Menjen iskolába vagy fogjuk vissza? (beszélgetés)
igen, csak a 60-as években nem is tudtunk ennyit a világról, nem itt tartottak a tudományok stb. A világ mára annyira felgyorsult és kitágult előttünk, hogy az akkori tudás, ma nem sokat érne...
Amúgy egy kíváncsi gyermek, aki nyitott a mai világra, sokszor olyan kérédseket is fel tud tenni, hogy nekem is utána kell néznem(akár szülőként, akár tanárként, és ez nem szégyen...a 60-as években egy tanító még "érthetett" minden tantárgyhoz, ma már nem feltétlen.)
a lecke átnézése és a hibák (akár heéyesírási hibák) javítása, átbeszélése is gyakorlás! ugyanúgy tanul belőle...lényeg, hogy oda kell mellé ülni.
hányadikos a gyermeked?
Hát, mi ezt a nagycsoportos évet pont a tájékozódásra szántuk. Igyekszünk már nyílt napok előtt bekukucskálni a sulikba. Most voltunk Terményünnepen egy suliban, hamarosan megyünk ovi-suli őszi szöszmötölőre egy másikba, és aztán jöhetnek a nyílt napok. De sajnos ezeken a nyílt napokon az elsős osztályokban nem a gyerek leendő tanítónénijét látjuk munka közben, mer ugye jó esetben az épp negyedikben tanít.
Próbáljuk összegyűjteni mindegyik kiszemelt suliról az összes információt, és meglátjuk, hogy melyik lenne nekünk a legjobb. :) Van időnk még. Ez az év erről szól.
Nagyon igaz!!!
Hova a csudába rohannak a tananyaggal az iskolák?
A 60-as években jártam ált. suliba, de azzal a tempóval sem maradtunk buták!!!
igen
az idézőjelbe tett dolgokat éltem meg én is a kicsikémmel, aki bár próbált teljesíteni, de a sok nagy közt elveszett, mert bár sok mindent leírt és elolvasott már magától az oviban...ezt az iskolában szépen letörték benne...
tisztelet a kivételnek, mert volt aki folyton segített és támogatott a legnehezebb pillanatokban is...
szívesen gyakorolnék a gyerekkel ha maradna rá idő, de rendszerint helyesírást kell javítani a leckében is... és hibajavítással és a lemaradt leckék pótlásával megy el a du 6-9-ig időszak...
Kérdezem, ha így készülünk minden napra, akkor mikor gyakoroljak még vele? a meseolvasást általában ő kezdi ha nagy ritkán fél 8 kor ágyba kerül, mert tuti, hogy elkezdtek mesélni és egy percen belül mélyen alszik a gyerek a fáradtságtól...
És mikor játszik? mert a tapasztalatszerzésre, a kikapcsolódásra, nekik még nagy szükségük lenne...
Mozgáshiányosak a mai gyerekek...
Aki visszatartja az azért van, mert tudja már vagy hallotta, hogy milyen terhelésnek vannak kitéve a gyerekek...
És úgy gondolja hogy az ő gyermeke még inkább játszik, mint hogy napi durván 8-órát egyhuzamban tanuljon, vagy többet mert otthonra is marad...
Az ok nélküli visszatartás, csak azért, hogy játsszon még egy évig, és tovább legyen gyerek, nem mindig célravezető. Sok olyan gyerekkel találkoztam már (mint tanító), aki érett 7 évesként motiválatlanul ült az iskolában, és lazán közölte, hogy most nincs kedvem írni, rajzolni... Hozzászokott a semmittevéshez.
Egyébként az egyidősek között fejlettségben + - 2 év is lehet, tehát egy hatéves állhat 7-8 éves szinten, egy hétéves pedig 5-6 évesen (vagy fordítva) (És érdekes, hogy ez a fejlettségbeli különbség nem csökken az iskolás évek alatt, sőt 8.-ra a duplájára nő. - nem én találtam ki, hanem kutatók, de szerintem abszolut igaz -)
Tehát nincs egyedüli és üdvözítő megoldás, hiszen nincs két egyforma gyerek.
