Reform pedagógia: dióhéjban a Waldorf-módszerről (beszélgetés)
Ez a fórum a következő íráshoz nyílt: Reform pedagógia: dióhéjban a Waldorf-módszerről
Előadássorozat 2011
Minden év elején négyrészes előadássorozattal mutatkozunk be az iskolánk iránt érdeklődő szülőknek. Idén februárban is sok szeretettel várjuk a felnőtteket, hogy megismerjék tanárainkat, bepillantást nyerhessenek iskolánk életébe és belekóstolhassanak a Waldorf világába. Az előadások a szülőknek szólnak, de ha valaki nem tudja megoldani gyermeke elhelyezést arra az estére, hozza őt magával, játszóházat szervezünk részükre.
1. A WALDORF-ISKOLA MINDENNAPJAI, SZOKÁSAI
2011. február 7.
matematika óra-szorzótábla tanulás
-átmenet óvodából az iskolába
-ritmusok a Waldorf-iskolában
-Bothmer-gimnasztika
2. MŰVÉSZETI NEVELÉS, SZAKÓRÁK
2011. február 14.
-euritmia
-nyelvoktatás
-zene
-kézimunka
-fafaragás
-rajz-festés
3. ÜNNEPEK, MESÉK
2011. február 28.
-a mesék, történetek szerepe az oktatásban
-szabadvallás
- az évkör ünnepei iskolánkban
Waldorf-olimpia
4. ISMERKEDÉS AZ ELSŐS OSZTÁLYTANÍTÓVAL
2011. március 7.
-gyakorlati tudnivalók a jelentkezésről és a beiratkozásról
-kötetlen beszélgetés waldorfos szülőkkel és diákokkal
Nyílt nap: 2011. március 9.
Rákosmenti Waldorf Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
1163 Budapest (Sashalom) Thököly út 13.
(06-1) 405-33-77, 273-09-00
www.waldorfsuli.hu
info@waldorfsuli.hu
Meghívó Virágvasárnapi Vásárra
Sok szeretettel hívjuk és várjuk az érdeklődőket március 28-án vasárnap! Akár egy finom vega-bográcsra (megúszva a vasárnapi ebédfőzést), akár muzsikáló napkéménykészítésre támad kedvetek, vagy csak kíváncsiak vagytok milyen az iskolánk-keressetek fel minket!
Program
Földszinti nagyterem*
11.00 Ablakanapra koncert
13.00 Bevezetés a Csemballó varázslatos világába, avagy interaktív előadás gyerekeknek
16.00 Árnyjáték
*Hátsó udvar*
10.00-15.00 Íjászat
10.00-15.00 Bográcsozás
*Játszóház* az emeleten
gyerekfelügyelettel
10.30-tól óránként mese
12.00-15.00 Kalandjáték
jelentkezés a Fabatka-árusoknál
14.00 Muzsikáló napkémény készítés (helyszín: időjárás függő, vagy az udvaron vagy az emeleten)
*Emeleti teaház*
15.00 Beszélgetés a Waldorf pedagógiáról a leendő elsős osztálytanítóval
érdeklődő szülőknek
helyszín: 1163 Bp, Sashalom Thököly u. 13
www.waldorfsuli.hu
Meghívó
Mostanság kezdődik a nyílt nap időszak...
Nálunk két alkalommal lehet beülni megnézni egy waldorfos iskolás délelőttjét: 2010. febr. 24 szerda nyílt nap az ötödik osztályban
és március 10. nyílt nap az egész iskolában.
Előadássorozat leendő elsősök szüleinek
Rákosmenti Waldorf Iskola
időpontok: 2010. jan 25, febr 8, febr 22, márc 8 (18 -20 óra)
1.
A WALDORF-ISKOLA MINDENNAPJAI, SZOKÁSAI
- betekintés a waldorf pedagógiába
- átmenet óvodából az iskolába
- az alsó tagozat mindennapjai, a ritmusok
2. MESE, MŰVÉSZET, NYELV
3. MOZDULJ! –avagy nevelés mozgással
4. HOGYAN TOVÁBB?-beszélgetés Waldorfban végzett diákokkal
Rákosmenti Waldorf Általános Iskola és
Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
XVI. ker. (Sashalom) Thököly út 13.
405-33-77
Az előadások ideje alatt gyerek-vendégeinknek játszóházat biztosítunk.
Én nem waldorfba jártam, kapkodok össze-vissza. Szertnék kitartóbb lenni, viszont életcélom van.
gyerekeim között van ilyen kapkodód és van amelyik nem.
