Óvoda, vegyes csoport? (beszélgetés)
Ez az ovi Jászberényben van. Maci alapitványi ovóda. Egy nagyon elhivatott vezetővel és csodálatos ovónőkkel.
Voltak gondok természetesen a gyerekek között. De ezt mind megoldották az ovónők. De gondok mindenhol vannak ahol gyerek van. Egy sem volt különleges.
Ugy tudom, nemrégen abban a csoportban, ahova a kislányom is járt bekerült egy süket és vak kisfiu.
Saját szememmel láttam hogyan bánnak vele. Imádják. Van, legalábbis ugy tudom asszisztens is neki.
Én személy szerint észre se vettem, hogy "más" gyerekek is vannak a csoportban. Nekem egyformán gyerekek.
Az én elsőmmel nem néztem utána semminek.
Beadtam oviba, mert mentem dolgozni, és kellett, hogy oviba menyjen.
És nyájas volt az ovónő, bedőltem neki.
Négy évig szenvedett a gyerekem, mert senki nem látta, hogy mire képes. Egy anyáknapi verset sem tanítottak meg vele az oviban.
Viszont a suliban, na ott húzták, küzködteték.
Minden fellépésre jelentkezett és tanult és felmondta és szuper volt.
Az én ovis félős, visszahúzódó gyerekem ma már az osztály elsőlye, az a fiú, akit soha nem kérnének fel szerepelni, de szerepel, mert megkűzd érte.
És Ő a legjobb.
Igen, az oviban legyen GYEREK. Olyan gyorsan elszáll, kár még azzal tömni hogyan készitsük fel az iskolára. Elég lesz neki még ott megfelelni. Az lenne a dolga hogy játszon, sétáljon, ismerkedjen, verseljen, daloljon stb.... Egyszóval érezze jól magát.
Miért kellene már az oviban idegbeteg stresszelős gyrekeket kinelvelni?
Az én nagy fiam ( most érettségizik )- évvesztes -
3 évig homogén csoportba járt. Értelmi fogyatékosnak nyilvánitották. Átkerült egy másik oviba vegyes csoportba. Többet értek el nála 1 év alatt, mint a másikban 3 alatt. A városunk legjobb iskolájába került. Bele sem tudok gondolni mit értek volna el vele 4 év alatt.
A kislányom már itt kezdett. És ugyanabba az iskolába került. ( az iskolában már a 4. éve kénytelenek 4 első osztályt inditani, annyi a jelentkező, a többi iskolát meg nem tudják feltölteni. )
Ebben az oviban 5 csoport van. 4 vegyes csoport és egy a be nem illeszthető "más" gyerekeknek. Nekik már iskola is. Nagy hirnévre tettek szert.
Igaza van Trapinak. A homogén csoportban az átlagtól eltérő gyerekek - teljesen mindegy hogy miben térnek el az átlagtól - nem tudnak megfelelően fejlődni. Szerintem.
De igazán mindenki arra esküszik ami neki bevált.
Nekem ez. Mindkettőnél.
Itt a szülő az, aki legjobban ismeri a gyerekét, az tud dönteni mi való az ő csemetéjének.
Tanácsot adni senki nem tud ebben. DE! iskola kérdésben sem.
Tudok több olyan, homogén csoportba járó gyerekről aki semmit nem csinált az oviban, nem tanácsolták az iskolába kerülést. Ma már egyetemisták. Van köztük orvos is.
Az iskolára való felkészítésről az jutott eszembe, amikor az előző, tiszta csoportokkal működő oviban azt mondta nekem a vezetőnő, amikor bekakilt a gyerekem, hogy vegyem tudomásul, ez egy oktatási intézmény, itt nincs lehetőség kimosdatni, itt az iskolára kell felkészülni. Két hónapja járt a lányom oviba, évvesztes, összesen négy éve van felkészülni... A csoportban 20-24 gyereknek formtális foglalkozásokat tartottak úgy hogy szinte sosem volt bent egyszerre mindkét óvónő. A "tiszta" csoport egy része még beszélni is alig tud 3 évesen, az én lányom meg betűzgeti a mesekönyveket. Óriási különbségek vannak az azonos korú gyerekek között, és én most azt tapasztaltam, hogy a tiszta csoport arról szólt, hogyan lehetne a gyerek igényeit, tempóját figyelmen kívül hagyva belepaszírozni mindenkit az "átlagba".
A mostani óvodában az egyéni bánásmód alapvető elvárás, tisztában vannak vele, hogy minden gyereknek más a szükséglete, a tempója függetlenül a korától. Kiscsoportos formában foglalkoznak a gyerekekkel, nem kell hogy mind a 20 egyszerre ugyanazt csinálja. Való igaz, hogy az óvónő ki sem látszik a gyerekek közül, nem látok olyat, mint a másik csoportban, hogy "szabad játék" címmel a gyerekek tengtek-lengtek, rosszalkodtak magukban, az óvónő meg félrevonulva ült. Amennyit én látok, hogy biztosan nehezebb feladat és több szakmai felkészültséget, odafigyelést, energiát igényel az óvónőtől a vegyes csoport, de sajnos a tiszta csoport dem működik "magától"...
