Csevegjünk! Ki ismeri: Michael és Debi Pearl könyvét a GYermeket nevelni Isten félemében? (beszélgetés)
Bocs kicsit elhavaztam festés van éppen.
Ime a folytatás:)
2. rész
A GYERMEKI TERMÉSZET
(A gyermek természetes fejlõdésének a megértése)
„ÍME, A MÁSODIK JAJ”!
A minap egy összejövetel résztvevõjeként megfigyeltem egy fiatalasszonyt,
aki kisgyermekével hadakozott. A kisfiú minden lehetõt elkövetett, hogy kihozza
sodrából az édesanyját, és lejárassa õt mások elõtt. Az anya elgyötört
arcáról a „Miért én járok így?” kifejezést lehetett leolvasni. A gyerek dacosan
dobta cumisüvegét a földre (amelyet anyja felvett, és visszaadott neki), és sértõdött
zajongásával arra késztette a lelkészt, hogy egyre hangosabban beszéljen.
Addig-addig mesterkedett, mígnem anyja letette a földre. Ott aztán akárcsak
egy cirkuszi bohóc, elvonta a hallgatók figyelmét a prédikációról. Végül
erõszakosan elvett valamit a mellettük ülõtõl. Amikor a kimerült anya próbálta
ebben megakadályozni, és elszedte a „lopott” holmikat, habverõ módjára
rugdosott a lábaival, és tiltakozásképpen visítozott.
Ez elég volt ahhoz, hogy azt hidd: az ördög csecsemõ alakjában bevetette
magát. Örülök, hogy az egyévesek nem nyomnak száz kilót, különben sokkal
több anya válna gyermeke áldozatává. Ez segít abban, hogy megértsük, honnan
ered a „bûnös természet” fogalma.
Az anya tudta, hogy a gyermek effajta viselkedése megengedhetetlen, de
annak korlátozott értelmi szintje miatt tehetetlennek érezte magát. A nagyobb
gyermekek és a felnõttek értelmi és szociális tényezõknél fogva képesek uralkodni
magukon. Erre a gyermekre nem hatott hasonló nyomás, nem fenyegette
kínos helyzetbe kerülés vagy elutasítás. Korlátlanul, zabolátlanul, önzõ vágyait
kielégítve viselkedett. A szülõk arra vártak, hogy a gyermek értelme
fejlõdjön, amikor majd korrigálhatják „rossz” magatartását. Tehetetlenül nézték,
hogy az önzés szelleme gyökeret verjen az értelem légüres terében.
Mi a hajtóerõ ebben a gyermekben, és hogy lehet azt legyõzni? Szükséges,
hogy megértsünk néhány dolgot a gyermeki természettel kapcsolatban, hogy
helyes nevelést alkalmazzunk.
20 Gyermeket nevelni
ISTENADTA EGOCENTRIZMUS
Az erkölcsi fejlõdés érdekében Isten úgy teremtett minket, hogy állandóan a
szükség és a függõség állapotában legyünk. Ezek a velünk született szükségek
egy kisgyermeknél tûnnek ki a legjobban. Szüksége van táplálékra, melegségre,
társaságra, szórakozásra és száraz pelenkára. Isten õt az ízlelés,
szaglás, hallás, látás, tapintás erõs, tudatalatti kényszerével ruházta fel.
De a csecsemõ vágyai és érzelmei még nem teljesek. Ahogy fejlõdik, ráébred
arra, hogy meg van áldva egy mindig növekvõ vággyal olyan dolgok
iránt, amelyek csábítják a szemet, kívánatosak, hogy megegye, és okossá teszik.
Egyre jobban kialakuló emberi természete utat enged vágyainak, hogy
építsen, megismerjen, tiszteletet, elismerést vívjon ki, sikeres legyen, szeressen,
és biztonságban legyen.
Ahogy a csecsemõk fejlõdnek, megtanulják saját kényük-kedvük szerint
manipulálni a környezetüket. Egy-egy mosoly, gügyögés, rugdalózás, a fej
forgatása és rázása, sírás, visítás mind azt mondják, hogy „Vegyél ölbe, etess
meg, nézz rám! Hát senki sem veszi észre, hogy halaszthatatlan szükségeim
vannak? Mi lehetne fontosabb nálam?”
Egy csecsemõ világa akkora, ameddig a szükségei terjednek. Ez az egyedüli
valóság, amelyet ismer. Hamar megtanulja, hogy nem csak a szükségei,
hanem a vágyai is könnyen kielégítést nyerhetnek. A csecsemõ nem tud olyan
fogalmakban gondolkodni, mint kötelesség, felelõsség vagy erkölcsi választás.
Nincs benne büszkeség, sem alázat – csak vágy. Jön, lát, elvesz. Így van
teremtve. Természeténél fogva képtelen figyelembe venni mások szükségét.
A gyermek nem tudja, hogy te is fáradt vagy, és neked is kényelemre van
szükséged.
A csecsemõk és a kisgyermekek egocentrizmusában megnyilvánul a bûn
valamennyi formája. De õk természetes, istenadta ösztönökkel elégítik ki természetes
szükségeiket. „...már amikor a világra jönnek, tévelygõk...” (Zsolt
58,4) Isten mégsem tulajdonítja bûnnek ezt. Úgy tekinti õket, mint akiknek
nincs erkölcsi ítélõképességük, s ezért nem vonhatók felelõsségre sem. Híján
vannak az értelmi és erkölcsi érettségnek, hogy „nem”-et mondjanak a vágyaiknak.
Nem vonhatók felelõsségre. Ártatlan egocentrizmussal kezdik az életet.
INDOKOLT-E A FELELÕSSÉGRE VONÁS?
Amikor a gyermek nagyobb lesz – úgy 8-12 hónapos –, a környezetében élõ
felnõttek már kevesebb figyelmet fordítanak a követeléseire, és megkezdõdik
a leválási folyamat. A gyermeknek meg kell tanulnia várni, idõnként „nem”-
2. rész: A gyermeki természet 21
et mondanak neki, és korlátokat állítanak elé. Meg kell tanulnia, hogy nem lehet
mindig õ az elsõ. Ha a nevelés idejekorán nem fékezte meg „önzõ” megnyilvánulásait,
akkor az emberek azt mondják rá, hogy „elkényeztetett”.
A bûntudatos, az állandó kudarcérzetben szenvedõ szülõket a gyermek
nyafogása és sírása manipulálja. Megkezdõdik a testi fenyítés, de a gyermek
kirántja magát a szülõ kezébõl. Gyûlik a harag. A szülõk hibáztatni kezdik a
gyermeket, sõt versengenek vele.
A gyermek érzi ezt a feszültséget, de nem enged a követeléseibõl. Figyelmen
kívül hagy, kalkulál, és hisztériás rohamok törnek rá. Láttam, ahogy egy
kétéves valamilyen kezébe vett tárggyal ütötte az édesanyját. A kisgyermek
még éretlen ahhoz, hogy megértse, mi a felelõsség, mérlegelje az értékeket és
erkölcsi értékrenden alapuló tudatos döntéseket hozzon. Ugyanakkor képes
arra, hogy egy bûnözõ gondolkodását utánozza.
AZ ÉRTELMI FEJLÕDÉS ÚTJÁN
Mi történik valójában? Ennek a gyermeknek a körülötte élõ felnõttek nemrégen
bármit megadtak volna, amit kívánt, még önmaguktól is megvonva a falatot.
De most már tõle is kezdenek elvárni bizonyos dolgokat. Õ azonban
nem akar adni. Fogantatásától kezdve a „kapni” lett az életmódja. S ez a felállás
neki nagyon megfelel.
Mi, felnõttek – a gyermek képességeit érzékelve – elvárjuk tõle az adokkapok
elv mûködését az õ érettségének megfelelõ szinten. Haragra ingerel
bennünket, ha nem várakozásunknak megfelelõen reagál. A gyermekeknél
SOHA nem zökkenõmentes a teljes egocentrizmusból a szociálisan tudatos
adok-kapok állapotba való átmenet.
