által a legegyszerűbb az lenne, ha minden gyerek járna óvodába, hiszen akkor elkezdődhetne még az iskola előtt a korai fejlesztés és mire magasabb szintre jut a gyermek, a diszkalkulia súlyosságától függően a 2-es, 3 -as szintet képes elérni.
Nem is értem, hogy nem figyelnek a tanárok :SS
Egyébként nekem barátnőmmel kapcsolatban van ehhez hasonló történetem, csak neki a hallássérülésével. Ha gondolod, elmesélem.
Addig pedig csak kitartást tudok kívánni, illetve hogy a kisebbik fiaddal már könnyebben teljenek azok a fránya matekos évek! :)
Szia
Az én kislányomnak is ilyen jeleggü problémája van sajnos.Ő 4-ik osztályos.A matekból való felmentés nem az első dolog amit tesznek.Ha jól tudom a diszkalkuliának több fokozata van.És én hallottam olyanról is akit felnőttként fejlesztettek,SIKERREL!
Nekem a legnagyobb problémám,hogy nem találok fejlesztő tanárt.Egy korrepetálo tanár kevés.
Grétus!A helyileg illetékes nevelési tanácsadóba kell vinni a kislányodat és ők megállapithatják a bajt.Az én lánykámnál is elsőben látható volt a baj,de senki nem tanácsolt semmit.
Ne hagyd magad.Még az elején megelőzhető a nagy baj.Sok sikert nektek!!!
További ajánlott fórumok:
- Középiskolai felvételi matematikából 2010-ben
- Ti mennyi pénzből éltek havonta és hogyan viselitek az esetleges pénzügyi nehézségeket?
- Isten és a matematika
- A nehézségek ellenére is le lehet fogyni
- Hol találhatok Zrínyi matematikaverseny feladatokat?
- Nektek is nehézséget jelent reggelente a tükörbe nézni/kilépni az utcára?