Ha ennél komolyabban érdekel, hogy mit adhat egy waldorf suli akkor gyere el hozzánk személyesen november 29-én:
Programajánló
Jótékonysági Adventi Bazár november 29-én, vasárnap 10-17 óráig a Rákosmenti
Waldorf Iskolában
Ízelítő programjainkból: gyerekeknek és felnőtteknek szóló előadások, koncert,
kézműveskedés, állatsimogató, szánkózás,
házi finomságokkal teli büfé, tea- és kávéház.
A teaházban 3 és 5 óra között tanáraink kötetlen beszélgetésre várják az iskolánk iránt érdeklődőket, a leendő elsősök és az ötödik osztályba jelentkezők szüleit.
Címünk: XVI. ker. Thököly út 13.
Tel: 405-33-77
további infók:
www.waldorfsuli.hu
MEGHíVÓ
Mindig visszatérő, sokakat foglalkoztató kérdés: hogyan tovább, mi lesz a Waldorf- iskolákból kikerülő diákokkal?
Iskolánkban május 12-én este 6 órakor nyílik lehetőség erről elbeszélgetni: Waldorf gimnáziumban érettségizett diákok mesélnek arról, hogy élték ők meg az iskolai éveket, vannak e előnyeik, nehézségeik a továbbtanulásban.
További előadások a Waldorf-pedagógiáról:
Május 20. 18 ó
Mozgás, művészet az 5-7. osztályban
Szentmártoni Yvonne vezetésével
Május 26. 18 ó
Mozgás, matematika az 5-7. osztályban
Karkus Ottó vezetésével
Mindenkit szeretettel várunk!
Rákosmenti Waldorf Iskola
XVI. ker. (Sashalom) Thököly út 13.
Tel.: 405-33-77
www.waldorfsuli.hu
(A Waldorf-Astoria cigarettagyar munkasgyerekeinek lett letrehozva, illetve erre kertek fel Steinert.)
Gyerekeknek nagyon jo, de nem minden tanar alkalmas arra, hogy ott tanitson. (Es nem mindegyik szulo kepes arra, hogy maskepp szemlelje a dolgokat.) A tanarok sajat kepzesben vesznek reszt, es nem azert tanul kepzomuveszetet, hogy o szobrasz legyen. A megfigyeles, az a forma, milyen, az hogy hat ra es o azt hoy tudja megjeleniteni pl. A tanar a szemelyisegevel hat, folyamatosan "uton van" o is. Nyilvan akinek ez nem erdekes, az nem ilyen tipusu nevelesben gondolkodik.
Jo, hogy a steineri szemlelet hatja at, amiert nekem szimpi: legnagyobb szam az 1, vagyis minden az egeszbol indul ki, nincsenek ezert sem az ismeretek feldarabolva. Az ember test-lelek-szellem, a legfontosabb a mozgas es az utanzas. (Amit meg az okori gorogok tudtak, egy homeroszi koltemenyben nem veletlen a versLAB kifejezes, az enek, a zene, a tanc, a sport; a romaiak legalabb derektol felfele mozogtak a retorikaoran) Ma milyen a suli? Ulni kell, es hallgatni a szot. A vizsgaval, az osztalyzassal mit sulykolunk? Hogy annyi a lenyeg, hogy benyaljuk a konyvet, majd felmondjuk. Semmi fantazia, nulla kreativitas, onertekeles fejlesztese megint semmi, ugyanez elmondhato a kommunikaciorol. Csak a sietes, a siettetes, meleg taptalaja a diszfunkios zavaroknak. A gyerekek kb 7% alkalmas a 3ujjas ceruzafogasra, tuhegyes ceruzaval beleszuszakolni a 3as vonalazasu fuzetbe. Ez a valami!
A regiek, vagy a falunelok legalabb tudtak, hogy mi veszi korul oket, mibol elnek, tiszteltek az allatokat, a termeszetet. Sokkal jobb lenne, ha a mai gyerekek is megismerhetnek ezeket. Ezert van a hagyomanyorzo "ora". Biztonsagosabb, kiszamithatobbnak, atlathatobbnak tunik akkor a vilag.
A meseken, az allatok, kovek, fak, az otestamentumi torteneteken keresztul moralis neveles folyik, mert van ido a megbeszelesre, alkalmazkodik a gyerek eletproblemaihoz, mikozben megiscsak az europai kulturaval ismerkedik, ami el a kepzomuveszetben, a kozmondasokban...
Peldaul ilyenek miatt jo.
Ahol én tanítok? lehet, hogy más világ..de nemhogy mobiljuk nincs a gyerekeknek, hanem gyakran még ceruzájuk sem, pedig már szerda van, és hétfőn kezdődött a tanév. Ők, akik nyomorból jönnek, értékelik, ha valamit kapnak: elsősorban a szeretet, elfogadást, mert a tárgyi dolgokat sajnos nem tanulták meg becsülni...ha van, hamar tönkremegy, elkallódik, elcserélődik, ellopódik...