El vagyunk ragadtatva, ha egy három hónapos elveszi az ételt a kezünkbõl,
és a szájába tömi, de ha engedjük, hogy egy hároméves ugyanezt tegye, az
már nem olyan aranyos. Örömöt szerez, ha egy hároméves saját történetével
belevág a beszélgetésünkbe, ugyanakkor egy kilencéves gyermektõl megköveteljük,
hogy elnézést kérjen, és várjon a megfelelõ alkalomra, amikor õ is
bekapcsolódhat a beszélgetésbe.
Mihelyt úgy ítéljük meg, hogy egy gyermek érettségben eljutott arra a
szintre, hogy cselekedeteiért már felelõsségre vonható, akkor automatikusan
elvárjuk azt tõle. Ha nehezen veszi tudomásul a kötelességét, bosszankodunk,
hogy nem „korának megfelelõen” cselekszik.
Az emberrel ellentétben az állatoknak soha nincs szükségük arra, hogy természetes
ösztöneiket megtagadják. Kívánt határaikon belül saját maguk kielégítésére
élnek. Az a gyermek vagy felnõtt azonban, aki nem emelkedik túl
22 Gyermeket nevelni
önnön vágyainak a kielégítésén, eltávolodott Isten szándékától és tervétõl.
Minden bûn gyökere az Istentõl adott vágyak elvadult kielégítésében keresendõ.
Lehet, hogy a gyermek még éretlen ahhoz, hogy számon kérhetõ legyen,
de vágyainak korlátlan kielégítése magában hordozza késõbbi bûnös
magaviseletének a csíráját.
SZELLEMI MAGZAT
Isten úgy tervezte meg az életet, mint ami egy szellemi anyaméh, olyan hely,
ahol a születést követõen a szellemi fejlõdés elkezdõdik, és folytatódik az
egész életen át. A születés utáni elsõ évek úgy foghatók fel, mint egy erkölcsi
lény születést megelõzõ fejlõdése.
Ádám és Éva a teremtésük idején testileg tökéletesek, erkölcsileg viszont
fejletlenek voltak. Egy még anyaméhben lévõ négy hónapos magzat élõ lélek.
Noha valamennyi apró testrésze megfelel egy érett felnõtt testrészeinek, még
tökéletlen teremtmény, akinek további fejlõdésre van szüksége, mielõtt különválik
az édesanyjától. Egy hároméves gyermekben kicsiben hasonlóképpen
megvan egy erkölcsileg felelõs felnõtt valamennyi jellemvonása – a jó és a
rossz ismerete, igazságérzet, számonkérhetõség, lelkiismeret, kötelesség-,
bûn-, szégyenérzet stb. De egyik erkölcsi képesség sem fejlõdött addig a szintig,
hogy tökéletesen mûködõ és független legyen. A gyermek erkölcsileg
nem életképes lélek. Nem teljes erkölcsi lény. Nem vonható felelõsségre. Erkölcsileg
egy hároméves még mindig az anyaméhben van. Az erkölcsi élet valamikor
a születés után – talán a második, harmadik életévben – kezd fejlõdni,
és folytatódik az érettségig, kb. 10-15 éves korig.
A méhen belüli testi fejlõdéshez hasonlóan az erkölcsi fejlõdés lassú átmenet
a születéskor még nem létezõ erkölcsi értelem állapotából a teljes felelõsségre
vonhatóságig. Jelentõs véleménykülönbségek vannak abban a tekintetben,
hogy Isten mikor kéri számon egy gyermektõl a saját cselekedeteit és
gondolatait. Õsidõk óta hagyományosan a 12 éves kor a „felelõsségre vonhatóság
ideje”. De a felelõsségre vonhatóság nem életkorhoz, hanem állapothoz
kötött (Jak 4,17; 3Móz 5,3). A Biblia szerint ez valamikor 20 éves kor elõtt
érkezik el (5Móz 1,39; 4Móz 14,29–31). Van olyan gyermek, aki már 5 éves
korában felelõsségre vonható, míg mások 19 éves koruk elõtt nem vonhatók
teljes mértékben felelõsségre. Egy értelmi fogyatékos talán soha nem jut el
oda, hogy erkölcsi felelõsséget érezzen. Nem az életkoron van itt a hangsúly.
A lényeg az, hogy az erkölcsi fejlõdés folyamat, és a kisgyermek még nem
életképes erkölcsi lény.
2. rész: A gyermeki természet 23
A DILEMMA
A dilemma, amellyel a szülõk szembe találják magukat, a következõ: Hogyan
viszonyuljunk a gyermekhez ezen átmeneti szakaszban, az erkölcsi felfogás
hiánya és a teljes számonkérhetõség között? Pl. hogyan vonhat felelõsségre a
szülõ egy ötéves gyermeket, akinek az erkölcsi ismerete mindössze 30%-os?
Tudjuk, hogy Isten nem ítél el olyan gyermeket, akinek az erkölcsi képességei
nem mûködnek teljes mértékben, a szülõk viszont hogyan állapítsák meg,
hogy milyen mértékig kell felelõsségre vonni egy gyermeket? Ez a dilemma
az oka, hogy sok szülõ bizonytalankodik. De ha a szülõk várnak addig, amíg
a gyermek megérti az önuralom gyakorlásának szükségességét, mielõtt azt
megkövetelnék tõle, õ teljes mértékben ki fogja fejleszteni saját testi vágyai
kielégítésének szokását. A probléma, amit a szülõnek meg kell oldania, az,
hogy a természetes hajtóerõ az értelmet megelõzõen aktív. Azokban az években,
amikor a gyermek nem tudja fékezni magát, a szülõk általában kiszolgálják
a vágyait olyan környezet megteremtésével, ahol keveset várnak el tõle.
SZÜLÕI FELELÕSSÉG
Elérkeztünk e fejezet döntõ pontjához, e könyv hátteréhez: A SZÜLÕKNEK
MAGUKRA KELL VÁLLALNIUK GYERMEKEIK ERKÖLCSI FEJLÕ-
DÉSÉNEK A FELÜGYELETÉT. A kezdeti idõszakban nem kívánjuk megsemmisíteni
a gyermek természetes késztetéseit, de korlátoznunk kell, mert
az önfegyelmet is szükséges gyakorolnia. A szülõ szerepe nem egy rendõr
szerepéhez hasonló, hanem inkább a Szent Szelleméhez. Amikor egy gyermek
kifeszíti a vitorláit (erõs késztetést érez), de nincs iránytûje (erkölcsi ítélõképessége),
a szüleinek kell irányítaniuk. Amikor egy gyermek képtelen
magáévá tenni az erkölcsi értékeket, a szülõi nevelés és szülõi példa lesz számára
a mértékadó. Mielõtt képes lenne DÖNTENI a jó cselekvése mellett,
a szüleinek kell SZABÁLYOZNIUK õt a jó cselekvésére. Volt idõ, amikor
az édesanya lélegzett, evett, és kezelte a salakot a magzata helyett. Erkölcsi
téren hasonló a helyzet – amíg értelme és erkölcsi képességei olyan szintre
nem fejlõdnek, hogy képesek önállóan mûködni, a szülõknek kell szószólóknak
lenniük magzati állapotban lévõ lelkiismeretének. A szülõknek kell
kézbe venni a kezdeményezést, és egy adott értékrendet belécsepegtetni.
A gyermek minden nappal közelebb kerül az erkölcsi felelõsség elsajátításához.
Eljön a nap, amikor szellemi énje nélküled is mûködni fog. Kikerül az
általad nyújtott megszentelõ védelem alól, és saját lelkiismeretének fényében
24 Gyermeket nevelni
egyedül fog állani (1Kor 7,17). Amíg eddig eljut, az önmérséklet egyedüli sémája
az lesz, amelyet a szüleitõl tanul.
A szülõknek tudniuk kell, hogy milyen nagy a szerepük a gyermek erkölcsi
fejlõdésében. Egy napon a megkérdezésed nélkül dönt majd. Vajon helyesen
fog választani? Bármilyen intenzív nevelésben részesül is egy gyermek, a
bûn megjelenésének bizonyosságát nem lehet kiküszöbölni, de a szülõi nevelés
és ima mérsékelheti a gyermek káros szenvedélyektõl való függõségét, és
megkönnyítheti a megtérését.
