Főoldal » Fórumok » Egyéb témák » Vers elemzésben tudna valaki segíteni? fórum

Vers elemzésben tudna valaki segíteni? (tudásbázis)

1 2
2010. máj. 31. 07:08

Mindenkinek nagyon köszönöm a segítséget!!!

Mi is tudtunk még anyagot gyűjteni,így összességében szerintem jól sikerült a feladatok megoldása.De majd kiderül:)))))

2010. máj. 30. 21:15
nem tudom elegendő anyag gyűlt e össze,de van egy magyar tanár ismerősöm,akinek Babits a kedvence,ha még szükséges megkérdezem....
41. 8e163afeff (válaszként erre: 35. - 466880b727)
2010. máj. 30. 21:03
szívesen! és ez a 4 végrímfajta!
40. 66b8a86ae1 (válaszként erre: 39. - 466880b727)
2010. máj. 30. 18:34

Ezek a legismertebbek. Van még pár végrímfajta, de azok kevésbé ismertek. Ez négy a leggyakoribb és - ha lehet ilyet mondani - a legfontosabbak.


Itt nézheted meg a többit: [link]

2010. máj. 30. 14:18

Ezek a végrímfajták? Hiába kerestem, sehol nem találtam meg melyik az a 4 fajta.

De ha valóban ezek köszönöm szépen!!!

38. 66b8a86ae1 (válaszként erre: 37. - 466880b727)
2010. máj. 30. 11:56

Bokorrím: aaaa

Keresztrím: abab

Páros rím: aabb

Ölelkező rím: abba

2010. máj. 30. 10:50
Még egy kérdésem lenne.Mi az alapvető végrímfajta(4 fajta)???
2010. máj. 30. 09:15
Nagyon szívesen. :)
2010. máj. 30. 08:30

Grass és Katatica!!!!

Nagyon szépen köszönöm Neketek a segítséget!!!

Ez az amire szükségünk volt.A többi feladatot már sikeresen megoldotta a fiam, már csak ez hiányzott.Ő is köszöni Nektek!!!

2010. máj. 30. 08:17

Itt vannak a költői eszközök (magyar szakos vagyok:-))


Megszemélyesítés (a sötét-é és a kilométereké egyszerre)

Az esti sötét

halk mezei lelkét

a mohó kilométerek

bús messzibe nyelték.


Megszemélyesítés: (lámpák)

Kocsim ablakait most

veri a fény,

hét sorban a lámpák

jönnek elém.


Alliteráció: tépett takaró


Megszemélyesítés: a nagy ég fut velem


Metafora: a csönd mezei csokra (a csönd olyan, mint egy csokor virág)


Alliteráció: lángok lármája


oximoron: harsan a lárma


megszemélyesítés: csenget a lámpák csilláma


figura etimologica: villan a villany


ellentét: idelenn-fenn


figura etimologica: csillaga csillog


ellentétek: földi-égi, új-régi

33. 66b8a86ae1 (válaszként erre: 32. - 66b8a86ae1)
2010. máj. 29. 14:57

"tőismétlés => "lángok/lármája, a lámpák"

alliteráció => villog a villany, csillog a csillag."



Azt elfelejtettem, hogy a példákat bármelyikhez lehet illeszteni.

2010. máj. 29. 14:55

Nos, látom már akadtak más segítők is, de azért bepötyögöm, mire jutottam... :DDD


Rím egy versszakra: xaxaxbxb

Hangszimbolika:

tőismétlés => "lángok/lármája, a lámpák"

alliteráció => villog a villany, csillog a csillag. Ez nemcsak alliterál, hanem kapcsolatot teremt az ige és a főnéve között.

A ritmus szaggatott, amit az áthajlások okoznak. Ez által a hangnem sem nyugodt, hanem inkább zavaros, csapongó, bizonytalan. Ez utóbbi az est hangulatával magyarázható, ami Babits költészetében nagy mértékben megjelent. Este együtt jelenik meg a fény és a homály. Babits ezen versét a fényhatások és hangok bemutatására helyezi a hangsúlyt.