Ezt a lelki és anyagi szegénységet látva akarom legalább az iskolát szerethetővé és érdekessé, színessé tenni. Ezért írtam a módszerről.
Ha ti szo nelkul hagytatok ezt a tanart, mar ne is haragudj, de akkor ez a ti problematok. Ilyen tanar sehova sem alkalmas. Nektek tennetek kellett volna a tobbi szulovel karoltve valamit az ellen a tanar ellen.
A szuloknek pedig csak annyit: a waldorf-modszer egy komplex filozofiai rendszer nevelo- es oktatoelmelete.
Egy kicsit kellene olvasni az antropozofiarol, Rudolf Steinernek es tanitvanyainak (koztuk a felesege)munkassagarol, es akkor rajonne mindenki, mi miert van ugy a waldorf iskolakban, ovodakban, ahogyan van.
Lemaradas az egyetemeknel? Nem ertem. Normal esetben mar felkeszitore jarnak a gyerekek felvetelik elott. Ezeknek a gyerekeknek talan az tilos? Miert gond az, ha a gyerekkel ertelemmel van foglalkozva, a szintjenek megfeleloen, nem tulterhelve? Koncentralhat maganidejeben mondjuk a felvetelire. Tulajdonkeppen mindenben talalnak az emberek rosszat. Az mas teszta, hogy a magyaroknal ez meg mennyire jar gyerekcipoben illetve a pedagogusok vajon mennyire felkeszultek. A modszer tokeletes, az mas, vajon a modszert mennyire sajatitottak el otthon.
Amerikaban igen eros ez az oktatasi rendszer.
Ford gyaranak munkasainak gyerekeinel nem amiatt alkalmaztak ezt a modszert, mert azok hulyebbek voltak a tobbi gyereknel. Ennek ideologiai okai voltak, ahogyan Amerikaban is hosszu idobe tellt, mire a szinesboruekkel szembeni fajelmeletet lemostak magukrol a waldorfosok. Steinernek ugyanis volt egy igen diszkriminativ elmelete is.
Hű, látom nem sok jót írtok... és azt is látom, nem értitek, nem a Waldorf iskolát akartam reklámozni, hanem a módszer előnyeit bevinni a napi rutinba. Nálunk szükség van rá (gyógypedagógia), és amit eddig elkezdtem, működött. Mindenesetre én továbbra is rendíthetetlenül haladok a megkezdett úton.
Egypt: persze, hogy a hagyományos iskolákban is vannak emberséges, jó, sőt kiváló pedagógusok! Ezt azért senki sem vonta kétségbe! :)
Én tanárként abszolút ellenzem ezt a módszert. Ha jól tudom, a Ford gyárakban használták először, a gyári munkások gyerekei számára kerestek oktatási módszert. Nekik nyilván remekül megfelelt, és a gyengébb képességű gyerekek biztos kiválóan boldogulnak vele, de az igazán okosokat inkább hátráltatja. Másrészt nagyon jó, hogy a gyerek nincs nyomás alatt, úgy tanul, ahogy neki megfelel, stb, csakhogy mi lesz vele, ha egyetemre akar menni? Nem véletlenül kell különbözeti vizsgát tenniük a waldorfosoknak, ha a középiskolát befejezik! A tudásuk messze elmarad a hagyományos iskolában tanulókétól. Az egyetemek meg főiskolák pedig nem éppen a waldorfos elvek alapján működnek. 18 éves korukig babusgatják őket, aztán hirtelen ott találják magukat az egytemen, ami minden, csak nem emberséges... Hogy fognak ott helytállni?
Még egy megjegyzés: a hagyományos iskolákban is vannak rendes, emberséges, jó pedagógusok, mi is használunk modern módszereket, odafigyelünk a gyerekekre, szóval bár sajnos vannak elrettentő példák, többségében azért nem szörnyetegek vagyunk, akik idegroncsot csinálnak a gyerekből.
Ugrás a teljes írásra: Reform pedagógia: dióhéjban a Waldorf-módszerről
További ajánlott fórumok:
- Waldorf pedagógia
- Mekkora az igény a pedagógiai, ill. gyógypedagógiai asszisztens iránt a munkaerőpiacon?
- Esküvődön dióhéjban mi volt a legjobb és a legrosszabb?
- Mennyit keres most egy pedagógiai asszisztens?
- Fognak alkalmazni ősztől pedagógiai asszisztenseket?
- Pedagógiai és családsegítő munkatárs tanfolyamra járok. Hogyan kezdjek pszichológiai vagy pedagógiai esszét írni?