Milyen ötleteitek vannak arra, hogy az első osztályos gyermekemnek könnyebben menjen a gyakorlás? (tudásbázis)
ahol nincs egymasramutogatas ott ez mukodik is.
de itt valami irrealis iranyba elcsuszott vmi... a gyerekek hadd hatszanak a szulok szerint es semmifele minimalis felelosseguk sincs semmiben. sot vigyaznak a szulok hogy ne is lehessen... az iskola pedig egybol maximalis felelosseget es onallosagot kovetel... iszonyu messze vannak az allaspontok sok helyen itthon. (azert nem mindenhol)
Szerintem valahol a kettő között van az igazság - különösen hogy látok nagyon más iskolarendszert is.
Nagyon érdekes, hogy itt az óvoda végén már több az elvárás mint nálunk általában (igaz ez az óvónőktől sokkal több munkát is igényel), viszont az iskola első éveiben meg sokkal türelmesebbek. Leckét minimálisat kapnak, annyit amit akár szülői segítség nélkül is el tudnak végezni, de ezzel párhuzamosan az iskola segíti a szülőket is azért hogy a gyerekek jól fejlődjenek.
Szóval szerintem a pedagógusoknak és a szülőknek közösen kellene segíteni az átmenetet, nem lehet csak egyiktől vagy másiktól várni.
akik fele soha se volt semmi elvras csak hogy letezzenek nekik tenyleg sokkolo lehet barmilyen suli...
a szulo eleve tudja hogy lesz ovi. suli. felnottseg. hogy az atmenetet stb megteremtse azert rengeteget tehet.
es ezt ugy mondom, hogy azt gondolom nagyon komoly bajok vannak a magyar iskolarendszerrel. de emellett azt is gondolom a fokozatossagot a csaladok tudjak elerni, a terhelhetoseghez es onallosodashoz a szulok feladata hogyozzaszokjon a gyerek.
Nálunk 3/4 4-ig vannak suliban, ebéd után kicsi játék, és utána tanulás, most másodikos a kisfiam, de az olvasáson kívül nem szokott lecója maradni, átnézzük a táskát, kijavítjuk a napköziben elvégzett feladatokat, az órai munkát is, mert sajnos a tanárnénik csak láttamoznak de az nem azt jelenti, hogy át is nézte. Gyakoroljuk az olvasást és ennyi, bár hozzáteszem mire ez megvan pont vacsizunk és utána marad a fürcsi, szinte lelkiismeretfurdalásom van, hogy alig töltünk együtt fél egy órákat:(Nálatok mi a napired?Van több időtök egymásra?
Minden esetre nem értem a sulitokat, ez így nem jó!!Az tuti!
Hát azért majd várd ki meddig lesz ez így...
Sógornőm szintén jó nevű általánosban napközis, hosszabb kihagyás után idén ment vissza tanítani. Két hét után a kollégái figyelmeztették, a 28 fős 4. osztályos napköziben már ne is gondolkon arra, hogy a házit minőségileg ellenőrizze. Mennyiségi ellenőrzés van csak... Az ő lánya ugyanott másodikos, tavaly még nem kellett otthon külön gyakorolni, de nyáron már igen, mert a tanítónéni kiadta mit kell tudni szeptember elején... azóta is napi 1-1.5 óra a lecke befejezése, szorgalmi feladatok elvégzése (mert ezt a napköziben nem csinálják, viszont nélküle csak közepest kap szorgalomból) és a versek megtanulása, olvasás gyakorlása - értelmes, jó tanuló, gyors felfogású gyerekről van szó, nem azért tart ennyi ideig, mert gyenge...
Valószínű :) Én nem lennék annyira türelmes, hogy ezekhez asszisztáljak.
A gyakorlásról viszont: még az jutott eszembe, hogy az írást elsősorban nem azzal gyakoroltatnám, hogy leültetem a gyereket egy jó sűrűn vonalazott füzet elé amibe oldalszám róhatja a függőleges vonalakat meg kis karikákat. Részben igyekeznék sok olyan játékhoz kedvet csinálni neki, ami a finommotorikát fejleszti (nálunk óriási kedvenc pl. a vasalós gyöngy kirakása, itthon is és az iskolában is rakják szinte minden nap), de ma pl. matricákat festettünk. A betűelemeket, betűket mindenképpen nagyobb méretben kezdeném gyakorolni, akár a nagymozgásoktól indulva. Itt pl. sokszor csinálnak olyat, hogy a levegőbe "írják" a betűelemeket a kezükkel (kb. 1m-es méretben). Ha ez már jól megy (pl. tudja függőleges-vízszintes vonal mentén mozgatni a kezét) akkor lehet a finomabb mozgások felé közelíteni, pl. egy rajzlap méretben gyakorolni sokszor átírva az adott betűelemet. Ha ez is megy, akkor jöhet egyre kisebb méretben. Itt pl. elsőben 1.2cm-es vonalazású füzetben írtak és senki nem foglalkozik vele ha még nem tökéletesek a betűk, majd idővel ahogy a gyerek érik és ügyesedik szebbek lesznek anélkül is hogy a tanító állandóan aláhúzgálná.
