Bérkompenzáció 2012-ben (beszélgetés)
A közszférában is így kompenzálnak, akkor mit várnak el a versenyszférában :(
Család barát kormány ..... :(
Büntetik a gyerekes közszolgákat
A közszolgák bérkompenzációját külön szabályozták. Ez alapján kevesebb bért kaphatnak azok, akiknek van gyerekük, mint akiknek nincs.
Olvasónk hívta fel a figyelmünket arra, hogy közszolgaként kevesebb bérkompenzációt és ezért kevesebb fizetést is kap amiatt, hogy van két gyermeke, ahhoz képest, mintha gyermektelen lenne. Az ok, hogy a közszolgák bérkompenzációjáról szóló kormányrendelet szerint figyelembe kell venni azt is, hogy jogosult lenne-e a dolgozó családi kedvezményre, vagy sem. Ha nem ő vesz igénybe, akkor is. Az üzleti szféra bérkompenzációjáról szóló kormányrendelet nem diszkriminál gyerekszám szerint.
Ha nem közszolga lenne
Olvasónk (nevezzük őt Katalinnak) bruttó fizetése 84 900 forint. Ha az üzleti szférában dolgozna, 14 400 forint emelést kaphatna, amennyiben a munkáltatója az általános szabály szerint végrehajtaná nála az elvárt béremelést. Ezt a plusz összeget attól függetlenül kapná meg, hogy van-e gyermeke, vagy nincs.
Mégpedig azért, mert mint Zara László adószakértő is megerősítette, az üzleti szférában a bérkompenzációnál kizárólag a dolgozó bruttó bérét veszik figyelembe, s azt emelik meg az elvárt mértékben. Ha a dolgozónak jár családi kedvezmény, akkor azt a megemelt bérből érvényesítheti. Nem így a közszolgáknál.
Két gyermekért 9 ezerrel kevesebb
A közszolgáknál azonban nemcsak a bruttó bért kell figyelembe venni, hanem számos más szempontot is, ami eléggé bonyolulttá teszi a szabályozást. Például azt, hogy hány gyermek után lenne jogosult családi kedvezményre a dolgozó, továbbá hogy már decemberben is közszolga volt-e, vagy csak januártól, hogy házastársa közszolga-e, vagy sem, hogy melyikük fizetése a magasabb, és mennyivel, s hogy valamelyikük fizetése alacsonyabb-e, mint 109 ezer forint.
Repül a kompenzáció - Fotó: Kummer János
Nézzük Katalin esetét. Házastársa nem közszolga, és náluk a férj veszi igénybe a családi kedvezményt a két gyermek után. Ha nem lenne gyermekük, akkor Katalin 17 800 forint kompenzációt kaphatna. Amennyiben egy gyermeket nevelnének, 6800 forint kompenzáció járna neki, a két gyermekre viszont már csak 1000 forintot kap a rendeletben szereplő 4. táblázat alapján. Eddig 64 890 forintot vitt haza, most (a két gyereke miatt) mindössze 56 264-et. Majdnem 9 ezer forinttal kevesebbet!
A minisztérium szerint így korrekt
A Nemzetgazdasági Minisztériumnál azt firtattuk, vajon miért kell ennyi szempontot figyelembe venni a közszolgák kompenzációjánál, és (konkrét számokkal alátámasztva) miért fizetnek kevesebbet a gyerekeseknek. Azt válaszolták, a kompenzáció összegének meghatározásánál kiemelten fontos alapelv volt, hogy a nettó családi bevétel az adó- és járulékváltozások következtében ne legyen kevesebb, mint az előző évben. (Ez kicsit sántít, mert a család bevételére nem kérdeznek rá a kompenzáció igényléséhez szükséges nyomtatványon.)
