Sajátos Nevelési Igényű gyerekek. Megbélyegzés az SNI? (beszélgetés)
Szia!
Tanítóként mondom, hogy sajnos reális. Nagyon sokat kell várni 1-1 vizsgálatra.
Hét holden, nálunk az érintett szülők kézzel-lábbal kaparnak a logopédiai iskolai bekerülésért, és csak jókat hallottam vissza róla.
Én, ha arra kerül a sor, és még indokolt lesz, a legkevésbé sem idegenkedem tőle.
Felénk egy átlagos általános iskolában 30-as osztálylétszámok vannak, a logopédiai osztályban 10-12.
Ez már önmagában pótolhatatlan.
Azért nem gondolom, h látatlanban így le kellene szólnod a logopédusunkat.
Már vagy 20 éve a szakmában van és jó hírű szakember.Ellenben azzal a kolléganővel, aki küldene és kb 2 éve kapta a diplomáját.
Ne érts félre!!
Én a gyereknek nyilvánvalóan a legjobbat akarom!
Gondolom ez nem kérdés!
Az első hsz-omban leírtam, hogy mi a dilemmám lényege.
És ha a gyereket látó logopédusok között teljes összhang lenne a véleményekben, nyilván én sem haboznék, de nálunk, mint írtam,másképp vélekedik a két logopédus, én pedig próbálom kitalálni, mi lenne a legjobb.
Ahogy Zebracsikó írta logopédiai osztályt vagy tagozatot keress...tudom hogy nem könnyű ezeket megtalálni:(( a mi sulink is kicsit inkognitóban van mert egyébként egy enyhe értelmi fogyatékosoknak való általános iskola,diákotthon kollégium és szakiskola az egész,és emiatt egyedül azt hiszem nem is bukkantam volna rá valamint féltem volna tőle az értelmi fogyatékos volta miatt....viszont egy teljesen különálló épület-udvar kizárólag ép értelmüek nek a beszédjavitó tagozat csak emiatt szinte lehetetlen rábukkanni:(
a megyei tanulási képességet vizsgáló bizottság,ha érdekel leirom a hosszú hivatalos nevét is:) telefonon vagy személyes megkeresésre de már lehet emailre is tud segiteni esetleg hogy van e ilyen vagy ha nincs akkor melyk iskolák inditanak ilyen osztályt....
látod nekem pedig ép ellenkező a véleményem,mi próbáltuk a normál iskola első osztályát is...most speciális iskolába jár a fiam de ahogy felzárkóznak a lemaradt területen mehetnek is át átlagos iskolába ...én is féltem hogy mások beszédproblémája hatással lesz rá...hát van...a tekintetben hogy itt nem csúfolják egymást érte!!!egyébként pedig minden gyerek más gonddal küszködik ,nem egyforma hangokat ejtenek rosszul vagy nem egyforma mértékben beszélnek hibásan....itt állandóan ott a logopédus aki szintén olvas velük,és ami nagyon nem mindegy az az olvasási módszer....ha hajlamos a diszre már pedig az nagy nehézségei lehetnek mondjuk egy Apáczais könyvcsomaggal:(((
most Meixner féléből tanulnak a fiamék hát ég és föld!!!
nem mondom hogy rossz egy sima iskola,viszont...tény hogy a speckó suliban sem kap több ellátást de ott megkapja legalább és szakembertől kapja meg!!!! az átlag iskolákban ritka esetben van elég idő a gyerekre és ekvés helyen indul annyira kis létszámú osztály hogy több idő legyen a gyerekre...ne szóld le a speciális iskolát kérlek csak akkor ha mindkettőben van személyes tapasztalatod!
DÖBBENET!
fogadóóra? naná, hogy kell, ne viccelj! a szülővel való találkozás nélkül fel se veszem a gyereket, nekem muszáj, hogy a szülő tudjon rólam meg a gyerek szűrési anyagáról, hiszen együtt fogunk dolgozni a tanévben, házi feladatok ugyanis mindig vannak...kötelességem is tájékoztatni a gyereke állapotáról, s egyáltalán! Ha nem vagyunk partnerek, akkor nem megy a munka.
