Óvodában nyáron, kicsit másképp... (beszélgetés)
Ez a fórum a következő íráshoz nyílt: Óvodában nyáron, kicsit másképp...
Hát igen, végülis az egésznek az a mércéje, szeret-t a gyerek járni vagy sem... Valami nagyon nem oké az egész rendszerrel, nagy általánosságban az óvodákkal, ha ennyi gyerek ennyire megsínyli a nyarat és a nyári ovis viszonyokat. És valahogy azt látom, hogy ezt hajlamos mindenki elfogadni, ez a nyár velejárója, mondják nem jó ez sem gyereknek, sem óvónőnek - bár ugye azért az óvónő egy felnőtt, aki képes átlátni a dolgokat, tudja mi miért és meddig tart, nem sírdogál minden reggel az anyukája meg a régi óvónénije után... a gyerekektől ezt nem lehet elvárni, a kicsik nem értik az okokat, ők csak szenvednek a helyzettől :(
Sajnos sokszor olyan fura helyzetek alakulnak ki, még az egyébként körültekintő oviban is, hogy nem is értem, hogyan képzelik hogy az úgy jó...
Pl. nálunk azt csinálták, hogy összevonáskor a lányomék csoportjából, a Pillangóból a gyerekeket áttették a szomszédba, az Ő csoportszobájukba jött le a három emeleti csoport. Ettől függetlenül készült az óvónők beosztása. Ennek az lett a vége hogy volt egy hét, amikor a pillangós csoportszobában a pillangós óvónéni más csoportbeli gyerekekkel volt, miközben a szomszéd szobában a pillangós gyerekek egy idegen óvónővel... nem is értettem ez miért nem tűnt fel senkinek... miután szóltunk hogy ez így elég fura és a gyerekek nem értik, változtattak, akinek aznap ott volt a saját óvónője az abba a csoportba ment, a többieket meg elosztották... és igazából ezek a dolgok tényleg csak egy kis odafigyelésen múlnak...
A másik: az összevonás elején ugye lehozták a három emeleti csoportot a földszintre. Az öltözőszekrény persze kevés volt, a két lenti csoportét összevonták de úgy, hogy az év közben használatos zsákokat beszedték és régi, használtabbakat vettek elő, amikből persze nem jutott mindenkinek olyan ami a jel volt. Mi áprilisban kerültünk át ebbe az oviba, a kislányom új jelet kapott, kesztyű helyett gomba lett, aminek nagyon örült. Erre júniusban elvették a fogasát a gombával mert az épp azon a részen volt amit az emeleti csoportok használtak. Elvették a gombás zsákját is, helyette kapott egy labdásat egy papírcímkével, amire ráírták a nevét. Naná hogy kiakadt rajta... az egészet nem értettem.... ugyanazok a gyerekek használták volna ugyanazokat a zsákokat, de nem lehetett mert összevonáskor a régieket kell használni. Szerintetek egy kiscsoportos ezt megérti????
Saját ovink volt eddig ügyelets, ahova a többi bezárt oviból átjöttek, ugye a gyerekek, és az óvónők. Már ezt is nehezen viselte a gyermekem, (sok idegen arc, gyerek, máshol voltak, aludtak, és ettek,, mint rlgen)-
Jövő héttől egy távolabbi oviba kell őt vinni (most a mienk zár be 2 hétre) és már előre rettegek: minden reggel sírva vinni az oviba, mert ő nem akarna.
Az a gyerek, aki eddig imádott járni:(
PONT így érzek én is, ezért bekeményítettem, és az augusztust megoldjuk családilag itthon. Váltásban a szabadságos nagymamák és én.
Ami nálam leginkább kiverte a biztosítékot: az UVB riasztásos napokon déli 12 óráig kint voltak a minik az udvaron. Mikor megkérdeztem, hogy MIÉRT? A válasz: még mindig jobb ott kint a levegő mint bent. Nabumm.
Pontosan erre gondoltam.Én is hallottam a városban,h a gyerekek egymást locsolják a mosdóban,meg alvás közben az egyik lepisili a másikat.Kérdem én:HOL VAN AZ ÓVÓNŐ,A DAJKA?????????