Úgy érveltek tovább, hogy mivel a család bevételébe beleszámít a családi kedvezmény érvényesítése is, ezért muszáj vizsgálni a jogosultságot. Ez pedig a minisztérium szerint értelemszerűen maga után vonja a gyermekek (kedvezményezett eltartottak, illetve eltartottak) számának figyelembevételét. A versenyszférában ezt nem kell vizsgálni. És ott (amennyiben a munkáltató megadja az elvárt béremelést) nem is keresnek kevesebbet a gyerekesek idén, mint tavaly. Sőt, még kicsivel többet is kaphatnak, hiszen a megemelt bruttóra nagyobb családi kedvezményt érvényesíthetnek.
Hátrány a gyerek
A rendeletre hivatkozva azt is írta a minisztérium, hogy a kompenzáció elveinek meghatározásánál nem tekinthette a jogalkotó alapnak azt, hogy a házas-, vagy élettársak közül ki veszi igénybe a családi kedvezményt, csak azt, hogy elvileg ki lehet jogosult rá. S itt azzal indokoltak, hogy ez a döntés év közben bármikor megváltoztatható. Ez igaz, Katalin dönthetne úgy év közben, hogy mégis igénybe veszi a családi adókedvezményt.
De még egyszer hangsúlyozzuk, ha nem közszolga lenne, akkor emiatt semmilyen hátrányos megkülönböztetés nem érné őt. Sőt, a megemelt bruttójára a családi kedvezmény érvényesítése után többet kaphatna kézhez. Hiszen pont arra való a családi adókedvezmény, hogy a gyermekek felneveléséhez hozzájáruljon a kormány (ahogy ezt sűrűn hangoztatják is). Méghozzá úgy, hogy kevesebb adót szed be a családosoktól, így ők több fizetést vihetnek haza. Úgy tűnik, a közszférában ez nem cél.
Igaza van az olvasónak
Az MSZOSZ bérpolitikai szakértője, Hanti Erzsébet szerint igaza van az olvasónak. Valóban rosszabbul járhatnak a gyermekes közszolgák a bérkompenzációnál. Hozzátette azonban, hogy már tavaly is rosszabbul jártak, mert a gyerekes adókedvezményt már tavaly is figyelembe vették a közszolgák kompenzációjánál. Akkor ez még kivédhető volt, mert csak a tényleges igénybevétel számított, így átcsoportosíthatták a házastárshoz a családi kedvezményt. (Kérdés, mennyire volt etikus ilyen beépített trükközésre kényszeríteni a közszolgákat…) Most viszont ez sem lehetséges, hiszen az igénybevételtől függetlenül kevesebb kompenzáció jár a gyerekeseknek.
A szakértő szerint nem szabadna, hogy az általános bérkompenzációról szóló kormányrendeletet ilyen (a gyerekesekre hátrányos) módon felülírja a közszolgák kompenzációjáról szóló kormányrendelet. Másrészt az a véleménye, hogy ha nem a közszolga veszi igénybe a családi adókedvezményt (hanem a nem közszolga házastárs), akkor sem szabadna, hogy emiatt kevesebb bérkompenzációt kapjon.
Mellébeszélnek?
Hanti Erzsébet tipikus mellébeszélésnek értékelte a minisztérium válaszát, amiből az látszik, hogy nem merik kimondani: most rosszul járnak a gyerekesek. Az adóba épített gyerekkedvezmény is a kormány hibás lépése volt, ami most épp azokra üt vissza, akiknek kedvezni akartak a bevezetésével – írta megkeresésünkre.
Arra is van tippje, hogy a közszolgáknál miért veszik figyelembe a kompenzációnál a gyermekeket. Úgy véli, a kormány jóval (kb.150 milliárd forinttal) kevesebbet szánt a célra, mint amennyibe akkor kerülne a kompenzáció, ha az elvárt béremelést mindenkinél végrehajtanák, és a vállalkozások is mind igénybe vennék az állami támogatást. Ezért ott akadályozzák a kompenzálást, ahol tudják: a közszférában, ami az ő hatáskörük, munkáltatóként. A költségvetésnek komoly gondot okozna, ha mindenki, aki erre jogosult, lehívná az adókedvezményt – jegyezte meg.