Elesett bicajjal meg látogatóba jöttek hozzá? Jó, hogy nem azért marad el a logopédia óra, mert a kedvenc sorozata megy a tévében!!!!!!! El se akarom hinni, hogy ilyen van!! És még ez a nő kap fizetést a munkájáért?
Hát Krisz!
Ezekkel az információkkal...amelyik logopédus azt állatíja, hogy 5,5 évesen beindult a beszéde, és nem kell SNI, az úgy lőtte a diplomáját. Ahogy zebracsikó is mondta, nálatok a helyzet katasztrófális. Minél előbb keresd fel a beszédvizsgálót, ha nem az intézmény kéri, hanem szülő, akkor gyorsabban bekerül. Nem tudom, van-e rá módod, de ha teheted, keress fel magánban is logopédust. Igazán intenzív terápiára lenne szükség, hogy a sulira valamennyire rendeződjön a helyzet. Speciális iskolát semmiképpen sem javaslok, inkább nézz körül, hogy hol indul majd annak idején kisebb létszámú osztály. A speckó suliban sem kap több ellátást, mint amennyi elő van írva. Ráadásul körül van véve hasonló beszédű gyermekekkl, ami nem nagyon segít a helyzeten. Ahol érinti a tantervet is, ott meg hátrányokat szerez a későbbi továbbtanulásnál. A tanító nénit kell meglesni, legyen fogalma róla, mi az az SNI, és legyen empatikus.
Nem igazán tudom mi a kérdés. :) Ha abban vagy bizonytalan, hogy menjen-e a gyerek jövőre suliba, én azt mondom, egy plusz év nem árt meg az oviban. Elsőben annyi sok mindent meg kell tanulniuk, meg kell szokniuk, hogy ha mód van rá, úgy kellene oda kerülnie, hogy a beszédjével már minden rendben van.
Az én lányom is plusz 1 évet járt oviba. Ő epilepsziás, és a rohamok miatt sérült. Főleg a matek nem megy neki, abból már másodikban felmentése volt. Most harmadikos. 1 év alatt tanítottam meg papíron összeadni és kivonni, fejben nem megy neki. Az a gond vele, hogy időnként elfelejti egy részét annak, amit tanultunk. Kiesik, és kezdhetjük előről. Olvasás tanulást is hatszor kezdtük újra. Az írás még nehezebb volt. Nagymozgásával és a finommozgásával is baj van, nagyon csúnyán ír, de legalább már ír. Úgy tünik lassan meglesz a mondat eleji nagy betű, és a mondat végi írásjel is. Most próbáljuk megtanulni a szorzást. Nem úgy, hogy 1-szer 5 az 5, 2-szer 5... Az ujján nyitja, hogy hányszor, és csak azt mondja, hogy 5, 10, 15... Erre én jöttem rá. A legjobb az, hogy hetente háromszor kap fejlesztést, de a gyógypedagógus egy szóval sem mondta, hogy ezzel a módszerrel talán könnyebben megtanulhatná a gyerek a szorzást, és persze egyben az osztást is. Nekem kellett rájönni hosszú-hosszú átvirrasztott éjszakák során, hogyan tudnék segíteni a lányomnak. Mikor megemlítettem neki, meglepődve nézett rám, és közölte, hogy igen ők is így szokták. Könyörgöm, akkor nekem miért nem mondta? Meg van már a 10-es, az 5-ös, a 2-es, a 3-as szorzó, és néha, ha jó paszban van, akkor a 4-es.
Na mindegy. Szóval szerintem, ha nem utálja az ovit, nyugodtan maradhat plusz egy évet.
leginkább a családi diszlexia halmozódás miatt mondom, hogy vidd el a Beszédvizsgálóba!