Én ezt sohasem engedhettem meg magamnak.Mi van,ha baleset éri őket a vizes kövön?Hogy nézek a szülő szemébe?Hogy nézek a tükörbe?:-/
Sajnos ez van...
Rajz: azokban a napokban amikor a dühöngő-csapkodós óvónővel voltak, festett a lányom, a vezetőnő úgy adta oda: ránézett és tudta hogy tényleg baj van. Még rá is írták, hogy Luca a "Sötét erdő" címet adta neki. Aznap vették ki abból a csoportból és indult vizsgálat...
Sajnos mindenhol lehetnek hibák, lehetnek munkatársak akik nem állnak a helyzet magaslatán, de én nagyon örülök hogy szóltunk és még jobban annak, hogy a vezetőnő és a saját óvónénijeink megértették a problémát... a rajzot beteszem az adatlapomra ha érdekel :)
Egyébként mi itthon nagyon pontosan le tudjuk szűrni, hogyan telt aznap Luca napja az oviban. Részben mert ha jó dolgok történnek, arról mindig részletesen beszámol (Eszti nénivel társasoztam, Rózsa néni énekelt stb.) Amikor olyan van velük, aki nem figyel oda eléggé, és a gyerekek unatkoznak, akkor általában az én lányom az első, akinek "kiváló" ötletei vannak... Pl. így nyomtak nemrégen többen is egy egész flakon folyékony szappant a fejükre, fedezték fel néhány gyerekkel az ovi padlását, vagy húzták le a zoknijukat a wc-n. Ezek csak úgy lehetségesek, hogy a felnőtt akinek az lenne a dolga nem figyel rájuk. Ismerem a gyerekemet, ha nincs lekötve, ha unatkozik, ha mindig "lerázzák" akkor csinál ilyeneket. Ha odafigyelnek rá, foglalkoznak vele, akkor semmi gond nincsen. Van óvónő aki tudja kezelni, van aki megtanulja a maga kárán, hogy jobb odafigyelni rá... Pl. a szappankinyomásnál elég morcos volt az óvónő, mert 4-5 gyereket kellett egy órán át fürdetni, mire nem habzott a fejük. A gyerekem boldog volt, mert végre odafigyeltek rá. Az óvónő tőlem kérte, hogy mondjam meg a gyereknek, hogy ilyet nem lehet csinálni. Szerintem pedig az óvónő dolga lett volna odafigyelni rájuk... és bevallom magamban jót derültem az ügyön, mert ebben azt is látom, hogy elég okos, talpraesett a gyerekem ahhoz, hogy kiharcolja amire szüksége van. Persze azért megbeszáltük hogy ilyesmit nem lehet csinálni.
Én tényleg igyekszem az ovival együttműködni, pl. minden hónapban viszek a csopornak olyan játékot, amivel Luca szívesen játszik, ami itthon bevált, hogy legyen ott is, részben mert sok olyan játékot kutattam/kutatok fel, ami az Ő igényeit kielégíti és más gyereknek is hasznos lehet, az oviban ezek nincsenek meg, részben mert így a lányom is könnyebben beilleszkedett az új csoportba. Ezek után elég rosszul érintett, amikor a másik csoport óvónője pl. nem engedte át a saját csoportjába a gyereket hogy áthozza azt a társast amit én vettem, mert játszani szerettek volna... szóval vannak érdekes dolgok, és sajnos megtapasztaltam azt is, hogy van óvoda ahol ez az általános. A mostani ovinkban szerencsére egy ilyen kirívó eset volt, egy bizonyos óvónővel volt-van probléma. Mindenesetre azután hogy jeleztük a problémát nagyon ügyelnek rá, hogy Luca ne kerüljön hozzá, és azt az információt kaptuk, hogy belső vizsgálat is indult.
Hát ebben egyet értünk.:-)
Kevés olyan szülő van,hidd el,mint te,aki ilyen körültekintő és érdeki is a dolog.
Sok szülő még csak a gyereke rajzát sem nézi meg,hiába csinálunk belőle kiállítást.:-(((
Ez jó.Nálunk ilyen nyári terv nem volt.Főleg azért,mert az utolsó napokban derült ki,h ki mikor dolgozik.Persze az óvónőknek minden alkalomra kell,h legyen valamilyen ötlete,de sokan tényleg nem csinálnak semmit nyáron,csak várják,h elteljen a nap.Ez van sajnos.
