Beszédfejlődés alapjai (beszélgetős fórum)
Ez a fórum a következő íráshoz nyílt: Beszédfejlődés alapjai
12 honapig szoptatott ,artistat megszegyenito mozgasu ,2 eves kortol bolcsibe jaro,minden este es barmikor napkozban olvasott meset hallgato minden fejlodesi pontot megfeleloe es idoben elero gyerek akinek a novere 2 evesen iskolas szinten beszelt nemlehet,hogy csak siman fiu es tesz a statisztikara ? :D
Nem veletlen,hogy csak 5 eves kortol neznek rajuk a logopedusok is,az meg vicc,hogy az elso gyerekesek meg kepesek emiatt dicsekedni vagy szegyenkezni attol fuggoen hol tart Bombike 3 evesen :D
Engem anyám szoptatott elég sokáig,mégsem voltam hajlandó 3 éves koromig megszólalni. Utána viszont olyan tisztán beszéltem,hogy alsós koromtól versmondó- és szépkiejtési versenyeket nyertem.
A nagyfiam 2 hétig tudott szopni,utána tápszer. A mozgás- és beszédfejlődése eszement gyors volt (6 hónaposan önállóan járt,9 hónaposan szavakat mondott),pedig sokszor azon kaptam magam,hogy fél órája nem szóltam hozzá,csak ültem mellette. A pici fiam (szintén tápszeres) 11 hónaposan állt fel,most 17 hónapos,és egy szót nem akar mondani. Mindent ért,bólogatással válaszol,de nem beszél,pedig jelenleg 1 percig nincs csend a házban a nagytól. Én már látom,hogy mennyire külömböznek a gyerekek,még ugyanabban a családban is,és nem aggódom,hogy 40 évesen még mindig csak bólogatni fog a gyerekem. Ja,és sz.rnak sem érzem magam,mert nem tudtam szoptatni!
Szerintem inkább csak röviden összefoglalta, hogy mik a legfontosabbak, amolyan tanácsként. Persze nem jelenti azt, hogy mindenkire igaz, olyan dolog nincs a világon. Nekem ez a szoptatás dolog új volt, mert én erről nem tanultam...ráadásul ha cuclizik, mert nem tudja az anya szoptatni, ugyanúgy dolgoznak az izmok. Különben is, sír, gurgulázik, játszik a hangjával, igazából ezek a legfontosabbak az első hónapokban szerintem, ugyanis ilyenkor kezdi el azokat a hangokat kiszűrni, amik nem szükségesek a későbbi bezsédhez. Ráadásul szerintem van jó néhány anya, aki nem szoptatott, és mégis beszél a gyermeke. Szerintem erre az okra visszavezethető megkésett beszédfejlődés elenyésző, de lehet rosszul gondolom.
A másik ami nekem nagyon bántotta a szemem, az a mozgásfejlődés időszaka, szerintem a 3 éves kor előtti a legfontosabb, hiszen ilyenkor olyan idegkapcsolatok jönnek létre, amit később nem lehet pótolni. És ezt csak a mászás, gurulás, egyensúllyal stb. kapcsolatos mozgások segítik. Persze hozzá kell tenni, hoyg ha egészséges gyermekről van szó, nyilván egy sérültnél saját fejlődéséhez mérten kell nézni a dolgokat.
Nagyon köszi, hogy leírtad! És sajnálom, amin keresztül mentetek/mentek!
Csak azért kérdeztem, mert a kicsit majdnem folyamatosan nagyító alatt nézzük nincs-e autizmusra utaló jel, még akkor is, ha a fejlesztőpedagógus megmondta, hogy nincs. Amit meg az interneten írnak, sokszor általánosító, abból ugyan ki nem derül mit kellene a szülőnek látnia. :(
Még 1x köszi! :)
A Vadaskert alapítványról már hallottál? 1x az egyik rádió adón hallottam beszélgetést, ott mondták ezt a címet, hogy segíteni tudnak a szülőnek is feldolgozni...
Ne haragudj, de én úgy látom vagy is az én olvasatomban ez a „cikk” annyit jelent, hogy hibásak lennének az Anyukák?! (nem kötözködés képpen)
A nagyobbik fiamat császárral szültem, mint a utóbb megtudtam beszorult a szülőcsatornába, 4 hónapig tudtam szoptatni, gumi cumit nem használt, csak az ujját, olyan korán kezdet beszélni, hogy mindenki pislogott, ráadásul választékosan! A Természettudományi múzeumban megkérdezte a muzeológus a Nagymamától, amikor 3 éves volt, hogy kik a gyerek szülei, mert ilyen választékos beszédet még ekkora gyerektől nem hallott…
És itt a kisebbik, aki orvosi műhiba miatt szülés után elkékült, mert az orvos nem rázta ki a magzatvizet a gyerekből, és beszédproblémái vannak… Szintén pár hónapig szopott és Ő soha életében nem cumizott, még az ujját sem!
