Mértékegységek gyakorlása (beszélgetés)
:DDDD
Nagyon jó!!
Már nem vagy itt, azért leírom,majd egyszer elolvasod.
A történet:
Egy vasipari műhelyben azt kérdezi tőlem egyszer egy kezében digitális kijelzős mérőműszert (tolómérő)tartó, vasas szakmához értő szaki:
"Te tudod hogy a fenébe tudja ez a subler megmérni és kijelezni, hogy ez lemez 8,55 mm?"
Pár másodperc szünetet kértem magamtól, kitalálandó hogy magyarázhatnám el,hogy érthető legyen.
Az asztalon egymás mellett feküdtek nagy átmérőjű ,hosszú fúrók 25-50 mm-ig minden volt .
Elkezdtem a "tanórát".
Képzeld el -mondtam- ebben a műszerben egy nagyon parányi kapcsoló van,ami minden 1/100-ik mm- nél kapcsol egy kapcsolót,ahogy mozdítod,húzod a mérőpofát.
Érted?
Értem.
Nnnna.Most nézd ezeket a fúrókat,told alaphelyzetbe a tolómérődet!Az összes fúró fekszik az asztalon,a tolómérő nullát mutat,a fúrók így mutatják a nullát.
Most csak gondolatban mozdítsd a tolómérőt 1/100 mm-t!A pirinyó kapcsoló egy kapcsolót felkapcsol és ebben a pillanatban a jobb első fúrót függőleges helyzetbe állítottam.
Jéé nézd csak Józsi,áll a fúród,azt jeleni ,hogy egy!
Most gondolatban vidd alaphelyzetbe a műszered!
Oké odavittem.A fúrót elejtettem.nézd megint 0-át mutat!
Megint mozdítsd csak 1/100-ot gondolatban ! Fúró felállt,lefeküdt.Látod már tudunk számolni 0 és 1 között,de semmi többet!
Ahhoz ,hogy kettőig számoljunk a második helyen lévő fúrót kell felhasználnunk,függőlegesbe hoztam a második fúrót.
Látod ez fogja jelenteni a kettőt, ha ez áll akkor azt jelenti,kettő.
Ha lefekszik ,megint 0 az érték.
Nézd csak!első fúró feláll ,akkor 1,ha 2.fúró áll,akkor 2,ha mindkettő áll,akor 1+2 azaz 3
Érted Józsi?Értem.
Megint bajban vagyunk mert csak 3-ig tudunk számolni,mit kéne csinálni?
"Hátha előbb elhasználtál egy fúrómat ,akkor van ott még."
Tényleg-mondom-és a 3. fúrót felálítottam ez jelenti a 4-et.
Tehát ez 4 ,ha ehhez az első fúrót is bekapcsoljuk ( már szándékosan használtam villamos fogalmat, hogy a reszelőkhöz szokott agya átálljon egy másik godolkodásba)akkor ez 4+ az első az 1 tehát 4+1 az 5.
Ha ez a 4 és hozzákapcsoljuk csak a 2. fúrót akkor az 4+2 azaz 6-ot jelent.
Mi van akkor ,ha mind három fúró be van kapcsolva?
A józsi magától mondta: Ez itt az elsó az 1+2+4 az 7 igaz?
Igaz ,no de megint csapdában vagyunk csak 7-ig ment a számsor.
Ott a következő fúró -mondta-.Értem már.
Látod most megtanultad a bináris számrendszert anélkül,hogy akartad volna.
Hát ez marha jó, ez ilyen egyszerű és önfeledten elkezdett játszani a fúróival mint a kisgyerek állítgatta,fektette.
Egyszer megállt a kezében félúton a fúró,elkomorodott,valami nagy gyanakvás volt az arcán.
Te hogy p...ba fér el ennyi fúró ebben kis tolómérőben?!
Szia! Komolyan érdekel?Elmesélem de úgy ,ahogy történt,célszerű olvasás alatt gondolatban elképzelni a képet amit leírok.
