Jár valamiféle kedvezmény szakértői bizottság alapján megállapított diszlekszia, diszgráfia után? (tudásbázis)
A magasabb ellátást az orvos által kiadott MÁK-os papír alapján kapod. Az ok.
A szakértőinél meg ne hagyd, hogy zárójelben ne legyen ott legalább a valódi diagnózis. Anno a fiamnál is így volt, hogy a fő kód hivatalosan a magatartászavar lett, ugyanazon okból. De ahhoz ragaszkodtam, hogy zárójelben rajta legyen az F84.50 is, és odaírva, hogy a diagnózisa szerint a háttérben az autizmus áll mint ok.
Így a hivatalos kód a magatartászavar, tehát az ovi szeme ki van szúrva, viszont neked meg ott van, hogy a valós ok nincs hivatalosan se eltudolva, ha kell, tudod lobogtatni.
Elvileg az ellátásodat a szakértői papírja nem érinti. Kivéve, ha a szakértőiben dolgozó pszichiáter szakorvos kiad egy új ORVOSI SZAKVÉLEMÉNYT amiben más szerepel. Ezt is megéltük. Ilyenkor visszamentünk oda, ahol az eredeti diagnózis kaptuk, és ők adtak egy még újabbat, sőt, felhívták a szakértőis pszichiátert, és nem éppen egyetemi szinten anyázták egymást egy darabig. De az ellátás maradt természetesen.. (Emelt családi, utazási kártya, stb..)
Ha nem vagytok még aosz tagok, legyetek azok is, mert a fogyatékos kedvezményekhez már nem elég a barna kártya, kérik az aosz-os kéket is... Nézz utána a neten, ha még nem tetted...
Egyébként mindenki hülye már, csak én vagyok villamos... Meg aki kiigazodik itt.
Az SNI nem az én értelmezésem kérdése (sajnos).
Csak a visszásságait jeleztem, ami nem csak nekem szúrt szemet, minden autizmussal komolyan foglalkozó ki van akadva.. Meg más problémával élők is.
Most hagyjuk a törvény kategóriáit...
Az aspergeres, vagy jól funkcionálók között 50% felett van azok aránya, akiknek van diagnózisuk a fiókban... Szóval, ahol nem látszik. Ott nagyon keményen titkolják a hivatalos diagnózist, sőt az orvos maga, aki kiadja a papírt ezt javasolja... Szóban.
Két évig pedzegettem az oviban (mint "szakembereknek"), hogy szerintük nem lehet, hogy auti-e a fiam. Lehüléztek, hogy ennek semmi köze ahhoz.. Aztán amikor saját (kb. egy éves) kínlódás után eljutottunk egy komoly pszichiátriára, akkor 1 óra alatt kimondták a fiamról a diagnózist..
Mit tesz isten, másnaptól - mert én hüle bíztam az óvoda segítő szándékában, és elmondtam - már közölték, hogy ne vigyem, mert a törvény szerint nem vihetem, mert autista.. Mikor próbáltam mondani, hogy jó, de nézzék már meg a gyereket - hiszen két éve itt van különösebb óriási nagy baj nélkül - akkor csak a törvényre mutogattak... Érdekes, ilyenkor, amikor érdekük, akkor mutogatnak a törvényre.
Amikor meg nem érdekük - lásd szakértői bizottság, fejlesztő ovi kijelölése - akkor meg nem.. Akkor ügyvédet kell ahhoz fogadni, hogy betartasd velük a törvényt, és érvényt szerezz jogaidnak.. Mert akkor meg kellemetlen, hogy van törvény.. Hát ilyen ez.
A lényeg, hogy ez a rendszer előbb-utóbb változni fog, remélem jó irányba..
Addig meg legyetek jóba a szomszéd ügyvéddel..
azt hiszem, az SNI -t kicsit másképp értelmezed.
Van olyan autizmussal élő, aki nem volt szakértői bizottság előtt és így nyilván nem SNI.
De ez azért elég ritka.
Ami viszont a kérdező problémáját illeti:
dorothea2 fórumtársunk jogászként is tájékozott ezekben a kérdésekben.
Természetesen ebben így igazad van, tőlem is megkérdezték, hogy akkor most melyik kategóriába tegyék a gyereket...
Ugyanis azt a vak is láthatta, hogy nem tartozik (elvileg) egy kategóriába egy nem beszélő, nem kommunikáló súlyos autistával... De ugyebár mégiscsak..
Így került az én autista gyerekem első körben a törvény idézete szerint a b.-be. Nyilvánvaló "csalás" által..
