Olvasás-hangoztatás (betűzés) (beszélgetés)
beszélj a logopédussal, ezt tanácsolom
milyen a szövegértése?
Köszi szépen!
Képzeld, az ajánlott könyv nekem megvan, még ovis volt mikor megszereztem, de nem gondoltam, hogy ilyen problémáról is hasznos. (Pedig tényleg jó vastag)
Most elő is keresem! :)
Vedd fel a kapcsolatot az iksola logopédusával és kérj egy vizsgálatot.
Így látatlanban nem nagyon lehet általánosságokon kívül mit mondani.
Sok olvasás, nyelvi játékok.
Meg kéne nézni, hogy mi áll a helyesírási nehézségek hátterében. És valójában milyen típusú tévesztései vannak.
A tollbamondáson mit értesz? Az diktálás. Ott mi a baj a helyeaírási hibákon kívül?
Lemarad?
Ha lemarad, akkor a verbális emlékezetét kellene fejleszteni.
És meg kéne vizsgálni a beszédészlelés szintjét.(amúgy minden gyereknél)
Az általam ajánlott könyv rendszeres (napi 15 perc tényleg) használatával tényleg jól meg lehet támogatni a gyereket!
Második elején még elmegy ez a fajta tagolási hiba, de oda kell rá figyelni, ha ennyire gyakori.
Javaslom, hogy egyszerű, 4-5 szóból álló mondatokat írj vagy nyomtass ki papírra és vágd szét szavakra. Majd rakja ő össze a helyes mondatot ezekből a szavakból és írja le.
Aztán kérdezz rá a szavakra is külön-külön, hogy megértse/ráérezzen, hogy egy szó az önálló egység, nem lehet a másikkal összevonni.
Pl: "Nagymama túrós palacsintát sütött a gyerekeknek" Kérdések a különböző szavakra:
Ki sütött palacsintát?
Mit sütött a mama?
Kinek sütötte?
Milyen palacsintát sütött?
Ezekre egy-egy szó a válasz, tehát ráérez, hogy mennyi az az egy szó, meddig tart egy szó.
Másik gyakorlat:
Egyben, tagolás nélkül leírt 3-4-5 szavas mondatokat tagoljon fel és írja le. (ha nincs nagyon kedve írogatni, akkor vágja fel ollóval a mondat papírcsíkját. Pl: Tegnapapahozottnekemcsokit. = Tegnap apa hozott nekem csokit.
Itt a tagolásnál segíthetsz neki kérdésekkel: MIT hozott, KI hozott csokit, MIKOR hozta, KINEk hozta....ezzel is segíted a szavak elkülönülését.
Másik gyakorlat:
Olvastass vele piramismondatokat! Ezek egyre bővülő mondatok, mindig egy szóval több a következő, mint az előző.
PL: Anya főz.
Anya levest főz.
Anya este levest főz.
Anya este finom levest főz.
Anya este finom levest főz a vendégeknek.
Anya este finom levest főz a vendégeknek a konyhában.
Ilyeneket sokat ki lehet találni. Ezek által is ráérez arra, hogy egy-egy különálló (önálló) szó kerül be a mondatba.
AZtán ha ráérez erre a feladatra, akkor szóban is játszhatjátok úgy, hogy Te elkezded egy tőmondattal pl. Kati ír.
És felváltva mindig ki kell egészítenetek egy-egy szóval. (ez egyben jó memóriagyakorlat is :)
(Segítségképp lehet írni kérdőszavakat, amelyek mentén tovább lehet bővíteni a mondatot: pl. HOL? MIKOR? MIVEL? KIVEL? MIT? HOGYAN?)
Kati ír.
Kati a szobában ír.
Kati a szobában levelet ír.
Kati a szobában levelet ír a testvérének.
Kati este a szobában levelet ír a testvérének. stb....
A szóhatárokat kell megértenie/ráéreznie. Ezek a gyakorlatok segítenek benne.
Sok sikert!
(Jó szívvel javaslom minden elsős-másodikos anyukának problémától függetlenül a zseniális, változatos nyelvi játékokkal teli könyvet:
Gósy Mária-Imre Angéla: Beszédpercepciós modulok.
A "szép" címe ellenére alapmű kellene hogy legyen minden nagycsoportos óvónőnél, minden elsős-másodikos tanítónál és minden szülőnél, aki az anyanyelv és olvasás-írás tanulásában játékosan meg akarja segíteni a gyermekét.)
Zebracsikó, te olyan jókat mondasz mindig, gondolom ez a szakmád.
