Megy a gőzös…
Az egyik hatalmas kedvencem a Bivaly, vagy ahogy mások ismerik a Nurmi.
A MÁV 424-es sorozat egykor a magyar ipar kiemelkedő büszkesége volt. 1958-ig gyártották ezeket a csodálatos gépeket, összesen 541 darabot, ebből 149 került külföldre. Főként jóvátétel címén kapott Jugoszlávia, Csehszlovákia, a Szovjetunió, vagy éppen Észak-Korea.
Jelenleg itthon kettő darab üzemel, az egyik széntüzelésű, a másik pakuratüzelésű.
Kevesen tudják, de Budapesten, az Istvántelki járműjavító üzem területén leheltek újra életet a 2020-ban üzembe helyezett 424,247-es pályaszámú, zárt kialakítású szerkocsival rendelkező mozdonyba. Ez az egyetlen pakuratüzelésű mozdony hazánkban, ami könnyen felismerhető a védőtetőről. Nosztalgiamozdonyként üzemel, a szemfülesek akár a Balaton felé is láthatják, de szerveznek utakat Vácra, vagy akár most Húsvétkor Gödöllőre.
Becenevei egyébként sokatmondóak, hiszen erős mint egy bivaly, és gyors, mint a finn csodafutó, Paavo Nurmi.
Nem szabad elfelejtkezni a kisvasutakról sem, hiszen pl. az Észak-Magyarországon található Kemence településre is ellátogathatunk, ahol tavaly állt üzembe egy 600 mm nyomvonalú, szertartályos, felújított Triglav gőzös. Külön érdekessége az ezen a vonalon közlekedő Triglavnak, hogy visszaúton a Cserna-patakból vételeznek vizet, amiből aztán történik a gőzfejlesztés. Akit egy kicsit is érdekelnek az ilyen programok, számukra biztos nagy élmény lesz az itatást is látni.
Aki nem szeretne távolabbra utazni a fővárostól, neki pedig a Hűvösvölgyben közlekedő gyermekvasutat tudom kiemelni, ahol az eredetileg szintén jóvátételként, Jugoszlávia részére, 1950-ben gyártott 490,056-os pályaszámú, 760 mm-es nyomtávolságú gőzös üzemel.
Bármelyiket is választjuk, páratlan kikapcsolódást jelent.
Írta: pi, 2024. március 23. 09:35
Fórumozz a témáról: Megy a gőzös… fórum (eddig 3 hozzászólás)