Tanköteles, beszédhibás a gyerekem! (beszélgetés)
Szótagolásnak nevezzük, a ritmizálás inkább az ének-zenéhez kapcsolódik.
Le szoktam tapsoltatni a szót-ilyen egyszerű
Szavat - bocsánat. :)
Ti, logopédusok hogy ritmizáltok a gyerkőccel?
A hangok tanításának van egy elvi sorrendje, de ha a gyereknek valamelyik hangzó hamarabb vagy könnyebben bejön, mint ahogy mi terveztük kialakítani, akkor nyugodtan lehet változtatni a sorrenden.
Ha kialakítunk egy hangot, mondjuk most Nálatok ez a "k", akkor utána ezt a magánhangzókhoz rögzíteni kell (még mielőtt szavakban gyakoroljuk).
"k"-nál szótag elején: ká-ka-ke-kó-kő-ké-kú-kű-ki
szótag végén ugyanígy: ák-ak-ek...
és két magánhangzó között: áká-aka-eke-okó...
A k-t differenciálás lehet izoláltan, tehát Te csak a "k" vagy a "t" hangot mondod és neki meg kell mutatnia, melyiket hallotta (gondolom, a "k" hívóképe a kakas, a "t" hívóképe a kisautó)
Utána meg ugyanez szavakban: sorolsz szavakat és abban kell meghallania, hogy "k" vagy "t" volt benne.pl. Kamion, TeTő, Tévé, póK, móKus.......
Az is jó, amit csinálsz, hogy a kezeddel eltakarod a szád és jól mondom/nem jól mondom-ot játszotok, pl. mutatsz a Kamion képére és megkérdezed: jól mondom? ez Tamion? és észre kell vegye, hogy úgy nem jó.
(A ritmizálás alatt mit értesz??? Szótagolást? vagy mi az?)
Ööööö...átnéztem a füzetét most megint, mert nem rémlett ez a magánhangzókhoz való rögzítés sorrend. És nincs is ilyen benne. Az, amit írtál a s betűhöz példának, az lenne a jó sorrend (su- sü- so- sö- sa-...)?
Most jelenleg ritmizálás, illetve k-t hallási differencálás van írva házinak. A ritmizálást gondolom sejtem, és azt tegnap is, ma is játszottuk, a k-t hallási differenciálást megint csak sejtem, de gyakorlunk olyat, hogy a kezemmel eltakart számon kiejtett szópárok közül melyik a helyes - akkor ezt jól gyakoroljuk? Az a baj, hogy a logopédusnak is annyi a dolga, hogy kiengedi a gyerekeket az ajtón és már rohannak is be az utánunk következő gyerekek, és nincs idő ilyeneket kérdezni...
Illetve van a füzet legelején, külön egy kis lista:
k-g
ty-gy-ny
sz-z-c
s-zs-cs
r (és valami szó utána kötőjellel, de nem tudom kiolvasni, mert egybefolyik) Bocs, nem akarlak nagyon zavargatni, de akkor ez a sorrend a hangok tanításában?
egyébként baromi egyszerűen átlátható a pöszeség terápia alapjának felépítése, erre a sémára megy az összes hangzó:
1.ajak-nyelvgyakorlatok
2.kialakítani vágyott (pl. 'S') hangzóra való figyelem kialakítása
(pl. 'S' hang a téma, akkor hangokat sorolok, ő meg koppantson, ha a vonat S hangját hallotta, vagy szavakat sorolok, ő meg koppantson, ha valamelyik szóban volt 'S' hang)
3.hangzó feljesztése (logopédus feladata, szülő sose végzi)
4.hangzó differenciálása attól a hangtól, amivel keveri:
pl. S-SZ differenciálása: szavakat mondasz, a Fiad mondja meg, hogy S vonat vagy SZ kígyóhangot hallott-e benne
5.hangzó rögzítése magánhangzókhoz (su - sü- so- sö- sa...ennek szabott sorrendje van, remélem, benne van a füzetben)
6.a hangzó begyakorlása (automatizálás) szavakban, szókacsolatokban, mondatokban, versben, szövegben...
Igen, a sz-c-z inkább pösze, vagyis kidugja a nyelvét. Egyelőre folyamatos nyelvtorna van előírva, egy lapon van az egész, de szépen el van magyarázva a lényeg, úgyhogy azt elkezdtük szeptember végén.
Olyat már hallottam, hogy zöngétlenít a gyerek, tehát gondolom akkor jól gondolod a többit is, amit utána írtál a t-d, b-p keveredéssel, de azt ritkán lehet észrevenni, amikor beletörik a szóba nagyon a nyelve....
