Meditáció az iskolákban? Mire nevelik a gyermekeinket?
Az újjáformált Nemzeti alaptantervbe lett beépítve az úgynevezett Diákrelax program, amelynek keretein belül oktatnák a meditációt, azonban időkeretet nem rendel hozzá az alaptanterv.
Bagdy Emőke pszichológus professzor szerint "nincs szó ezotériáról, tudományos alapon segítenének a gyerekeknek a stresszkezelésben". Egy iskolapszichológus szerint, azonban "a programvezető pedagógusoktól sok minden függ, ezért vétek lenne kötelezővé tenni a gyerekek számára a Diákrelax keretein belül folyó pszichológiai technikáknak az elsajátítását".
Bagdy Emőke szerint, "a relaxáció segít a leterheltség és a kiégettség megelőzésében". Véleménye szerint "ahogy a technikai eszközeink folyamatos működőképességéről is gondoskodunk, éppúgy szükséges foglalkoznunk a testünk és lelünk egészségének a karbantartásával is" - állt ki Bagdy Emőke a Magyar Relaxációs és Szimbólumterápiás Egyesület által kidolgozott Diákrelax program mellett, amely egyesületnek egyébkét a professzor asszony az elnöke. A már kidolgozott program értelmében első osztálytól kezdve a középiskola 12. évfolyamáig tanítanák a tanulóknak többek között, az autogén tréninget, a progresszív relaxációt, a mozgásmeditációt, a stresszkezelést, a testtudatosságot, valamint a szimbolikus gondolkodást vagy a mesemunkát. A programot oktató tanárok egy kétszer 30 órás akkreditált képzési rendszerben sajátíthatnák el ezeket a technikákat.
Azonban nem teljesen egyértelmű, hogy a kidolgozott program által kínált módszerek alatt mit is kell érteni, ugyanis a pszichológián belül is jelentős eltérések állnak fenn az olyan fogalmak értelmezésében, mint a relaxáció vagy a meditáció. Nem szólva a hasonló nevű, keleti vallásokhoz köthető, ideológiai tartalmú technikákról.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma nem ad választ arra, hogy milyen elgondolás alapján építik be a Diákrelax programot az alaptantervbe. Harrach Péter, a tárcát vezető Kereszténydemokrata Néppártnak képviselője, és annak frakcióját is irányító parlamenti képviselő szerint a tisztánlátáshoz érdemes három fogalmat, a relaxációt, az elmélkedést és a meditációt külön kezelni. "A relaxáció egy olyan technika, amely a stressztűrést erősíti, ezzel álláspontunk szerint semmi gond nincs a keresztény világnézet szempontjából. A meditáció fogalma már problémásabb, hiszen annak van egy olyan jelentéstartama is, ami erősen kapcsolható a keleti vallásokhoz. Az elmélkedés viszont pozitív fogalom, akár a profán, akár a keresztény formájáról beszélünk, mint a hit dolgain való gondolkodás vagy az imádság" - vélekedett a frakcióvezető. Ennek értelmében a meditáció ideologikus formájának oktatásba való beillesztését elfogadhatatlannak tartanák - a frakcióvezető ismeretei szerint erről nincs is szó.
"A programnak semmi köze az ezotériához" - igyekezett eloszlatni a kétségeket Bagdy Emőke, a Diákrelax program egyik megalkotója. A professzor asszony szerint: a keleti meditáció mellett létezik keresztény, illetve tudományos alapú meditáció is. Ők ez utóbbit alkalmazzák. Ez egyfajta belső, koncentratív elmélkedést jelent, amelynek - mint mondta - hatásvizsgálatokkal igazolt egészségmegőrző hatása van.
"Sajnos bajban vagyunk a meditáció szóval, mert az emberek azt hiszik, hogy valami buddhista dologról van szó. A tisztánlátást nem segíti, hogy miután egy ezoterikus katyvasz meghódította az egész nyugati világot, már mindenféle módszert megpróbálnak eladni meditációként" - fogalmazott a professzor asszony, aki felháborodik azon, hogy a Diákrelaxról szóló cikkeket hagyományosan keleti pózban meditáló diákok fotójával illusztrálják.
Arra a kérdésre, hogy mi a biztosíték arra, hogy a programot alkalmazó tanárok nem viszik el a gyerekeket ezoterikus irányba, Bagdy Emőke azt válaszolta, hogy jelenleg is dolgoznak a tankönyv és a módszertani kézikönyv összeállításán, amelyhez a képzésben résztvevő pedagógusoknak ragaszkodniuk kell majd.
Elmondta azt is, hogy a Nemzeti alaptantervben már szerepel a program, ám időkeretet nem rendeltek hozzá. Ezért jelenleg is zajlik az egyeztetés, hogy a jelenlegi heti öt testnevelésórából különítsenek el némi időkeretet a Diákrelax számára. A professzor asszony hozzátette: eddig 200 személyt képeztek ki, és Miskolc központtal beindult egy regionális program is több iskola részvételével.
Pál Melinda iskolapszichológus egyetért azzal, hogy vannak tudományos alapon álló, világnézetileg semleges relaxációs és meditációs módszerek. Ugyanakkor a Diákrelax program eszköztárából kiemelte az úgynevezett autogén tréninget, ami egyfajta önhipnózis, és egyértelműen köthető bizonyos keleti vallásgyakorláshoz. A legnagyobb problémának mégis azt tartaná, ha a program kötelező jelleget öltene: "Az ellazulás során a gyerekek megnyílnak, így óriási felelőssége van a relaxációt vagy az elmélkedést vezető pedagógusnak, hogy milyen irányba viszi el a gyakorlatot. Biztos, hogy nem minden szülő örülne annak, ha például egy olyan fantáziavilágba vezetnék be a gyerekét, ahol boszorkányokkal 'érintkezik'"- fogalmazott a szakértő. Hozzátette: minden pszichológiai technikánál, itt is a bizalom lenne a lényeg. Vagyis a szülő a szabad akarata alapján dönthesse el, hogy szeretné-e, hogy az adott programban, az adott pedagógus vezetésével részt vegyen a gyermeke vagy nem.
Írta: c0dfe81001, 2013. május 8. 09:08
Fórumozz a témáról: Meditáció az iskolákban? Mire nevelik a gyermekeinket? fórum (eddig 332 hozzászólás)