Szóval ez utóbbi esetről kellene többet írni, a sok orvosi hibáról, amit elkövetnek a gyerekek ellen (sok császár, gondatlan orvosi kezelés értem itt alatta, miért nem veszik észre a köldökzsinór tekeredést, miért szülesztenek idő előtt gyerekeket, a fizetett orvos miért csak az utolsó másodpercben toppan be és még sorolhatnám) arra nem is gondolnak mi lesz vele később, csak elteszik a pénzt a későbbi gondokat oldja meg a szülő!!!
Emellett még leírnám, hogy nálunk nem a szakember ismerte fel a hibát és nem is az segített, hanem a védőnő, aki véletlenül járt egy bemutató órán egy fogyatékos intézetben.
A neurológus meg csak annyit írt: megkésett mozgásfejlődés, ha akarjuk vigyük Dévény tornára. Csak hogy kiderült a Dévény torna hipotón gyereken nem segít, mert lazák az izmok, nincs mit felmasszírozni, ezért TSMT-ztünk, utána állami korai fejlesztésre jártunk, oviban megkapja a saját logopédusát ingyen az „államtól”. „Szegény” ingyen fejlesztőpedagógusunk meg hirdeti magát mindenhol, hogy legyen gyerek, akin segíthet, mert a „szakemberek” azt sem tudják hogy és hol lehet segíteni egy megkésett fejlődésű gyereken!
Szóval szerintem ezekről kellene cikket írni nem az anyukák hibáit kellene felhánytorgatni, elvégre a szülők nem végeztek orvosi egyetemet és nem jártak gyógypedagógiai főiskolára!!!
Én három hónapig tudtam szoptatni a lányomat, egy évesen elkezdett gyönyörűen beszélni, de járni nem tudott, 16 hónaposan kezdett önállóan járni, de arra nem volt olyan mondóka, amit ne tudott volna elmondani
most 25 hónapos és olyan következtetéseket von le dolgokból és azokat ki is részletezi nekünk, hogy csak nézünk
eszébe sincs bukfencezni, mint a társainak, de agyban a védőnő szerint egy évvel előbbre tart.
akkor?
Egyet értek azzal, hogy a "néma" környezet vagy a "beszélő" környezet kihat a gyerekek beszégkészségének a fejlődésére. Most inkább, mint anya mondanám el a tapasztalataimat. Amikor a lányom megszületett, anyukám is mindig mondta, hogy beszéljek a kicsihez. Sokszor ezt nagyon furának tartottam, mert majdnem úgy nézett ki a dolog, hogy magamban beszélek, hiszen válasz szavakkal nem jött. Sokszor a gyes alatt egyik munkából a másikba kaptam, gyakran eszembe se jutott, hogy pelenkázás, vagy etetés közben "beszélgessek", persze volt ringatás, mondókázás, énekelgetés, de ez nem ugyanaz. Szerintem átlagos szókinccsel került a lányom 2,5 évesen bölcsibe és onnantól, mintha elvágták volna, ömlött belőle a szó.(a mai napig bárkivel bármikor bármiről!:D)
Bekerült egy közösségbe, meg akarta magát értetni és ő is meg akarta érteni a többieket. Ez indította el ezt az ugrás szerű fejlődést.
Szóval a "beszélő" környezet szerintem is nagyon fontos a bszédkészség és a szókincs fejlesztésében!:)
Tény, hogy nagy általánosságban romlott a gyermekek beszédkészsége. Szomszédom óvónő, épp pár hónapja beszélgettünk, hogy kínszenvedés egy anyáknapi műsor összeállítása. Beszédhibásak, nem tudnak énekelni, képtelenek egy 3-4 szakaszos verset megtanulni....Persze nem minden gyerekre jellemző ez, de nőtt a csoporton belül az ilyen gyerekek száma.
Jó lenne tudni az okokat, de ez alapos vizsgálatot igényelne.
Szerintem azzal, hogy lehetővé tették, hogy játékidőben játsszon a gyermek, s nem kell kötelező foglalkozásokat tartani nekik, az óvónő kezdeményez ugyan kis mesét, verselést, de aki nem akar ezen részt venni, az tologathatja egész évben a kisautót, ha azt érdekesebbnek találja. Régen heti fél órában, nagyoknál kétszer is, volt teljes csoportos verstanulás. Lehet, hogy mechanikus, biflázós volt, de mindenki mondta a versikét, ott véve levegőt, arra víve a hanglejtést, ahogy az óvónéni, meg a többiek. Még nevettük is itthon a csemetét: Ozsváth Erzsébet verse...s fülemben van az éneklős hansúlyozás:))
Aztán van-e az anyának kedve, ideje, türelme, hogy lefekvéskor elmondjon egy versikét 25-ször, mert a gyerek igényli a "mégeccser"-t, hogy aztán játék közben, önfeledten elmondja az egész rigmust, pedig nem is tanítottuk, csak ráragadt, mert a sok-sok hallgatás átfordul egyszer tudásba.
