Albérlet kiadás tisztán, hogyan kell az adót befizetni? (tudásbázis)
2010. december 31-éig mentes volt az ingatlan bérbeadásából származó jövedelem, ha a
lakásbérleti jogviszony tárgyát képező lakás a bérbeadó állandó lakóhelye volt, kivéve, ha a
bérbeadó a lakást saját vállalkozása vagy vele együtt élő közeli hozzátartozója (élettársa)
vállalkozása részére adta bérbe.
Ez a mentesség 2011. január 1-jével megszűnt
Az Art. 22. § (16) bek.szerint a
magánszemély adózó mentesülhet az adószám megszerzéséhez előírt bejelentési
kötelezettség teljesítése alól, ha a következő feltételek együttesen!!! teljesülnek:
Nem egyéni vállalkozó, a tevékenysége kizárólag adómentes ingatlan bérbeadás azaz haszon-bérbeadás, ha nem él az adókötelessé tétel
választásának jogával(az ingatlan bérbeadás vonatkozásában!), nem létesít kereskedelmi kapcsolatot az EK más tagállamában
illetőséggel rendelkező adóalannyal.
De...
A rendszeresen, tartósan, vagy üzletszerűen ingatlan-bérbeadást végző magánszemély
bejelentkezés - és adószám - hiányában is áfa adóalany. Az adószám hiánya - tekintettel az
adómentes körbe tartozó tevékenységre - a magánszemélyt nem akadályozza a számviteli
bizonylat beszerzésében és kibocsátásában, mivel a rendszeres bevételszerző tevékenységre
tekintettel az általános forgalmi adó alanya, ezért az Áfa. törvényben meghatározott - a
magánszemély nevét és adóazonosító jelét tartalmazó - bizonylat kibocsátására kötelezett
9
.
Ha a magánszemély számlatömböt
10
kíván használni a számviteli bizonylat kibocsátásához,
akkor annak megvásárlásához kell rendelkeznie adószámmal, vagyis emiatt be kell
jelentkeznie.
Az ingatlan bérbeadásból származó jövedelem után biztosítási kötelezettséggel járó jogviszony hiányában nincs járulékfizetési kötelezettség, ezért az e tevékenységből származó jövedelemmel összefüggésben 14 százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás terheli a magánszemélyt.
Az Áfa törvény szerint ha a bérbeadást végző saját döntése alapján nem teszi azt adókötelessé, akkor a tevékenység egyéb sajátos jellegére tekintettel adómentes szolgáltatásnak minősül az áfa adóalany bérbeadó, illetőleg a bérbevevő személyétől,
jogállásától függetlenül!
A termőföldnek nem minősülő ingatlan bérbeadásából, mint önálló tevékenységből
származó bevételből a jövedelmet a magánszemély választása szerint vagy tételes költségelszámolással vagy a 10 százalék költséghányad alkalmazásával állapíthatja meg.
Az adóelőleg alapja az adóelőleg-alap számításánál
figyelembe vett jövedelem 27 százalék adóalap kiegészítéssel növelt összege. Az adóelőlegalap számításánál figyelembe vett jövedelem tételes költségelszámolás esetén a
magánszemély nyilatkozata szerint, az igazolható költségek levonásával megállapított
bevételrész összege, illetve - ha a kifizető egészségügyi hozzájárulást von le – e bevételrész
78 százaléka akkor, ha a magánszemély a 14 százalékos egészségügyi hozzájárulást nem
számolja el költségként. A 10 százalék költséghányad alkalmazása esetén a bevétel 90
százaléka minősül az adóelőleg-alap számításánál figyelembe vett jövedelemnek, vagyis ezt
az összeget kell a 27 százalék kiegészítéssel növelni.
A tételes költségelszámolás választása esetén a magánszemély az adóelőleg megállapításához a bevétel 50 százalékánál nagyobb mértékű költség figyelembevételéről is
nyilatkozhat, melyet a kifizető köteles figyelembe venni.
That's all folks - amit a jogszabályokból kimazsoláztam.
