Főoldal » Fórumok » Babák & Mamák fórumok » A gyermekem már iskolás - tapasztalatok, tanácsok fórum

A gyermekem már iskolás - tapasztalatok, tanácsok (beszélgetés)


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... ❯❯
4505. Mocori
2014. okt. 22. 21:49
Sziasztok! Ha valaki olvassa a forumot, egy kérdésem lenne :-)! A szülői jogokról tud-e vki vmit?
2014. márc. 13. 10:29
Ki tudja, beleszámít-e a magatartásba egy ofői dicséret? Nálunk szombaton amelyik gyerkőc elmegy az ünnepségre ofői dicséretet kap. Az enyém nem nagyon akar, de a dicséret miatt azért látom már gondolkodik rajta.:)
2012. okt. 30. 16:47

Érés és tanulás, a fejlődés fogalma, a család hatása



Mikor gyermekünk születik, szinte azonnal figyelni kezdjük, hogy „kire hasonlít” és hogy „hogyan fejlődik”. De vajon mit is jelentenek ezek a kifejezések?


A fejlődés filozófiai fogalmával olyan változások sorozatát jelöljük, amelyben a változó jelenség új, minőségileg magasabb fokot ér el. A változások mozzanatai egymásból következnek, egymást meghatározó viszonyban állnak, s időbeli egymásutánjuk is megállapítható. A pszichikus fejlődést úgy tekinthetjük, mint a tulajdonságok és a viselkedés növekvő differenciálódását és integrálódását. A fejlődés egyes szakaszai törvényszerűen következnek egymásra, egész fejlődési szakaszokat kihagyni, átugrani nem lehet.


A gyermek fejlődő lény; életének minden szakaszában az átalakulás, változás állapotában van. Fejlődése abban a pillanatban megkezdődik, amikor a megtermékenyülésnél a pete- és a csírasejt egyesül. Fejlődését meghatározza azoknak a feltételeknek az összessége, amelyek között zajlik. Például a tápláló környezetnek először hatnia kell a megtermékenyített petesejtre, hogy az így létrehozhasson valamit, ugyanakkor már benne vannak azok a fehérjestruktúrák, melyek az öröklött adottságok hordozói. A fejlődési folyamatnak tehát már a kezdeti szakasztól kezdve belső és külső feltételei vannak. Belső feltételnek tekintjük az öröklést és az érést, külsőnek az egyénre ható természeti és társadalmi hatásrendszert. Semmiféle viselkedés nem lehet független sem az örökletes faktortól, sem pedig a környezettől. Ez az az összejátszás, melynek során a külső mindig belsővé lesz, a belső pedig a megfelelő külsőt követeli és keresi.


Az öröklés biztosítja azokat az alkati sajátosságokat, adottságokat, amelyek a pszichikus fejlődés talaját képezik. Az érés lényege az adottságokban rejlő lehetőségek kibontakozása biológiai program alapján, a külső feltételektől többé-kevésbé függetlenül. Az érés lehet szomatikus és pszichikus. Magát az érési folyamatot felgyorsíthatják vagy lelassíthatják a külső feltételek. A fejlődés legfontosabb hatótényezője a külső hatásokra létrejövő tanulás, tapasztalatszerzés. Semmiféle magasabb rendű viselkedés nem képzelhető el tanulási hatások nélkül. Ugyanakkor mindenfajta tanulásnak megvan az „optimális érési ideje”, ilyenkor történik a legkönnyebben, leggyorsabban az elsajátítás. Az „optimális érési idő” előtt a személy még alkalmatlan az adott tanulási formára, elmulasztása esetén viszont úgynevezett „nevelési deficit” mutatkozik. Itt is megmutatkozik, hogy a külső és belső tényezők elválaszthatatlanok egymástól.