Most másodikban olyan írásfüzetet kaptak amiben a középső sorköz kb. 8-9mm, és két keskenyebb van alul-felül a lefelé vagy fölfelé "kilógó" betűknek. Még mindig közelébe nincsen az otthoni elsős füzet sorközeinek. Ja, és a normálnál vastagabb, háromszögletű ceruzával írnak, ami megfelel a 6-7 éves gyerek életkori sajátosságainak és elősegíti a helyes ceruzatartás kialakulását ill. nem erőlteti túl a kezüket.
Azt gondolom, hogy alapvetően a készséget kell fejleszteni és nem olyat erőltetni amire még nem képes. Szerintem :) Persze a magyar rendszerben ez szinte képtelenség, mert semmire nincs elég idő :( Négy sor kiskarika, négy sor háztető, utána már elvárás hogy tökéletesen tudja, hiszen megtanították neki... :/
kivennéd az osztalybol es vinned masik tanitohoz...
amit irsz sajnos vannak ilyen elo faba belekotok... ilyenkor szokent nem szabad belemenni a gyereket demotivalo jatszmakba.
Szerencsére az én lányom nem Magyarországon jár iskolába, de döbbenetes dolgokat hallani...
Bártnőm kislánya is most elsős otthon, mutatták az írás füzetét. A kislány szinte tökéletesen ír, gyönyörű betűkkel, tisztán, szabályosan. Ennek ellenére tele van piros javítással, beírással amitől a gyerek el van keseredve (pl. ha már egy icipicit görbébb egy betű, már bele van javítva). Az egyik oldalon azért ír be a tanítónő mert túl sűrűn ír, két oldal múlva amikor a gyerek ritkábban ír, akkor azért hogy írjon sűrűbben. Ha a margóig 3/4 betű hely marad akkor túl sok, ha odacuporít még egyet, akkor bekarikázza, ha átlóg aláhúzza... agyrém amit csinálnak, és ez egy kifejezetten igyekvő, megfelelni vágyó, precíz gyerek aki mindig nagyon szerette a finom, pontos dolgokat, pl. gyönyörűen szinez. Ő már maga kért otthon külön gyakorlófüzetet, mert úgy érzi nem elég jó amire képes :( Hogy lehet 6 hét alatt ide juttatni gyerekeket??? Ja, és mindehhez a szeptemberi magatartás és szorgalom jegye is 4-es...
Ha mindenképpen gyakorolni kell (mert olyanok a tanító elvárásai) akkor ha máshol nem, hát otthon megpróbálkoznék azzal hogy kizárólag pozitív megerősítést és dícséretet alkalmazva vegyem rá a gyereket.
Az itteni iskolában nincs sem fekete pont, sem semmilyen szankció, sőt a gyerek írásába SOHA nem javítanak bele. Látja a tanító, hogy mi az ami további gyakorlást igényel, nyilván azt fejleszti, de nem javítgat bele úton-útfélen a gyerek munkájába. Sokkal normálisabb és emberségesebb módszer, és hosszútávon eredményesebb is mint az otthoni hajszolós és csak a tökéeteset elfogadhatóank tartó :(
A megoldást nem tudom, őszintén szólva fogalmam sincs, hogyan viselném ha az én gyerekemmel is ilyeneket csinálnának...
Elsős tanító vagyok.
Ne gyakorolj, csak, ha a tanító néni kéri!
Ha kéri, nincs mit tenned, de nem fog lemaradni, ha az egész napos iskolában lét után nem nyúzod otthon.
Az olvasást majd igen, de tényleg napi 20 perc. Nézzétek át a füzetet, könyvet, ha kérdése van válaszolj, de direkt ne ültesd le! Főleg még most.
Alig nőtt ki az óvodából :)))
Nálunk is van itthoni tanulás!
Hozzák haza az olvasókönyvet, mert kötelezően gyakorolni kell az olvasást. (napi 20perc)
Aztán ott vannak a matek gyakorlók.
+ a szorgalmi!
Megjegyzem, ez napközin túli feladat, nem én találom ki!
Nagyon nem tetszik, mert estére már nagyon fáradt!
Mit csinálok, hogy könnyebben menjen?! Nagyon nem tudok semmit. Sokszor sírás a vége!
Nekünk most 3-os az a gyerek, akivel problémánk volt, egyszerűen sosem volt kedve gyakorolni. A jelenlegi 1-s kicsit könnyebben veszi az akadályokat, szorgalmasabb.
Annak idején nekünk sokat segített a Napi(s) gyakorló. Ez egy gyakorlómunkafüzet-féle, a tananyagot gyakoroltatja játékosan. A gyerek szívesebben írkált ebbe, mint másolt a füzetbe.
A neten is vannak feladatok, ha "gépezős" a gyerek, ezeket is szeretni fogja.