Csodálkozni nem kell ezen – tette hozzá. A kormány nem azért törölte el az adójóváírást, hogy a teljes összegét visszaossza. Az adójóváírás eltörlése természetesen adóemelés – szögezte le. Erre rímel, amit Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter költségvetési bizottsági meghallgatásán nemrégiben mondott: igazságtalan volt, hogy 1,2 millió minimálbéres (az adózók negyede) nem fizetett adót, ezért szüntették meg az adójóváírást.
Szerző: Tamásné Szabó Zsuzsanna
No comment :(
Valóban 2, azaz kettő dologról van szó!
Egyik az, amit most megszüntetnek az ADÓJÓVÁÍRÁS (alkalmazotti kedvezmény) ami 2002-től volt érvényben és a minimálbér adómentesítését szolgálta.
"Azaz 2002 szeptemberéig az adójóváírás havi összege 3 000 forint volt, a jogosultsági határ 1 200 000 forint. A minimálbér összege 2002-ben havi 50 000 forint, éves szinten 600 000 forint. A politikai szándéknak a kiegészítő adójóváírás bevezetése felelt volna meg 600 000 forint kiegészítő jogosultsági határig, havi 6 000 forint kiegészítő adójóváírással. Ennek költségvetési kihatása 100 milliárd forint lett volna. Ennyi is szerepelt a bevételi tervben."
Ez időközben változott, módosult, de az elv nem változott.
Aztán amikor megszüntetésre került, akkor a költségvetés a munkaadótól várta el, hogy ezt a dolgozók felé kompenzálja.
Azaz a kormány úgy gondolja, hogy azt az adókedvezményt, amit eddig biztosított, most megszünteti. A kieső jövedelmet pedig a MUNKÁLTATÓ KÖTELES PÓTOLNI, mert a dolgozó nem kaphat kevesebbet kézbe, mint eddig.
SZÓ NINCSEN ARRÓL, HOGY A MUNKAADÓ "ZSEBRE TENNÉ" A DOLGOZÓNAK JÁRÓ BÉRKOMPENZÁCIÓT, HA NEM EGÉSZÍTI KI A MUNKAVÁLLALÓ BÉRÉT!!!
A 3 gyerek után a munkahelyen pedig legfeljebb pótszabadság, és beiskolázási támogatás, az iskolában menza-, utazási-, tankönyv-, és egyéb kedvezmények vehetők igénybe.
A gyerekkedvezményt nem a munkáltató adja, hanem az ÁLLAM, azaz a költségvetés. Ez abban merül ki, hogy a számított SZJA nem teljes egészében fizetendő, hanem a költségvetés lemond annak egy részéről!!!
Ez soha nem a munkaadó hasznát növelte, vagy bevételét csökkentette!!
Magyarul, a munkáltatótól TELJES MÉRTÉKBEN FÜGGETLEN VOLT!!
Sziasztok !
Építő iparban dolgozok alkalmazotként ,122 ezer a bruttó bérem arra tavaj kaptam90.085 ft nettót
az idén viszont 79 980 at:(ezek szerint semilyen kompenzációt nem kaptam:(
az órabérem is maradt 630ft ,kihez lehetne fordulni segítségért a munka ado azt mondja ha nem tetszik számoljak le ő nem emel:(
14 éve dolgozok ott .Aki tud kérem adjon valami tanácsot ,előre is köszönöm!!
Két különböző dologról van itt szó: a bérkompenzációról és a családi adókedvezményről.
Pontosan annyit kapok, mint amennyit a tavaly. Azt mondta a főnök ennyiben egyeztünk meg, ennyit kapok továbbra is. Viszont mivel az idén megszűnt az adóvisszatértés, a 3 gyerek után ami adókedvezményt most kapnék havonta, egy az egyben a főnök zsebébe megy. Pontosan 18 ezer forint havonta. És ez nem korrekt, mert akinek nincs gyereke a cégnél annál is maradt minden a régiben és nálam is.
Hivatalosan csökkent a bérem, a bejelentett fizum szerint, a borítékom persze maradt a régi. Tehát a főnök valószínűleg megkapja a kompenzációt (úgy számoltam, hogy az összes alkalmazott után ez úgy kb. 200 ezer/hó).