Azért szoktam én azt mondani,h ha én azt látom majd a gyerekemnél,h kevesebbet kap az oviban,mint amit én adok a más gyerekének,tuti szóvá teszem.Szegény óvónők.:-)))
Na,mindegy.
Sok múlik az óvónőn és sok az önkormányzaton,vezetésen.Bár elvileg a gyereknek nem lenne szabad éreznie az utóbbit.
Én olvastam ezt már nem egyszer... sőt több nevelési programot is végigolvastam amikor oviváltás előtt áltunk. Nem vélteltnül jár a gyerekem a Dob Oviba ;)
Nem tudom, pontosan melyik részre gondoltál, de én igencsak figyelmébe ajánlanám ezt a programot szülőknek, óvónőknek egyaránt. Ha az itt leírtaknak a töredéke megvalósulna minden óvodában, már sokat javulna a helyzet.... Az egy más kérdés persze, hogy sokaknak nem ártana, ha lenne hasonló program a család működésére vonatkozóan...
Teljesen egyet értek veled!!!
Én nekem a nyári időszak kifejezetten a játékról szólt.Én rengeteget játszottam velük,társast,stb.Ilyenkor kötetlenebb minden.
A lemaradást úgy értem,h minden hétre napra megvan a nevelés feladata.Ami fontos.És ha kiesik a gyerek,akkor az már nem jó.Ok,lehet beteg is valaki,de az nem ugyanaz.:-)
Az én főnökö azt mondta hogy a nevelési év az óvodában szeptember 1-augusztus 31-ig tart. Tehát nekünk nyári ütemtervet is kellett csinálni ami minden csoport naplójába bekerült.Ebben levan írva hogy miket csináluk nyáron.Pl:meseolvasás,szappanbuborék fújás,diavetítés, homokvár építés stb....
Az itatást mi úgy oldottuk meg, hogy minden gyereknek van egy féliteres flakonja jellel ellátva és egy kosárban kivisszük az udvarra amikor kimegyünk, és a gyerekek akkor isznak belőle amikor akarnak.Van akinek újra kell tölteni mert megissza (a daduska nénik ezt megteszik) olyan is van akinek töbször kell szólni hogy nem-e szomjas.Amikor az épületben vagyunk ott saját jeles poharuk van és teát,vizet ihatnak bármikor amikor megszomjaznak.Még is van reklamáció, mert még így is van akinek problémája akad.
Ezek szerint mást értünk mi laikusok "nevelés" alatt és mást a pedagógus. Persze rendben van, ne tanítsanak olyasmit a gyerekeknek, amit mindenkinek tudnia kell. De attól, hogy a fél csoport nincs ott, az ottlevőkkel szerintem lehet úgy foglalkozni, hogy jól is érezzék magukat, és hasznukra is váljék. Egyébként az, hogy lemarad-e vagy sem kevésbé izgat, mert úgy gondolom, egyelőre a közösségi életen, beilleszkedésen kívül jóval többet kapott-kap a gyerekem itthon tőlünk mint az óvodában, pedig tényleg olyan oviba jár, ahol a differenciált bánásmód alap és a saját szintjének megfelelően foglalkoznak vele év közben.
Ráaádsul azért sem aggódnék a többiek lemaradása miatt, mert ugye ezek a többiek azok, ahol a család megoldja a felügyeletet, ez idő alatt nyilván az Ő dolguk foglalkozni a gyerekkel.
Nyilván nem olyan "hatásfokkal" dolgozik egy idegen óvónő a gyerekekkel, mint aki jól ismeri őket, de ez még nem ok arra, hogy semmi ne történjen. Ha egy idegen óvónéni játszik velük az is többet ér, mint a semmi...
