Mit kell tudni egy nagycsoportosnak? (beszélgetés)
Nem saját megfogalmazás, de közérthető, a lényeget fejezi ki:
Az iskolaérettség (ki)tételei:
• Az iskolaérett gyerek legalább 120 cm magas, és minimum 20 kg. Igaz, hogy ma már nem kizáró ok ha ennél kisebb és könnyebb a gyerek, mégis ilyen esetekben valószínűleg fáradékonyabb és gyengébb is, mint a társai. Arról nem is beszélve, hogy ezesetben könnyen megeshet, hogy a könyvekkel jól megpakolt iskolatáska, ( no meg a gravitáció) hatására gyermekünk dob egy hátast a “gyönyörtől” már az első iskolai napon.
• Az iskolaérett gyereknél elindult a fogváltás. Ez a csontosodás megindulását jelzi, de azért ne tartsd hetekig szárazkenyéren, hogy meggyorsítsd ezt a fejlődési folyamatot.
• Az iskolaérett gyerek tud cipőt kötni. Igaz, hogy cipőkötésből nem lesz sem felelés, sem nagydolgozat (de még gyakjegy sem), mégis a tanító nénik következtetni fognak belőle a csemetéd kézügyességére és téri tájékozódási képességeire. (Pedagógustanonc koromban egy igazgatóhelyettes tanító néni kerekperec kijelentette, hogy ők bizony azt várják el az óvodától, hogy tanítsák meg a gyerekeket cipőt kötni és önállóan öltözködni…)
• Az iskolaérett gyerek mozgása harmonikus és összerendezett. Bármennyire is hihetetlen, szoros összefüggés van a gyerek mozgáskészsége és a tanulási képesssége között. Ha dől mindenfelé, mint egy rongybaba, ha esetlenül mozog, és sosem mászott, akkor bizony leginkább csak totótippekre számíthatunk az ellenőrzőjében.
• Az iskolaérett gyereknek fejlett az egyensúlyérzéke. A fejlett egyensúlyrendszer kellőképpen fejlett idegrendszerre utal, ami a tanulás alapját képezi. Ha viszont a gyermekünk leginkább csak kóvályog minden irányba, mint ősszel a piaci légy, akkor sajnos előfordulhatnak nála később figyelem és magatartási zavarok is.
• Az iskolaérett gyermeknél fejlett a vállöv, a könyökizület és a csuklóizület finommozgása. Bár szkanderezni és bunyózni biztosan nem kell majd az első osztályban , a szépírásnál nagy hasznát veszi majd ezeknek az adottságoknak.
• Az iskolaérett gyerek tudja “hol áll a feje” és képes pontosan, részletekbe menően megnevezni a testrészeit. A téri tájékozódás alapját képezi mindez, hiszen a legbiztosabb viszonyítási pont éppen a saját testünk. Azok a gyermekek, akiknek gyenge a téri tájékozódási képességük, jobban ki vannak téve a diszlexia veszélyének.
• Az iskolaérett gyerek jól el tudja különíteni a jobb és bal irányokat. Bár a kötelező katonaság már megszűnt, és menetelve felvonulni sem kell már régóta,mégis a térben és a papíron való helyes tájékozódáshoz az irányok pontos ismerete elengedhetetlenül szükséges.
• Az iskolaérett gyereknél kialakult a domináns kéz használata. …sebaj, ha az éppen a bal, de a “kétbalkézzel” zsonglőrködés sajnos nehezíti a tanulást és diszfunkciókhoz vezethet.
• Az iskolaérett gyermeknek koordinált a szemmozgása és megfelelő a szem-kéz összehangolt munkája. Régen baj van, ha édesen bandzsít, vagy feltűnően kacsingat a tanító nénire….És sajnos a sok tévézés, számítógépezés sem használ.
• Az iskolaérett gyerek megkülönbözteti az alakot a háttértől.“Látja a fától az erdőt” , képen helyesen felismeri, hogy mi van hátrébb és előrébb. Egymásra rajzolt tárgyakat pedig elkülöníteni képes.
• Az iskolaérett gyerek felismeri az azonosságokat és különbségeket. Próbálj csak meg egy miliméterrel is kisebb szelet csokit adni neki, mint a testvérének! Azonnal észreveszi a legapróbb különbséget is és lesz majd Neked nemulass…
• Az iskolaérett gyerek tudja milyen nap van, ismeri a napszakokat, hónapokat és évszakokat. Az hagyján, hogy te magad azt sem tudod néha, hogy milyen nap van, és kedden is “csütörtököt” mondasz, de egy elsős gyermeknél az effajta szórakozottságot nemigen tolerálják…
• Az iskolaérett gyerek tűri a kudarcot, játszik a közösségben, tud szabályok szerint viselkedni és bizalommal fordul a felnőttek felé. ….mert ő egy okos, ügyes , tudásszomjas gyerek, aki alig várja, hogy felfedezze Betűország titkait
"Ismeri nagyjából a betűket, de csak a nagy nyomtatottakat..."
