Jár valakinek elsős gyereke kéttannyelvű iskolába? (beszélgetés)
Ha valóban jó képességű a gyerek, akkor azért olyan nagy baj nem lehet belőle...
Utólag nem szokták megbánni, az aki már elvégezte...
Meg arra kell figyelni, hogy a "magyar" dolgok a helyükön legyenek... én még ettől tartanék általánosban. Amit németül tanultam, azt kapásból úgy is adtam vissza... Ezért volt jó, hogy "csak" a szaktárgyak mentek nyelven...
Nagyon köszönöm a hozzászólásaitokat,sok mindent
leszűrtem belőlük.A szülők nem erőltetnék ezt az iskolát,csak az oviban merült fel lehetőségként.
Én is ugy gondolom,hogy ha a családban nincs olyan,aki jól beszéli a nyelvet,és nem tud segiteni a gyereknek nehéz lenne.Más helyzetben van az a gyerek,akiket irtok is,hogy már oviban is tanulja a nyelvet.Aki velük szemben O-ról indul,előbb-utóbb kudarcként éli meg ,nincs sikerélménye,szóval ettől félek én is.
Igen, összességében én is így látom. És én is vacilálok, ne próbáljuk-e mégis meg, a gyerek képességi felől nincs kétségem, a "jellemét" illetően már egy kicsi van, és ez se utolsó szempont...
Egyébként én is tanítottam 4 évig szállodaismereteket német nyelven ott, ahol érettségiztem, de ettől persze még az általános iskolai dolgokba kevésbé látok bele most...
Amire még célozni akartam, hogy ez általában nem csak a gyereknek, hanem a családnak is megterhelőbb lehet.. Mindenféle szempontból...
Nekem is a divattal van igazából bajom, nem a nyelvtanulással. Ahonnan eljöttünk, ott is a svábok támogatták ezt az ovit, sulit. Mi nem vagyunk svábok (bár vannak olyan legendák, hogy a nagyapám törökbálinti sváb, de még nem néztem utána), de felvették a gyereket abba az oviba... Ott a miliő is más volt. Ahol most vagyunk, itt inkább ilyen divathelynek látom, abból meg nem kérünk...
Egyébként mi is németesek vagyunk, a lányom is ilyenbe menne, vagy ment volna...
Cserébe az angollal azóta se tudtam megbarátkozni, pedig általánosban végig azt tanultam, és még csak nem is olyan rosszul tanítottak. Makogok valamelyest, meg ismerem a nyelvtant, de mostmár illene letenni a közepet, mert mát kezd ciki lenni... A németet meg már elfelejtettem....
Lehet, indítok itt a hoxán olyat mint a fogyókúrások: "ki nyelvvizsgázik velem?"
Nekem volt egy tanítványom, aki 3. osztályba jött át a mi iskolánkba. Az ovi és az előző iskola is két tannyelvű volt. A mi iskolánkban 4. osztálytól jött be a nyelvoktatás.
Tehát volt a kisfiú mögött 5 két tannyelvű intézményben eltöltött év. Aztán kimaradt 1 év a nyelvtanulás szempontjából. A 4. osztályban félévkor a jobb képességű osztálytársak simán utolérték a kisfiút angolból.
Én úgy gondolom, hogy a heti + 5 nyelvóra egy elsősnek sok, és hogy először magyarul tanuljon meg és utána idegen nyelven. Persze más a helyzet, ha a családban van más anyanyelvű és otthon napi szinten beszélnek idegen nyelven vele.
Az is igaz, ha ilyen iskolába íratnak egy gyereket, ez lesz neki természetes, mert mást nem próbált. És azzal is egyetértek, hogy ez az oktatási forma a jó képességű gyerekeknél lesz igazán sikeres és örömteli.
És persze mindig vannak kivételekés ellenpéldák. Minden szülő a legjobbat szeretné a gyermekének. Senkit nem szerettem volna a gondolataimmal megbántani, vagy meghazudtolni.
Ezek a sorok csupán az én privát véleményemről szólnak.
szia! igazából én tanárként is "belelátok" ebbe a dologba, az előző hozzászólásomban le is írtam, csak a megfelelő képességű gyereknek való, aki gyengébb képességű az csak szenvedni fog. Nekem is volt olyan tanítványom, akiknek a szülei ragaszkodtak hozzá, hogy ilyenbe járjon, a kislányt meg rossz volt nézni,úgy szenvedett. szerintem az élettől is elvették a kedvét...pedig, ha egy neki megfelelő suliba iratják, akkor érik sikerélmények is, nemcsak kudarc.
