A gyermekem már iskolás - tapasztalatok, tanácsok (beszélgetés)
Érés és tanulás, a fejlődés fogalma, a család hatása
Mikor gyermekünk születik, szinte azonnal figyelni kezdjük, hogy „kire hasonlít” és hogy „hogyan fejlődik”. De vajon mit is jelentenek ezek a kifejezések?
A fejlődés filozófiai fogalmával olyan változások sorozatát jelöljük, amelyben a változó jelenség új, minőségileg magasabb fokot ér el. A változások mozzanatai egymásból következnek, egymást meghatározó viszonyban állnak, s időbeli egymásutánjuk is megállapítható. A pszichikus fejlődést úgy tekinthetjük, mint a tulajdonságok és a viselkedés növekvő differenciálódását és integrálódását. A fejlődés egyes szakaszai törvényszerűen következnek egymásra, egész fejlődési szakaszokat kihagyni, átugrani nem lehet.
A gyermek fejlődő lény; életének minden szakaszában az átalakulás, változás állapotában van. Fejlődése abban a pillanatban megkezdődik, amikor a megtermékenyülésnél a pete- és a csírasejt egyesül. Fejlődését meghatározza azoknak a feltételeknek az összessége, amelyek között zajlik. Például a tápláló környezetnek először hatnia kell a megtermékenyített petesejtre, hogy az így létrehozhasson valamit, ugyanakkor már benne vannak azok a fehérjestruktúrák, melyek az öröklött adottságok hordozói. A fejlődési folyamatnak tehát már a kezdeti szakasztól kezdve belső és külső feltételei vannak. Belső feltételnek tekintjük az öröklést és az érést, külsőnek az egyénre ható természeti és társadalmi hatásrendszert. Semmiféle viselkedés nem lehet független sem az örökletes faktortól, sem pedig a környezettől. Ez az az összejátszás, melynek során a külső mindig belsővé lesz, a belső pedig a megfelelő külsőt követeli és keresi.
Az öröklés biztosítja azokat az alkati sajátosságokat, adottságokat, amelyek a pszichikus fejlődés talaját képezik. Az érés lényege az adottságokban rejlő lehetőségek kibontakozása biológiai program alapján, a külső feltételektől többé-kevésbé függetlenül. Az érés lehet szomatikus és pszichikus. Magát az érési folyamatot felgyorsíthatják vagy lelassíthatják a külső feltételek. A fejlődés legfontosabb hatótényezője a külső hatásokra létrejövő tanulás, tapasztalatszerzés. Semmiféle magasabb rendű viselkedés nem képzelhető el tanulási hatások nélkül. Ugyanakkor mindenfajta tanulásnak megvan az „optimális érési ideje”, ilyenkor történik a legkönnyebben, leggyorsabban az elsajátítás. Az „optimális érési idő” előtt a személy még alkalmatlan az adott tanulási formára, elmulasztása esetén viszont úgynevezett „nevelési deficit” mutatkozik. Itt is megmutatkozik, hogy a külső és belső tényezők elválaszthatatlanok egymástól.
A gyermek születésétől kezdve találkozik a külvilággal. Életében az első közösség, amely hatást gyakorol rá, fejlődését elősegíti, és amellyel tevékeny kapcsolatba lép, a család. Itt találkozik először az emberi viszonylatokat alakító és szabályozó, illetve a kapcsolatokban alakuló érzelmekkel, magatartási normákkal és értékekkel, itt kapja az első ösztönzéseket a világ megismerésére, felfedezésére. A gyermek érzelmi kiegyensúlyozottsága, biztonságérzete és érzelmi fejlődése szorosan összefügg a családi otthon légkörével. Ezt a szülők érzelmi- hangulati állapota, egymáshoz fűződő viszonya, magatartási stílusa alakítja. A család érzelmi légkörének hatása elsősorban az erkölcsi fejlődésben, a felelősségtudat, a lelkiismeret, az önkritika kialakulásában mutatkozik meg. Kedvező esetben (szeretetre épülő kapcsolatok, demokratikus, megértő, nem túl szigorú, de határozott követelményeket állító környezet) a szülői elvárások, normák a szocializáció folyamata során olyannyira a gyermek sajátjává válnak, olyan stabil személyiségvonássá fejlődnek, hogy képes lesz ellenállni a kísértésnek, az erkölcsi szabály megsértésére csábító alkalmaknak. Ha mégis vét ellenük, meg kell küzdenie lelkiismeretével. Kedvezőtlen körülmények között (durva, erőszakos légkör, következetlen, laza követelmények, érdektelenség a gyerek iránt) ezek a belső kontrollfunkciók, az autonóm erkölcsi viselkedés nem alakul ki, s a magatartást kizárólag a jutalom és a büntetés szabályozza. Ugyanakkor a demokratikus, megértő, nem túl szigorú, de következetes légkörben nevelkedő gyermek aktívabb, alkotóbb (kreatívabb), megismerő tevékenysége fejlettebb, bátran kísérletezik az ismeretszerzésben. Természetesen a gyermek növekedése, fejlődése folyamán változik a család funkciója, a gyermek családhoz fűződő kapcsolata. A kezdeti védelemnyújtás és teljes függés állapotát a családon kívüli kapcsolatok bővülésével, szervezett és spontán hatások differenciálódásával fokozatosan az önállósodás és függetlenedés váltja fel. Serdülő- és ifjúkorban a gyermek élethelyzetétől és egyéni sajátosságaitól függően, egyre inkább a szimmetrikus kapcsolat válik jellemzővé. Ugyanakkor a formálódó személyiség az őt érő hatások között szelektál, egyes hatásokat felvesz, másokat elutasít- ez az önszabályozás, mely nyilvánvalóan a gyermek belső személyiségfejlődésének következménye.