A gyermek születésétől kezdve találkozik a külvilággal. Életében az első közösség, amely hatást gyakorol rá, fejlődését elősegíti, és amellyel tevékeny kapcsolatba lép, a család. Itt találkozik először az emberi viszonylatokat alakító és szabályozó, illetve a kapcsolatokban alakuló érzelmekkel, magatartási normákkal és értékekkel, itt kapja az első ösztönzéseket a világ megismerésére, felfedezésére. A gyermek érzelmi kiegyensúlyozottsága, biztonságérzete és érzelmi fejlődése szorosan összefügg a családi otthon légkörével. Ezt a szülők érzelmi- hangulati állapota, egymáshoz fűződő viszonya, magatartási stílusa alakítja. A család érzelmi légkörének hatása elsősorban az erkölcsi fejlődésben, a felelősségtudat, a lelkiismeret, az önkritika kialakulásában mutatkozik meg. Kedvező esetben (szeretetre épülő kapcsolatok, demokratikus, megértő, nem túl szigorú, de határozott követelményeket állító környezet) a szülői elvárások, normák a szocializáció folyamata során olyannyira a gyermek sajátjává válnak, olyan stabil személyiségvonássá fejlődnek, hogy képes lesz ellenállni a kísértésnek, az erkölcsi szabály megsértésére csábító alkalmaknak. Ha mégis vét ellenük, meg kell küzdenie lelkiismeretével. Kedvezőtlen körülmények között (durva, erőszakos légkör, következetlen, laza követelmények, érdektelenség a gyerek iránt) ezek a belső kontrollfunkciók, az autonóm erkölcsi viselkedés nem alakul ki, s a magatartást kizárólag a jutalom és a büntetés szabályozza. Ugyanakkor a demokratikus, megértő, nem túl szigorú, de következetes légkörben nevelkedő gyermek aktívabb, alkotóbb (kreatívabb), megismerő tevékenysége fejlettebb, bátran kísérletezik az ismeretszerzésben. Természetesen a gyermek növekedése, fejlődése folyamán változik a család funkciója, a gyermek családhoz fűződő kapcsolata. A kezdeti védelemnyújtás és teljes függés állapotát a családon kívüli kapcsolatok bővülésével, szervezett és spontán hatások differenciálódásával fokozatosan az önállósodás és függetlenedés váltja fel. Serdülő- és ifjúkorban a gyermek élethelyzetétől és egyéni sajátosságaitól függően, egyre inkább a szimmetrikus kapcsolat válik jellemzővé. Ugyanakkor a formálódó személyiség az őt érő hatások között szelektál, egyes hatásokat felvesz, másokat elutasít- ez az önszabályozás, mely nyilvánvalóan a gyermek belső személyiségfejlődésének következménye.


Láttuk tehát, hogy a gyermek fejlődése bizonyos mértékig biológiai program alapján megy végbe, ám ezt is lassíthatja, vagy gyorsíthatja a kedvező, illetve a kedvezőtlen környezet hatása. A család, mint az első társadalmi környezet, amellyel a gyermek kapcsolatba kerül döntő hatással van a gyermek személyiségfejlődésére. Nem mindegy tehát, hogy milyen családot építünk magunk köré. Természetesen ebben megmutatkoznak saját tapasztalataink, melyeket azonban tudatosan elfogadhatunk, átalakíthatunk, vagy elutasíthatunk.

4502. virgilius (válaszként erre: 4499. - Emesecske)
2012. okt. 27. 12:35
Szerintem bármit, de a sarokba ne állítsd!
4501. emesecske (válaszként erre: 4500. - G1977g)
2012. okt. 26. 18:50
Hát én is erre gondoltam. Csak hát nálunk a suliból jön haza így. éjszaka soha nem pisil be.
4500. g1977g (válaszként erre: 4499. - Emesecske)
2012. okt. 26. 18:18
Szia, lehet csak stresszel, izgul. Az én fiam most lett másodikos, nagyon szeret suliba járni. Kitűnő tanuló, csak ötöse van, és szeretik őt az osztálytársai. Mégis előfordult szeptemberben-október elején, hogy több éjszaka is bepisilt. De annyira, hogy tocsogott az ágy, ő pedig fel sem ébredt, csak reggel vettük észre. Persze megbeszéltük a dolgot, szerencsére mostanában nem fordult elő.
4499. emesecske
2012. okt. 26. 17:59

Sziasztok. Lenne egy kérdésem. Lányom most került iskolába. Szereti és nagyon ügyes is. Csak hogy van egy kis problémánk. Szinte minden nap bepisilve jön haza. Ez nagyon kényelmetlen, mert hát még a bölcsiben(még nem volt 2 éves), egyik napról a másikra szobatiszta lett. Soha nem volt ilyen. Még éjszaka sem. Egyszer csak mondta, hogy vegyük le a pelust és utánna már bugyiba jártunk. Most meg már itthon is észrevettem, hogy bepisil. Nem teljesen, csak becsurog neki. Na de akkor is. 7 évesen? Egyszerűen nem tudok napirendre térni a dolog fölött. Már próbáltam szép szóval, beszélgetve. Próbáltam tudomást sem venni róla, de semmi nem használ. Most éppen a büntetést választottam, mert hát több ötletem már nincs. Így most a sarokba áll és el van tiltva a tv-től, meg a barátnőitől.

Szerintetek mit tegyek?

2012. okt. 3. 19:44

Lupsánné Kovács Eta

Reggeli készülődés


Álmos vagyok, korán van még

Az órát nézem, talán fél hét...

Olyan jó aludni reggel,

Anya is, csak most kelt még fel!

Hol a pulcsim, hol a pólóm?