Lásd előttem szólót! Erre írtam!
- térben, síkban ill. időben jól tájékozódni
- jól alkalmazni a viszonyfogalmakat, a névutókat
- pár mondatban mesélni egy eseményképről, összefüggéseket felismerve, s nem csak szavakat felsorolva.
- adott kijelölt hangot kihallani szavakból
- 2-3 szót gyűjteni megadott szókezdéshez
- figyelmét nem motiváló feladatban is kb. 20 percig tartani
- kivárni, kudarcot tűrni (pl. ha nem ő lesz az első valamiben, vagy nem kerül sorra)
és még sok-sok minden ...de ezek az alapok.
Most a testi fejlettségbe, állóképességbe/fáradékonyságba nem megyek bele, az is több oldalt venne igénybe
De akkor térjünk vissza a kérdésre! Mit is kell tudnia egy nagycsoportosnak?
Mint irtam kisfiam 5,5 éves, csak jövőre megy suliba azaz 7 évesen. Én pl látom a fél év különbséget a csoportban, mármint aki már most 6 éves. Kisfiam eléggé szétszórt, hozzájuk képest, szeret számolni, a mondókák meg nem nagyon érdeklik...Ismeri nagyjából a betűket, de csak a nagy nyomtatottakat
Nem kell megijedni, nagy rosszat nem tesz, de feleslegesen stresszeli a gyerekeket olyannal, amiket még nem feltétlen kell tudnia, ez a kivonás után jöhet ki a wc-ből meg olyan bizarr dolog, hogy elképesztő!
A vezető óvónőtől kedvesen megkérdezném, hogy mióta óvodai tananyag a hangokra bontás a és a komolyabb kivonás
Hát nemtudom, nem hiszem
Viszont most egy kicsit megilyedtem, hogy lehet még rosszat tesz a gyereknek ezekkel.Már egyébként is kivagyok rájuk, annyi fura dolguk van.
Pl gyümölcsnap:nálunk majdnem 20 gyerekre vigyél egy hétre való gyümölcsöt, ha lehet ne egyszerre mert megromlik, de mégis.Az ebéd ára most ment fel, de mindegy nem sajnálja erre az ember, de pl ha bál van van két rublika:megyek, és nem megyek, de felajánlok ... összeget.
A legnagyobb vízben kivitték a gyerekeket a csizmácskájuk tocsogott a víztől, mikor értük mentünk.És vigyük őket úgy haza.És még sokat írhatnék tényleg...
nem baj, ga úgy mondja, hogy "szö" -na még szép!!!! Már csak az hiányozna, ha azt is elvárná, hogy "esz"-nek mondja a gyerek!!!
Hülye ez a nő, csak épp nem forog!
Nem tudom logopédiás e, az enyémke nem az :)
Van akinek 10-en belül ad, ők a kezükkel számolnak.Sztem akin látja hogy valamit tud, attól többet követel.
A hangokra bontást azt mondta nem baj, ha csak úgy tudja, hogy szö, stb, de tudnia kell, mert ha nem hallja külön a hangokat le fog maradni a suliban és a tanár nem fog egy gyerek miatt megállni az anyaggal.És most majdnem szó szerint idéztem.Én nem vagyok asztalraverős típus, nem akarom hogy ebben a fél évben még kiszúrjanak vele.Egyébként sztem nem nagyon foglalkoznak a gyerekekkel.Amit látunk ha megyünk a gyerekekért.Óvónéni ül az ajtónál, a gyerekek ordítozva szaladgálnak, szinte a plafonon csüngenek.Sok a baleset pl megsérülnek a gyerekek egymás által.Nemrég a gyerekemnek is volt egy sérülése amit az okozott, hogy "hiába szólunk rájuk".Tényleg elfogultság nélkül nem angyal a gyerekem, de nem olyan hogy rászólnak és nem hallgat a felnőttre.Komolyan.Szóval megvolt a sérülés a gyerek szájából folyt a vér, az egész szája belül feketés-lila lett.Óvónéni beküldte egy másik gyerekkel hogy öblítse ki a száját a vértől.Ez ebéd előtt volt ezért gondolom nem szóltak, mert ebéd után mentem érte.De még csak oda sem jött senki hogy ez vagy az történt a gyerek kijött és elmondta mi volt.Én vittem az orvoshoz mert elég csúnya volt kívül még egy vágás is volt az állán.Szóval nem szólnak hogy ezt történt, a gyerekek meg azt csinálnak amit akarnak.Engem kiröhöhtek szinte mikor az elején megkérdeztem hogy jó volt e a gyerek, hogy viselkedett.És még sorolhatnám, hogy mi az ami nem tudom, hogy máshogy is így van e
Sem a hangokra bontást nem kell tudniuk, sem a 17-9 kivonást!! Hiszen a tizesátlépést első osztályban tanítják és elég nehéz.
