Fiam 24 hónapos és csak pár szót mond tisztán...egyébként babanyelven "beszél" csak. (beszélgetés)
HÚ,NAGYON KÖSZÖNÖM A VÁLASZOD...
Nagyon sok tanácsot adtál,ezeket el is kezdjük holnap.
Akkor lehet,hogy ott hibáztam,hogy nincs nagyon tevékenység,csak a verseket,mondókákat hallja...
Remélem ezek lekötik majd :)
Minden gyereknek más a fejlődési tempója és az érdeklődési köre.
Az általam javasolt mondókákat (könyveket) ölbe véve is lehet játszani, akkor talán jobban megül, nem szalad el.
Javaslom még, ha van rá lehetőség, hogy a falra vagy ajtóra, akár kívül is nagyobb falfelületre tegyél hatalmas papírt (az ún. csomagolópapír olcsó és prímán megteszi) és rajzolj rá (zsírkrétával) állatfigurákat meg egyszerűbb dolgokat: házat, fát, virágot, autót, kisfiút, kislányt, napocskát , madarat, kutyát, cicát, csigát... szép nagyok, jó figyelemfelkeltők, lehet róluk mondókázni (Süss fel nap, Fújja szél a fákat, Csipcsipcsóka, Csigabiga gyere ki...), színeket elmondani...hátha megindul nála is a vágy a hangos beszédre, megnevezésre.
Ha őt körberajzolod a falhoz állítva vagy ráfektetve a csomagolópapírra, akkor utána erre rárajzolhatjátok a szemét, fülét, száját....haját....ruhát -ruhafélét megnevezve , színét megnevezve.,
Nem baj, ha ő még nem mondja, csak figyel. Ha ez kinn marad a falon, sokat látja, személyes élmény kötődik az elkészítéséhez, többször elmondjátok, megmutatjátok a testrészeit, a rajzon is meg saját testén is, akkor előbb-utóbb beindul a dolog.
Érdemes még venni ujjfestéket, olyan bőrbarát festék, amivel a tenyerével, ujjaival "rajzolhat" - vagyis maszatolhat -de a nyomhagyás öröme így meglesz neki. Közben lehet énekelgetni...színeket elmondani. Pl. ő tapicskol a sárgával, Te meg rajzolsz egy napocskát a sárgával -így már össze is van kötve a két fogalom, bővülhet a belső szókincse. SZínegyeztetést is lehet játszani: Te rajzolsz egy almát pirossal, és megkéred, hogy keresse meg azt a színt és ő is "rajzoljon" egy almát.
A lényeg, hogy mindig valami tevékenység mellett haladjon a beszéd, ne csak önmagában "beszédtanítás " legyen.
Köszönöm a hozzászólásokat...első körben nagyon kíváncsi leszek a védőnő és a doktornő véleményére pénteken.
Aztán majd meglátom...
Erről még nem hallottam,hogy fontos a mutogatás is a mondóka közben,úgyhogy ezt jó,hogy írtátok.
Csak ezzel az a bajom,hogy nem tudom megállítani és leültetni a gyerekem,hogy végighallgassa többször egymás után a verset,mondókát,mert elszalad a "dolgára".
Most beszéltem barátnőmmel,neki másfél éves lesz a fia,ő saját maga viszi az anyukájához oda a kis képes könyvet,hogy beszélgessenek,a gyerek beszél is.
Az én fiamat nem tudom erre rávenni....erre valami praktika létezik??? :)))
Igen Igazad van,2 egyforma eset nincs. Ha azt nézzünk,az én lányom 2 évesen csak 10 szót használt,pedig a forma szerint ezt másfél évesen kellett volna produkálni.Vagyis ugyanannyit beszélt,mint a fórumindító kisfia.
Viszont Nála nem volt halandzsa,baba nyelv,ez inkább fiúkra jellemző. Van olyan fiú aki teljes nyelvrendszert dolgoz ki,és csak azon kommunikál.