Segíts kérlek abban nekem, hogy mit és hogyan gyakoroljak másodikos kisfiammal, aki hajlamos sok mindent egybeírni. Ezt értsd út, hogy két szót általában, de lehet egy egész mondat is.
A tanítónénit kérdeztem mi lenne a megoldás, azt mondta, hogy sokat másoltassam. De azt annyira utálja, és nem akarok abba a hibába esni mint tavaly, hogy állandóan nyüstölöm.
Ő egyébként később érik valahogy, az olvasástól rettentően tartottam, de azzal sem lett semmi problémája.
Vagy felteszem máshogy a kérdést. Ez mennyire normális vagy nem normális dolog második osztály elején?
Közben rájöttem, hogy nem betűzni nem tud, hanem a hangokat visszamondani. Igaz?
Tudom, ezzel nem sokra mész, meg minden gyerek más, de az én fiam is küszködött vele, most másodikos, szépen, hangsúlyozva, folyékonyan olvas.
Én ott hibáztam, hogy nagyon nyüstöltem otthon, mert nálunk még az írás is csúnya volt, mert a finom motorikával van egy kis baj.
Aztán a tanítónéni mondta, hogy fejezzem be.
Onnantól kezdve a gyerek sokkal felszabadultabb lett, és jobban kezdett menni neki, komolyan.
Házi csak olvasás volt mindig, semmi más.
De hát nem ismerheti az összes betűt még. Vagy milyen szavakat nem tud lebetűzni? Hány betűt tanultak így 2 hónap alatt???
A fiaméknál tavaly még csak ilyenkor kezdtek el normálisan tanulni.
Tehát, nem tudja mondjuk lebetűzni azt hogy gomba? Ha nem tanulták még azokat a betűket, honnan ismerné őket?
Jajajajjjjj!
Nincs a suliban fejlesztő pedagógus?
Egy laikus anyuka többet árthat, mint használ otthon... Arról nem is beszélve, h mennyire túlterheltek a gyerekek, otthon már "csak" játszania szabadna egy ekkora gyereknek. :(
olvasni tanulták ezeket, vagy ezeket az íráselemeket leírni??
nem ismerek olyan módszert, ami ezzel a sorrenddel kezdené a betűtanítást
(ne az írásfüzetet nézd, hanem az olvasókönyvet)
Melyik tankönyvől/milyen módszerrel tanul?
Eddig hány betűt tanultak meg?
Elkezdtek már összeolvasni?
Hol tartanak?
Ja, és a legfontosabb:
önmagában ejtsd a mássalhangzókat
Nehogy a "s"- re azt mondd, hogy "ess"
vagy a "z" sem "zé"
Első lépés, hogy az általad hangokra bontva eljet szavakat "le tudja -e fordítani", azaz ha azt mondod, hogy cs-i-g-a, akkor tudja-e , hogy csigát mondtál?
Ezzel kezdd a gyakorlást!! Egyszerű, mássalhangzótorlódás nélküli szavakkal kezdd!
pl. ásó, égő, csiga, fenyő, béka, stb...Ezeket mondod neki "robotnyelven" , azaz hangokra bontva és neki kell kitalálnia, mit mondott a robot.
ha nagyon nehéz így is, akkor érdemes elétenni 6-8 képet hogy azok közül válassza ki annak a nevét, amelyiket Te mondtad.
Majd ha ez már elég jól megy, akkor próbáljátok azt, hogy szavakat mondasz és ő mondja meg a kezdőhangot! (Érdemes jól hallható, hosszabban ejthető kezdőhangos szavakkal kezdeni, pl. sz, z, s, zs, f, v, l, m, n...)
Majd ha kezdőhangot jól ki tud már emelni, akkor kezdje el ő is próbálni a hangokra bontást: elsőkét magánhangzó+mssalhangzó felépítésű szavakat: pl. ősz, ér, ás, új, űr stb... majd mgh+msh+mgh felépítésű szavakkal: ásó, égő, őszi, anyu, apu,...
majd jöhetnek a msh+mgh+msh típusú szavak: mos, fagy, cél, száj...
Szép lassan ejtsd mindig a szavakat.
Előbb -utóbb rájön-ráérez a technikájára!!!
Gyakorolni kell!
Tisztázzunk valamit: a diszlexia az olvasás zavara.
Tehát olvasni nem tudó nagycsoportosnál nem lehet felmérni.
Vannak bizonyos diszlexia-veszélyeztetettséget előjelző tesztek, de ezek is csak az elmaradott részképességekeet mérik fel.