A hangokra bontás sem óvodai feladat!!
Ez az óvónő tök hülyeségeket csinál! Én bizony a vezetőnél verném az asztalt a nehéz kivonás miatt elsősorban. 5-ös vagy maximum 10-es számkörben még el tudnám fogadni a kivonás gyakorlását ha használhatja az ujjait, de 10 felett már tuti nem!
A hangokra bontást meg nem könnyű csak úgy megtanítani, és nem is feladata az óvónéninek.
(de ha mégis tanítja, akkor remélem, nem úgy, hogy "essz"-nek mondja a "sz" hangot vagy "gé"-nek a "g" hangot....mert ha ilyen ordító szakmai hibát is vét, akkor egyenesen romboló a munkája!)
Már írtam :)
Most a gyerek azt mondta, hogy nem gyakorolták, csak elkezdte kérdezni, és pontokat is kapnak rá.Ő 3 szóra kapott 1 pontot, egy másik kisfiúnak 21 pontja volt ezt sem értem
Igen érdekes óvoda :)
Érdekes dolgok vannak a ti óvódátokban!!!
Nem irtad, hogy miért van lemaradva 1 évet 6 évesen!
Köszönöm a sok választ:)
Szóval, ma megkérdeztem pontosan és igen tudniuk kell hangokra bontani a szavakat, nem úgy, hogy pl jó az jé ó, úgyis lehet, hogy jö ó, de állítólag ezt minden gyerek tudja, és ha nem hallja a hangokat külön akkor le fog maradni a suliban.
Én sem értem, hogy lehet, hogy még az abc-t sem tudják és már ilyet követelnek.És igen ott voltam, az én gyerekem jött volna, mivel hamarabb mentem érte és visszarántotta, hogy neki is meg kell mondania addig nem mehet és utána nem egy gyerekkel.Igazság szerint ez sem tetszett, nem volt erős rántás de rántás volt.És a gyerekek addig nem jöhetnek ki ott ül az ajtóban.Segít nekik rávezeti őket ha nem tudják, de ez tényleg így van.Nekem egyetlen gyerek nem tudom hogy megy ez.Nem tudom, hogy tanította e nekik, biztos elmagyarázta, de elfogultság nélkül jó fejű gyerekem már szorozni is tud és úgy hogy nem erőltettük ő kérdezgette meg játszott a számológéppel és megjegyezte.Szóval nem hiszem hogy nem tudná ha annyira gyakorolta volna.
Ma azt mondta hogy nagyon nem tudja ezért szólt.De eddig nem is mondták hogy ezt tudniuk kell.Ja és pl egy kivonás 17-9.már ezt is tudniuk kell.Azzal nincs egyébként gond, csak fura ez az egész, elvégre még ovisok, de ezek szerint nem csak nekem.
Én is óvónéni vagyok, de ilyet még nem is hallottam!
Ezek hatalmas butaságok, ilyeneket NEM KELL TUDNIA!! Micsoda pedagógusok te jó ég!!!
Legfőképp az itt a kérdés, hogy megtanította-e a gyerekekkel a hangokra bontást??? Mert ha nem, és csak úgy elvárja, és azt hiszi, ez úgy egyszercsak kialakul a gyereknél, akkor baromi nagy tévedésben van!!
(egyébként meg remélem, nem tanítgat ilyesmit a gyerekeknek, mert nem biztos, hogy jó módzsert választ...a hangokra bontás nagyon nehéz dolog)
Nem kell tudnia hangokra bontani, ez hülyeség!!!
Eleve az óvónő ilyet nem is taníthat.
Ha a gyerek járt logopédiára, akkor van esélye arra, hogy tud hangokra bontani, illetve tud szóláncot játszani (egy szó utolsó betűjével mond egy új szót), de ha erre konkrétan nem tanította rá az óvónéni, akkor ezt normál esetben nem tudja.
Dicsérd meg holnap az óvónénit!!!
Holnapután gyökvonást ad!!!
6 évesen hogyan késett egy évet?
Kisfiam 5,5 éves és ez a korosztály kegyelmet kapott még annak sem kötelező a suli aki már év elején betölti a 6 évet. Vagyis aki 2006 szept 1-2007. aug. 30 között született nem kötelező idén még az iskola.
További ajánlott fórumok:
- Amit a piercingről tudni kell
- Amit a szoláriumról tudni kell
- Diszlexia gyanú nagycsoportban - szerintem.
- Mi mindent kellmár tudnia egy nagycsoportos gyereknek ha az ovodában nemeleget foglalkoznak velük?
- Amit tudnia kell egy nagycsoportos gyermeknek a számokról, és amit nem
- Olyan vers kellene nekem, amivel az iskolába készülő nagycsoportosok köszönthetik a leendő kiscsoportosokat...