A nevtanos papír nem kötelez. Ennek ellenére mindenki figyelembe veszi, de a Nevtan nem "hatóság".
A szakértői bizottságos igen - az kötelez.
Szió!
2 évesen kb. 10 szót mondott. 27 hónaposan,meg talán 30 szót.Rövid tő mondatban meg 3 évesen kezdett el beszélni.Ilyeneket,hogy "Igen,kérek",Köszönöm,nem kérek.
Elnagyoltan beszélt,nem ejtette tisztán a szavakat,szinte csak én értettem mit mond.
Sajnos az oviban,rájött,nem beszél úgy mint a többiek,ezért védekezőmechanizmust fejlesztett ki. Ha nem szólal,meg,nem beszél,nem játszik a többiekkel,akkor nem tűnik fel,hogy ő még nem beszél olyan jól.
Kaptuk a visszajelzéseket az óvónőktől,hogy nem kommunikál,nem társalog tb,látják,hogy mikor mi mg megyünk érte,nekünk csacsog,beszél stb.
Elmentünk pszichológushoz,aki több hónap után mondta ki,miért is van ez,hogy az óvodában nem beszél,csak otthoni környezetben.Közben egy logopédus megerősített minket,hogy megkésett beszédfejlődése van a gyereknek.
Ez már 4 évesen történt meg.
Elkezdtünk járni Aires mozgás terápiára. Ja jelzem, lányom nagyon mozgékony,fára mászik,úszik stb..a beszédindító mozgásterápiák nem arról szólnak,hogy az amúgy mozgékony gyereket ugráltatják.
Bordásfal,nagylabdás feladatok,közben mondókázás,verselés,a kettőt egyszerre dolgoztatják meg. beszédet,és a mozgást. Így fejlőik jól az agyban beszédközpont.
Na szóval,most már mindent mond 5 évesen. Összetett mondatokat,van még néhány probléma a beszéddel.
Viszont ez a védekezőmechanizmus reflexbe ment át,é ha megérkezik az oviba a gyerek bezár és nem akar beszélni.
Már 3 éves kora előtt eg kellett volna kapja a megfelelő kezeléseket,akkor most nem itt tartanánk,és élvezné z ovit,csacsogna stb...
..de én hallgattam arra,ejj!Ráérünk arra még.
Amúgy én is indítottam egy ugyanilyen fórumtémát a hoxán anno,és ugyanilyen nyugtató szavakat kaptam:-)
én azt mondom:
ha jól érti a beszédet és megindult már néhány szó és az tiszta, akkor nincs más dolgod, mint mondókázni, énekelni az ő életkorának megfelelően, lehetőleg mozgással kísért mondókákkal. (Javaslom a Mozdulj rá! c. könyvet. És a Libriben mostanában láttam Deákné B. Katalin: Anya, taníts engem! c. könyvét)
Fél év múlva ha még mindig nem bővült a szókincse, nem kezdett el rövid mondatokban beszélni, akkor továbbmennék a vizsglatokkal.
A védőnőtől meg úgyis csak a megszokott szlogent fogod hallani: "majd kinövi, ráér még, 3 éves koráig....stb)
A keresztfiam szintén későn kezdett el beszélni (már azt hittük néma marad :D), de akkor egyenesen mondatokat mondott.
A lányaim is így voltak. Már 2 évesek elműltak, amikor elkezdtek kisebb mondatokban beszélni.
Neked 2 évesen miket mondott? A szakértő mondta,hogy megkésett a beszédfejlődése?
Barnus biztos nem tenné még fel a kezét,ebben biztos vagyok,hogy nem tudná,hogy mit kell csinálni,ahol a hangot hallja ...
Szia!
Én elvittem a lányomat hallásvizsgálatra,megkésett beszédfejlődés miatt.A manduláit s megnézettem,mert akadályozhatják a beszédértést.
A hallásvizsgálaton kell a gyerek közreműködése is.
