Vers elemzésben tudna valaki segíteni? (tudásbázis)
Mindenkinek nagyon köszönöm a segítséget!!!
Mi is tudtunk még anyagot gyűjteni,így összességében szerintem jól sikerült a feladatok megoldása.De majd kiderül:)))))
Ezek a legismertebbek. Van még pár végrímfajta, de azok kevésbé ismertek. Ez négy a leggyakoribb és - ha lehet ilyet mondani - a legfontosabbak.
Itt nézheted meg a többit: [link]
Ezek a végrímfajták? Hiába kerestem, sehol nem találtam meg melyik az a 4 fajta.
De ha valóban ezek köszönöm szépen!!!
Bokorrím: aaaa
Keresztrím: abab
Páros rím: aabb
Ölelkező rím: abba
Grass és Katatica!!!!
Nagyon szépen köszönöm Neketek a segítséget!!!
Ez az amire szükségünk volt.A többi feladatot már sikeresen megoldotta a fiam, már csak ez hiányzott.Ő is köszöni Nektek!!!
Itt vannak a költői eszközök (magyar szakos vagyok:-))
Megszemélyesítés (a sötét-é és a kilométereké egyszerre)
Az esti sötét
halk mezei lelkét
a mohó kilométerek
bús messzibe nyelték.
Megszemélyesítés: (lámpák)
Kocsim ablakait most
veri a fény,
hét sorban a lámpák
jönnek elém.
Alliteráció: tépett takaró
Megszemélyesítés: a nagy ég fut velem
Metafora: a csönd mezei csokra (a csönd olyan, mint egy csokor virág)
Alliteráció: lángok lármája
oximoron: harsan a lárma
megszemélyesítés: csenget a lámpák csilláma
figura etimologica: villan a villany
ellentét: idelenn-fenn
figura etimologica: csillaga csillog
ellentétek: földi-égi, új-régi
"tőismétlés => "lángok/lármája, a lámpák"
alliteráció => villog a villany, csillog a csillag."
Azt elfelejtettem, hogy a példákat bármelyikhez lehet illeszteni.
Nos, látom már akadtak más segítők is, de azért bepötyögöm, mire jutottam... :DDD
Rím egy versszakra: xaxaxbxb
Hangszimbolika:
tőismétlés => "lángok/lármája, a lámpák"
alliteráció => villog a villany, csillog a csillag. Ez nemcsak alliterál, hanem kapcsolatot teremt az ige és a főnéve között.
A ritmus szaggatott, amit az áthajlások okoznak. Ez által a hangnem sem nyugodt, hanem inkább zavaros, csapongó, bizonytalan. Ez utóbbi az est hangulatával magyarázható, ami Babits költészetében nagy mértékben megjelent. Este együtt jelenik meg a fény és a homály. Babits ezen versét a fényhatások és hangok bemutatására helyezi a hangsúlyt.
Hangok: csend (?), harsan, csengeti, lárma.
Úgy állítja be ezeket a hangokat, mintha a fény adná ki.
Az első versszakban csend és sötét van, de ezt megbontja az egyre közeledő város, és a csillagok fényei, és az ezek okozta hangok.
A harmadik verszakban ezt így írja le: "tépett takaró lett/már a sötétből", a csönd kiejti mezei csokrát a kezéből. Ez olyan éles váltás az előző versszakokhoz képest, hogy itt, a harmadik verszak egy újabb egység kezdete lehet, tehát a vers két egységből áll. Ezt a versszak elején lévő "de" kötőszó is bizonyítja.
A két egységet egy ellentétet kifejező szó választja ketté, ám az ellentét a vers egészében mindenhol megjelenik. A negyedik versszak kifejezetten erre éleződik ki. Összehasonlítja a lámpákat, az új, földi találmányoka és a csillagokat, a régi, égi fényeket.
Nagyjából ennyi.
Rába György tanulmányát azért nem annyira ismerik :)
ezzel lehetne valamit kezdeni, de 900 oldal. Én csak 200-ig nyálaztam. :)
Húúúú, köszönöm!!