Nagyon tanulságos,garantáom.
Örülök,hogy megoszthattam.
Hátha még elmesélhetném hogy tanítottam meg aljas ,észrevétlen módon egy nagyon laikusnak a bináris számrendszert.))
Na, itt vagyok, bocsi, hogy eltüntem, de dolog volt! :)
Sikerült! :) Ez is pofon egyszerű! köszi! Jó ilyen trükköket tudni! :)))
Akkor ne nevezzük négyzetreemelésnek,hanem mennyi szilvásgombóc kell 15 gyereknek,ha minden gyerek 15 gombócot eszik?
tehát 15X15=?
Az első számot eggyel nagyobb számmal összeszorzunk és a szorzathoz hozzámondjuk mindig a 25-öt.
1 x 2=2..hozzámondva 25 225
Vagy 75 x 75 ..7 x 8=56 hozzámondva 25 5625
Sikerült előadnom?
Nincs mit.
Van még ilyen gyors trükk.Ismered hogyan lehet 2 jegyű 5-re végződő számot fejben négyzetre emelni?
Persze szívesen.
példának:12 x13=?
Egyik kézen 2 a másikon 3 ujjat mutatunk.(lehet titokban is mint kis fejszámoló művész)
A varázsszó:összeg---szorzat.
Az eredmény első számjegye automatkusan 1
a második számjegy a két kéz mutatott összege,azaz 5
a 3. számjegy a két kézen mutatott ujjak szorzata,azaz 6
Tehát az eredmény: 156.
Remélem el tudtam értelmesen mondani!
Ez jó!
Mi mindenre jók az újjak.))
Például két kezünk ujjaival fejben lehet 2 db 15-nél nem nagyobb számot.
Köszönöm ez jó ötlet!
várok még ilyen jókat :)
Én úgy szoktam tanítani, hogy felírjuk mértékeket az ujjunkra , és azt kell megtanulni, hogy mennyit ér egy ujjköz!Ez nagyon meg kell tanulni, és aztán már megy a váltás oda- vissza! Ez így lehet, hogy bonyolutnak hangzik,írok példát!
Hoszúság:
kisujj-mm
gyűrűsujj-cm
középsőujj-dm
mutató-m
hüvelyk-km
mm <.10 cm <.10 dm <.10 m <.1000 km
Pl. 6 cm =___mm
cm-ről váltunk mm-re, megmutatja a két ujját (gyűrűs, kis)
6cm ,mutat a gyűrűsujjra, és az ujjközben szor 10 van, tehát 6szor10 az 60
Ehhez már kell tudni a szorzótáblát mindenképp.
Egyszerre csak egyirányba váltsunk, és egy lépéssel, később lehet vissza is, meg több lépésest!
a tanítványaim imádják, és úgy tanulják meg, hogy észre sem veszik, játék közben.
le is szoktuk rajzolni a kezüket, ott jobban be tudják íri a szorzókat! De azt csak egyszer kell az elején!
Úgy tudom itt több tanárnéni és tanárbácsi is van.
de mások segítségét is várom...
Játékos feladatokra, kreatív tippekre lenne szükségem a mértékegységek begyakorlásához és megfelelő használatához, hogy amikor segédeszköz nélkül kell alkalmazni jól menjen...
hosszúság, űrtartalom, tömeg, idő mérése
További ajánlott fórumok:
- Morse-jelek gyakorlása
- Sprichst du deutsch? - Szívesen csevegnék németül gyakorlásképpen
- Heti 2 különórával és rengeteg itthoni gyakorlással 7 hónap alatt meg lehet tanulni a német nyelv alapjait? Tapasztalatok?
- Milyen ötleteitek vannak arra, hogy az első osztályos gyermekemnek könnyebben menjen a gyakorlás?
- Társalogjunk angolul! Angol nyelv gyakorlása
- Bizonyítványhoz kötik a művészetek gyakorlását - Új kormányrendelet