Hangok: csend (?), harsan, csengeti, lárma.

Úgy állítja be ezeket a hangokat, mintha a fény adná ki.

Az első versszakban csend és sötét van, de ezt megbontja az egyre közeledő város, és a csillagok fényei, és az ezek okozta hangok.

A harmadik verszakban ezt így írja le: "tépett takaró lett/már a sötétből", a csönd kiejti mezei csokrát a kezéből. Ez olyan éles váltás az előző versszakokhoz képest, hogy itt, a harmadik verszak egy újabb egység kezdete lehet, tehát a vers két egységből áll. Ezt a versszak elején lévő "de" kötőszó is bizonyítja.

A két egységet egy ellentétet kifejező szó választja ketté, ám az ellentét a vers egészében mindenhol megjelenik. A negyedik versszak kifejezetten erre éleződik ki. Összehasonlítja a lámpákat, az új, földi találmányoka és a csillagokat, a régi, égi fényeket.



Nagyjából ennyi.

31. 466880b727 (válaszként erre: 4. - 466880b727)
2010. máj. 29. 07:29
Igazából úgy kérte a tanárnő, hogy minden verssor után írják oda, hogy milyen hangtani jelenség van az adott sorban:(hanghatás,hangszimbólika,hangzás,rímek,ritmus,áthajlás...stb.)
30. 466880b727 (válaszként erre: 28. - *Pillango*)
2010. máj. 29. 06:44
A tanár mondta a gyerekeknek, hogy bármilyen segédeszközt használhatnak a házi dolgozathoz.Úgyhogy engedéjezett a netről való letöltés is:)
29. Lyrian
2010. máj. 28. 21:24

Rába György tanulmányát azért nem annyira ismerik :)

ezzel lehetne valamit kezdeni, de 900 oldal. Én csak 200-ig nyálaztam. :)

28. *Pillango* (válaszként erre: 19. - 84882672dc)
2010. máj. 28. 20:49
tanárok azonnal levágják, ha onnan szedi:) ezzel vigyázzon a fórumindító is (szerintem).
27. 466880b727 (válaszként erre: 25. - Cicanilla)
2010. máj. 28. 20:44

Húúúú, köszönöm!!

Kezdetnek ez is jó:)

2010. máj. 28. 20:36
Tudom hogy ez nem elemzés, csak gondoltam, hátha van benne néhány hasznosítható gondolat vagy szófordulat :)
2010. máj. 28. 20:35

Babits Mihály: Esti megérkezés


Az esti sötét

halk mezei lelkét

a mohó kilométerek

bús messzibe nyelték.

Kocsim ablakait most

veri a fény,

hét sorban a lámpák

jönnek elém.


Tépett takaró lett

már a sötétbõl;

csak az ég, a nagy ég

fut velem a rétrõl;

kiejtik az utcán

a csönd mezei

csokrát a kiránduló

fáradt kezei.


De harsan a lángok

lármája, a lámpák

csilláma szemembe

csengeti lángját.

Máshol az éjszaka

csendje halálos:

itt villan a villany

és villog a város.


Idelenn a város

villanya villog,

de fenn a nagy ég

száz csillaga csillog:

a villany a földi, a csillag az égi,

a villany az új,

a csillag a régi.


Maga Babits mondta: "A vers feladata minden mély emberi érzést kifejezni." Amikor elõször olvastam a költeményt, nagyon személyesnek, hozzám szólónak éreztem, tudtam, hogy a szavak mögötti tartalom mély hitrõl, lelki harmóniáról árulkodik. Megragadott az a valós élethelyzet, amelyet a költõ elém tárt. Hiszen én is ugyanezt élem át vasárnapról vasárnapra, amikor autómmal szelem a kilométereket a gyülekezet felé vagy amikor este hazafelé tartok. Jó alkalmak ezek az utazások a

meditálásra, az egy-egy témában való elmélyedésre. Bár fizikai értelemben haladok, "a nagy ég fut velem a rétrõl", gondolataim egy Valaki köré csoportosulnak. A költõi képek, amelyeket Babits felsorakoztat, felráznak, kényszerítenek a gondolkodásra. S milyen nagy szükség van erre az elmélkedésre, hiszen napi gondjaink közepette nem szánunk rá elég idõt, pedig enélkül csak keveset ragadhatunk meg a versben rejlõ igazságokból.