Kezdetnek ez is jó:)
Babits Mihály: Esti megérkezés
Az esti sötét
halk mezei lelkét
a mohó kilométerek
bús messzibe nyelték.
Kocsim ablakait most
veri a fény,
hét sorban a lámpák
jönnek elém.
Tépett takaró lett
már a sötétbõl;
csak az ég, a nagy ég
fut velem a rétrõl;
kiejtik az utcán
a csönd mezei
csokrát a kiránduló
fáradt kezei.
De harsan a lángok
lármája, a lámpák
csilláma szemembe
csengeti lángját.
Máshol az éjszaka
csendje halálos:
itt villan a villany
és villog a város.
Idelenn a város
villanya villog,
de fenn a nagy ég
száz csillaga csillog:
a villany a földi, a csillag az égi,
a villany az új,
a csillag a régi.
Maga Babits mondta: "A vers feladata minden mély emberi érzést kifejezni." Amikor elõször olvastam a költeményt, nagyon személyesnek, hozzám szólónak éreztem, tudtam, hogy a szavak mögötti tartalom mély hitrõl, lelki harmóniáról árulkodik. Megragadott az a valós élethelyzet, amelyet a költõ elém tárt. Hiszen én is ugyanezt élem át vasárnapról vasárnapra, amikor autómmal szelem a kilométereket a gyülekezet felé vagy amikor este hazafelé tartok. Jó alkalmak ezek az utazások a
meditálásra, az egy-egy témában való elmélyedésre. Bár fizikai értelemben haladok, "a nagy ég fut velem a rétrõl", gondolataim egy Valaki köré csoportosulnak. A költõi képek, amelyeket Babits felsorakoztat, felráznak, kényszerítenek a gondolkodásra. S milyen nagy szükség van erre az elmélkedésre, hiszen napi gondjaink közepette nem szánunk rá elég idõt, pedig enélkül csak keveset ragadhatunk meg a versben rejlõ igazságokból.
Sötétség - világosság; föld - ég; város - mezõ; lenn - fenn; villany - csillag; ezek a versen végigvonuló ellentétpárok jelképek. Jelképei annak az örök igazságnak, hogy az alkotó maga az Atya, akinek a szavára a sötétségbõl világosság támadt, mert õ maga a világosság: "Aki körülvette magát világossággal, mint egy öltözettel, és kiterjesztette az egeket, mint egy kárpitot..." (Zsoltárok könyve 104:2)
Lakóhelyem felé közeledve már messzirõl érzékelem a város harsány, villogó fényeit, csillogását. Babits, költészetünk egyik legtökéletesebb formamûvészeként e fényeket nem csupán látványként dolgozta fel, hanem ezt a bántó mozgalmasságot hangélménnyé is átalakította: "harsan a lángok lármája..." Ez a fajta fény, amely kacéran, magát kelletve fogad, emberi kéz alkotásának eredménye. De jelen van egy másik fény forrás is, a békességet árasztó csillagsátor, amely nem hivalkodó
villogással tereli magára a figyelmet, hanem szelídségével, nyugalmat árasztó sugaraival, s amely védõ takaróként borul ránk, hirdetve Isten dicsõségét.
"Tépett takaró lett már a sötétbõl;" - "Máshol az éjszaka csendje halálos:" - milyen vészt jósló költõi képek! Mintha csak elõre sejtette volna a költõ a XX. század második felének véres borzalmait. Éjszakai sötétség és gyûlölet uralkodik az emberi szívekben. Hol a kiút? Babits fölfelé irányítja tekintetünket. "A nagy ég száz csillaga" áll szemben azokkal a földi fényekkel, amelyek nem képesek a földön uralkodó sötétséget legyõzni. Mi módon uralkodhat tehát a világosság a sötétségen?
Jézus mondja: "Én vagyok a világ világossága, aki engem követ, nem jár sötétségben, hanem övé az élet világossága."
Babits abban is nagy volt, hogy ebben a versében kimondatlanul is hírül adta a világnak: Isten hatalmas, Isten gyõzedelmes, Isten örök.