Láttuk tehát, hogy a gyermek fejlődése bizonyos mértékig biológiai program alapján megy végbe, ám ezt is lassíthatja, vagy gyorsíthatja a kedvező, illetve a kedvezőtlen környezet hatása. A család, mint az első társadalmi környezet, amellyel a gyermek kapcsolatba kerül döntő hatással van a gyermek személyiségfejlődésére. Nem mindegy tehát, hogy milyen családot építünk magunk köré. Természetesen ebben megmutatkoznak saját tapasztalataink, melyeket azonban tudatosan elfogadhatunk, átalakíthatunk, vagy elutasíthatunk.
Sziasztok. Lenne egy kérdésem. Lányom most került iskolába. Szereti és nagyon ügyes is. Csak hogy van egy kis problémánk. Szinte minden nap bepisilve jön haza. Ez nagyon kényelmetlen, mert hát még a bölcsiben(még nem volt 2 éves), egyik napról a másikra szobatiszta lett. Soha nem volt ilyen. Még éjszaka sem. Egyszer csak mondta, hogy vegyük le a pelust és utánna már bugyiba jártunk. Most meg már itthon is észrevettem, hogy bepisil. Nem teljesen, csak becsurog neki. Na de akkor is. 7 évesen? Egyszerűen nem tudok napirendre térni a dolog fölött. Már próbáltam szép szóval, beszélgetve. Próbáltam tudomást sem venni róla, de semmi nem használ. Most éppen a büntetést választottam, mert hát több ötletem már nincs. Így most a sarokba áll és el van tiltva a tv-től, meg a barátnőitől.
Szerintetek mit tegyek?
Lupsánné Kovács Eta
Reggeli készülődés
Álmos vagyok, korán van még
Az órát nézem, talán fél hét...
Olyan jó aludni reggel,
Anya is, csak most kelt még fel!
Hol a pulcsim, hol a pólóm?
Nem kérem a teát forrón
- Siess, öltözz, Anya sürget,
Húzzad gyorsan a cipődet...
Bepakoltál a táskádba?
Indulunk az iskolába.
Mindennap ó, miért menjek?
Jártam már oda eleget.
Tudok olvasni, és írni,
És még számolni, zenélni
Lenne mindig zeneóra...
Az iskola de jó volna!
Talán majd, ha nagyobb leszek,
Én döntöm el, mikor megyek.
igen jol érzi magát
nem mostanába igen elhanyagolja
Ricsi ötödikes már?
És jól érzi magát a suliban továbbra is?
Sakkot csinálja még? G már nem.
nagyon be szigorítottak Gergelyéknél
tudod az iskolánk egyesült a Vard Máriával leány iskola így oda költöztették AZ 5-6-7-8 osztály így most új iskola és mert sok sok tanár .
Az osztály főnök nagyon szimpatikus nő ,matek és a magyar nagyon kemény ,a többi tanár is ad rendesen házit .És Ricsi busszal jár héjíjaratós busszal haza .igy sok a változás
Jó regelt mindenkinek
Nagyon várom már a holnapot holnap lesz a szülöiértekezlet
Mi is ezen gondolkodtunk, hogy nagyon kevés!
Csütörtökön lesz szülői majd megfűzzük őket!
Rég jártam erre, de most van egy nagy problémám. Remélem valaki tud segíteni.
Lányom 3-os, iskola otthonos suliba jár, de viszont szeptemberbe kicserélték a padokat és nem tud semmit otthagyni így reggel visszük délután hozzuk a 8-9 kg-os táskát!
Még felakasztani sem tudja a pad oldalára, így egész nap a földön van!
A tanító nénik nem nagyon foglalkoznak a problémával!
A szülő mit tehet ilyenkor?
22.-en vannak az osztályba kb 4 szülő foglalkozik a témával a többi lesz..ja.
Mit tehet a szülő?
sziasztok
Gergő most hogy nem nyüstölöm olvasással egyre többet olvas örömét leli az olvasásban
sziasztok jó reggelt
Látom nyári szünet van sehol senki
szia
Köszi jól most jöttünk haza a sakk táborból kár
További ajánlott fórumok:
- Miért nem tudja elsős gyermekem a számokat?
- Légcsőszűkületes a gyermekem
- Egyedül fogom felnevelni születendő gyermekem
- Gyermekem sokszor elesik, megbotlik az utóbbi időben. Van valakinek hasonló tapasztalata?
- Alvajáró a gyermekem, kinek mi a tapasztalata, kinövi vagy ilyen marad?
- Óvodás lett a gyermekem - tapasztalatok, kérdések, megoldások