Sötétség - világosság; föld - ég; város - mezõ; lenn - fenn; villany - csillag; ezek a versen végigvonuló ellentétpárok jelképek. Jelképei annak az örök igazságnak, hogy az alkotó maga az Atya, akinek a szavára a sötétségbõl világosság támadt, mert õ maga a világosság: "Aki körülvette magát világossággal, mint egy öltözettel, és kiterjesztette az egeket, mint egy kárpitot..." (Zsoltárok könyve 104:2)

Lakóhelyem felé közeledve már messzirõl érzékelem a város harsány, villogó fényeit, csillogását. Babits, költészetünk egyik legtökéletesebb formamûvészeként e fényeket nem csupán látványként dolgozta fel, hanem ezt a bántó mozgalmasságot hangélménnyé is átalakította: "harsan a lángok lármája..." Ez a fajta fény, amely kacéran, magát kelletve fogad, emberi kéz alkotásának eredménye. De jelen van egy másik fény forrás is, a békességet árasztó csillagsátor, amely nem hivalkodó

villogással tereli magára a figyelmet, hanem szelídségével, nyugalmat árasztó sugaraival, s amely védõ takaróként borul ránk, hirdetve Isten dicsõségét.

"Tépett takaró lett már a sötétbõl;" - "Máshol az éjszaka csendje halálos:" - milyen vészt jósló költõi képek! Mintha csak elõre sejtette volna a költõ a XX. század második felének véres borzalmait. Éjszakai sötétség és gyûlölet uralkodik az emberi szívekben. Hol a kiút? Babits fölfelé irányítja tekintetünket. "A nagy ég száz csillaga" áll szemben azokkal a földi fényekkel, amelyek nem képesek a földön uralkodó sötétséget legyõzni. Mi módon uralkodhat tehát a világosság a sötétségen?

Jézus mondja: "Én vagyok a világ világossága, aki engem követ, nem jár sötétségben, hanem övé az élet világossága."

Babits abban is nagy volt, hogy ebben a versében kimondatlanul is hírül adta a világnak: Isten hatalmas, Isten gyõzedelmes, Isten örök.

24. Lyrian
2010. máj. 28. 20:30

[link]


talán itt, ha átnyálazzátok.