Azt kell jól megnézni, hogy milyen az iskola szellemisége, milyen a tanító. Vannak lelketlen gyerekgyárak, ahol tényleg hajszolják a gyerekeket, pedig ma már ez nem elvárás. Fontosabb a biztos alapozás, az egyéni fejlődés. Attól, hogy iskolás a gyerek, még nincs vége a gyerekkornak, a játéknak, hiszen a tanulásban is sok játékos lehetőség van.
Jól gondolkozol, én is kockáztattam, de akkor sem hagytam vegyes oviban. Úgy voltam vele: vagy menni fog vagy nem. Ha utóbbi, nem lett volna ellenemre az osztályismétlés. Szerencsére erre nem volt szükség, első osztály óta erős négyes.
Ismerek olyat is akinek a lánya osztályt ismételt (ő is 6 évesen vitte suliba), akkor még átengedték volna másodikba, de az anyuka hallgatott a tanítónőkre, akik az évismétlést javasolták.
Akkor egy cipőben járunk. :)
Én azt látom a lányomon, hogy neki hatalmas motiváció az, ha a csoportjában valaki valamit jobban tud, mint ő. Akkor addig gyakorol, töri magát, míg felküzdi magát ugyanarra szintre. Így volt ez a labdapattogtatással, a cipőfűző bekötésével, stb, stb. Szóval inkább legyen ő a "hülye" a csoportban, mint az "okoska", mert akkor elkényelmesedik és semmi nem fogja motiválni.
Minden jó, ha vége jó. :) Örülök, hogy megosztottad velünk a történeted. Ebből is látszik, hogy nem csak a "visszatartáson" múlik egy gyerek sikeressége. Nagyon sok egyéb körülmény is meghatározza, hogy mennyire teljesítenek majd jól.
Üdv.
na pont egyetértek! inkább ismételje meg a gyerek az elsőt, ha nem tud év végére megtanulni írni és olvasni, az nem ciki(most nem a te gyerekedről lesz szó mondjuk!), nem ez ciki, hanem az, hogy majd 5.-ben "pofára" esnek, mennyit kell tanulni az alsóhoz képest...tanítottam felsőben is(történelem szakos is vagyok) hát elszörnyedtem néha, mennyire nem tudnak olvasni...hát hogyan akarják(akarjuk) így megértetni velük a biológiát, földrajzot, stb, ha még 5.ben is a betük összeolvasásánál tartunk??? csak azért, mert nem lehet(tett) buktatni alsóban. Egy lelkiismeretes tanár soha nem "bosszúból" buktat, hanem azért, mert jót akar, simán felfoghatta volna a szülő úgy, hogy 1 évvel később megy valaki suliba..Így meg a gyereknek is egy kínszenvedés lesz az egész iskolai lét...és felsőben szerintem sokkal jobban ciki(főleg a gyerek számára!!!) ha megbukik...
a rajzolásra annyit tudok neked mondani, hogy az én kislányom is pont ilyen, kb 4,5éves koráig semmit nem rajzolt(mármint csak foltokat), de megmondom őszintén én nem ültem oda hozzá, hogy na így kell rajzolni fát, virágot, házat stb...kb 5 évesen hirtelen magától akkorát fejlődött, hogy most olyan aranyos rajzai vanak, hogy komolyan elájulok!(most nem nagyképűségből) pl múltkor rajzolt nekem 3 kislányt, de az arcuk olyan bájos volt, szép színes és a lábuk (az egyik) be volt hajlítva...kérdem, ez miért van így? erre ő: hát balettoznak...és tényleg, pont olyan. Az óvó nénitől is kérdeztem tavaly, hogy az én kislányom egyáltalán nem rajzol konkrét dolgokat, de én nem akarok ebbe beleavatkozni, és ő azt mondta, nem is kell, mert ezek a gyerek később sokkal kreatívabbak lesznek, mint azok, akiknek megmutatjuk milyen is valójában egy ház, fa stb. Persze sokszor megkér, hogy rajzoljak neki pl egy erdőt vagy bármit, szívesen lerajzolom, de ő magától nem akarja(pedig tudná már). Ráadásul én sem vagyok egy nagy rajzoló, férjem sem, soha nem szerettem különösebben rajzolni, inkább színezni, barkácsolni szerettem, alkotni valamit termésekből, karácsonyi dolgokat készíteni stb. Szerintem nem vagyunk egyformák, van aki nagyon jól rajzol már 3évesen, van, aki soha nem fog(pl én, tiszta ciki, hogy kéri rajzoljak neki egy lovat, igyekeztem valami lófélét rajzolni, mire nevetve mondta ez inkább egy bárány...), de az meg másban lesz ügyesebb pl zenében, vagy tornában...