A szülõk kisgyermekük „önzését” nem tekintik bûnnek, de résen kell lenniük,
mert hamarosan abban az irányban fog elmozdulni. A belsõ késztetések –
noha önmagukban nem bûnök – alkalmat teremtenek a bûnre. A kisgyermek nevelése
során a szülõknek számolniuk kell a gonosszal, amit az akaratos szív szül.
Egy szülõ nem ültethet igazságosságot a gyermekébe, de segíthet, hogy
gyermeke szilárdan elkötelezze magát az igazságosságnak. Egy szülõ nem
tudja beírni a törvényt gyermeke szívébe, de be tudja írni azt fejlõdõ lelkiismeretébe.
A szülõkre sürgetõ felelõsségérzetet helyez a gyermeki fejlõdés ténye, és
az a tudat, hogy a gonosz elõbb-utóbb megmutatkozik a gyermek erkölcsi természetében.
A világ folyása ellentétes irányba, pusztulásba sodorja a gyermekeket.
A statisztikát figyelve erkölcsi túlélésük szomorú képet mutat. A szülõk
imádkozó szívvel való nevelése, valamint az általuk közvetített isteni
bölcsesség megváltoztathatja a végeredményt a végkifejlet tekintetében. Egy
halhatatlan lélek van a gondjaidra bízva. Nem engedheted meg magadnak,
hogy közömbös, lusta vagy gondatlan légy. A te felelõsséged, hogy megállapítsd,
milyen szinten van a gyermeked értelmi képessége, és annak megfelelõen
tartsd felelõsnek.
Ez szinte lehetetlennek tûnõ feladat, amennyiben csak saját értelmedre támaszkodsz.
Ha te vagy a gyermeked elsõ számú gondviselõje, akkor képes leszel
az õ szempontjából helyesen ítélni a világot. Amikor egy gyermek valamit
rossznak tart, az tényleg rossz (Jak 4,17). Ha erkölcsi értelemben fejlett,
mégis engedetlenkedik, akkor meg kell büntetni. Ha viszont nem képes cselekedetei
erkölcsi súlyát felmérni, akkor nevelni és szabályozni kell.
AMIKOR A KÉSZTETÉS BÛNNÉ VÁLIK
A gyermeknek az ártatlan, természetes önzése mikor válik bûnné? Más szavakkal:
Mikortól kell egy gyermeket felelõsségre vonni? Ne feledjük, hogy
egy gyermek akkor esik ítélet alá, amikor erkölcsi képességei már teljesen
mûködõképesek!
2. rész: A gyermeki természet 25
Ahogy a gyermek értelme és erkölcsi képességei fejlõdnek, fokozatosan
felismeri erkölcsi felelõsségét és kötelességét. Az erkölcsi képességek fejlõdésének
egy bizonyos fokán minden gyermek szembetalálja magát a „jó és
rossz tudásának fájá”-val (lásd 5Móz 1,39). Eddig – Jézust kivéve – mindenki
„evett” (személy szerint megszegte az Istentõl kapott parancsot), amely személyes
ítéletet eredményezett.
Isten nem kárhoztat egy gyermeket addig, amíg az el nem jut a felelõsségre
vonhatóság állapotába. De a 2–14 év közé tehetõ átmeneti idõszak folyamán
a gyermek felelõsségre vonhatósága erkölcsi tudatosságával arányosan
fejlõdik. Ha egy gyermek saját lelkiismerete ellen cselekszik – legyen az bármennyire
korlátolt vagy tökéletlen –, akkor õ a hibás. Értelmi képességének
fejlõdése az a fok, amelytõl függõen cselekedeteit bûnnek lehet nevezni. A bûntudat
jelenléte jó barométer, amely megmutatja, hogy mennyire fejlett a lelkiismerete.
Ismétlem, egy gyermek bûntudatot érezhet egyes területeken, a bûnért való
felelõsségre vonás mégsem következik be addig, amíg erkölcsi énje teljesen
nem mûködik. Egy még gyártás alatt lévõ órának lehetnek ugyan mozgó
részei, de amíg valamennyi alkatrész a helyére nem kerül, nem mutatja az idõt.
TEST SZERINT JÁRÁS
Minden gyerek hajlik a rosszra. Ez a bûnre való hajlam a testben keresendõ,
ami önzõ módon kielégülésre vágyik. Miután egy gyermek átadja magát a testi
vágynak, Pál „bûnös test”-nek nevezi az õ testét (Róm 8,3), azaz bûnnel teljesnek.
Mivel a test kínált Évának alkalmat a bûnre és Jézus megkísértésére,
gyermeked önzésének is ez a táptalaja, ami éretten bûnre visz.
Egy gyermeket tanítani kell az önmérséklet gyakorlására, mielõtt lelkiismerete
részlegesen mûködésbe lép. Ha ugyanis erõszakot követ el nyiladozó
lelkiismeretén, és ezt folytatja a teljes érettség eléréséig, az lesz a helyzet,
hogy teljesen átadta magát a testnek, még mielõtt felelõsségérzete kifejlõdött
volna. Ezért, mielõtt az erkölcsi fejlõdés – kb. kétéves korban – megkezdõdne,
a szülõknek teljes engedelmességben kell tartaniuk a gyermek testét.
Hároméves kortól és azon túl a gyermeknek az erkölcsi kötelességre ébredt
részét tanítani kell, hogy önként alávesse magát a törvény szabályozásának.
Ha hagyod, hogy a test a maga természetes folyásában haladjon, a gyermeket
sok zabolátlan szenvedély és testi kívánság keríti hatalmába, még
mielõtt erkölcsi felelõssége tudatára ébredne.
26 Gyermeket nevelni
A FAZEKAS KEZÉBEN
A tisztességtelen célra formált edény deformálódott a fazekas kezében, csak
azért, hogy utána tisztességre való edény készüljön belõle, amely illik a gazda
asztalára. Ha Isten a fazekas, és gyermeked az agyag, te a korong vagy,
ahol forog az agyag. Ahogy Ádám és Éva kertet kapott, hogy gondozza és
õrizze azt, úgy kaptál kölcsön egy kis szívet és értelmet, amelyet gondoznod
és õrizned kell.
Eljön az idõ, amikor gyermekednek egyedül kell megállni a „jó és rossz tudásának
fája” elõtt. Ahogy Isten szándéka engedte, õ részesülni fog a tiltott
gyümölcsbõl. Most, a fejlõdés éveiben rajtad áll, hogy miként fog reagálni,
miután „evett” abból.
Mindaz, amit a gyermek – akár saját vágyai kielégítése, akár az általad
megszabott önmérséklet által – tapasztal, felkészíti õt arra a napra, amikor
majd felelõssé, érett lelkûvé válik. A fejlõdés útján valahol minden gyermek
teljes mértékben felelõsségre vonható lesz. Akkor már egyedül áll meg Isten
elõtt, „mentség nélkül”.
ISTENI ELHÍVÁS
Mindezek ismeretében jobban értékeled, hogy mi megy végbe fejlõdõ gyermekedben.
Ahogy a gyermek Jézus növekedett bölcsességben és ismeretben,
úgy a te gyermeked is értelmi fejlõdésen megy át. A Szentírás bölccsé teheti
õt az üdvösségre (2Tim 3,15). A te feladatod felkészíteni a gyermeket, hogy
meg tudja védeni magát ettõl az „elfajult nemzedéktõl” (Csel 2,40). Istennek
megvan a késztermék mintapéldánya. Ez nem más, mint „hogy hasonlókká legyenek
Fia képéhez” (Róm 8,29). Istennel együtt kell munkálkodnod addig a
napig, amíg gyermekeid eljutnak „a Krisztus teljességét elérõ nagykorúságra”
(Ef 4,13). Isten ígérete ma is áll: „Neveld a gyermeket a neki megfelelõ
módon, még ha megöregszik, akkor sem tér el attól” (Péld 22,6).
ok
Estére lesz időm küldöm.
Remélem nem borzasztott nagyon el:)
Azt hiszem, ezt ma biztosan nem tudom elolvasni, csak apránként, annyira sokkol.
De mindenképpen elolvasom majd!
En mar kiakadtam... megyek aludni!
Jo ejt!
GYERE, HA HÍVLAK!