A S hangra köszönöm az ötletet, akkor úgy fogom csinálni! :) A nagytükröt most szerezzük be hétvégén, ami az íróasztalához lesz rögzítve, mert csak a folyosón illetve a fürdőben van nagy tükör.
A GY-re nagyon szépen köszönöm az ötletet, mindjárt ki is próbáljuk! :)
És köszönöm a véleményedet, és a segítséget! :)
November vége van....döbbenet, hogy csak 1-szer volt logopédián a Fiad. (szívesen belenéznék a logopédus naplójába.....) Ennyit nem lehet valaki betegszabadságon!! Szerintem hívd fel a munkáltatóját és érdeklődj kedvesen, hogy miért ilyen kevés a logopédia a Ti ovitokban, hogy november végéig csak 1 órát adott a logopédus?
Kicsit kuszán írtad le a hangzókat :))
Azt írod, SZ,Z,C megvan, de pöszén ejti. Mégis hogyan? Torzan, tompán? Vagy kidugja a 2 fogsora közé a nyelvét ezen hangok ejtésénél? Ha így, akkor az esztétikai hiba. Leginkább azokat a hangokat kell gyakorolni, amelyek helyett mást ejt a gyerek, illetve amiket nem is ejt sehogy.
Ha a g-k is bajos, akkor zöngétlenít is!(pl.'vág' helyett 'vák'-ot mond) S így -gondolom- a t-d, b-p is keveredik.
Ha most az S hangot tanuljátok, akkor sokat differenciáld a sz-től, jól meg tudja különbztetni őket. (Az nem baj, ha a gyakorlás ezen szakaszában néha a nagy igyekezetben a sz helyett is s csúszik be-ez előfordul.)
Van logopédia füzetetek?? Ad házifeladatot a logopédus? (bár ha csak 1 óra volt....)
A nyelvgyakorlatokat csináljátok otthon a tükör előtt? legalább azt beragasztotta a füzetbe a szép nevű logopédus néni? :)
Ha az NY már megvan, akkor fogd be az orrát, mondass vele ny-et és nyilván gy lesz belőle :) Hátha így rájön a nyitjára.
Ennyi hangzóhibával és ilyen hanyag logopédiai ellátással én a helyedben nem merném megkockáztatni az iskolába menetelt.
Az unokaöcséid tekintetében jól döntöttetek, ha súlyos a bezsédhibájuk, esetleg beszédfogyatékosak, akkor mindenképpen intenzív kezelés kell- s mivel kevés logopédiai iskola van, így előfordul, hogy bentlakásosba kell menniük ilyen picuriknak is.
3 évesen is van már logopédia, de akkor természetesen nem a pöszeséget javítjuk, hanem a megkésett/akadályozott beszédfejlődést, sőt, pl. hasadékos gyerekeknél akár hamarabb is elkezdődhet a dolog.
Vidéken sajnos nagyon kevés a logopédus, és elég hálátlan feladat több falut járni a motyóval és több oviban/iskolában "tüzet oltani", mert terápiának nemigen lehet nevezni azt, mikor heti egyszer vagy még ritkábban nagy csoportban fél órára elviszi a gyereket a logopédus.
Öröklés?? Hát, úgy önmagában a beszédhibát nem lehet, de a hajlamot igen, gyenge nyelvfejlődést, gyenge/renyhe artikulációs izomzatot lehet örökölni, aztán a családfán kinél súlyosabb pöszeség formájában, kinél megkésett beszédfejlődés formájában, kinél hadarás formájában vagy diszlexia/diszkalkulia képében jelenik meg.
A lányodnak esetleg nem kusza vagy előreálló a fogazata?? Lehet, hogy nyelvlökéses nyelése van, azért (is) bújik ki a nyelve a 2 fogsora közé. Sok gyakorlással és tudatos figyelemmel, jó motivációval javítható, bár 7. osztályos korban nem igazán az jellemző a lányokra, hogy szívesen gyakorolnának ilyesmit, logopédus meg már a környéken sincs felső tagozatban.
Szia, és köszönöm, hogy írtál! :)
Hogy válaszoljak pár felvetésedre, kérdésedre:
- a logopédus az oviban elvileg foglalkozik vele, már középsőben is mondták, hogy szüksége van fejlesztésre, csak gyakorlatilag nem jár a logopédus, mert mindig van valamire hivatkoznia (pl. beteg, beteg az apukája, elesett a biciklivel, stb - volt, amikor fogalmunk sincs, miért nem jött, de tavaly 4 alkalommal vitte el a gyereket egész évben, most pedig eddig 1 alkalomnál járunk, és már november vége van :S)
- a fülével betegség szempontjából eddig nem volt semm iprobléma, nem fülfájós, nem volt soha komolyabb betegsége, erős immunrendszere van. A legnagyobb baja eddig gégegyulladás volt 1x. Téli náthákat szokott elkapni legtöbbször.