2010. máj. 28. 20:20
Bocs ez megint a másik vers :(
2010. máj. 28. 20:19
Jóllehet az Esti kérdés csakugyan kettőspontokkal és pontosvesszőkkel 320egymáshoz rendelt, két, esetleg három tagból álló s legalább annyira egymástól elhatárolt, mint amennyire összetett mondat, szakozatlansága, határozó- és kérdőszóismétlései, valamint végig ötös és hatodfeles lüktetésű jambusai egyetlen sodrás képzetét keltik. A kérdező ember mélabújának és az egykedvűen gazdag életnek kontrasztját is csak rímek (Riván – visszaríván; árván – márvány – gyáván; füszálat – leszárad) vagy éppen belső rímek (minek az árok, minek az apályok) éreztetik, de már némely sorzárlatok azonos ragvisszhangjai, mint zenei ismétlések, a lét egyetemes sodrának érzetéből is sejtetnek valamit. A versnek ezeken a finomszerkezetein végigvonuló egységes áramlat, mint belső forma, maga az életlendület, ahogyan Babits ezt a bergsoni sarktételt lelkesen magáévá tette. Bergson a gondolatmenete „variációk mély okát” jelentő biológiai végokból kiindulva elérkezik odáig, hogy a különféle intuíciós mozzanatok folyamatában ismerje föl „bizonyos értelemben magát az életet”937, s közben ismételten hitet tesz a szellemi és testi élet szoros kapcsolatáról. Idevág Babits ismertető tanulmányának egy része, mely az általánosítás erejével az Esti kérdés jellemzéséhez is tartozik: „Az életlendület alapjában egységes, mint ahogy egy költeményben strófák és szavak sokaságán át egy a lendület. Az életlendület tehát egység a sokaságban.”938 Az Esti kérdés szakozatlansága a sokaság egységének ezt a már-már zenei formáját a bergsoni tételt nyomatékosítva valósítja meg.
2010. máj. 28. 20:19
Szabó Lőrinc a motívumismétlések körforgását a nietzschei örök visszatérés elvével azonosítja.934 Az Esti kérdés-ben már nem erről van szó. Az örök visszatérés történeti mozgáselv, Babits versének a lét értelmét firtató, ismételt kérdéseit életfilozófia mondatja ki vele. A befejezés helyes értelmezéséhez közvetve segít Murányi Győző megfigyelése, aki az oksági kérdéseknek még frazeológiai előképét is kimutatja Victor Hugo Le Monde et le siècle című költeménye azonos nyelvtani és kompozíciós szervezetű istenszólongatásában, mely aztán a társadalmi berendezkedés miértjeire is kitér.935 Babits eleve nyitottnak, megválaszolatlannak szánt kérdései eltérnek Hugo vallásos indíttatásától, és nem jut el szociológiai töprengésekig sem: őt az emlékezetté lényegült tárgyak és események célképzetes jelentése izgatja. A mégis-ek, minek-ek és miért-ek sorozata úgy tárja föl az imént fölröppent emlékek madártávlati, mert a jelenből szemlélt és a jelen diktálta rendjét, hogy magának a versnek a gondolatzajlására kérdez rá. A faggatás iránya bergsoni természetű, hiszen ő hangsúlyozza az intuitív emlékezés önmagunkon kívül helyezve énünket kiteljesítő, lételméleti jellegét. A kérdések természetesen születő láncolata s a végső kérdés mintegy önmagát megsemmisítő, ellentétes előjelű ismétlése a „végét nem lelő idő” megértésének hiábavalóságát, paradoxonát szemlélteti. Az Esti kérdés alapeszméje épp a kérdések állandó sorozata: nincs és nem is lehet rájuk válasz, a kérdés végtelen ritmusa maga a felelet. Az emlékezet s ebből következően az élet ritmusát, ami egybevág az Esti kérdés „előre nem sejtett” kifejletével, azaz tulajdonképpen a kérdező önszemlélet folyamatával, Babits Bergson-tanulmánya általános jelenségként így érzékelteti: „Egy álló kerék küllőit külön megszámlálhatjuk, külön látjuk és állandó egyszínűeknek. Ha a kerék forog, a küllők egybeolvadnak, az egész kereket folytonosnak látjuk, s a küllők száma, nagysága és sebessége szerint más-más színűeknek: vagyis a mennyiségi különbségek minőségiekké válnak” – írja, és kimondja: „Az emlékezés pedig nem visszatérés a múltba, hanem a múlt minduntalan betolakodása a jelenbe. A múlt a lélek, a jelen a test: az emlékezés a lélek hatása a testre.”936
2010. máj. 28. 20:09

"az Esti megérkezés Poe állandó jelenvalóságát mutatja"

"Az Esti megérkezésnél használta föl Új rigmusok a télre című verse utolsó strófáját. „A veranda

hűvös már” kezdetű vers nyomós cáfolata annak a vélekedésnek, hogy az egyszerű, népdalszerű

hang nála is, akárcsak Tóth Árpádnál, Erdélyi József-hatás. Ez a verse is, mint

nem egy régebbi kötetében publikált szöveg, az Erdélyi föllépése előtti időből való, és

visszamutat a kezdő költő első korszakára, amely Heine és Petőfi hatása alatt állt."