Volt több olyan volt alkalmazott aki feljelentette, a neten is olvastam. De valahogy megoldja a főnök mindig. Egyébként ismert ember és a kapcsolatai is megvannak "fent".
De mindegy, most már "megnyugodtam", a tegnap nagyon ki voltam és le kellett írnom mindezt.
Azt most nem feszegetném, hogy az a tény mennyire szabályos, hogy a bejelentett fizetéssel szemben a nettó béretek magasabb, mint ami a hivatalos (bejelentett) bruttó után járna.
Ez valóban csalásnak minősül (TB, Szja, stb.) Röviden a közterhek illegális csökkentése, a költségvetés kárára.
Viszont bennetek csupán annyiban érint, hogy amennyiben baj van - táppénz, felmondás, stb. - akkor érzitek ennek hátrányos következményét, addig nem. (A nyugdíjat szándékosan nem említem, mert azt vagy megérjük, vagy nem, ha mégis megérjük, akkor vagy kapunk, vagy nem)
Tehát vehetjük úgy, hogy nem benneteket károsít meg, hanem az államot. Ez egy szerencsejáték, mert, ha kiderül, ezért börtönbüntetés jár!
Aki ezt vállalja, annak lelke rajta.
A bérkompenzáció pedig egészen más, mint aminek a legtöbben hiszik!
Legelőször is az a kérdés, hogy csökkent-e a NETTÓ béred a tavalyi évhez képest amiatt, hogy az adórendszer megváltozott, az alkalmazotti kedvezményt megszüntették, vagy a szuperbruttó kivezetését elkezdték?
Röviden. Ma kevesebb pénz van a borítékodban, mint pl. 2011. októberi fizetésed?
Pontosan. De nem utalnak, borítékban kapjuk a fizetést, mert nem is annyival vagyunk bejelentve amennyit kapunk. 150-nel vagyok bejelentve, de 230-at kapok.
Mivel nem vagyok tisztában?!
Azért ezt te se gondolod komolyan?
Ha ezt így gondolod, akkor nagyon sok mindennel nem vagy tisztában.
Kérdezem, olyan bérlapot írtok alá, amin a kifizetés rovatban nagyobb összeg van, mint amit ténylegesen megkaptok kézbe, vagy átutalnak a számlátokra?
Nem hallottátok tegnap. Viktor megmondta, hogy "senki se járhat rosszabbul!"
Csak reménykedem, hogy sok "fülkeforradalmár" is a ráb@szottak között lesz, hogy megtudja, mit kap, ha elhiszi azt, amit egy r@ma ígér neki.
Jelenlegi szakmámat 1988.04.01-én kezdtem egy megyei tervező vállalatnál, alig több, mint havi bruttó 7 ezer forintos fizetésért.
Ha az akkori "fajlagos tervezési díjak" felét ma (24 év elteltével) érvényesíteni tudnám, akkor baromi boldog lennék.
Ha mellette még legalább az akkor rendelkezésre álló idő 1/10-ét biztosítanák, akkor még olcsóbban is elvállalnám a tervezési munkákat.
Ehhez mit szóltok?
Elhiszitek? (Szerintem nem)
Az élet az :)
Párom is építészmérnök, de elhagyta már rég a szakmát :S igaz szerintem jobban járt/unk (nem akarok gonosz lenni, de lehet a világ is) :D
Mi tervezéssel foglalkozunk.
2010-ben évi kb. 60 ezer lakás épült.
2011-ben már csupán 30 ezer.
De tavaly (2011) mindössze 15 ezer építési engedély került benyújtásra.
Na ilyenkor mi van?
Még szerencse, hogy "láttunk már éjjeliőrt nappal meghalni"
Azaz átéltünk már egy ilyen mélypontot a '90-es évek elején.
Addigra szinte az összes tervezőcég beadta a kulcsot.
Aztán amikor mi és egy-két "fanatikus" kitartott és kezdett menni a bolt, gombamód szaporodtak ismét a tervező cégek.
Most ezek sorban szűnnek meg, vagy alakulnak át.
Lassan ismét csak páran maradunk. :))