Waldorf pedagógia (beszélgetés)
A topic indító utáni, második hozzászólást szeretném idézni, egy Waldorfot végzett embertől. Azt gondolom, sok kételyt vet fel, ha valakinek minimum 14 évesen (csak annyit tudni az illetőről, hogy elvégezte a sulit) ilyen a helyesírása, illetve ilyen gondossággal szerkeszti a mondatait. Nem az ékezetekre gondolok, ezt írható a számítógép rovására. És nem is a remélhetőleg csak viccesnek szánt „szijjára”. Az összes többi helyesírási hibára, ragozási problémákra.
"szijja en egy ilyen suliba jartam. . . 1-8 osztalyba. . . . es meg vagyok elegedve. . nem mentem felkeszuletlen a 9 osztalyba. . . es a kepesito vizsgan sem szerepeltem le. . . . a mi varosunkba mi voltunk az elso ilyen osztaly. . . es mindenki varta mi lesz. . ?? a vizsga utan. . hat atment szinte az egesz osztaly. . . es nagyon nagyon jo mediakkal juttunk be sulikbe. . . en megvoltam elegedve. . . "
Nekem az unokatesóim járnak ilyen suliba. Én nem vagyok nagy véleménnyel róla. Úgy csinálják amúgy, hogy van mindig egy fő tantárgy (epochának hívják) és 2-3 hétig azt tanulják plusz a nyelvek meg a kézműves dolgok. Tankönyv nem nagyon van, talán csak valami olvasókönyv, füzetek vannak. Házi feladat szinte semmi, max, rajzolj egy képet. Meg csomó kerti munka meg kirándulás, mindjuk az érdekelne, hogy ezt hogy könyvelik el, mert az állami szabályok rájuk is vonatkoznak és x tanítási napnak meg kell lenni.
Szerintem ha a gyerkőcöd ilyen jó képességű, akkor még véletlenül se írasd Waldorfba, mert vissza fog fejlődni. Ezt komolyan mondom. Szerintem nagyon lassan haladnak, az unokatesóm még 3. év végére sem tudott rendesen olvasni.
Nem mondom, vannak gyerekek, akiknek jó, aki esetleg kicsit lassabb gondolkodású, több idő kell neki a megértéshez.
Az egyetemi felvételek arányát kicsit kétkedve fogadtam, mert nem hiszem, hogy egy sima 8. osztályos ugyanannyit tud, mint egy Waldorfos. Jó, lehet, hogy a Waldorofos tud egy csomó plusz dolgot, pl. kötni vagy nemezelni, csak ezt egy állami gimnáziumban nagy ívben sz*rják le.
A Rákosmenti Waldorf suliban november 28-án lehetőség lesz élőben megtapasztalni a "waldorfot" :)
Sok szerettel várunk minden érdeklődőt az Adventi Bazárra. (Bp. XVI., Thököly út 13.).
Egyedi kézműves termékeket – fajátékokat, természetes anyagokból készült, egyedi ajándéktárgyakat, szépségápolási termékeket, bioélelmiszereket, karácsonyi finomságokat – vásárolhatunk, s emellett vidám műsorokat és érdekes előadásokat hallgathatunk. Nem hiányozhat a gyertya- és adventi koszorúkészítés, kézműveskedés, tombola és sok-sok játék.
Fellépő vendégeink: Pomázi Zoltán (Bojtorján), Kobzos Kis Tamás,
Ablakanapra, Fakutya Zenekar.
Bemutatkozik a jövő évi elsős osztálytanító is. Délelőtt kézműveskedésre várja a kicsiket, délután pedig egy csésze tea melleti kötetlen beszélgetésre a nagyokat.
A belépés és a koncertek ingyenesek!
Igen és ez az a suli ahol a lányok is faragnak. Így érzékeny, mindenre nyitott, érdeklődő felnőtt lesz belőlük. Lehet, hogy nem tudja kivülről Shakespeare-t, de tudja, hogy hol keresse. Ez az a suli, ahol nem kis robotokat, memoriabajnokokat nevelnek, hanem ahol valóban a szív, a lélek és a kéz a fontos. Ja és mellesleg 80-90%-os az egyetemi felvételi arány. Vajon miért?
Egy waldorfos anyuka
www.palanta.hu
A pedagógia király és a tanárnők is :-)
nekem tetszik, gondolkodom az iskolán majd.....
A vélemények , tapasztalatok engem is érdekelnek....
Előadássorozat leendő elsősök szüleinek
Rákosmenti Waldorf Iskola
időpontok: 2010. jan 25, febr 8, febr 22, márc 8 (18 -20 óra)
Rákosmenti Waldorf Általános Iskola és
Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
XVI. ker. (Sashalom) Thököly út 13.
405-33-77
Az előadások ideje alatt gyerek-vendégeinknek játszóházat biztosítunk.