A beszédhibája nem vészes, akár egy tanév alatt javítható intenzív munkával , sok gyakorlással, de persze van olyan gyerek, akinek nagyon makacs a pöszesége.
Jobb utánajárni a dolgoknak. Ha nem beszédfogyatékos, akkor úgysem fogják SNI-nek nyilvánítani, ha meg mégis kell a plusz terápia, akkor meg jó eséllyel csak papírral akezetekben kapjátok meg.
Van lehetősége még egy tanévet oviba járni?
3 hangcsoportja érintett, plusz diszlexia veszélyeztetett, egyértelmű családi halmozódással. Nagyon erősen fejleszteni kell(ene) a beszédészlelését, beszédmegértését, plusz pöszeség-terápia minimum heti 2-szer.
Ezt így látatlanban mondom, remélem, megvalósul :)
katasztrofálisnak hangzik az óvodai logopédus munkamódszere és munkamorálja egyaránt....mit csinált eddig? 2 hónap ment már el a tanévből!
a december csak fél hónap, s itt is a második félév már! s nem történt eddig még semmi.
Én bizony a vezetőnél jelezném a helyzetet!
Azt sem értem, hogy középsőben (tavaly) felvette a gyereket de csak 4-szer vitte egész évben????? Azt hogy csinálta? Miylen órarendje van? Negyedévente egy órát tart? Bocs, de baromira fel vagyok háborodva!
Beszéltél már ezzel az ovis logopédussal? Volt fogadó órája? Elmondta, mit fog csinálni a gyerekeddel, milyen tematika szerint, és Neked mi lesz a feladatod vele?
Jól tetted, hogy eljártok a Nevelési Tanácsadóba.
A BHRG-nél nagyon jól fel tudják mérni, hogy hogy áll a mozgása, és tornát is adnak, ha szükséges (ami nem csak a mozgására, hanem a viselkedésére és a beszédére is kihat). Személyes tapasztalat szerint én csak ajánlani tudom őket.
Nálunk a mozgás látszólag rendben van, mégis észrevették hogy enyhe középvonal eltolódása van, és nem működnek megfelelően a kontrollfunkciói sem.
"A mozgásfejlődése rendben volt, nagyon is, mindent korán és ügyesen csinált, semmi nem maradt ki.
Szép összerendezett mozgása van, nagyon ügyesen mászókázik, egyedül hintázik, a kétkerekű kerékpározást próbálgatja. "
ha most gyakoroltatsz vele olyat hogy szabályosan kúszni,mászni,nyusziugrás,mackómászás,fél lábon ugrálás mindkét lábbal külön -külön,páros lábbal is,és ugyanazokat visszafelé is háttal....
hogy megy neki?úgy képzelem el mint sorverseny esetén pl,esetleg egy szülő is beállhat a másik meg figyeli ha jobban tetszik úgy neki:)
Csak mert én mindig azt mondtam a nevtanos anamnézisnél is hogy minden rendben van a mozgásával mint ahogy te irtad mindent meg tudott csinálni és szépen....kétkerekezni már három éves kora után egy picivel tudott...óvónénik is megerősitettek abban hogy a mozgásával tuti minden rendben van...mivel neurológus stb is engem kérdezett és én főleg igy hogy a nevelők is megerősitettek és én is úgy láttam,meggyőződéssel bediktáltam hogy minden oké a mozgásfejlődése kapcsán,időben kúszott mászott és minden....
egy időben hordtam karateedzésre ,és ott jöttünk rá a felkészitő alapoző dolgoknál amikor a felsoroltakat csinálták a kisebb nagyobb gyerekek hogy egyrészt legtöbben hatalmas lemaradása van,kúszni szinte alig tud visszafelé szinte nulla,semmit nem haladt nagyon rossz volt látnom ott a többi között....egyedül a fél lábon ugrálás ment az átlagnál jobban de csak előrefelé...
ezt érdekes megnézni főleg azt hogy hátrafelé mennek e ezek.