És van-e alkalma a gyereknek figyelni a szép, helyes, kifejező beszédet, s kivárják-e, hogy ő is elmondhassa azokat a dolgokat, amik foglalkoztatják, s netán tapintatosan ki is lehet javítani ezeket. Mikor Szabika mondta :"bjonz" autó, mondom Szabikám, bronz. Én is azt mondom: bjonz:)))
Hogy aztán a cumizás, az anyatejes táplálás kihat-e ezekre, nem tudom, de a beszélő ill. néma környezet - biztosan.
Hát ez egy felületes, távirati stílusban megírt cikk volt.
HA a cikkíró logopédiai/fejlesztő pedagógusi tanulmányait folytatja, vagy esetleg már be is fejezte....hát remélem rászoruló gyerek sosem látja....
Csatlakozom. Én is sok gyereket ismerek, akik nem szoptak soha egy percig sem, teljesen össze-vissza volt a mozgásfejlődés, sok minden kimaradt, cumiztak, 1 évesen mégis elkezdtek beszélni, most már értelmesen, mondatokban, szépen fejezik ki magukat, pedig nincsenek 2 évesek sem.
Ez valahol megint egy kicsit olyan "rúgjunk bele azokba, akiknek nincs tejük" szagú cikk. Lássuk be, ez megint arról szólt nagyjából, hogy sz*r vagy, mert nem tudsz szoptatni.
Sziasztok! Akkor lehet, hogy nekem van "különleges", vagy "furcsa" gyerekem, de kapásból a ellenkezője a cikkben írtaknak, pedig igencsak megkésett a beszédfejlődése.
10 hónapos korában volt a keresztelője, saját lábán sétált be a templomba, akkor már a kezünket sem kellett fognia. Minden mozgásos tevékenységet hónapokkal hamarabb csinált, mint kellett volna, kaptam is a védőnőtől sokat érte. A hallása tökéletes, a dudorászást hamar megtanulta, és mindig jó a dallam is. 1 éves koráig szopizott. Cumizni ugyan cumizott, de csak alvásnál használta. Viszont beszélni nem akart. Semmit. Úgy lett szobatiszta, hogy nem szólt, ha pisilni kellett, hanem ment, és pisilt. Itthon is, oviban is. Pedagógus vagyok, állandóan énekeltünk, beszélgettünk neki, szerintem ingerszegény környezetről nem beszélhetünk. A kiscsoportot befejezte, szeptembertől júniusig járt, ott sem szólt egy szót sem 3 hónappal ezelőttig. Most 3,5 éves, elkezdett beszélni, de mindent mond már. Egyik napról a másikra. Előszór csak 1-2 számára fontos dolgot mondott ki, ott szinte "rákapott" a beszéd ízére, és azóta be sem áll a szája. Ráadásul mond olyan szavakat, amit nem most mondtunk neki, hanem amikor még nem beszélt. Valamelyik nap meglátta a szánkót elrakva. Meglátta, és mondta, hogy szánkó, majd esik a hó, és csúszik. A szánkó, és a hó szavakat nem hiszem, hogy hallotta volna az elmúlt 3 hónapban, ebből gondolom, hogy azokra is emlékszik, amiket régebben mondtunk neki.
Én már vinni akartam vizsgálatokra, amiatt, hogy nem beszélt, de szerencsére nem kellett. Biztos, hogy járnia kell majd logopédushoz az oviban, de ezt egy percig sem bánom, szerintem jót fog tenni. De magát is javítja. Pl.: a kilenc először csak cc volt, de 2-3 nap alatt tisztán érthető kilenc lett belőle.
További ajánlott fórumok:
- "Kétnyelvű" gyerekek beszédfejlődése
- Hogyan lehet a babák beszédfejlődését segíteni?
- Segítsetek!Hogyan tudnám a fiam beszédfejlődését segiteni?
- 2, 5 éves fiam beszédfejlődése nehézkes
- Mennyi pénzt kérhetek egy órai külön foglalkozásért, mint Nyelv-és beszédfejlesztő óvodapedagógus?
- Babajelek - Érdemes-e elkezdeni? Hátráltatja-e a beszédfejlődést?