Lássuk egy apa beszámolóját arról, hogy milyen nevelési módszert alkalmaz
járni tanuló kisgyermekénél! A betanításra rászán egy estét, amely a következõképpen
zajlik: Magára hagy egy 10-12 hónapos gyermeket, akinek figyelmét
kellõ mértékben leköti valamilyen játék vagy vonzó tárgy. Az apa a szoba
túlsó végébõl vagy akár egy másik szobából hívja a gyermeket. Ha a
gyermek nem reagál a hívásra, az apa odamegy hozzá, és elmagyarázza, hogy
ha hívja, azonnal mennie kell, majd végigvezeti az engedelmesség lépésein át
arra a helyre, ahonnan szólította.
Azután visszaviszi a játékához, és magára hagyja, mígnem újra elmerül
abban. Ekkor megint hívja. Ha a kicsi nem mozdul, akkor az apa újra magyaráz,
és megismétlõdik a már gyakorolt séta. A szülõ abban a biztos tudatban,
hogy a gyermek érti, mit vár el tõle, visszamegy, és újból szólítja. Ezúttal, ha
a gyermeke nem reagál azonnal, akkor egyet-kettõt enyhén rácsap a vesszõvel,
majd mindaddig folytatja ezt a gyakorlatot, mígnem a gyermek készségesen
reagál a hívásra. Ezt követõen – amíg a gyermek el nem hagyja a szülõi
házat – a szülõ remélheti, hogy mindent hátrahagyva megy, ha hívják.
Amíg a szülõ következetes marad, a gyermek következetesen engedelmeskedni
fog. Ezt az „engedelmességre nevelést” csendes türelemmel kell végrehajtani.
Az indulatmentes elfenekelés nem büntetés. Ez ad súlyt a szavaidnak.
A TANÍTÁST NEM LEHET ELÉG KORÁN KEZDENI
Egy újszülöttnek minél hamarabb tanításra van szüksége. Az a szülõ, aki elhalasztja
a nevelést addig, amíg a gyermeke elég nagy lesz ahhoz, hogy kérdéseket
lehessen vele megvitatni, vagy a magyarázatot elfogadja, rá fog ébredni,
hogy a gyermek nehezen kezelhetõ lesz jóval azelõtt, hogy megértené
a szó jelentését.
Amikor az édesanya próbálja a kiságyba tenni a gyermekét, az megfeszíti
magát, mély lélegzetet vesz, és ordít, ahogy a torkán kifér. Megkezdõdik az
irányításért folyó komoly küzdelem. Valaki engedni fog. Az édesanya vagy
megadja magát a gyermek önzõ követeléseinek (arra nevelve õt ezzel, hogy
14 Gyermeket nevelni
sírással eléri, amit akar), vagy hagyja sírni (s ezzel együtt megtanulni, hogy a
sírás nem vezet eredményre). Tény, hogy a csecsemõ csak sírással tudja jelezni
valós fizikai szükségleteit a külvilág felé, de a másokat önmaga folytonos
kiszolgálására manipuláló sírást nem szabad jutalmazni. Ezzel ugyanis
erõsíted a gyermek önzését, ami végül társadalmilag elviselhetetlenné válik.
LÉPÉSEK AZ ENGEDELMESSÉG FELÉ
Egyik leánygyermekünk számára – akinél korán megmutatkozott a mozgékonyság
– különös vonzerõt jelentett a lépcsõn való felmászás. Öthónapos tudatlanságában
még nem büntethettük meg engedetlenségéért. De saját érdekében
igyekeztük megtanítani neki, hogy ne másszon fel a lépcsõn. Ezért a
„Nem!” parancsszót összekötöttük meztelen lába enyhe megütésével. Kb. 30
cm hosszú és 3 mm vastagságú fûzfahajtást használtunk.
Õt azonban annyira elbûvölte a lépcsõzés, hogy nem hagyta abba a megcsapkodás
ellenére sem. Feltételeztük, hogy a verés használni fog, de úgy láttuk,
hogy ebben a korban az õ kis agya még nem tudta kezelni ezt az összefüggést.
Így tehát a legalsó lépcsõfokra fektettem a vesszõt. Késõbb láttuk,
hogy odamászik a lépcsõhöz, és mielõtt haladt volna felfelé, megállt az elsõ
lépcsõn, és bámult a vesszõre. Meghátrált, és többé soha nem próbált felmászni
a lépcsõn, még akkor sem, ha a vesszõt elvettük onnan.
TÚLZOTT FENYÍTÉS
Maga a fenyítés túlzott és kegyetlen lehet, ha a nevelés eszközének csupán a
fenyítést tekinted. Megfigyeltem egy öntelt, szigorú apát, aki kemény kézzel
uralkodott a gyermekein, és ezt nyilvánosan sem rejtette véka alá. Vesszõje
hamar lesújtott, különösen, ha szemtanúk is akadtak. Gyermekei reszkettek a
jelenlétében, s féltek, hogy magukra vonják a haragját. Meglepõdtem azon,
hogy ha ennyire megkövetelte az engedelmességet, miért nem valósította meg
ezt azelõtt, mielõtt a nyilvánosság elõtt gyakorolta volna. Mély nyomott hagyott
bennem, de nem úgy, ahogy õ szerette volna.
Az egészen kicsi gyermekek kivételével az otthoni nevelés teljesen szükségtelenné
teszi a nyilvános fenyítést. De ha mégis szükség lenne erre, tapintatosan
fenyíts, s majd otthon nevelj, hogy többé ne kerülj ilyen kellemetlen
helyzetbe!
1. rész: Gyermeket nevelni 15
EGY NEHEZEN KEZELHETÕ AMISH* FIÚ NEVELÉSE
Ahogy ültünk és beszélgettünk egy amish ismerõsömmel, jellemzõ gyermeknevelési
helyzet játszódott le elõttünk. Az édesapja ölében ülõ egyéves kisfiú
le akart csúszni a földre. Mivel a padló hideg volt, az apa igyekezett ölében
tartani a gyermeket. Az megmakacsolta magát, és ki akart bújni apja szorításából
le, a földre. Az apa németül szólt hozzá (nem értettem, hogy mit), és
határozottan visszaültette az ölébe. A gyermek eltérõ véleményének adott
hangot, és folytatta az elõbbi kísérletet. Akkor az apa elfenekelte, és – feltételezésem
szerint – feddõ szavakkal illette. A kisfiú, anyját megpillantva a helyiség
túlsó végében, sírva fakadt, és az anyját követelte. Ez bármilyen nyelven
egyértelmû volt. A gyermek nyilván úgy érezte, hogy anyjánál nagyobb
szabadsága lenne.
Rendkívül kíváncsi lettem, hogy mi fog történni. A gyermek igyekezett lerázni
magáról a parancs bilincsét. A legtöbb apa örömmel adta volna át az
édesanyának a lármázó gyermeket. Ha most engednek neki, az azt jelenti,
hogy a gyermek neveli a szülõket, és nem fordítva. Ilyen helyzetben az anyák
rendszerint odaszaladnak a kicsinyeikhez, mert kielégíti õket az öröm, hogy
szükség van rájuk. Ez az édesanya azonban inkább törõdött a gyermeke nevelésével,
mint a saját önérzetével. Úgy tett, mint aki nem veszi észre a gyermeke
könyörgését.
Ekkor az apa elfordította a gyermeket, hogy ne lássa az anyját. Az elszánt
kisfiú azonnal megértette, hogy a harcvonal meg van húzva. Úgy akart érvényt
szerezni akaratának, hogy a lábát igyekezett visszafelé mozdítani, hogy anyja
felé lásson. Az apa rápaskolt a gyerek lábára, és újra mondott neki valamit.
Most teljes volt a csatarend. Valaki alá fogja rendelni az akaratát a másiknak.
Vagy az apa hitelesíti, hogy az egyéves uralkodhat a szülein, vagy a szülõk
tekintélye erõsödik meg. Mindnyájuk boldogsága, valamint a gyermek
akarata forgott kockán. Az apa elég bölcs volt ahhoz, hogy tudja: ez a tekintély
próbája. Ez az epizód már nem „engedelmességre nevelés”, hanem a „viselkedés
szabályozását célzó fenyítés” volt.