Merthogy a logika - mások szerint is - az, amit én az előbb leírtam. (Azon kívül az orvosi kategóriákat se követi a törvény naprakészen, így pl. a pervazív fejlődési zavaroknál óriási a káosz)
És előbb-utóbb lesz is változás, mert elég sok szakember dolgozik ezért.
Meg az államnak is rossz, mert súlyos autistaként kell kezelni olyanokat, akiket nem kéne..
Egyébként meg a szakértői bizottságokról is megvan a véleményünk, de ez más tészta.. A kishölgy maga panaszkodott, hogy szörnyű, hogy évek óta (sic!) mennyi enyhe autista jön, és nem tud velük mit kezdeni... És mint később kiderült, azóta nem vette a fáradságot, hogy legalább a "Marslakó a játszótérent" elolvassa, vagy elmenjen két délután Solt Anna ingyenes kommunikációs tréningjére a Vadaskertbe... Így évek óta képtelen normálisan beszélni az autista gyerekekkel..
Pusztán itt olyan apróságokra gondolok, hogy nem azt kérdezem meg, ha meg akarom tudni, hogy ismeri-e a színeket, hogy "Milyen színek vannak a képen?", hanem azt, hogy "A bácsinak a képen milyen színű a pulcsija?"
Szóval nem ördöngös dolgok ezek...
Szakmai kérdésben nem nyitok vitát, beszéljen helyettem a törvény:
A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 2011. szeptember 1-jétől életbe lépő - a 2010. évi CLIII. törvény 16.§ (15) bekezdésével elrendelt - módosítása alapján a sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló definíciója megváltozott: / SNI a – b megfogalmazásból kikerült az „organikus ok” megjelölés/
„121. § (1) E törvény alkalmazásában…
29. sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló: az a gyermek, tanuló, aki a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján
a) testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos rendellenességével küzd, /SNI a/
b) a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének súlyos rendellenességével küzd;” /SNI b/
Pont fordítva van a lényege..
Az autizmus egy állapot.. Az más kérdés, hogy kapásból megadják rá az sni-t.. De ettől még nem a kategóriája..
Elvileg lehetne olyan, hogy valaki autista, de nem sni-s.. Mert az sni nem az autizmusból következik, hanem azokból a panaszokból, amik az autizmusból következnek (nehezen irányítható, nehezen teremt kapcsolatot, stb..) Márpedig ha ezek nincsenek, vagy nagyon kis mértékűek, nem biztos, hogy indokolt az sni..
Ez történik tulajdonképpen minden olyan jól funkciónáló gyereknél, akiknek otthon lapul a diagnózisa a fiókban, kapják rá az emelt családit, de az oviban nem vallják be, és ettől még 100%-osan működik a gyerek... És nem sni-sként, hanem úgy, mintha semmi sem lenne...
Mi is így voltunk egy évig...
Egyébként az auti-s fórumon itt a hoxán is komoly jogászok, évek óta tapasztalt anyukák vannak.. Közülük sokan "csak" sni-sek, mert mondjuk még nincs hivatalos auti diagnózisuk, vagy mégse az a bajuk.. (Itt is a viselkedésbroblémákból következik az sni, és nem az autizmusból)
Ott esetleg kaphat a fórumindító hasznos segítséget..
Az autista fiamra se kapok, "csak" emelt családi pótlékot, és meghosszabbított gyest.. (Meg parkolási kártya, meg utazási kedvezmény, stb.. ami a hatósági kártyából következik..) És nem is jár rá más.
Autistaként az ebéd még ingyen fog neki járni valóban...
Viszont nálunk ez az autizmusából jön, és nem az sni-ből. (Az más kérdés, hogy ők általában rögtön megkapják az sni-t is.)
Ami viszont oda van írva, az meg a törvény bötűje..
hát, furákat mondasz...az utazó gyp-nek adminisztrációs kötelezettsége van: egyéni fejl. terv + az egyéni lap vezetése, plusz nyilván a saját naplója.
szóval az ilyen egy évben egyszer kijáró valaki nagyon megütheti a bokáját egy ellenőrzésen!
Hát nálunk volt :((( Egy tüneményes, szakmailag felkészült nő, aki ellátta a tanítót mindenféle jótanáccsal, de azt is megmondta, hogy annyira leterhelt, hogy nem tud jönni.