- hallásvizsgálaton középsőben volt az oviban, akkor minden rendben volt teljesen, utánanézett nekem tegnap az óvónéni is. Bár mondta, hogy elvihetem azért, nézzék meg nagycsoportban is, az a tuti.
középsőben 13 hangzó pararáliája, illetve aláliája (alália? :O) volt: s-zs-cs, sz-z-c, l-r, g-k, ty-gy-ny. Ebből mostanra úgy áll a helyzet, hogy a s-zs-cs már meg lett találva, elkezdte szépen gyakorolni szavakban (1 hónapja vannak meg ezek a hangok kb.). Sz-z-c - ezek megvoltak már elejétől kezdve, de pöszén mondja őket, vagy hogy. És most, hogy gyakoroljuk a s hangot a szavakban, az eredetileg sz hangokat is változtatja s-re (nemtudom ez érthető-e így ) - ezellen lehet valamit tenni/alkalmazni? A l-r már nyáron megvolt, egyelőre a r még rögződik, eleinte kétféleképpen is mondta, most néha még hr van - valahogy furán hangzik, de ha nem figyel annyira, akkor szépen ki tudja mondani, olyan, mintha kedvfüggő lenne. A l hang teljesen ok már. A ty-gy még egyáltalán nincs meg, a ny már megvan, de nehéz még neki úgy veszem észre. Most lehet jól összevissza írtam neked, de fogalmam sincs, hogy kell ezeket a hangokat sorrendben tanítani, és főleg nem tudom, mit kezdhetnék a s-sz keveredésseivel......
- az észlelést pontosan nem tudom, hogy tudja kiszűrni a logopédus, de olyat szoktak csinálni, hogy szópárokat mond neki a Pintyő néni (logopédus), és neki el kell találnia, hogy melyik szó a helyes. Lehet, hogy rossz a példa, ami hirtelen előjön, de valahogy ilyenek: kér-gér. Az ilyeneket felismeri, mondta is a logopédus néni. Nézte diszes dolgokra, sok helyről hallottam, hogy ilyenkor még nem lehe megállapítani, de a Pintyő néni sok feladatot csinált vele, és azt is mondta, hogy szerinte a diszes dolgok nem fognak jelen lenni a gyereknél, és hogy a nyelve túl gyenge a gyereknek, főleg a nyelve hegye. Nem tudom, számodra érthető dolgokat írok-e le, de ezek ragadtak meg bennem, amikro felmérte szeptemberben a gyereket. Ennek ellenére a logopédus azt mondta, maradhatna még egy évet az oviban, gondolom, hogy helyrejöjjenek a dolgok neki rendesen. Nem is problémáznék ezen, de én ezt a beszédhibát én nem tudom eldönteni, hiszen nem értek hozzá. Az biztos, hogy a gyerek most még elég érdekesen beszél, próbál ugyan már rendesen artikulálni, de még azért ismeretlennek kisség figyelni kell a beszédére - tény és való.
-Te, mint logopédus biztos jobban rálátsz a dolgokra - kikérhetem így látatlanban a véleményedet? Nem tudom, tegnap kérdeztem a suliban is, ahová kerülne (oda jár már a nővére, és reggel-délután a fiam is jön a suliba), és ott azt mondják, hogy elég sok beszédhibás tanulójuk van, valaki már 3.-os, és hogy ha csak ennyi a baj, mármint a beszédhiba, akkor nyugodtan engedhetem suliba - de mégis, valahogy nem tudom.....A gyerek szeretne menni. És tanító vagyok, itthon tudnék vele simán foglalkozni, gyakorolni, persze csak abban, ha a beszédhiba miatt lemaradozna.
Nálunk (egy kis faluban) van logopédus oviba, iskolába...hetente egyszer jön és 4-5 gyerekkel foglalkozik egyszerre kb. 20 percig.
Ami édes kevés, sajnos a közelebbi településen megszűnt a nevelési tanácsadó, így logopédus sincs a közelben.