A következõ háromnegyed órában a fiúcska tizenötször fordította el a lábát,
és mindannyiszor kikapott. Az apa birkatürelmet tanúsított. Viselkedésében
nyoma sem volt a sietségnek vagy a haragnak. Az engedetlenséget nem
vette személyes sértésnek. Lovakat és öszvéreket nevelt és foglalkozásából
adódóan ismerte a türelmes kitartás értékét. Végül az egyéves gyermek megadta
magát apja akaratának; úgy ült, ahogy letették, és nyugodt – sõt vidám – lett.
16 Gyermeket nevelni
* Amerikai puritán evangéliumi felekezet.
Valaki azt mondaná erre: „De én ezt érzelmileg nem tudom aláírni!” Néha
nehéz, és erõt próbáló félretenni érzelmeidet a gyermeked érdekében. Ez áldozatot
kíván. De mit jelent a szeretet, ha nem azt, hogy: adni? Ha tudod,
hogy a gyermek javát szolgálja a jelenben és az örökkévalóságban, akkor ezt
ne tekintsd áldozatnak, hanem örömnek!
Ha úgy ismered magad, mint aki indulatos vagy türelmetlen, ez a bûntudat
visszatarthat attól, hogy határozott fellépést tanúsíts gyermeked fegyelmezésében.
Attól tartasz talán, hogy a fegyelmezés nem más, mint saját éned megnyilvánulása.
A gyermeked érdekében sokat imádkozz érte és tisztátalanságaidtól
megszabadulva légy következetes és határozott a nevelésben, mert
ennek hiányában a gyermeked nagy kárt szenved!
KÉT DOLOG FELÕL LÉGY BIZONYOSSÁGBAN!
Elõször is, majdnem minden kisgyermek fellázad legalább egyszer a tekintély
ellen, és kezébe veszi az irányítást. Ez a csökönyösség olyan erõs, hogy szinte
meglepõdünk, mennyire elszánt és kitartó tud lenni egy ilyen kis teremtmény
a lázadásban. Ez a fajta elszántság megrögzött forradalmárokra jellemzõ, akik
az ellenséggel szállnak szembe. Mindazonáltal szülõk, akik számíthatnak erre,
és akik felkészültek az állhatatos kitartásra, mégis megilletõdve állnak kisgyermekük
erõs akaratát tapasztalva.
Másodszor, ha következetes vagy a nevelésben, a teljes fölény megszerzésére
tett kísérletek csak egyszer fognak bekövetkezni a gyermeked életében.
Ha az összeütközésbõl te kerülsz ki gyõztesen, a gyermek gyõzni fog a jellemfejlõdés
játszmájában. Ha meggyengülsz, és hagyod a gyermeket fölénybe
kerülni, õ mindent elveszíthet, kivéve az uralkodási vágyát. A gyermek érdekében
ki kell tartanod!
Az a macska, amelyet az esetek többségében megakadályoznak abban,
hogy bemenjen a házba, de néha megszegi a tilalmat, az alkalmi sikereket úgy
fogja tekinteni, mint ösztönzést arra, hogy máskor is megpróbáljon bejutni.
Viszont, ha következetesen (az esetek 100%-ában) kinn tartják, elveszti akaratát,
és nem megy be, mégha nyitva is van az ajtó. Hiába zavarod el messzire,
ha idõnként engeded neki, hogy bejöjjön, és megegye a maradékot, vagy a
díványon szunyókáljon, attól kezdve mindig meg fogja kockáztatni, hogy
bármi áron is bejusson. A kemény, de nem következetese bánásmóddal azt
éred el, hogy ha résen állsz, õ körültekintõ módon engedelmeskedni fog, viszont
besurran az ajtón, valahányszor erre lehetõséget lát.
A kutyákat viszont meg lehet tanítani arra, hogy parancsra vagy bejöjjenek,
vagy kinn maradjanak. A kulcs ismét a következetesség. Ha egy kutya
1. rész: Gyermeket nevelni 17
szabályozás révén (következetes magatartás az edzõ részérõl) megtanulja,
hogy semmilyen körülmények között nem szegheti meg gazdája parancsát,
mindig engedelmeskedni fog. Ha a szülõk körültekintõen és következetesen
nevelik gyermekeiket, azok viselkedése messze felülmúlja majd egy jól képzett
vakvezetõ kutya viselkedését.
HELYTELEN NEVELÉS
Megfigyeltél már kisgyermekeket az élelmiszerüzletben? A bevásárlókocsi
parancsnoki székében egy csavaros eszû gyermek ül, aki „gyermeki jogait”
gyakorolja korlátlan vágyainak kielégítésére. A szülõ bátortalanul köröz a kísértésbe
ejtõ „jó és rossz tudásának fája” körül. Késõ! A gyermek már észrevette
fékeveszett kívánsága tárgyát. A küzdelem folyik. A gyermek vagy
megkapja, amit akar, vagy szánalmas helyzetbe hozza szüleit. Vagy így, vagy
úgy, a gyerek diadalmaskodik.
MEGVÁSÁROLT ENGEDELMESSÉG
Egy édesapa büszkén mesélte, hogy fagylaltot ígért a fiának, ha nem kér semmit
az üzletben. Az efféle egyezségek csak erõsítik a gyermeket zsarnoki mesterkedései
bevetésében. Nem te szerzel felügyeletet a gyermek fölött, hanem
õ irányít téged. Minden gyermeket nevelnek valahogy – némelyeket meggondolatlanul
vagy felületesen, némelyeket elõrelátóan. Minden szülõi reakció
szabályozza a gyermek viselkedését, s ezért nevelésnek számít.
Azok a szülõk, akik jutalom ígérete ellenében vásárolják meg bizonyos parancs
teljesítését, gengszterré teszik a gyermeküket, aki védelmi pénzt szed.
A gyermek maffiavezér lesz, te pedig felveszed egy megfélemlített üzletember
szerepét. Ha egy terroristával alkudozol, hogy adjon még egy nap haladékot,
kedvezõ megállapodásra juthatsz vele, de amennyiben gyermeket nevelsz,
szükséges, hogy felülvizsgáld nevelési módszereidet. Ha engeded
magad meghátrálásra kényszeríteni, és megalkuszol, pszichológiai zsarnokká
formálod a gyermekedet.
„HALLOTTAD, MIT MONDTAM?”
Megfigyeltem egy édesapát, aki azt mondta a kisgyermekének, hogy ne nyúljon
egy bizonyos tárgyhoz. A gyermek – mivel hozzá volt szokva ahhoz, hogy
a kevésbé szigorú utasításokat elengedje a füle mellett – mégiscsak kézbe vette
azt. Az apa ingerült hangon követelte: „Add ide!” A gyermek úgy tett, mint-
18 Gyermeket nevelni
ha nem hallaná. A felnõtt indulatosan azt kérdezte: „Hallottad? (Persze, hogy
hallotta.) Add ide apának!” Majd erõsödõ haraggal: „Jancsiiii, add ide apának
AZONNAL! ELVERJELEK?” Az apa hirtelen felismerte kínos hangtónusát.
Lecsendesedett, és próbálta lezárni az ügyet. Lehajolt, nyújtotta a kezét, megkönnyítve
ezzel Jancsi számára a parancs végrehajtását. Apja mérges hangja
és villámló tekintete után Jancsi az átmeneti helyzetet úgy értékelte, hogy: „Ó,
jól van, majd máskor.” De ahelyett, hogy azt a bizonyos dolgot odaadta volna
megalázkodott, kezét nyújtó apjának, magához szorította, mintegy kényszerítve
õt ezzel, hogy még közelebb menve szerezze vissza. Az apa – szegény
ember módjára, mint aki alamizsnát kap valamely leereszkedõ
uralkodótól – engedett a gyermek megalázó viselkedésének, és nyújtotta kezét
a tárgy után. Azután – a gyengesége jeléül – eltette azt a gyermek keze
ügyébõl.