"az Esti megérkezés Poe állandó jelenvalóságát mutatja"
"Az Esti megérkezésnél használta föl Új rigmusok a télre című verse utolsó strófáját. „A veranda
hűvös már” kezdetű vers nyomós cáfolata annak a vélekedésnek, hogy az egyszerű, népdalszerű
hang nála is, akárcsak Tóth Árpádnál, Erdélyi József-hatás. Ez a verse is, mint
nem egy régebbi kötetében publikált szöveg, az Erdélyi föllépése előtti időből való, és
visszamutat a kezdő költő első korszakára, amely Heine és Petőfi hatása alatt állt."
Esti kérdés (1909)
A cím a beszédhelyzetet és az egyetlen mondatból álló vers modalitását jelöli. Az este (elfedő, eltakaró) egyben a vers jelentésgazdag alapmetaforája is (napszak, elmúlás, sötétség, késő stb.)
A vers egyetlen filozófiai (ontológiai=lételméleti) kérdés, de variánsainak szövegszerű kimondását a vers beszédfolyama késlelteti. A meditáció ideje az alkonyat (Minerva baglya).
A közeledő est köréhez kapcsolódó motívumok: bársonytakaró, dajka, lepel;
a természethez: fűszál, virág, lepke, illetve domb, lomb, víz, ég, nap, hold, felhő;
a bolyongáshoz, utazáshoz: országút, kocsi, hajó, vonat;
az emlékezéshez: fény, lámpa, kép stb.
A motívumok egyre bonyolultabb rendszere a magában álló fűszáltól indul és a zárlatban visszajut hozzá. A világot panoráma-szerűen bemutató szecessziós képek egyszerre hordoznak kulturális utalásokat és a személyes lét pillanatemlékeit.
Nyelvi szerkezet: A vers ötvenhárom rövid sorból, de egyetlen mondatból áll. Három határozószó tagolja (midőn, olyankor, ott ).
1-12. sor: midőn időhatározóval induló első szerkezeti egység az este leírása, egyre táguló horizonttal.
13-(38)-34. sor: a távolító képek az ember életvilágának részleteit villantják fel gyors egymásutánban. A 28. sor „hol lángot apróz matt opáltükör” hirtelen nézőpontot vált, közelképet mutat (Velencét idézi), innen pedig befelé fordul: időben tágul, mélyül tovább. Ezek a reflexiv, spekulatív sorok az emlékezésről beszélnek (28-34 sor).
35-(38)-53. sor: a vers centruma. A külső világ, a természeti és emberi környezet szintézise. Itt van a grammatikai főmondat: „mégis csak arra fogsz gondolni gyáván” (38. sor), és itt „hangzik” el a kérdés, az idáig késleltetett voltaképpeni közlés, illetve a lét értelmét kereső alapkérdés első variánsa: „ez a sok szépség mind mire való?” (39. sor). Ezt további kérdések sora követi. A zárlat az előző sor továbbfűzése. A kérdés irányának megfordítása az egyeditől ismét a kozmikus körforgás áramába kapcsol.
A vers beszédfolyamában (est-leírás, emlékezés-kérdezés) a teljes múlt idéződik meg, nemcsak a saját életidő, hanem a mögötte húzódó közös idő is (Bergson hatása). A múlt-élmény sors-élménnyé teljesedik.
Versformája: 10 és 11 szótagból álló jambikus sorok, a versszöveget nem tagolják szakaszok, rímképlete vegyes.
További ajánlott fórumok:
- Számvitelből tudna segíteni valaki?
- Hogy tudna még oviban maradni a gyermekem? Tud segíteni valaki?
- Egy fiú neves pár soros vers kellene nekem ami kapcsolódik az olvasáshoz. Tudnátok segíteni?
- Mondat elemzésben tudna valaki segíteni? + ágrajz kellene hozzá!
- Férjem e hó 31-én megy nyugdijba. Keresek valami humoros búcsúztató verset, tudnátok segíteni?
- Kisfiam ballag az oviból és szeretnék tanítani vele egy verset, ami az ovónőknek és a dadának szólna.Tudna valaki segíteni?