Ezt is csoportja válogatja, és az, hogy hol helyezkedik el az ovi, hová mennek, milyenek a gyerekek, és milyen korosztály, hányan vannak épp bent. Nekem volt olyan csoportom, hogy el nem indultunk volna úgy, hogy nem vagyunk ott mind a ketten+ egy dajka, de volt olyan is, hogy simán elindultam volna velük egyedül is, még akár dajka nélkül is, csak ezt meg nem lehetett.
Szóval sok mindentől függ.
Egyébként az meg elég nagy baj szerintem, ha az iskolába menő gyerekek feladatlapokon készülnek fel a sulira. Kell az is, mert azt sem tudom elképzelni, hogy nem oldanak meg, de nem csak a feladatlapokon mérhető tudást veszik figyelembe az iskolába. És sajnos nagyon fontos már más is a mai világban, mert pl. itt a Bp-i iskolák nagy részében már "felvételi elbeszélgetés" van a leendő elsősöknek is, és itt szintén iskola válogatja, de meg van adva, hogy mi az, amivel készülni kell.
Sajnos...mert szerintem ez elég nagy gond, hogy már az általános iskolába kerülésért is tűkön ülnek a szülők, hogy vajon felveszik e a gyereket abba a suliba, ahová szeretnék íratni. Sajnos az idén több gyerek is volt, hogy kimaradt a felvett gyermekek listájából. (nyilván a körzetes gyerekeket kötelező felvenni, de ha nem jó a körzetes suli, amire nem egy példa van, vagy a szülő esetleg egy speciális, pl egyházi, vagy nyelvi, vagy művészeti suliba szeretné íratni a gyerkőcöt, ezekkel már gondok lehetnek)
Én nem vitatom senkinek a véleményét, de az első néhány pontban leírt véleményemet tartom, mert tényleg ezt látom jónak, és eredményesebbnek.
Igen, ezért írtam én is, hogy nem biztos, hogy a csoport összetétele a legfontosabb. Hanem az energia és az odafigyelés amit az óvónők beletesznek. Emellett persze egy olyan gyereknél, mint az enyém, aki kb. tudomást sem vesz a korosztályáról, jobb ha vannak nagyobbak, mert nem válik magányossá. Persze hogy milyen lesz 2-3 év múlva, még nem tudom.
Az is vele jár egyébként, hogy a nagyoktól sok olyasmi is jön, ami nem feltétlenül jó, nemcsak a csúnya beszéd, hanem pl. a csúfolódás is. Luca pl. most találkozott ilyesmivel életében elöször, pl. mondták mer neki, hogy buta, meg hogy büdi. De mindezekkel együtt is jobban érzi magát mint a kicsik között, de itt is nagyon fontos, hogyan kezelik az óvónők a helyzetet - nálunk jól.
Olvaslak folyamatosan - látom, hogy Lucának jobb, sokkal jobb, de szerintem az óvónők nagyobb szerepet játszanak ebben, mint a csoport összetétele.
Nekünk Eszternél bejött a tiszta, én a hagyományos dolgokat jobban szeretem, biztosan ez is közrejátszik:)
Nyilván nem minden gyerek egyforma - egyénileg kell megkersni a megfelelőt.
Eszterem évvesztes, 2 évig (kiscsoport és középső) járt az egyik, 2 évig (ismét középős és nagycsoport)járt a másik csoportba. Az utóbbiban sokkal jobban érezte magát, velük jár most suliba is - neki nem jöttek be az idősebbek.
Ez is igaz.
A legnagyobb végig azonos csoportba járt, de Ő volt a legkisebb. Lévén decemberi volt.
Ő volt végig a félénk, a nem közösségbe való.
Szerintem az óvónő sem fordított rá elég figyelmet.
Az iskolában az én félénk, visszahúzódó gyerekem lett az első aki először akart szerepelni, aki jelentkezett mindenre.
Ma már ötödikes, Ő az osztály elsője, ma is Ő aki először jelentekzik minden szerepre. És meg is tanulja, és szívét, lelkét beleadja.
Az oviban lehetőséget sem kapott rá.
Én is így gondoltam, most mégis a vegyes csoport az ahol jobb Lucának. Persze nem biztos, hogy azért - vagy csak azért - mert vegyes.
Náluk egyébként nem a nagyok segítenek öltözni a kicsiknek, hanem aki már tus, az öltözik önállóan, az egyik óvónő kimegy a csapat elejével az udvarra, hogy senkinek ne kelljen váenia. Aki nem boldogul egyedül, annak a dajka és a másik óvónő segít. A nagyoknak itt sem az a dolga, hogy a kicsiket pesztrálják.
