Főoldal » Fórumok » Babák & Mamák fórumok » Mértékegységek gyakorlása fórum

Mértékegységek gyakorlása (beszélgetés)


20. kefekötőke (válaszként erre: 19. - Dorry)
2010. júl. 27. 19:36
Mondtam én. ))
19. dorry
2010. júl. 27. 19:35

:DDDD

Nagyon jó!!

2010. júl. 27. 14:59

Már nem vagy itt, azért leírom,majd egyszer elolvasod.

A történet:

Egy vasipari műhelyben azt kérdezi tőlem egyszer egy kezében digitális kijelzős mérőműszert (tolómérő)tartó, vasas szakmához értő szaki:


"Te tudod hogy a fenébe tudja ez a subler megmérni és kijelezni, hogy ez lemez 8,55 mm?"

Pár másodperc szünetet kértem magamtól, kitalálandó hogy magyarázhatnám el,hogy érthető legyen.

Az asztalon egymás mellett feküdtek nagy átmérőjű ,hosszú fúrók 25-50 mm-ig minden volt .


Elkezdtem a "tanórát".

Képzeld el -mondtam- ebben a műszerben egy nagyon parányi kapcsoló van,ami minden 1/100-ik mm- nél kapcsol egy kapcsolót,ahogy mozdítod,húzod a mérőpofát.

Érted?

Értem.

Nnnna.Most nézd ezeket a fúrókat,told alaphelyzetbe a tolómérődet!Az összes fúró fekszik az asztalon,a tolómérő nullát mutat,a fúrók így mutatják a nullát.

Most csak gondolatban mozdítsd a tolómérőt 1/100 mm-t!A pirinyó kapcsoló egy kapcsolót felkapcsol és ebben a pillanatban a jobb első fúrót függőleges helyzetbe állítottam.

Jéé nézd csak Józsi,áll a fúród,azt jeleni ,hogy egy!

Most gondolatban vidd alaphelyzetbe a műszered!

Oké odavittem.A fúrót elejtettem.nézd megint 0-át mutat!

Megint mozdítsd csak 1/100-ot gondolatban ! Fúró felállt,lefeküdt.Látod már tudunk számolni 0 és 1 között,de semmi többet!

Ahhoz ,hogy kettőig számoljunk a második helyen lévő fúrót kell felhasználnunk,függőlegesbe hoztam a második fúrót.

Látod ez fogja jelenteni a kettőt, ha ez áll akkor azt jelenti,kettő.

Ha lefekszik ,megint 0 az érték.

Nézd csak!első fúró feláll ,akkor 1,ha 2.fúró áll,akkor 2,ha mindkettő áll,akor 1+2 azaz 3

Érted Józsi?Értem.


Megint bajban vagyunk mert csak 3-ig tudunk számolni,mit kéne csinálni?

"Hátha előbb elhasználtál egy fúrómat ,akkor van ott még."

Tényleg-mondom-és a 3. fúrót felálítottam ez jelenti a 4-et.

Tehát ez 4 ,ha ehhez az első fúrót is bekapcsoljuk ( már szándékosan használtam villamos fogalmat, hogy a reszelőkhöz szokott agya átálljon egy másik godolkodásba)akkor ez 4+ az első az 1 tehát 4+1 az 5.

Ha ez a 4 és hozzákapcsoljuk csak a 2. fúrót akkor az 4+2 azaz 6-ot jelent.

Mi van akkor ,ha mind három fúró be van kapcsolva?

A józsi magától mondta: Ez itt az elsó az 1+2+4 az 7 igaz?

Igaz ,no de megint csapdában vagyunk csak 7-ig ment a számsor.

Ott a következő fúró -mondta-.Értem már.


Látod most megtanultad a bináris számrendszert anélkül,hogy akartad volna.

Hát ez marha jó, ez ilyen egyszerű és önfeledten elkezdett játszani a fúróival mint a kisgyerek állítgatta,fektette.


Egyszer megállt a kezében félúton a fúró,elkomorodott,valami nagy gyanakvás volt az arcán.


Te hogy p...ba fér el ennyi fúró ebben kis tolómérőben?!

2010. júl. 27. 14:09

Szia! Komolyan érdekel?Elmesélem de úgy ,ahogy történt,célszerű olvasás alatt gondolatban elképzelni a képet amit leírok.

Nagyon tanulságos,garantáom.

16. dorry (válaszként erre: 15. - Kefekötőke)
2010. júl. 27. 11:14
Engem érdekel!! :))
15. kefekötőke (válaszként erre: 13. - Dorry)
2010. júl. 24. 08:25

Örülök,hogy megoszthattam.

Hátha még elmesélhetném hogy tanítottam meg aljas ,észrevétlen módon egy nagyon laikusnak a bináris számrendszert.))