Ugyanis fel kell,emelnie azt a kezét,ahol a hangot hallja.
24 hónapos gyerek,lehet nem is tudná elvégezni ezt a feladatott. Viszont otthon meglehet próbálni felkészíteni rá. Fülhallgatót a fülére,és amelyikbe hallja a zenét azt a fülhallgatót fogja meg.
A nevelési tanácsadóban is elmehetsz,hogy ők mit tanácsolnak,nagyon jó terápiák vannak már beszédindításra.
Én sajnos hallgattam a rokonokra,hogy áá,nem kell aggóni,pedig egy időben elkezdett terápia sokat dobott volna a helyzeten.
1 évig kerepeltem a lányomnak a mondókákat,meg kézzel lábbal magyaráztam a képeket mondókáskönyvben,alig volt eredmény.A mozgásterápia után meg szinte szárnyalt gyerek.
A beszéd és a mozgás az agyban egymás mellett van,és ha az egyik fejlődik automtice fejlődik másik is.Ezért alkalmaznak ilyen esetben mozgásterápiákat.
Na meg pl. ilyen dolgok, hogy halk zajokra, hangokra figyel -e? Ezt biztos tudjátok. Én el sem vittem a lányom a csecsemőkori kötelező hallásvizsgálatra, mert összevesztem az orvossal, de biztos voltam benne, hogy tök jó a hallása, mivel azt is meghallotta, ha lábujjhegyen belopakodtam a szobába, mikor aludt, meg úgy egyáltalán a legapróbb kis neszekre is reagált.
A védőnő a státuszon úgyis megvizsgálja majd a hallását is.
A 25 hónaposommal teljesen ugyanez a helyzet,de mi még nem tartunk 8-10 érthető szónál.
Az ismerős aki ismer valakit :) ez jó :D
fejlesztőpedagógus nem mondott ilyet azt garantálom. 2,5-3 éves koráig én nem aggódom. ha tapasztalod hogy minden apró neszt meghall stb akkor nem valószínű hogy baj van a hallásával.ha ebben bizonytalan vagy csináltass egy vizsgálatot,ártani nem árt. az hogy mindent megért sajnos nem garancia a hallás épségére,mert nem tudhatjuk hogyan hallja amit hall.
Épp tegnap mondta a Dévényes gyógytornászunk, hogy kislányoknak másfél, kisfiúknak 2 éves korig kell elkezdeni szavakat beszélni.
Tehát nyugi, teljesen rendben van szerintem a kisfiad, 2 éves és már mond szavakat, tehát képes a beszédre. Gyakorolgassatok csak, előbb-utóbb ő is mondani fogja.
De ha bizonytalan vagy, inkább vidd el egy hallásvizsgálatra és vannak tesztek is, amivel meg lehet róla bizonyosodni, hogy van-e probléma.
Ártani nem fogsz vele, de megnyugszol! ;)
(amúgy ha minden más ok kizárva, akkor lehet kicsit gyengék az arc-izmai, ezen a dévényes szakember simán tud segíteni - az én kislányom hipotón izomzatú, ezért járunk a mozgását fejleszteni, ezért mondta a gyógytornász, hogy majd nála másfél évesen érdemes figyelnünk a beszédfejlődését is, ha nem mondja ki rendesen a szavakat, akkor irány vissza hozzá)
További ajánlott fórumok:
- Gyűlölöm a bátyámat, aki egyébként csak a féltestvérem.
- Mi baja lehet a kutyusomnak? Eszik egyébként, de minden nap kijön belöle a folyadék legalább egyszer (felül).
- Hogyan lehet leszoktatni egy egyébként nagyon jámbor jóravaló macskát arról, hogy elkapja a rigókat?
- Miért nem fűti be az egyébként forró radiátor a gyermekem szobáját?
- Randin ugyanúgy viselkedtek mint egyébként vagy nem, és ki öltöztök vagy sem?
- Nagy baj, ha egy 5 éves kislány még nem tud tisztán beszélni?