Mit tanult Jancsi ebbõl az esetbõl? Erõsödött abban a meggyõzõdésében,
hogy egy parancsnak soha nem szükséges engedelmeskedni elsõ szóra, másodikra,
harmadikra, sõt negyedikre sem. Ezt senki sem várja el tõle. Megtanulta,
hogy mindent elvehet, ami a keze ügyébe kerül, és mindaddig magánál
tarthatja, ameddig fel nem forrósodik a helyzet. Megtanulta, hogy ne tisztelje
a tekintélyt, hanem csak az erõfölényt (eljön a nap, amikor õ lesz az erõsebb).
Az apa példáján megtanulta, hogyan alkalmazza a haragot. Az apa közeledésébõl
– hogy ti. elvegye a tárgyat a kezébõl – a gyermek megtanulta, hogyan
lehet kijátszani az utolsó kártyát, és dacosnak maradni. Ez az édesapa tulajdonképpen
lázadásra nevelte a fiát.
Mit tanult az édesapa? Azt, hogy Jancsika egy „erõs akaratú” gyermek,
hogy a gyermekek életében vannak kellemetlen stádiumok, hogy néha nagyon
szánalmas és kellemetlen dolog szülõnek lenni, hogy a gyermeket minden pillanatban
figyelemmel kell kísérni, és el kell tenni dolgokat a keze ügyébõl,
hogy a gyermekek csak az erõszakos és az indulatos fellépést értik. Ez nem
igaz. Az apa annak a gyümölcsét aratja, hogy nem nevelte a gyermekét.
Ok akkor lassan felteszem az első fejezetet emésszétek. A többit holnap mert aludnom is kell:)
„VI-GYÁZZ!!”
Amikor önfejû fiatalemberek bevonulnak katonának, a legelsõ dolog, amire
megtanítják õket, az, hogy csendben álljanak. A parancsszóra végzett gyakorlatok
végtelen sora azt a célt szolgálja, hogy megtanulják akaratukat alárendelni,
s ebben megerõsödjenek. „Vi-gyázz!” – hangzik el, és minden hadmûvelet
ezzel kezdõdik. Gondold el, micsoda könnyebbség lenne, ha egyetlen parancscsal
meg tudnád nyerni valamennyi gyermeked teljes, osztatlan figyelmét! Egy
õrmester megteheti, hogy vigyázzállásba parancsolja a rábízott embereket,
azután mindenféle magyarázat nélkül otthagyja õket, s õk továbbra is abban a
merev helyzetben fognak állni mindaddig, amíg ki nem dõlnek. A „Jobbra át!”,
„Balra át!”, „Század, állj!” utasításoknak nincs más értelme a háborúban, minthogy
azonnali, feltétlen engedelmességre szólítja fel az embereket.
Miként a seregben, úgy a családban is valamennyi hadmûvelet figyelemfelhívással
kezdõdik. A fegyelmezési gondok háromnegyed része megoldódna,
ha el tudnád érni, hogy gyermekeid azonnal elcsendesedjenek, és teljesen rád
figyeljenek.
„HÁTRA ARC!” – a család nyelvére lefordítva azt jelentené, hogy:
„Hagyd el a szobát!”, vagy „Menj aludni!” Kérdés nélkül sarkon fordulnának,
és mennének. Ez egy jól mûködõ családban normális dolog.
„HÓHA!”
Megfigyelhetjük a lovászatot is, ahol mindig idomítanak új lovakat! Ha szekérre
ülsz, és egy keskeny, kanyargós úton mégy, amelyen rönkszállító autók
haladnak, olyan lóra van szükséged, amely teljes mértékben engedelmeskedik.
Nem teheted ki magad annak, hogy csak ostorcsapással tudd engedelmességre
bírni. Egyetlen hiba is végzetes lehet.
Egy lovat mindenekelõtt arra kell megtanítani, hogy álljon nyugodtan, és
hagyja, hogy megfogják, ill. felszerszámozzák. Nem szabad félnie a kantártól
és a lószerszámtól. Ha kocsi elé van fogva, nyugodtan kell állnia, amíg egy
csapat gyerek beszáll. Ha a bekötõút végén megállítják, hogy várjon, amíg
tisztul a forgalom, nem vághat egy száguldó teherautó elé, saját akaratának érvényt
szerezve.
A lóidomításhoz tartozik az állat felkészítése arra, hogy megfelelõen reagáljon
a késõbbiekben adódó valamennyi helyzetre. Ez a kiképzés adott környezetben
zajlik, ahol olyan körülményeket teremtenek, amelyekben tesztelhetik
és szabályozhatják a ló reakcióit. Ez úgy történik, hogy különféle
iramokat diktálnak neki. Megtanítod megállni úgy, hogy „Gyí!” vezényszóra
1. rész: Gyermeket nevelni 9
elindítod, s miközben a kantárnál fogva vezeted, egyszer csak azt mondod:
„Állj!” A ló megáll, mert szorosan tartod a kantárt. Alig néhány gyakorlat
után a ló megáll a puszta parancsra is.
Az idomár beállítja a hang tónusát, amelyre az állatnak reagálnia kell. Ha
normál hanghordozással szólsz, engedelmeskedni fog. Ha üvöltve mondod,
hogy „Gyí!”, akkor a jövõben csak akkor fog megállni, ha ugyanígy üvöltöd
a parancsot. Lényeges tehát, hogy az állatok nem csak a hangot, hanem a hang
tónusát is megtanulják azonosítani.
Ha emelt hangon adsz parancsot a gyermekednek, õ megtanulja társítani
hangod tónusát és erõsségét a szándékoddal. Ha arra szoktattad, hogy erõteljes
hangra reagáljon, akkor ne hibáztasd, ha elsõ tizenhárom „javaslatodat” elengedi
a füle mellett, miközben arra vár, hogy hangod hevessége elérje azt a
szintet, ahol valós parancsként értelmezi azt!
NEVELÉS, NEM FENYÍTÉS
„Neveld a gyermeket a neki megfelelõ módon, még ha megöregszik, akkor
sem tér el attól!” (Péld 22,6) Neveld – ne összeverd! Neveld – ne büntesd!
Neveld – ne leckéztesd! A tanítás (és az ima) a gyermeknevelés leggyakrabban
hiányzó eleme. Egy gyermeknek az „engedelmességre tanítás”-nál többre
van szüksége, ennek hiányában azonban elégtelen a nevelés.
A nevelés megkezdésével nem várhatnak a szülõk addig, amíg gyermekük
elfogadhatatlan módon viselkedik, amikor is fenyítést alkalmaznak. A nevelés
nem egyenlõ a fenyítéssel. A fenyítés része a nevelésnek, de önmagában
nem elég ahhoz, hogy helyes viselkedést eredményezzen. A nevelés a gyermek
gondolkodásának szabályozása, még mielõtt válsághelyzet alakulna ki.
Felkészítés ez a késõbbi, feltétlen engedelmességre. Egy sportoló edz, mielõtt
versenyre indul. Az állatokat – a vadállatokat is – idomítják, hogy reagáljanak
az idomár parancsszavára.
Az, hogy szülõk gyakran nem ezt tapasztalják, a nevelés csõdjének tulajdonítható.
Nem a „rossz gyerek” az õ igazi gondjuk, hanem a rossz nevelés.
Az „akaratos” gyermeknek, a hiperaktívnak, a nagyon értelmesnek vagy a
gyakran unatkozónak egyaránt szüksége van nevelésre, és a nevelés valamennyiüknél
hatásos.
Értsük meg, itt most nem arról van szó, hogy istenfélõ gyermekeket mutassunk
fel, hanem boldog és engedelmes gyermekeket! A kisgyermekek feltétlen
engedelmességre való nevelésének alapelvei ugyanúgy alkalmazhatók
keresztyén és nem keresztyén gyermekekre. Ahogy a gyermekek növekednek,
a tanító jelleme és pedagógiája egyre nagyobb szerepet játszik.
10 Gyermeket nevelni
TANÍTANI, HOGY „NE NYÚLJ HOZZÁ!”
Sok örömet okoz a gyermeknevelés, általában könnyû, de van benne kihívás.
Amikor a gyermekeim már keresztül tudtak mászni (egyikük gurulni is) a szobán,
tanítási idõket kezdtem.