Ha jelenleg megfelelő a másik logopédus tehát haladnak is jól,valamint most kezdi a tornát is,akkor ha van rá lehetőség én hagynám még egy évet óvodában.
Csak saját szülői tapasztalat,nem szakemberi,szerintem jó lenne még egy plusz év megerősítés.
A z én fiam is imádta már nagycsoportban az iskolás lét minden gondolatát,kicsi korban is már tanulásnak nevezte az itthoni szinezős játszós dolgokat,volt iskolatáskája mint a tesónak stb...Az iskolát is jól vette,minden akadályt imádott tanulni mindig is stb mégis kijött a nagy nagy lemaradás...egyre jobb,egyre erősebb gyerekek kezdik az első osztályt ahogy látom és rohamléptekben haladnak...ha valamiben kicsit bizonytalanabb a gyerek hamar lemarad a társaitól sajnos...
Na még egy-két dolog, ami fontos lehet: bár a nagymozgásai nagyon ügyesek, viszont sokszor olyan kis kétbalkezes, vagyis kiesnek a kezéből a dolgok, meg hasonlók, mintha a finommozgásokkal lenne valami.
De amikor mésfél éve elvittem mozgásfelmérésre a nevtanba, a terapeuta nem foglalkozott vele direkt módon, beszélgetett velem, és közben nézte hogy játszik, tehát igazán nem nézte meg, és inkább amit tőlem hallott, szerintem az alapján azt mondta, h inkább a finommozgással lehet a baj. Semmi direkt vizsgálat nem volt.
A családban apa is diszes volt, ill. nagytesó szintén, bár ő korán és nagyon tisztán beszélt már kicsiként is.
Gondoltam, ezek még számíthatnak.
Sziasztok!
Zebracsikó, még az elején kérdeztél pár dolgot a kisányom nyelvi képességivel kapcsolatosan.
A múlt hónapban megtörtént logopédiai szűrővizsgálat (óvodai, 5 évet betöltötteknek), ami szerint részleges pöszeség ((r-l,s-sz,zs-z,cs-c, ty-t, gy-d, ny-n) és diszlexia veszélyeztetettség áll fenn.
Sokat beszél, de gyakran "elnagyolja" a beszédet, úgy értem, időnként nem artikulál eléggé, és ilyenkor persze még nehezebb megérteni. Máskülönben nagy a szókincse.
DIFER vizsgálatot is végeztek, ahol a beszédhanghallás nem volt rendben, de ezen nem lepődtem meg, hiszen biz. hangok még nincsenek is meg. ILl. az erkölcsi érzékes gyakorlatnál , amikor két mondatnyi körülírt történetről kellene valamit reagálnia, úgy történt, nem érti a feladatot. Ezen nem csodálkoztam, mert amikor az óvónő nekem is megmutatta azt a két mondatot, elsőre én sem értettem, és elvontnak gondolom ezt egy öt éves gyerek esetében különösen. De összességében ez a helyzet.
Egyébként a mondatokat nyelvtanilag jól állítja össze, helyes ragokkal használja a szavakat.
A mozgásfejlődése rendben volt, nagyon is, mindent korán és ügyesen csinált, semmi nem maradt ki.
Szép összerendezett mozgása van, nagyon ügyesen mászókázik, egyedül hintázik, a kétkerekű kerékpározást próbálgatja.
A memóriáját kérdezted még. Nos, amikor különböző hangkeltő eszközökkel lejátszok neki egy hangsort, azt kb. 4 hangig vissza tudja játszani, ugyanez, ha képeket mutatok neki, sőt, képből ennél többet is kirak emlékezetből. A hanghallással már nem ilyen jó a helyzet, ott biztosan csak két magánhangzót mond vissza, háromnál már cseréli a sorrendet.