(pl most lesz 4 éves a kisfiam 1 hét múlva, ő nem hajlandó rajzolni, csak színezni és festeni szeret, de csak foltokat) pl még annyit sem enged, hogy egy pálcika embert rajzoljak neki, elkezd visítani, hogy ne! akkor meg minek erőltessem? ettől még a ceruzát teljesen jól fogja, és az írásával sem lesz gond. Amúgy meg olyan tesiből mint egy kis macska, nagyon ügyes. őt az érdekli és ennyi, nem lehetünk mindenben ügyesek, nem? szerintem ne aggódj ezen,(max a suliban nem lesz jó jegye rajzból, na és? meg kell neki magyarázni, hogy másból meg ő a jobb és nem a "Pistike"..)
Tudom, ugyanis középiskolai tanár vagyok. Nem a tempót határozza meg a Nemzeti Alaptanterv, hanem hogy egy iskolai tanévben honnan hová kell(ene)eljutni 6, azaz hat éves gyerekekkel.
És ha minden gyerek 6 és 7 év közötti lenne, mint azt a törvény írja, akkor szépen, a 6 évesek tempójában tudnák megtanulni mindazt, amit a NAT előír.
EK, Görögo., Hollandia, Málta kisgyerekei 5 évesen mennek iskolába, gondolom ezt veszi alapul az ő Nemzeti Alaptantervük is.
A mi elsősökre vonatkozó alaptantervünk 6 és 7 év közöttiekre van írva. Azt mi szülők értük el az elmúlt évek alatt, hogy mostanság ezt a tantervet 7 és 8 év közöttiek végzik, és a véletlenül 6 évesen iskolába kerülők meg hirtelen "gyengék, lusták, aluszékonyak, szociálisan éretlenek" lettek, az anyukájuk meg "kegyetlen, törtető, aki elveszi a gyerekétől a gyermekéveket".
Akinek csak mesélem, hogy iskolába szeretném adni a 6 évesemet szeptemberben, mindenki csak ájuldozik, hogy miéééért?
Azért, mert iskolaérett, és tanköteles korú.
Aztán majd meglátjuk, hogy honnan és hová jutunk vele. Felőlem meg is ismételheti az elsőt, nekem nem ciki. Nekem az a célom, hogy JÓL megtanuljon írni és olvasni. Ha neki ehhez két év kell majd, akkor kettő alatt végzi el. De még egy ráadás ovi év vegyes csoportban egyedüli nagy lóként...na az nem tenne jót neki semmilyen téren.
Teljes mértékben igazad van!!! Én középiskolai magyartanár vagyok. Szóval az olvasás és az értő olvasás közötti különbségről könyvet tudnék írni.
Én úgy érzem, hogy eleget foglalkoztam eddig is a gyerekemmel, amikor nem volt ötletem, akkor segítségül hívtam a Deákné Anya, taníts engem c. könyvét. Most pedig, hogy nagycsoportos, Deákné tanácsára heti egy fix időpontban leülünk, és csak feladatlapokat oldunk meg (Tóthné-Vass: Irány az iskola). Deákné szerint ezzel meg tudja szokni a gyerek a rendszerességet, azt, hogy ha esetleg nincs is kedve, akkor is le kell ülnie 40-45 percre, és oda kell figyelnie. Szerencsére minden pénteken ő figyelmeztet, hogy üljünk le.
Ceruzafogás: Nekik sem tanították oviban, azt javasolták, hogy háromszög ceruzát vegyünk, mert azt csak jól lehet fogni. Vettünk. A fogással úgy látom nincs gondja, de nem igazán rajzol. Inkább színez, feladatokat old meg. Az nagy baj? Ezt az egy hiányosságát látom egyelőre.
Köszönöm a válaszodat.
még az augusztusi gyerek is mehetne, ha a szülő kéri és iskolaérett...