Az unokaöcséim ikrek, mindketten 19-21 hangot ejtettek rosszul, Járhattak volna itt is iskolába de testvéremmel felkerestük a Debreceni Hallássérültek iskoláját ahol van beszédjavító osztály. Igaz kollégisták lettek, de már az első félévben rengeteget javult a beszédük. Ráadásul imádnak oda járni, és a jelbeszédet is kezdik elsajátítani, halássérült kis társaiktól.
Én hallottam olyat is hogy a szülő már 3 évesen hordta logopédushoz a kislányát.
Szerintem a legnagyobb gond, hogy sok embernek elérhetetlen a logopédus, vagy a távolság, vagy anyagiak miatt.
A kislányom 7 osztályos, de a logopédia ellenére ma is sokszor úgy beszél, hogy nyelve az ajkai között van...
Szeretném megkérdezni hogy előfordulhat e hogy a beszédhibára hajlam örökölhető e? Mivel testvéreim meg köztem csak én voltam beszédhibás "raccsoltam", de az gyerekeink közt már mindegyik családban van beszédhibás gyermek.
Logopédus vagyok, ha megengeded, leírom a véleményem:
1. először jó lenne tudni, pontosa mely hangokat mely hangokkal kever a gyerek, de ezt egy laikus is meg tudja állapítani (pl. ha a 'sapka' helyett 'szapkát' mond a gyerek, akkor nyilván a S hang helyett SZ hangot ejt. Szerintem a beszédhibákat egy szülő is meg tudja állapítani, pláne, ha pedagógus, mint Te.
2. Fura (vagy inkább felháborító?) hogy az ovis logopédus nem vette fel terápiára....nem értem. Hogy képzeli? 5 éves elmúlt.
3. Maradhat még egy évet oviban , hiszen a köznevelési tv. szerint abban az évben , amelyben a gyermek a 6. évét aug. 31-ig betölti, LEGKÉSŐBB AZ AZT KÖVETŐ TANÉVBEN tankötelessé válik. A nagybetűvel írt részt valahogy mindenki elfelejti elolvasni...
Szóval, ha akarod, hogy maradjon oviban, akkor első körben a Nevelési Tanácsadóban kell iskolaérettségi vizsgálatra jelentkeznetek, s ott engedélyezhetik a további óvodai 1 tanévet.
4. Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői Bizottsághoz ne menj, hiszen ők az értelm fogyatékos gyermekek diagnosztizálását végzik -ez felesleges kör lenne. Beszédvizsgáló Országos Szakértői Bizottság lehet esetleg a megoldás, de ott akár beszédfogyatékos, SNI diagnózist is kaphattok - ami biztosítja (elvileg) az intenzív logopédiai ellátást az oviban vagy iskolában. (persze, nem tudom, hol laktok, valahol ez eléggé megoldatlan, hiába írják elő)
5. Ha én lennék a logopédusa, már eleve heti 2-szer járna, füzettel, szülő kiokosításával a pöszeség terápiájáról (hogy otthon érdemben tudjon segíteni, "alám"dolgozzon)
és elküldenélek Benneteket hallásvizsgálatra. Lehet, hogy van egy minimális vezetéses hallásvesztése, s az zavarja a beszédfejlődését. (Nincs gyakran hurutos megbetegedése? Középfülgyulladások?)
5. Én sosem használtam az Én is tudok beszélni c. könyvet pöszeség terápiához, szerintem elavult.
Ha egy adott hangot akartok begyakorolni (és magát a hangzót mindenképpen a logopédus alakítsa ki!), akkor s-zs-cs-hez vagy sz-z-c-hez nagyon jók (és újak!) a Gulyás Gabriella: HANGADÓ c. kiadványok .
6. És a legfontosabb: A beszédhiba rettentő lassan javul, ha a gyereknek rossz a beszédészlelése! Nálatok ezt azért is valószínűsítem, mert a hadarásnál is gyakran előfordul a rossz észlelés, hiszen a beszéd ritmusa, folyamata, sorrendje bomlik meg. Ha sok beszédhang érintett, akkor nagyon gyakori a rossz beszédészlelés.
Ezt egyrész fejlesztheted hangzódifferenciálással a pöszeség terápiájában (pl. ha egy gyerek a S helyett SZ hangot mond, akkor ezt a két hangot kell tudnia megkülönböztetni. )
Az észlelés fejlesztésének viszont a legjobb segédanyaga Gósy Mária-Imre Angéla: Beszédpercepciós modulok c. könyve. Fantasztikusan jó alapanyag az otthoni (naponta 10-15 perces) gyakorláshoz.