Viszont hidd el sok olyan gyerek van, akinek ez nem megterhelő, sokan ellenzik az ovis "különórákat" is, pedig ha az jól van megválogatva igenis hasznos a gyereknek. Az én gyerekeim egyáltalán nem fáradtabbak ettől, mintha nem járnánk pl úszni, vagy zeneoviba. A 2. gyerkőc simán leutánozza a legnagyobbat, ő is németül mondja a kifejezéseket...amikor épp a legnagyobb arra vált.
viszont az is tény, hogy sokan csak "divatból" járatják ilyen suliba a gyereküket, illetve vannak olyanok is, akik jót akarnak, hogy ettől majd a gyerekük előrébb lesz, csak éppen nem veszik figyelembe a gyerekük valós képességeit...amúgy eredetileg ezeket az iskolatípusokat az itt élő kisebbségeknek, (német, horvát )találták ki, csak ezt bevezették az angolra is, mert arra meg nagy a "kereslet"...holott csak arraól volt anno szó, hogy a kisebbség megőrízhesse második anyanyelvét..
Az előzőleg leírt véleményem mellett:
Ha nem költözünk el onnan, ahol eddig laktunk, akkor a lányom is ilyen sváb kéttannyelvűbe ment volna, mert oviba is ilyenbe járt, helyileg ezen suli mellett, és onnan egyenes volt az út...
Ez annyiban lett volna számunkra más, hogy már én is oda jártam, (bár akkor még nem volt németes), és még ismerem a tanárokat, meg a követelményeket...
Sok sikert, Te bizti jól fogod ezt a helyzetet kezelni...
Sziasztok!
Egy pillanatig én is elgyengültem, a közelünkben is van egy...
Én középsuliba ilyenbe jártam. Illetve szakközépbe, ahol a matek, töri, stb... magyarul volt, de a szaktárgyak (idegenforgalmi ismeretek, marketing, szállodaismeretek, idegenvezetés stb)nyelven. Hát tanulni, küzdeni megtanultunk, én azóta a Műegyetemet végeztem el. Most volt osztálytalálkozónk, senki sem munkanélküli... De!! MINDENKI AZT MONDTA, HOGY NEM CSINÁLNÁ MÉG EGYSZER A KÖZÉPSULIT VÉGIG. MEG AZT, HOGY EGY_KÉT KÖZGAZDÁSZ DIPLOMA LÓ... VOLT EHHEZ KÉPEST.
Szóval ez az, ami még gyengített formában se kell egy 6 éves gyereknek. Persze lehet kivétel, pl. anyanyelvi szülő, vagy környezet, vagy ilyesmi...
Ha meg nem elég kemény, akkor meg nem ér semmit, nekem ez az "észrevétlen tanulás" olyan gyanús mindig. Nekem csak abból volt eddig profitom, amiért megizzadtam... Mindenki higgye el, hogy egy gyerek 14-16 éves koráig egy kéttannyelvűben megtanul simán középfokon egy nyelvet. Aztán meg 16-18-ig a másodikat... Viszont abban az életkorban csak akkor lesz ennyire terhelhető, ha előtte még nem szedték szét...
Nekünk api 4 óránk volt, kedves, idős tanító nénivel... És abból a társaságból ma mindenki diplomás!!! Nem azon múlott!! Illetve olyan értelemben azon, hogy jó volt, hogy nyugi volt, és gyerekkor...
Szóval ezt mindenki gondolja meg 1000-szer!!! Az a szülőnek is sokkal nagyobb gond, jó, ha jól beszéli ő is a nyelvet, és tud minden nap érdemben foglalkozni a gyerekkel...
És még egy dolog, amiért én nem tudom bevállalni: a piszkos anyagiak. Ott mindenki elég jómódú, "jó szülők gyerekei". Én ugyan diplomás mérnök vagyok, de három gyereket nevelek, nem tudnám tartani a sítáborokkal, kirándulásokkal, osztálypénzekkel a lépést...