Próbáld ki te magad is! Helyezz egy vonzó tárgyat oda, ahol a gyermeked
el tudja érni (pl. egy asztalra)! Amikor észreveszi, és elindul felé, higgadtan
mondd azt, hogy: „Nem! Ne nyúlj hozzá!” Mivel már ismeri a „nem” szót,
megáll, csodálkozva néz rád, majd odafordul, és megragadja azt. Üss rá a kezére
egyszer, s ugyanakkor mondd azt, hogy: „Nem!” Ne feledd, hogy nem
fenyítesz, hanem nevelsz! Elegendõ egy enyhe ütés. Vissza fogja húzni a kezét,
és fontolóra veszi, milyen kapcsolat van a tárgy, a kívánsága, a parancs és
a kis, nyomatékosító fájdalom között. Ez többször megismétlõdhet, de ha következetes
vagy, megtanul következetesen engedelmeskedni – még távollétedben
is.
ÜLTESD A FÁT A KERTED KÖZEPÉRE!
Amikor Isten elsõ két gyermekét meg akarta tanítani, hogy ne nyúljanak a tiltott
dologhoz, nem az általuk elérhetõ körön kívül helyezte el azt. A jó és a
rossz tudásának fáját a kert közepén helyezte el (1Móz 3,3). Ennélfogva gyakrabban
ki voltak téve a kísértésnek. Isten szándéka nem az volt, hogy megõrizze
a fát, hanem az, hogy nevelje az emberpárt.
Figyeljük meg, hogy a fa elnevezése nem „a rossz tudása” volt, hanem „a
jó és a rossz tudása”. Akaratuk edzésével – azaz, hogy ne egyenek – a „jó”
jelentését éppúgy megtanulták volna, mint a „rossz” jelentését. A fa gyümölcsének
fogyasztása nem az egyetlen mód lett volna a jó és a rossz megismerésére,
de ez tiltott útrövidítés volt.
Amikor a gyermekek látókörébe helyezünk egy tiltott tárgyat, és a „Ne
nyúlj hozzá!” parancsot hangoztatjuk, valahányszor elhaladnak a tiltott tárgy
(az õ jó és rossz tudása fájuk) mellett, ismeretet szereznek a jóról és a
rosszról a gyõztes nézõpontjából. Ahogy Ádám és Éva esetében történt a
kertben, a tárgynak és a tárgy érintésének nincs jelentõsége önmagában, viszont
egy parancs hozzárendelése erkölcsi tényezõvé teszi, amellyel jellem
formálódik. Kikényszerítésed révén gyermekeid ismereteket szereznek az erkölcsi
irányításról, a kötelességrõl, a felelõsségrõl, és – elbukás esetén – a felelõsségre
vonásról vagy büntetésrõl is. Itt és most a gyermek azt is megtanulja,
hogy ne nyúljon valamihez, s ez a közösségbe való beilleszkedését
nagyban megkönnyíti.
1. rész: Gyermeket nevelni 11
Mindössze néhány percet vesz igénybe, míg a gyermek megtanulja, hogy
ne nyúljon egy adott tárgyhoz. A gyermekek többsége már három nap alatt
megtanítható, hogy feltétlenül és örömmel engedelmeskedjen. Ha következetes
leszel, a gyermekek a késõbbiekben is engedelmeskedni fognak. Engedelmességen
azt értem, hogy soha nem kell majd kétszer elismételned ugyanazt.
Ha azonnali engedelmességet követelsz meg, s megtanítod rá, eredményes leszel.
A tanítás idõtöbbletet igényel, de ha a gyermekek egyszer megtanulták
az engedelmességet, rengeteg idõt megtakarítasz. Vannak, akik azt mondják:
„Tedd gyermekbiztossá az otthonodat!” Én azt mondom: „Tedd otthonbiztossá
a gyermekedet!”
KÉNYES HELYZETEK
Áldozatul estél-e valaha kis, kíváncsiskodó gyermekkezeknek? Az egészen
kicsi, még járni nem tudó gyermek szívesen megragad minden érdekes tárgyat.
Ez nem baj, de néha bosszantó lehet. Amikor öledben tartasz egy kisbabát,
aki folyton leveszi a szemüvegedet, nem tudod neki megmagyarázni,
hogy milyen helytelen az efféle cselekedet. A csöppséget még nem hatja meg
az elutasítástól való félelem. Megpróbálod tehát korlátozni, hogy hová nem
nyúlhat az arcodon? Nem, hanem megtanítod arra, hogy ne nyúljon hozzá.
Miután a gyermeket megtanítottad, hogy reagáljon a „Nem!” parancsra, akkor
minden olyan területen szabályozni tudod, ahol ez a parancs adható.
Teremts nevelõ célú helyzeteket! Pl. a szemüvegedet használva csaléteknek,
tedd a gyermeket oda, ahonnan könnyen elérheti azt. Nézz egyenesen a
szemébe! Ha utánanyúl, hogy megfogja, ne húzd vissza, ne védd magad! Halkan
mondd, hogy: „Nem!” Bármi történik, ne emeld fel a hangodat! Ne hangozzék
komolyabban, mint egyébként! Ne felejtsd, hogy hangmintát alapozol
meg, amelyet mindvégig használni fogsz, amíg a gyermek kicsi! Ha ismét a
szemüveged után nyúl, mondd újra, hogy: „Nem!”, és parancsodat kísérje egy
kis meglegyintés! Vissza fogja húzni a kezét, és a szemüveg megragadását a
fájdalommal fogja társítani. (Én általában a mutatóujjammal legyintek a kis
kezére. Soha nem hallottam, hogy a gyermek ettõl sírva fakadt volna.) Még az
sem tudatosul benne, hogy megütöttem. Azt gondolja, hogy a szemüveg volt,
vagy maga a „Nem!” okozta a fájdalmát. Elkerülhetetlen, hogy vissza ne térjen
a csalétekhez, kipróbálni új elméletét. A szemüveg persze ismét fájdalmat
okoz, és a fájdalmat egy halk „Nem!” kíséri. Lehet, hogy még egyszer-kétszer
tovább próbálkozik, mielõtt végképp felhagy a szemüveg megszerzésével.
E folyamat során a gyermek a fájdalmat a „Nem!” szóval társítja. Eljön az
idõ, amikor a szó önmagában elegendõ lesz ahhoz, hogy engedelmeskedjen.
12 Gyermeket nevelni
A korai életszakaszban megkezdett tanítás elejét veszi annak, hogy a gyermek
a cumijánál fogva tartott cumisüveggel bántalmazza az édesanyját.
Ugyanez igaz a haj-, ill. szakállhuzigálásra is. A csecsemõt igenis engedelmességre
lehet tanítani. Hadakozni akarsz vele egész gyerekkorában, korholással
engedelmességre bírni, fenyegetni, eltenni dolgokat a keze ügyébõl, s
attól rettegni, hogy milyen újabb dolgot talál majd ki? Nem lenne jobb e helyett
rászánni egy kis idõt , és megtanítani a helyes viselkedésre? A tanítással
– ha mást nem is – annyit elérsz, hogy idõt takarítasz meg a magad számára.
Szükséged van a pihenésre, és jogosan várod el, hogy rendben találd a házat,
ha felébredsz.
ENGEDELMESSÉGRE TANÍTÁS –
HARAPÓS CSECSEMÕK
Miért kell szabályozni a gyereket?
Már ezt nem értem:(
Az én gyerekeim okosak, tisztelettudók, és itthon elevenek, bár soha nem voltak "szabályozva".
Viszont, beszélgetek velük.
GYERMEKET NEVELNI
NE VOND MEG A VESSZÕT A GYERMEKEIDTÕL!
Ha a szülõknek azt mondod, hogy szükséges a testi fenyítés gyermekeik nevelése
során, némelyikük így válaszol: „Megtenném, ha valaki hajlandó lenne
cserélni velem.” Egyszer olyan gyerekek voltak nálunk , akik tönkretették
az egyik elektromos készülékemet. A szüleik porig lesújtva meredtek rám. Ha
még egy órát együtt töltünk velük, én azt kívántam volna, bár sohase lenne
gyermekem. Ültünk, próbáltunk beszélgetni, és ezalatt a gyerekek folyton kibe
futkosva egymásra árulkodtak, könyörögtek, hogy menjenek haza, vagy
hogy maradjanak, hogy éhesek, vagy éppen azt a játékot követelték, amelyiket
a másik nem akart odaadni. Édesanyjuk egyebet sem tett, mint újra meg
újra felpattant, hogy megmentsen valamilyen törékeny tárgyat. „Ne!” – hangzott
el a szájából megszámlálhatatlanul sokszor a két óra folyamán. Mindegyik
gyereket elfenekelte kétszer-háromszor, de az ütéseket általában a pelenka
felfogta. Ennek nyilvánvalóan semmilyen hatása nem volt.