A bevezető második bekezdését minden szülőnek ajánlom.És amúgy az egészet.Jó,ha ők is tudják,h mit várhatnak el az ovitól.Ha valamit máshogy látnak az oviban,kérdezzenek rá,tegyék szóvá!:-)
Igen ez nálunk is így működik. Mert az ember megérti ha valaki dolgozik és nincs nagymama hogy kénytelen oviba hozni, és én megmondom őszintén én sem szeretem az összevonásokat a gyerekekhez hasonlóan mert a csoportját az ember már megismerte tujuk a becenevét és hogy hogyan tudom megvígasztalni, de a másik csoportból való gyermek
igyekszik kipróbálni az embert hogy ugyan mit enged meg és mit nem.Sőt olyan is van közöttük aki nemengedi magát vígasztalni csak a saját óvónéniének.
Megértelek és bizony vannak ilyen pedagógusok is.
De az a gond hogy csak akkor ragad valaki (nem rád értem)tollat ha valami nem megfelelően működik.Olyan fórumot még sehol sem találtam ahol azért írtak volna az óvónénikrőlmert dicsérték volna őket.Amit írtam az én környezetemben tapasztalható dolgok.Téged csak bátorítani tudlak, hogy továbra is foglalkozz a gyermekeddel úgy mint eddig, és szeressétek úgy mint eddig.A csoportban nagyon észrevehető mely gyerekekkel foglalkoznak és ki az aki csak itt az óvódában találkozik egyes témákkal.Nekem is van egy másféléves unokám és a fiam is meg a kismenyem is nagyon sokat foglalkoznak, játszanak vele.Ennek köszönhető hogy már most tudja az apja és az anyukája nevét is.Ehhez viszonyítva van olyan gyerek aki oviba érkezve sem tudja ezeket a dolgokat.
egyet értek
ezért van az,h kevés gyerek jár oviba,mert ha a sulis gyereket megoldják,akkor megoldják a kicsit is.
Nagyon egyszerű.Van egy Alapprogram,ami ezt magában foglalja.Tök egyszerű.A legtöbb gyerek nyáron nem jár oviba,mert a szülőkkel van,vagyis meg tudják oldani a felügyeletet.Ez lényegtelen,h hogyan.
Ergo mondjuk a fele óvodai csoport hiányzik.Gondolom,te sem örülnél neki,ha te élvezed a nyarat a kicsiddel szabin,miközben lemarad a többitől.Az oviban is meg van,h mit kell tudnia egy gyereknek,mire iskolás korú lesz és ez el van osztva a nevelési évre.A nevelési év pedig ugyanaddig tart,mint az iskolában a tanév.Nyilván egy idegen oviban egy idegen óvónő idegen gyerekek közt a gyerek nem kaphat megfelelő "nevelést" és foglalkozást.Ezt sajnos nem tudom jobban leírni,de biztosan érted,h mire gondolok,vagyis remélem.
Természetesen nyáron is lehet és kell is mondjuk körjátékot játszani,vagy szabadabban részt venni a játékban az óvónők részéről,de ez sajnos nem mindenkinek egyértelmű.
Remélem,érthetően írtam le az elejét.Tehát a nevelési év szeptembertől júliusig tart,aztán 2 hónap kimarad.Szerintem ez logikus és érthető.
Gondolom azért nem értem, mert nem vagyok pedagógus... de mi az hogy nyárom nincs nevelés, csak felügyelet??? Ez komolyan szakmai megfontolás?
Eddig én azt hittem, hogy a gyereket minden vele töltött percben nevelem. Azzal hogy beszélgetünk, játszunk, azzal ahogyan élünk. Hogy lehet különbséget tenni nevelés és felügyelet között?
Még egyszer: nem várom, hogy 20-30 gyereknek egyszerre tartsanak foglalkozást, sem nyáron sem év közben. De elég nehéz megértetni és elfogadtatni egy kisgyerekkel, hogy múlt héten még volt aki beszélget vele, mesél, körjátékot játszik, énekel, előveszi a gyurmát, meséket játszik el velük stb. Ezen a héten meg egész nap az uvaron kell lenni és mindez megszűnt, mert itt a nyár és csak felügyelet van.
Szerintem nem :( már előre félek attól is...
Talán középsős-nagycsoportos kortól kis könnyebbség ha egy-két hét napközis tábort sikerül beiktatni, már ha ki tudja fizetni az ember.