7. Közvetve a beszédet, annak mozgásos és idegrendszeri hátterét a legjobban a mozgás, ill. egyes mozgásterápiák fejlesztik! Valaki írta az úszást, az is nagyon jó, de ha van TSMT terápia Nálatok a NevTanban, akkor próbálj bejutni, nagyon hatásos! És a dominancia-problémákra is megoldást adhat.
Neked kell kézbe venned a fejlesztését, mert úgy látom, eléggé kicsi a kapacitása a logopédusnak (azt nem is merem feltételezni, hogy ügyetlen vagy linkecske)
Boccsánat, hogy ilyen szárazon, pontokba szedve írtam, de így volt nekem is követhető, amit akarok :))
Minden jót!
Z
Akkor ő sem csendes és magába zárkozó ugye?
A negyedikes osztályfőnök mondta is nekem, hogy a tanárok csodájára járnak a fiamnak, mert az ilyen beszédhibás gyerekek csendesek, stb., bezzeg az én fiam beszél és beszél és imád szerepelni:)
A nagyszülők nálunk is problémásak voltak:)
Mindig javítgatták és egyszerűen nem tudtak belenyugodni, hogy ez csak úgy javulhat, ha nem veszünk észre mindent.
A fiam már 23 éves és csak akkor dadog, ha nagyon stresszes. A dadogást úgy kezdte, hogy csak megnyújtotta a magánhangzókat pl. aaaanya, aztán abba hagyta és megint szépen beszélt, majd eltelt talán 1 év is mikor már nem csak nyújtotta a magánhangzókat, hanem időnként ismételte a szó elejét is. Horror időszak viszonyt 3. osztály volt, mert ekkor a gyerekek is és a tanárnéni is csúfolta, így szinte alig tudott beszélni. Akkor jártunk pszichológushoz és logopédushoz is magán úton. Nehéz volt ez az időszak nagyon.
A fiam isha verset mond, énekel, akkor sosem dadog. Igen, ha visszakérdeztem, hogy mit is mondtál, akkor hibátlanul ismételt. Ha velünk beszél, illetve jó ismerősökkel, illetve olyan helyen, ahol nem stresszel, akkor semmi gond nincs, de ha pl. olyan tanár feleltette, akkor izgult, így dadogott is:(
Egyébként érdekesek azok is a pedagógusok közül, akik pl. nem javasolták az angol tagozatot, ugyanis angolul sem dadog, így nem értem miért ne mehetett volna. Ezek ellenére nagyon jó a logikája pl. matek segítség sosem kellett, szórzótáblát, mértékegységeket, egyenleteket szinte észrevétlenül megtanulta, sosem kellett segítenem ilyenekben. Az elsőre gázos helyesírása is rendeződött és gyönyörűen írt már elsőbe (felnőttesen), szépen rajzol, nagyon jó a hangja és a sport sokat segített neki is. Oviba járt kordinációs foglalkozásra.
Szia!
Mi anno úgy gyakoroltuk a beszédhíbás gyerekekkel a hangok kiejtését, hogy tükör elé ültünk ölben a gyerekkel, hogy lássa is a száj mozgását, a hang formálását. Ez nagyon hatékony volt.
Renegeteg nagyon jó könyv van, aminek segítségével otthon is tudtok gyakorolni, ilyen pl. az Én is tudok beszélni 1. és 2., különböző betűzők, a Hogyan mondjam? sorozatok, a Mondd ki szépen!, vannak gyakorlófüzetek különböző hangok kiejtéséhez. Ezeket érdemes beszerezni (sokat le lehet tölteni a netről is) és otthon gyakorolni, nagyon sokat.
A legfontosabb: Te ne görcsölj rá. Sok sikert!
Hát, sajna nekem a gyerek tisztában van vele, hogy a beszéd az akadály. :S De próbálkozok, hogy ne görcsöljön ezen nagyon, szerencsére eddig egészséges mederben van ez a hátrány, cikizni nem cikizi senki, elfogadja az egész környezete (kivéve a családomat néha sajna, a mama meg a papó tehetne néha lakatot a szájára :S)
Egyelőre nem töri le, mert a szűk családja (az apja, a tesói, és én)teljesen mellette áll, és ez neki nagyon sokat jelent.
További ajánlott fórumok:
- Most derült ki, hogy PCO-s vagyok. Ki tud róla valamit? Lehet még gyerekem?
- Hiperaktív a gyerekem
- Külföldön tanul/tervez tanulni a gyerekem
- Mennyi a tankötelezettség felső korhatára?
- Németországban meddig tanköteles a gyermek?
- Mettől-meddig volt 18 év a tankötelezettség Magyarországon? Melyik törvényhez kötődött ez?