2010. júl. 23. 22:41
hűha... miket tudtok:)
13. dorry (válaszként erre: 12. - Kefekötőke)
2010. júl. 23. 21:39

Na, itt vagyok, bocsi, hogy eltüntem, de dolog volt! :)

Sikerült! :) Ez is pofon egyszerű! köszi! Jó ilyen trükköket tudni! :)))

2010. júl. 23. 16:43

Akkor ne nevezzük négyzetreemelésnek,hanem mennyi szilvásgombóc kell 15 gyereknek,ha minden gyerek 15 gombócot eszik?

tehát 15X15=?

Az első számot eggyel nagyobb számmal összeszorzunk és a szorzathoz hozzámondjuk mindig a 25-öt.

1 x 2=2..hozzámondva 25 225

Vagy 75 x 75 ..7 x 8=56 hozzámondva 25 5625


Sikerült előadnom?

11. dorry (válaszként erre: 10. - Kefekötőke)
2010. júl. 23. 16:36
Nem, ezt alsóban még nem kell alkalmazni (szerencsére), de érdekel! :))
10. kefekötőke (válaszként erre: 9. - Dorry)
2010. júl. 23. 16:34

Nincs mit.

Van még ilyen gyors trükk.Ismered hogyan lehet 2 jegyű 5-re végződő számot fejben négyzetre emelni?

9. dorry (válaszként erre: 8. - Kefekötőke)
2010. júl. 23. 16:32
Hát, ez nagyon jó!!! Köszi!! :)))
8. kefekötőke (válaszként erre: 7. - Dorry)
2010. júl. 23. 16:22

Persze szívesen.

példának:12 x13=?

Egyik kézen 2 a másikon 3 ujjat mutatunk.(lehet titokban is mint kis fejszámoló művész)

A varázsszó:összeg---szorzat.

Az eredmény első számjegye automatkusan 1

a második számjegy a két kéz mutatott összege,azaz 5

a 3. számjegy a két kézen mutatott ujjak szorzata,azaz 6

Tehát az eredmény: 156.

Remélem el tudtam értelmesen mondani!

7. dorry (válaszként erre: 5. - Kefekötőke)
2010. júl. 23. 16:14
Elmondod hogy csinálod?
6. kefekötőke (válaszként erre: 5. - Kefekötőke)
2010. júl. 23. 16:08
Összeszorozni.
5. kefekötőke (válaszként erre: 2. - Dorry)
2010. júl. 23. 16:07

Ez jó!

Mi mindenre jók az újjak.))

Például két kezünk ujjaival fejben lehet 2 db 15-nél nem nagyobb számot.

2010. júl. 23. 14:32

Köszönöm ez jó ötlet!

várok még ilyen jókat :)

3. dorry (válaszként erre: 2. - Dorry)
2010. júl. 23. 13:52
Ja, és az meg külön élvezet, hogy írhatnak a kezükre! :))
2010. júl. 23. 13:51

Én úgy szoktam tanítani, hogy felírjuk mértékeket az ujjunkra , és azt kell megtanulni, hogy mennyit ér egy ujjköz!Ez nagyon meg kell tanulni, és aztán már megy a váltás oda- vissza! Ez így lehet, hogy bonyolutnak hangzik,írok példát!

Hoszúság:

kisujj-mm

gyűrűsujj-cm

középsőujj-dm

mutató-m

hüvelyk-km

mm <.10 cm <.10 dm <.10 m <.1000 km


Pl. 6 cm =___mm

cm-ről váltunk mm-re, megmutatja a két ujját (gyűrűs, kis)

6cm ,mutat a gyűrűsujjra, és az ujjközben szor 10 van, tehát 6szor10 az 60


Ehhez már kell tudni a szorzótáblát mindenképp.

Egyszerre csak egyirányba váltsunk, és egy lépéssel, később lehet vissza is, meg több lépésest!

a tanítványaim imádják, és úgy tanulják meg, hogy észre sem veszik, játék közben.

le is szoktuk rajzolni a kezüket, ott jobban be tudják íri a szorzókat! De azt csak egyszer kell az elején!

2010. júl. 23. 13:26

Úgy tudom itt több tanárnéni és tanárbácsi is van.

de mások segítségét is várom...

Játékos feladatokra, kreatív tippekre lenne szükségem a mértékegységek begyakorlásához és megfelelő használatához, hogy amikor segédeszköz nélkül kell alkalmazni jól menjen...

hosszúság, űrtartalom, tömeg, idő mérése

További ajánlott fórumok:


Minden jog fenntartva © 2005-2024, www.hoxa.hu
Kapcsolat, impresszum | Felhasználói szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | Facebook