A fejlesztésben szerintem mindennél fontosabb egymás megismerése és a kölcsönös bizalom kialakítása, ez viszont csak úgy lehetséges, hogy napi kapcsolatban vagyunk. Arról nem is beszélve, hogy az utazóped. nem igazán kérhető számon vagy vonható felelősségre, olyan ez, mint az óraadók, aki azt éreztetik, hogy vegyük megtiszteltetésnek, hogy kijárnak hozzánk :((( (tisztelet a kivételnek - egyébként voltam óraadó is, úgyhogy tudom, mi a különbség)
Ja, természetesen a Ped.Progr. tartalmazza részletesen.
utazó gyp:
borzalmas, hogy ilyen gyakorlat is van!
AZ utazó ped. elvileg heti annyi órát foglalkozik a gyerekkel, ahányat a szakértői vélemény előír. Én még olyannal nem találkoztam, hogy egy évben ktszer ment volna ki. borzalmas, ha valahol így van (persze, ez így törvénytelen.)
Az sni gyerekek után az iskola emelt normatívát kap, ebből kell fedeznie a kedvezmények költségeit. Bár az biztos, hogy az ingyen tk-et csak könyvtári állományból tudják biztosítani.
Én azt javaslom, ne hagyd annyiban, főleg, ha az anyagi helyzetetek is indokolja ezt. De a kedvezmény megadása nem ettől függ!!!
De a pedprogram részletezi, és én már olvastam jónéhány iskola erre vonatkozó irományát :(((
Az utazóped. hálózatról is megvan a véleményem :( Nem a tanár személyéről, hanem a rendszerről. Hozzánk is járt, amíg nem volt meg a diplomám. Egy évben kétszer jött, a gyereket egyszer látta... és ez nem egyedi eset...
Jár hozzánk logopédus, aki alkalmanként 20 percet foglalkozik 1-1 gyerekkel. Nekem, mint a tantestület állandó tagjának ki kell töltenem a 45 percet. Ismerem az összes gyereket, a szüleiket, nap közben együtt vagyunk, és a tanítási órákon kívüli programokon is. Ott vagyok szülői értekezleten, fogadóórán, megszólíthatnak az utcán, a boltban, felhívhatnak telefonon, sőt, bekopoghatnak az ajtómon... na, ez a nem mindegy!!!
Vagyis mindamellett, hogy teljesen igazad van, amit leírtál, az a hivatalos verzió, a gyakorlat azonban erre gyakran rácáfol. Ezért írtam azt, amit írtam, és úgy, ahogy írtam.
pár ponton hadd javítsalak:
az alapító okiratban van leírva, mely típusú sni gyermeket fogadja az intézmény.
Saját szakembere alig-alig van az intézményeknek, leginkább utazó gyógypedagógussal látják el a sni gyermekek fejlesztését (nem a legtökéletesebb, de a legelterjedtebb megoldás)
Ezek szerint van érvényes szakértői véleményetek, amely szerint a gyermeked sajátos nevelési igényű. Így járnak a kedvezmények. Ezek nem "adhatók", hanem JÁRNAK.
Érdemes lenne azonban mindenek előtt utánanézni az iskola pedagógiai programjának, hogy vállalták-e az sni gyermekekkel való foglalkozást, aztán annak is, hogy van-e gyógypedagógusuk (nem fejlesztő pedagógus és nem utazó tanár), mert ha nincs, akkor nem igazán biztosítottak a fejlesztés feltételei.
nem lényeg a BNO-kód!
AZ a fontos, legyen ráírva, hogy "sajátos nevelési igényű" -és a diagnózis.
Menj vissza a bizottsághoz, és pótoltasd velük a hiányt! Sokszor figyelmetlenségből vagy kényelemből lehagyják a véleményekről a lényeget.
Nem fognak Neked örülni, de ne hagyd magad lerázni!
Minden sni gyereknek jár a kedvezmény.
SNIa-ról van papírunk a dg: Kevert specifikus fejlődési zavar BNO-nk nincs a papíron.
aktor jár vagy sem?
Disz veszélyeztetett és nem diszes a gyerek. ez különbség.
A figyelemzavarosoknak meg ha van BNO kódja és hivatalos szakértői véleménye, akkor ugyanúgy jár a lenntebb felsoroltak.
Nem nagyon. Étkezési, meg ingyen könyvek.
De utazási meg ilyenek nem járnak.
ez tévedés
50%os étkezés + ingyenes tankönyv illeti meg, ha sajátos neveléi igényű
a tankönyet az iskoalában kell intézni, az étkezést is talán, de ebben bizonytalan vagyok
Hol kell kérni? Önkormányzat vagy hol iskola?
Mi azt a tájékoztatást kaptuk sem étkezési sem tankönyvtámogatás nem illet meg mert nem kap RGYK-t.