19. 84882672dc (válaszként erre: 17. - Cicanilla)
2010. máj. 28. 20:03
milyen jó dolguk van a mai iskolásoknak... gugli jó barátjuk :)
18. 466880b727 (válaszként erre: 17. - Cicanilla)
2010. máj. 28. 20:03
Aranyos vagy!!!.., de nem az ESTI KÉRDÉS hanem az ESTI MEGÉRKEZÉS című vers kell.
2010. máj. 28. 19:56

Esti kérdés (1909)



A cím a beszédhelyzetet és az egyetlen mondatból álló vers modalitását jelöli. Az este (elfedő, eltakaró) egyben a vers jelentésgazdag alapmetaforája is (napszak, elmúlás, sötétség, késő stb.)



A vers egyetlen filozófiai (ontológiai=lételméleti) kérdés, de variánsainak szövegszerű kimondását a vers beszédfolyama késlelteti. A meditáció ideje az alkonyat (Minerva baglya).



A közeledő est köréhez kapcsolódó motívumok: bársonytakaró, dajka, lepel;


a természethez: fűszál, virág, lepke, illetve domb, lomb, víz, ég, nap, hold, felhő;


a bolyongáshoz, utazáshoz: országút, kocsi, hajó, vonat;


az emlékezéshez: fény, lámpa, kép stb.


A motívumok egyre bonyolultabb rendszere a magában álló fűszáltól indul és a zárlatban visszajut hozzá. A világot panoráma-szerűen bemutató szecessziós képek egyszerre hordoznak kulturális utalásokat és a személyes lét pillanatemlékeit.



Nyelvi szerkezet: A vers ötvenhárom rövid sorból, de egyetlen mondatból áll. Három határozószó tagolja (midőn, olyankor, ott ).



1-12. sor: midőn időhatározóval induló első szerkezeti egység az este leírása, egyre táguló horizonttal.



13-(38)-34. sor: a távolító képek az ember életvilágának részleteit villantják fel gyors egymásutánban. A 28. sor „hol lángot apróz matt opáltükör” hirtelen nézőpontot vált, közelképet mutat (Velencét idézi), innen pedig befelé fordul: időben tágul, mélyül tovább. Ezek a reflexiv, spekulatív sorok az emlékezésről beszélnek (28-34 sor).



35-(38)-53. sor: a vers centruma. A külső világ, a természeti és emberi környezet szintézise. Itt van a grammatikai főmondat: „mégis csak arra fogsz gondolni gyáván” (38. sor), és itt „hangzik” el a kérdés, az idáig késleltetett voltaképpeni közlés, illetve a lét értelmét kereső alapkérdés első variánsa: „ez a sok szépség mind mire való?” (39. sor). Ezt további kérdések sora követi. A zárlat az előző sor továbbfűzése. A kérdés irányának megfordítása az egyeditől ismét a kozmikus körforgás áramába kapcsol.



A vers beszédfolyamában (est-leírás, emlékezés-kérdezés) a teljes múlt idéződik meg, nemcsak a saját életidő, hanem a mögötte húzódó közös idő is (Bergson hatása). A múlt-élmény sors-élménnyé teljesedik.



Versformája: 10 és 11 szótagból álló jambikus sorok, a versszöveget nem tagolják szakaszok, rímképlete vegyes.

2010. máj. 28. 19:44
Köszike!!!!!!
15. 66b8a86ae1 (válaszként erre: 14. - 466880b727)
2010. máj. 28. 19:42
Akkor holnap délutánra összehozok valamit. Úgyis unatkozok. :) Nektek is sok szerencsét és ötletet. :)))
14. 466880b727 (válaszként erre: 12. - 66b8a86ae1)
2010. máj. 28. 19:37
Hétfőre kellene.Még mi is próbálkozunk, de megköszönöm ha segítesz.
1 2

További ajánlott fórumok:


Minden jog fenntartva © 2005-2024, www.hoxa.hu
Kapcsolat, impresszum | Felhasználói szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | Facebook