Viszont én tanítóként azt mondom, azt is mérlegelni kell, hogy pl egy gyerekkel ki mennyit tud foglalkozni otthon, nincs-e dupla műszakban, hanem esetleg oda tud ülni a gyerek mellé, és átbeszélni, mit is tanultak aznap a suliban.
Hiába mondják azt, hogy nehéz az anyag(ami igaz és leginkább nem is jó szó az, hogy nehéz, hanem nem nekik való!, pl minek tanulnak olyan történelmi olvasmányokat harmadikban, amihez semmi "közük", olyan mesét, amiben annyi a számukra az idegen, népi kifejezés, hogy csodálkozunk nem érti, mit olvas?) a legegyszerűbb szövegen meg lehet tanulni olvasni, cél elsősorban, hogy megtanuljon jól olvasni, utána tud csak szöveget értelmezni, ha már "profin" olvas és nem a betükön kell gondolkodnia..) szóval a nehézségek ellenére, én meg vagyok róla győződve, ha egy átlagos képességű gyerekhez minden nap odaülne a szülő fél órára és kicsit gyakorolnának, akkor minden akadályt le lehetne győzni, és simán 4-es 5-re lehet teljesíteni.
de pl én ilyeneken ki szoktam akadni, hogy van olyan gyerek, aki nem tudja, hogyan kell fogni a ceruzát...hát hol volt ő az oviban? jobban mondva az óvó néni, de még a szülő sem veszi észre ezt? otthon nem rajzolt még soha életében?
Szóval tényleg vannak ám olyan hiányosságok, hogy néha elgondolkodom, erre a gyerekre valaha ránézett-e a szüleje(elnézést, ha erős voltam..)
De jó, pont ilyen fórumot kerestem.
Az én lányom május 25-én tölti be a 6-ot. Törvényileg május 30-ig kell. 5 nap. Ha időben születik (jún.7.), már nem is mehetne, vagy csak külön szülői kérésre. Mi legyen?
A végső döntésem még mindig nincs meg,de az óvodában azt nyilatkoztam, hogy iskolát kezd szeptemberben, hogy ne hagyják őt ki az iskolakezdők külön foglalkozásából. Vegyes csoportos, náluk nehezebb az iskolára készülés.
Nem szeretnék senkit megbántani, de ha mindenki akkor adná be a gyerekét iskolába, amikor annak itt az ideje (betöltött 6. év), akkor a tempó sem lenne olyan gyors, mint amire most sokan panaszkodnak. Ha az osztály 2/3-a 7 év feletti, nem igazodhatnak a tanítók a 6 éves gyerek tempójához, ellenben, ha a 2/3-a 6 lenne, akkor igen. Mi vidéken nőttünk fel a párommal, ott senki nem variál, aki 6, az iskolás és kész. És ők is mind-mind felnőnek szépen. Mindent megtanulnak, amit egy elsősnek meg kell. Itt Pesten meg mindenki "visszatartja" a gyereket, és aki meg időben adná be az iskolaérett gyerekét, az is inkább hezitál, mert a 6 éves iskolaérett nem ugyanolyan, mint a 7-8 éves iskolaérett.
Én ezt az évet arra szánom, hogy figyelem a gyerekem minden mozdulatát, konzultálok óvónőkkel, ovi pszicológussal, ovi logopédussal, ovis külön foglalkozások vezetőivel, hogy milyen a gyerek, mennyire aktív, mit javasolnak. Ha kell, akkor nevelési tanácsadóba is elviszem. Elmegyünk a kiszemelt iskolák ovisoknak tartott foglalkozásaira, nyílt napjaira, és beszélek a tanítónénikkel, hogy mi a tapasztalatuk, hány évesek az elsősök, ennyi ismeretség után mi a véleményük, megállná-e a gyerekem a helyét az elsősök között.
Ha nem kapok ellenérvet, szeptemberben iskolát kezd.
Itt az iskolaértettségről van szó.Tudok szeptember 1-i gyerekről, akit a szülők beiskoláztak, aztán szegény gyerek rendszeresen elalaudt az órákon, szó szerint.
Aztán felnőtt, diplomát is szezett, bár ez más irányba viszi a fórumot.
egyetértek...
én úgy láttam, hogy még korai a suli de az ovi azt mondta, hogy minden oké... Így ellengedtem...Megbántam...