JA ! és állatkertbe jártak, uszodába jártak, piacra jártak, sportcsarnokba mentek, szemetet szedtek.
És mindezt meg tudták oldani ugy, hogy több korosztály és sérült gyerekek.
És megoldották, mert a gyerekek segitettek egymásnak.
És megoldották, mert szinte mindent együtt csináltak az ovónőkkel.
Önállóbbak.
Igaz, van tanitónéni aki nem szereti ezt az ovodát.
Azt mondja, tulságosan önállóak, tulságosan önérzetesek ezek a gyerekek akik ebből az oviból kerülnek ki, talán kevésbé betörhetők, kevésbé irányithatók.
Sziasztok!
Mi tiszta kiscsoportban kezdtünk tavaly októberben, fél év után váltottunk óvodát. Nem a tiszta/vegyes csoport volt a fő szempont, de most vegyesbe jár. Ég és föld a két óvoda, a két óvónő páros is, és én is meglepődtem, de a mérleg a vegyes javára billen nálunk.
Nálunk az volt a baj, hogy a kislányom kora szerint valóban kiscsoportos, de általában sokkal gyorsabb, állandóan neki kellett várni a többire, Ő a tiszta csoportban nem kapta meg azt amire szüksége lett volna. A vegyesben természetes, hogy minden gyerek máshol tart, mást igényel, és érdekes módon ezt tudják is kezelni. Én azt tapasztalom, hogy az elmúlt egy hónapban amióta ide jár többet tettek érte, jobban megismerték az óvónők, mint a másik csoportban fél év alatt.
Ugyanakkor tényleg nagyon jó óvónő kell hozzá, és ami még nagy különbség: itt tényleg nincs üresjárata az óvónőnek, míg a másik csoportban sok idő volt, amikor nem a gyerekekkel voltak elfoglalva :(
Az én fiam kiscsoportos - egyedül öltözik. Szerintem nem örülne, ha nagyobb gyerek segítene neki. Saját ütemében fejlődjön, nem kell sietetni.
A lányom másodikos, homogén csoportba járt, mégis tökéletesen megfelel az iskolában.
Egyébként a homogén csoportban is nagy a szórás, elég nagy intervallum számít egy tiszta csoportnak.
Hát ez sem öröm.
mert a minimum, ha húsz gyerekkel mennek sétálni, hogy egy óvónő elől, egy középen, a végén meg a dadus.
A nagyobbak segitenek a kicsiknek öltözni.
Megtanulják.
Az enyém járt a nagyobb homogén és vegyes csoportba is. A vegyesben ( sajnos ott csak 1 évet töltött) sokkal többet tanult minden téren.
A kicsi már vegyesbe járt. SŐT olyanba, ahol "más" nevelési igényü gyerekek is beillesztésre kerültek.
Még enyhe autista, magatartás zavaros és testi fogyatékos is volt közöttük.
Sokkal többet tanult.
Így van.
A legkisebb egy csoda, egy fény, ahogy tanul a nagytesóktól. Mindent hamarabb tanult meg.
Egy éves alig múlt és ledobta a pelust, utána eldobta a cumit, cumisüveget.
És tanul tőlük, néha csak nézek.
De ismerem, ha oviba kerül nehezebb lesz vele, mint pl. a néha kezelhetetlen középsőmmel. Neki kell a rutin, a napi beosztás. Ha őt ott hagyják majd az oviban és nem viszik sétálni, abba belebetegedik.
A középső nem, miközben Ő mindig meg akar felelni az oviban, ha Őt ott hagynák, másnap háromszor annyira teperne az óvónéni szeretetéért.
Öt nagycsoportos? Na ez csoda.
Nálunk, ha csak sétálni akarnak a nagyokkal, akkor 20 gyerek megy, a kicsiket meg cipelik.
Itt nem öt nagycsoportos van. Tíz nagycsoportos, tíz középsős, tíz tavalyi kicsi és öt idei kis gólya.
És húsz-harminc gyerekkel nem indul el egy óvónő sétálni.
Igen, előbb írtam, mint visszaolvastam:)
Azzal szoktak érvelni, hogy a nagyok húzzák a kicsiket, előbb érnek stb. Nos, az én gyerekemet nem kell húzni, fejlődjön a saját ütemében. A másik érv, hogy a családban is különböző életkorúak élnek együtt - erre a válaszom, hogy az a család, a másik pedig az óvoda.
További ajánlott fórumok:
- Óvodába 3 éves kiscsoportba vagy vegyes csoportba menjen?
- Mini vagy vegyes óvodai csoportba jobb íratni a kisgyereket?
- Ha óvoda akkor vegyes vagy tiszta csoport?
- Szerintetek 3, 5 éves lányomat tiszta vagy vegyes csoportba irassam az oviba? És miért?
- Vegyes csoport vagy egykorú a jobb oviban?
- Vegyes csoportok az oviban