Egy saját szerkesztésű teljes bizonyító erejű okiratba foglalt és minden szerződési elemet tartalmazó bérleti szerződést díjmentesen a rendelkezésetekre tudok bocsátani ha szükséges.
itt egész tisztességesen le van írva (áfa nem kell),
inkább pont az érdekes részt nem fejtették ki: méghozzá hogyha elkészítitek ezt a bizonyos költségelszámolást - amiben felújítások meg még talán a rezsi egy része is - benne vannak, akkor azt le lehetne vonni az adóalapból.
erről találtam az apeh oldalán valamit, de kicsit bonyolult:
például ilyet írnak itt, hogy:
"Jellemzően előforduló és költségként elszámolható kiadás lehet például az ingatlan
fenntartásával, rendeltetésszerű használatával kapcsolatosan felmerülő rezsiköltség, ha a
felek a bérleti szerződést úgy kötik meg, hogy a bérlő a bérleti díjon felül a közüzemi
díjakat is megtéríti a bérbeadó részére (a bérbeadásból származó bevételnek része a bérlő
által fizetett költségtérítés is. Abban az esetben, ha a bérlő nevére átírják a közüzemi
szolgáltatást mérő készülékeket, vagyis a közüzemi számlák a bérlő nevére szólnak, akkor a
bérlő által a szolgáltatónak fizetett díj a bérbeadónál nem számít bevételnek."
tehát ne írasd át az órákat - ezt amúgy sem tanácsolják az ügyvédek - hanem írjátok le a rezsit.
16%-os szja, plusz valamennyi TB-t is kell utána fizetni, olyan kb 20% körülire jön ki az elvonás
amire nagyon oda kell figyelni, hogyha az évi bevétel meghaladja az 1 000 000 forintot, akkor viszont az egészet még a 14%-os EHO is terheli.
Sziasztok!
Nekem van adószámom ingatlanbérbeadásra, de régóta nem használtam. Most kivenné a garázsomat egy cég, ha tudok számlát adni. Megkérdeztem a NAV-tól telefonon hogy is van ez mostanában.Azt a választ kaptam, hogy nem kell sem adószám, sem számlát adnom. Átvételi elismervény alapján(mármint a garázst adom át használatra) a cég minden hónapban elszámolhatja a nekem fizetett bérleti díjat. Egyébként 16% adófizetési kötelezettség terheli, más nem.
Hát nem vagyok róla teljesen meggyőződve.
Az érdekes, mert legutóbb (2011.januárjában), még azért nyivákolt egy üzlethelyiséget bérbe adó hölgy, hogy be kell mennie a hivatalba, mert azt mertem mondani, hogy számla nélkül nem veszem ki az üzletet. De mivel nem volt más lehetősége, ezért bement, kért és kapott is adószámot, vett számlatömböt és kiállította a számlákat.
Egyébként édesanya a mai napig nem tud számlatömböt venni, ha nem visz legalább bélyegzőt, vagy valami más igazolást az adószámról, pedig mindig ugyan ott vásárol.
Ha nincs adószámod (nem adóazonosító jeled), akkor azt kell kérni az adóhivataltól, mert anélkül még számla tömböt sem tudsz már venni.
Hogy pontosan mikor, melyik rublika, azt inkább könyvelőtől kérdezd meg, ahogy azt is, hogy mi az amit elszámolhatsz költségként a kiadással kapcsolatosan.
Órákra/közüzemi számlákra gonodasan ügyelni és ha van rá mód, akkor a bérlő nevére íratni, nehogy rajtad akarják behajtani az ő esetleges tartozását.
További ajánlott fórumok:
- Albérlet kiadásával többet kaszálok mint előtte állásban - mondjak fel?
- Albérlet kiadás szerződéssel vagy anélkül?
- Mennyi idő alatt lehet és kb. milyen kiadással jár albérletet és munkát találni Budapesten?
- Albérlet kiadásnál mire kell figyelni?
- Albérlet kiadásnál ki állja a közjegyzői díjat?
- Albérlet kiadásánál hogyan történik az adózás?