Bocsi, jó hosszú lettem. :)
Köszönöm, hogy válaszoltál. Igen, amilyen hangokat írtál, azokkal van probléma, csak nem tudom, ezen felül van-e még...Van az óvodánknak saját logopédusa, hetente 1x kell foglalkoznia a gyerekekkel - elvileg. Gyakorlatilag már október vége felé járunk, és még egyszer nem vitt foglalkozásra egy gyereket sem. Egy "frissen végzett" idősebb logopédus néni - talán nyugdíjas óvónéni,, és elküldték, hogytanulja ki a logopédiát, mert mifelénk nagyon -nagyon kevés ilyen szakember van sajnos, és rengeteg a gyerek. :( Így, mivel a gyerek nem haladt ezzel a nénivel, 1 év alatt, középsősen, 3/4 oldal volt tele a logopédiai füzetében - ez volt az a 4 foglalkozás eredménye, persze egész évben vinnie kellett volna a logopédusnak hetente...:(
Ezért már nagyon kétségbe voltam esve, hogy ennyire nem foglalkoznak sem a fiammal, sem általában más gyerekekkel, akik "nem férnek bele" a kijelölt logopédus idejébe, és protekcióval bejutottunk a nevelési tanácsadóba. Ott fog a másik logopédus néni foglalkozni vele, aki észrevette a dominanciát is. És szintén a nev. tanácsadóba fogom hordani a tornára is - ezekre ingyen, fizetni sehol nem kell fizetnünk.
Akkor ha ilyen beszédhibája van a gyerkőcnek, illetve a dominancia, akkor helyre lehet tenni ezt a nagycsoportban? Azért problémázok, mert nem tudom, hogy mennyire fogja ez visszavetni az iskolában......Mondjuk én engedném a suliba, a gyerek is akar menni, itthon már kért magának füzetet és elkezdte megalapozni magának az írást, várja is az iskolát.....
Megnyugtatásképpen hadd mondjam el a következőket!
Az sni gyerekek az iskolarendszerből kikerülve legalább olyan sikeresek lesznek (ha nem sikeresebbek), mint az okostojások. Van ugyanis olyan képességük, amivel magasan a többi fölé emelkednek, csak a mai iskola ezt nem tudja vagy nem akarja felismerni. :((( Sikerük másik titka abban rejlik, hogy ők már kis koruk óta megtanultak KÜZDENI a sikerért és elismerésért.
Ezért fontos a megfelelő oktatási intézmény kiválasztása, hogy az iskolapadban töltött tizenakárhány év ne legyen rémálom sem a szülőnek, sem a gyereknek.
jól értem? Nagycsoportos és az óvodai logopédus nem vette fel? Fizetősre jártok heti 1x?
Vagy az oviban is jártok meg külön is?
Van a gyereknek füzete? Amit a logopédus felad házi feladatnak, azt gyakorlojátok. Most épp hol tartotok?
Jótanácsként először azt mondom, hogy az R hanggal egy percet se foglalkozzatok!!!! AZ a legmacerásabb hang, a szülő a legtöbb esetben rossz helyre rögzíti a gyerekben, azt tanítjuk utoljára, szóval azt ne piszkáljátok!!!(kivéve, ha a jelenlegi logopédus már ad hozzá feladatokat)
S, ZS, CS hangcsoport, SZ,Z,C hangcsoport és a GYTY,NY hangcsoport érintett tehát?
Ez nem reménytelen egy éven belül, ha sokat gyakoroltok otthon
További ajánlott fórumok:
- 2005 decemberi gyerekek
- 2006. júniusi gyerekek
- Mi a feladata egy pszichológusnak egy sajátos nevelési igényű gyermekekkel foglakozó intézményben?
- Mi a véleményed arról, hogy a Trónok Harcában minden házasságon kívül született gyereket megbélyegeznek (Havas, a ... fattya stb.)?
- Olyan bevált középiskolát vagy szakiskolát keresek ahova SNI kódos (sajátos nevelést igénylő) gyerekeket vesznek fel, tud valaki ilyet?
- Csana sajátos nevelési igényű gyerekeknek