Aki teheti méresse fel nevelési tanácsadóban a gyermekét iskolaérettségi vizsgálat segítségével...ott még arra is kaphat választ hogy gyengébb vagy erősebb osztályt bátran nyelvet zenét...stb...keressen neki (tehetség)
Bárcsak tudtam volna erről a lehetőségről.
Ne maradjon az utolsó pillanatra... egy-két hónap a várakozási lista, de lehet kevesebb is.
Ez a legjobb hozzászólás!!!
Buta gyereken nem segít a visszatartás sem.
Mert van ám olyan is!!!
Az állam pénzén plusz egy évet! miért????
Régen az augusztusi gyerekek is spuriztak a suliba!!!Úgy sem lesz mindenkiből osztályelső!
Otthon példás szülői magatartás, aztán megy minden a suliban is!!!
Az én lányom februári de nem tartottam vissza. Ennek a fő oka az óvoda volt ami egyenlő volt egy gyermekmegőrzővel, sőt, vegyes csoport..neki az lett volna hátrány ha marad.
Óvodát váltani meg nem akartam.
Nem bántam meg, mert igaz hogy az első félév nagyon nehézkesen ment, de utána egyre jobban, nagyon jó tanuló, most harmadikos.
Van két osztálytársa mind a kettő késett egy évet, ők a leggyengébb tanulók a mai napig. Pedig 7 évesek elmúltak mikor suliba mentek, tehát nem lehet általánosítani.
visszafogás alatt azt értettem, hogy az én kislányom is már 3évesen nézegette a betűket, és a számolás is elég jól ment neki 4évesen, de soha nem én kérdeztem("túráztattam" ) őt, ha ő kérdezett, arra válaszoltam. Igen, ma már leírja az összes betűt, de nem tudja összeolvasni, mert nem tanítottam meg neki, holott csak 1 lépés hiányzik ettől, de amíg ő nem kérdez erre rá konkrétan én nem fogom neki megtanítani. Igazából csak azért nem, mert nem akarom, hogy unatkozzon a suliban. Amúgy épp ma hozott egy darab papírt, amire rá volt írva három szám: a 3, a 22, és a 18..mondom mi ez? erre ő: hát itt lakunk mi, a papa és a mamiék(házszámok voltak), kérdem ezt honnan tudod? megmutatta a papa? erre ő: nem, megfigyeltem a házon a táblákat és megjegyeztem.
A számolással meg úgy vagyunk, hogy olyan "szöveges feladatot" tud megoldani fejben(!), amivel a másodikosok vagy a harmadikosok nagy része csak küzd...de ezzel is úgy vagyok, hogy nem erőltetem, ha ő kéri, hogy mondjak neki olyan feladatot, amit ki kell számolni, mondok, de magamtól nem mondom neki soha. Inkább játszon még, majd a suliban ráér ezzel "foglalkozni".
A kisfiam nálam is októberi, totál más, éretlen kis kajla, szerencse, hogy évvesztes, mert jót tesz neki, a plusz 1 év...teljesen más mint a kislányom, (de kislányom tipikusan az a jó kislány fajta, aki mindenhol mindenkinek meg akar felelni..a kisfiam meg az a vagány csibész fajta,a szeme sem áll jól..., ezen kívül van még egy kisfiú, ő augusztusi(2éves), és egy kislány, aki júliusi(3hónapos), ott majd meglátjuk. Pl tesóm kislánya júliusi, ment suliba, ő volt a legkisebb, a legfiatalabb és osztályelső lett. (ezt most tényleg nem nagyzolásból írom,) most harmadikos és már bejutott tavaly az országos Zrinyi matek verseny döntőjébe is, szóval ez teljesen gyerekfüggő téma!
További ajánlott fórumok:
- Pofátlan buktatás általános iskolában
- Gyermekünk óvodában, avagy hány évesen engedjük iskolába?
- örök kérdés a ruha, így iskolába?
- Téged taszít, ha valaki túl egyedien, elegánsan jár munkába, iskolába?
- Aki rendőr akar lenni, melyik iskolába menjen középiskola után?
- A kutyaiskolába vihetjük a kutyát a párommal közösen is, vagy mindig csak egyikünk menjen?