Nem kérem a teát forrón


- Siess, öltözz, Anya sürget,

Húzzad gyorsan a cipődet...

Bepakoltál a táskádba?

Indulunk az iskolába.

Mindennap ó, miért menjek?

Jártam már oda eleget.


Tudok olvasni, és írni,

És még számolni, zenélni

Lenne mindig zeneóra...

Az iskola de jó volna!

Talán majd, ha nagyobb leszek,

Én döntöm el, mikor megyek.

4497. rohangya77 (válaszként erre: 4496. - Virgilius)
2012. szept. 19. 18:46

igen jol érzi magát

nem mostanába igen elhanyagolja

4496. virgilius (válaszként erre: 4495. - Rohangya77)
2012. szept. 19. 09:48

Ricsi ötödikes már?

És jól érzi magát a suliban továbbra is?

Sakkot csinálja még? G már nem.

4495. rohangya77 (válaszként erre: 4494. - Virgilius)
2012. szept. 19. 07:30

nagyon be szigorítottak Gergelyéknél

tudod az iskolánk egyesült a Vard Máriával leány iskola így oda költöztették AZ 5-6-7-8 osztály így most új iskola és mert sok sok tanár .

Az osztály főnök nagyon szimpatikus nő ,matek és a magyar nagyon kemény ,a többi tanár is ad rendesen házit .És Ricsi busszal jár héjíjaratós busszal haza .igy sok a változás

4494. virgilius (válaszként erre: 4493. - Rohangya77)
2012. szept. 17. 16:04
Mi volt a szülőin, Hangyi?
2012. szept. 11. 06:54

Jó regelt mindenkinek

Nagyon várom már a holnapot holnap lesz a szülöiértekezlet

2012. szept. 9. 20:48
szivesen jó éjszakát
4491. pillango2004 (válaszként erre: 4490. - Rohangya77)
2012. szept. 9. 18:40
Ok. Köszi!
4490. rohangya77 (válaszként erre: 4489. - Pillango2004)
2012. szept. 9. 18:36
Sok sikert azért írd meg hogy sikerült és mi lett a vége ?
4489. pillango2004 (válaszként erre: 4488. - Rohangya77)
2012. szept. 9. 18:28

Mi is ezen gondolkodtunk, hogy nagyon kevés!

Csütörtökön lesz szülői majd megfűzzük őket!

4488. rohangya77 (válaszként erre: 4487. - Pillango2004)
2012. szept. 9. 18:24
Az lenne a legjobb ha mindenki de legalább az osztály fele aláírná
4487. pillango2004 (válaszként erre: 4486. - Rohangya77)
2012. szept. 9. 18:21
De nem gáz, ha az osztályból csak 4 szülő írja alá? :(
4486. rohangya77 (válaszként erre: 4485. - Pillango2004)
2012. szept. 9. 17:57
írjatok egy petíciót ez ügyben mert ez kitolás a gyerekekkel,és vigyétek az igazgató elé .
2012. szept. 9. 14:26

Rég jártam erre, de most van egy nagy problémám. Remélem valaki tud segíteni.

Lányom 3-os, iskola otthonos suliba jár, de viszont szeptemberbe kicserélték a padokat és nem tud semmit otthagyni így reggel visszük délután hozzuk a 8-9 kg-os táskát!

Még felakasztani sem tudja a pad oldalára, így egész nap a földön van!

A tanító nénik nem nagyon foglalkoznak a problémával!

A szülő mit tehet ilyenkor?

22.-en vannak az osztályba kb 4 szülő foglalkozik a témával a többi lesz..ja.

Mit tehet a szülő?

4484. rohangya77 (válaszként erre: 4483. - Alfoldi13)
2012. júl. 15. 10:02
szia s mikor mentek ?
4483. alfoldi13
2012. júl. 15. 09:20
de viszem a balcsira is
4482. alfoldi13
2012. júl. 15. 09:19
én adrit igen
2012. júl. 15. 09:16

sziasztok

Gergő most hogy nem nyüstölöm olvasással egyre többet olvas örömét leli az olvasásban

2012. júl. 5. 07:52
sziasztok jó reggelt
2012. júl. 3. 06:36

sziasztok jó reggelt

Látom nyári szünet van sehol senki

4478. rohangya77 (válaszként erre: 4477. - Virgilius)
2012. júl. 1. 22:29

szia

Köszi jól most jöttünk haza a sakk táborból kár

4477. virgilius (válaszként erre: 4476. - Rohangya77)
2012. jún. 25. 09:15
Szia Hangyi, hogy vagytok? :)
2012. jún. 23. 08:04
jó regelt
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... ❯❯

További ajánlott fórumok:


Minden jog fenntartva © 2005-2024, www.hoxa.hu
Kapcsolat, impresszum | Felhasználói szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | Facebook