Ha azt mondjuk, hogy következetesen vesszõvel (nem a hátgerinc alsó részére
mért karateütéssel) meg kell „büntetnünk” minden kihágást, ezt némely
édesanya kegyetlen bánásmódnak tartja, ami nem szolgálja a gyermeke javát.
A mamák részérõl a fenyítés csak „tûzoltás”, hogy hozzáláthassanak a következõ
feladathoz. Reménytelennek tartják a gyermek akaratának kézben tartását.
Csak el akarják terelni csemetéjük figyelmét, hogy zavartalanul folytathassák
teendõiket.
Egy másik anyuka is jött hozzánk a kisgyermekeivel, és leültünk beszélgetni.
Azt mondta nekik: „Menjetek ki játszani, és ne zavarjatok, csak ha
szükségetek van valamire!” A következõ két óra alatt szinte észre sem vettük
a gyermekek jelenlétét, kivéve, hogy az egyik kicsi bejött az anyjához, jelezve,
hogy pisilnie kell. Szépen játszottak együtt, megoldották a nézeteltéréseket,
és nem igényeltek babusgatást, amikor egyikük felborult a hintalóval, és
egy dudor keletkezett a fején. Nem szaladgáltak ki-be – ahogy ebben megegyeztek.
1. rész: Gyermeket nevelni 7
Ez az édesanya nem fenekelte el a gyermekeit, amíg nálunk voltak, és nem
volt arra sem szükség, hogy megdorgálja õket. Nyugodt volt. Amikor hívta
õket, hogy induljanak haza, egyikük azt kérdezte: „Anya, maradhatok még
játszani Zsuzsival?” Mire õ így felelt: „Ma nem. Dolgunk van otthon.” A
gyermek felemelte a karjait, s az anya felkapta. Õ a nyakát átkarolva így szólt:
„Szeretlek, anya.”
Ez a fiatal anyuka azt mondta nekem, hogy a gyermekei a kedvében akarnak
járni. Igyekeznek szót fogadni, s olyan jó együtt lenni velük. Szeretne
még több gyermeket. Számára õk jelentik az élet örömét.
Isten kegyelme és – e könyv lapjain is olvasható – egyszerû, bibliai alapelvek
figyelembevételével ez az anya céltudatosan és nyitott szívvel nevelte a
gyermekeit, s ez örömmel és Isten felé hálaadással töltötte el õt.
ENGEDELMESSÉGRE TANÍTÁS
A tanítás nem szükségszerûen kívánja, hogy a tanuló képes legyen következtetni;
még az egeret és a patkányt is meg lehet tanítani, hogy ösztökélésre reagáljon.
Egy kutya gondos gyakorlással tökéletes engedelmességre tanítható.
Ha a vakvezetõ kutya megtanítható arra, hogy egy vak embert biztonságosan
elvezessen a város akadályain keresztül, egy szülõnek nem kell-e többet elvárnia
intelligens gyermekétõl? Egy kutya megtanítható arra, hogy ne nyúljon
az elé tett ínycsiklandozó ételhez. Egy gyermeket nem lehet megtanítani,
hogy ne nyúljon valamihez? Egy kutyának meg lehet tanítani, hogy jöjjön,
maradjon, üljön, legyen csendben, vagy parancsra fogjon meg valamit. Lehet,
hogy te nem tanítottad meg ilyen jól a kutyádat, de sokan ezeket nap mint nap
megvalósítják a nem túl okos lényeken is. Még egy nehezen nevelhetõ tizenéves
is el tudja sajátítani, hogyan oktasson egy kutyát az iskolában.
Ha vársz, és csak azt követõen fedded meg a kutyádat, hogy elfogadhatatlan
módon viselkedik, ijedõs kutyád lesz, amely folyton ólálkodva azt fogja
lesni, mivel iszkolhat el, mielõtt gorombán leteremtik. Ahol hiányzik a tanítás,
ott dorgálással vagy veréssel nem lehet megfelelõbb viselkedésre bírni
egy gyermeket, mint a család kutyáját. Bármennyire is növeljük a fenyítés
mennyiségét, ez nem pótolhatja a tanítás hiányát.
A helyes tanítás (és az értük mondott ima) minden gyermeknél eredményre
vezet. Ha elmulasztod, szánalmas körülményeket teremtesz magadnak és a
gyermekednek. Sokan – tudatlanságból – mellõzik a tanítást, és csupán fenyítéssel
remélik elérni a helyes viselkedésre szoktatást. Ez nem mûködik
S ez még csak a bevezető részből idézet.
Másoljam ide apránként?
Itt a csecsemős rész:
ENGEDELMESSÉGRE TANÍTÁS –
HARAPÓS CSECSEMÕK
A szoptatós anyáknak különös fájdalmat okoz a harapós csecsemõ. A feleségem
nem sokat teketóriázott. Amikor a gyermek harapott, finoman meghúzta
a haját (kopasz csecsemõk esetében meg kell találni ennek az alternatíváját).
Értsük jól: a gyermeket nem büntetjük ezzel, hanem szabályozzuk! A csecsemõ
az ahhoz társuló negatív tapasztalatokból tanulja meg, hogy ne nyomja ujját
a saját szemébe, vagy ne harapja meg a nyelvét. Nincs arra szükség, hogy
ezt megértse. Az információ elraktározódik valahol a tudat alatt, az agyban.
A gyermek, miután kétszer-háromszor harapott, és az egyes harapásokhoz fájdalomérzet
társult, a saját érdekében beprogramozza azt az információt. A harapási
szokásnak elejét vettük, mielõtt az kialakulna. Ez nem fenyítés, hanem
engedelmességre tanítás.
ENGEDELMESSÉGRE TANÍTÁS –
TÁLAK ÉS CSECSEMÕK
Az édesanya a karját kinyújtva ügyetlenül tartja saját ételét, miközben csecsemõjével
birkózik a fölény megszerzéséért. Ha olyan helyre teszi a tálat, ahol
a gyermek nem tudja elérni, ezzel azt sugallja neki, hogy csak az tilos terület,
amely elérhetõségi körén kívül esik. A tanítás érdekében helyezd a tálat elérhetõ
közelségbe! Amikor nyúl utána, mondd, hogy „Nem!”, és (finoman)
csapj a kezére! Erre visszahúzza a kezét, megijed egy pillanatra, majd ismét
utána fog nyúlni. Újra mondd csendesen, hogy „Nem!”, és enyhén üss a kezére!
Ezt néhányszor megismételve már nyugodtan folytathatod az evést.
Miután a kézre ütés és a „nem!” szó több alkalommal ismétlõdik, hamaro-
1. rész: Gyermeket nevelni 13
san a parancs önmagában is elég lesz a gyermek viselkedésének szabályozására.
Újra figyelmünkbe ajánlom, hogy a csecsemõt nem büntetjük ezzel, hanem
szabályozzuk. Kezének meglegyintése nem a vesszõt helyettesíti. Ez
nem más, mint az engedelmességre tanítás nyomatékossá tétele.
Köszi, majd megnézem.
Remélem, hogy kiderül majd, hogy csak viccnek szánták, ami kicsit durvára sikeredett.
Épeszű ember, még ha hívő is, ilyet nem csinál a gyerekével.
Egyébként kiadták a könyvet magyarul is?
Ezt nem hiszem el:((
Én még nem olvastam, csak hallottam róla, hogy megadja, mennyi idős gyereket milyen vastagságú bottal lehet verni.
Ez borzasztó, vajon milyen felnőtt lesz belőle?
Meselj majd,mert mar a cime sem tetszik... :-(((
Istentol nem felni kell. Isten gondviselo.
Mit kell tenni a csecsemovel,ha harap?