Szia!
Nekem négy gyerekem jár Waldorfba (rákosmentibe-XVI. ker), ha írsz konkrét kérdést szívesen válaszolok.
A sulinkban lesz néhány előadás, ahol sokmindent megtudhatsz. Az elsőn (május 12-én 6-kor) Waldorf -gimiben végzett diákokkal lehet beszélgetni, mi tetszett nekik, mi nem, milyen a továbbtanulásuk.
Nincsenek csoportok, együtt az összes gyerek, akkoriban max 20 gyerek járt az oviba. Évkör szerint telnek a napok és foglalkozások, azaz témánként és ezek minden évben ismétlődnek, mire kimenő lesz a gyerkőc, már kívülről tudja mi miért történik. Az évkör az évszakokra és a keresztény ünnepekre épül. Nagyon bensőséges és lélekfejlesztő tud lenni egy-egy foglalkozás, ünnep, mint gyereknek, mint szülőnek és a pedagógusnak is.
A hetek és a napok is rendszer szerint telnek.
A hét napjai be vannak osztva a fő foglalakozásokat tekintve: festés (aqvarel papírra vízfestékkel), rajz, kenyérsütés, gyapjúkép készítés, ..........(nem ugrik be).
A napok játékkal telnek, fa játékok, az ovi bútorzata is belefolyhat a játékba, rajz, majd foglalkozás, a játék idő alatt az ovópedagógus készíti az ebédet, ami majdnem tízórai, a gyerekek is kedvük szerint segíthetnek a konyhában, ami a terem része. A terítésben is részt vesznek a gyerekek. Evésnek is megvan a módja, majd jön a nap fénypontja, amikor a központi helyen, az évaszaknak, ünnepnek megfelelően feldíszített asztal előtt gyűlnek össze a gyerekek, félkörben ülve. Itt történik a vers és ének tanulás, az ünnepekre való felkészülés, egyéb problémák megbeszélése. A gyerek is elmondhatja az észrevételeit( ezt főleg a nagyok teszik) és az óvópedagógus is itt értékeli a napot, dícsér, emlékeztet a nem helyes dolgokra.
A szavakat sokszor énekhang helyettesíti egész oviidő alatt.
az étkezés is napokra van beosztva, általában a sajátkészítésű saláta barnakenyérrel, a kenyérsütős napon a saját sütésű kenyér (óvóped. bedagasztja és foglalkozás keretében a kiporciózott kenyértésztát gyúrják kenyérré a gyerekek), gyümölcssaláta rizzsel, couscous-szal, kölessel. Gyógyteák frissen mézzel egész nap az ovisok szomjára készülnek.
Oviban alvás nincs, a nap végén szinte időjárástól függetlenül az udvar következik, innen hozzák el a szülők délután 1 körül a gyerekeket.
Kirándulások a természetben minden évszakban ismétlődnek.
Az iskolaérett gyerekeknek felkészítő foglalkozásként egy-egy munkadarabot kell készíteniük, általában szőni, amit szintén a foglalkozások során sajátít el kis kéziszövőn.
Nagyon sok apróság tevődik még az évhez és a napokhoz is, nagyon sok éneklésse és gyakorlati foglalkozásokkal.
A szülői esték is különleges hagulatban telnek.
A szülők is aktívan részt vehetnek bármiben.
A szülői gondozást, tanítgatást ez az óvoda sem helyettesítheti, viszont elég hű környezetet biztosít a gyerek társadalomba való szocializálódásához, szinte minitársadalomként éli meg a mindennapjait a korcsoportok különbségeit, erőviszonyokat.
A pedagógusnak nagyon meg kell találnia a határait, hogy minnél később avatkozzon bele a gyerekek konfliktusába, hogy a gyerek át tudja élni és ezzel konkrét élethelyzetet tapasztal, de nem későn, ami testi sérüléshez vezetne.
A waldorf pedagógia látszólag nagyon engedékeny, de a pedagógia specifikus módszerei, foglalkozásai, ünnepeinek komolysága erősen nevelő hatású.
Azonos szülői habitus nélkül káros is lehet a gyerek fejlődésére, ill. erősen bontja az óvóda rendjét egy otthon más légkörben nevelkedő gyerek.
További ajánlott fórumok:
- Mekkora az igény a pedagógiai, ill. gyógypedagógiai asszisztens iránt a munkaerőpiacon?
- Mennyit keres most egy pedagógiai asszisztens?
- Reform pedagógia: dióhéjban a Waldorf-módszerről
- Fognak alkalmazni ősztől pedagógiai asszisztenseket?
- Pedagógusok! Érdemes elvégezni a fejlesztő, differenciáló pedagógia szakot?
- Pedagógiai és családsegítő munkatárs tanfolyamra járok. Hogyan kezdjek pszichológiai vagy pedagógiai esszét írni?