Viszont, ha a gyerek alkalmas lesz rá, középiskolában lehet, hogy "felajánlom neki" ezt a dolgot. Akkor már tényleg teher alatt nő a pálma...
az én kislányom is idén szeptemberben kezdi majd a sulit, mi is kéttannyelvűbe íratjuk. de nem angol, hanem német, ugyanis sváb gyerkőc(bár apuka már nem tud sajnos németül, csak pár szót), viszont én német tanító vagyok, így tudok neki segíteni és születése óta beszélek vele németül, német oviba is jár.
ezen kívül tanítottam német kéttannyelvű suliba, aki jó képességű, annak ott a helye...az idegen nyelv, olyan lesz nekik, mint a levegő, teljesen természetesnek fogja venni, ha eddig nem találkozott az adott idegen nyelvvel, akkor is kb fél év és belejön, ha jó képességű. Viszont, ha nehézségei adódnak(ami 1-max 2 év alatt egész biztosan kiderül) érdemes sulit váltani és nem szenvedni hagyni, csak azért, hogy kéttannyelvűbe járjon.
(egyébként az idegen nyelv lesz a kedvence, mert azt sokkal játékosabb keretek között tanulja majd, szinte egész órán játszanak, miközben az persze tanulás! csak észrevétlenül. Jó lenne, ha a többi tárgyat tanító tanárok is ezt az elvet, módszert alkalmaznák, csak nincsenek rá felkészítve...tisztelet a kívételnek, na ezt csak zárójelben jegyeztem meg..)
Az általánost össze sem lehet hasonlítani a gimivel. Nem kell aggódni, biztos lesz sikerélmény... :D
És ha tényleg minden kötél szakad és nem tetszik, nem megy, akkor még mindig átlehet íratni. Viszont, ha először megy sima suliba, akkor utána tényleg csekélyebb lesz az esélye, hogy minden összejön, oda biztos nehezebben szokna be.
Jó képességű a kislány unkokám, csak nekem, mint aggódó nagyinak,az jár az eszembe,hogy ha a nyelv miatt esetleg nehézségei lennének,nehogy elmenjen
a kedve az egésztől, ha nincs sikerélménye.
Én kéttannyelvüs voltam, igaz, csak gimiben. Ha valaki jól megtanulta a nyelvet a nulladik évben, annak nem okozott gondot késöbb sem a tanulás. Azokkal volt gond, akik valami miatt nem szereztek elegendö nyelvtudást, vagy, mert ellinkeskedték, vagy nem tudom, miért. Ök szenvedtek még 4 évig. (Amikor pl. a töritanulás fele a rendhagyó igékröl szólt a második világháború helyett... :D)
Egy általános iskolában azért jobban fogják a gyerekek kezét (merem remélni), és jobban figyelnek rájuk és a nyelvtudásukra. Ezért kisebb az esélye, hogy valakiröl csak néhány év szenvedés után derüljön ki, hogy az alapvetö hiba a kezdeti nyelvtanulásban, vagyis annak hiányában keresendö.
Ha jó az iskola híre és a hozzáértök is azt mondják, hoy az unokád jó fejü gyerek, akkor szerintem érdemes. Csak nyer vele.
Szerintem is érdemes megkérdezni olyan szülőt, vagy akár a kisgyereket is aki oda jár, hogy mit gondolnak.
Meg erre vannak a sulikban a nyílt napok, amikor akár az egész család elmehet a suliba, vannak játékok, meg szórakoztató programok a gyerekeknek, a szülők találkozhatnak a tanárokkal. Kapnak egy kis ízelítőt, hogy mire számíthatnak és persze minden információt megkapnak ahhoz, hogy ne legyen kétségük, jó helyre íratják gyerkőceiket.
Érdemes rá időt szánni.
Én biztosan megkérdezném az óvónöket is, hogy mi a véleményük, mert mégiscsak ök vannak a leginkább tisztában a gyerek képességeivel. Illetve rászabadulnék a már odajáró gyerekek szüleire is, persze. :D
De szerintem ha jó az oktatás, akkor nem nehezebb, mint egy másik, jó iskola.
Ez a lehetőség nálunk is felmerült, és elég valószínű, hogy erre esik a választásunk! Utána jártam és azok a tapasztalatok, hogy amelyik gyerkőc 1. osztálytól fogva két tannyelvűbe jár, nem érzi nehezebbnek az iskolát, mint a sima kisdiákok, mivel ebbe szokik bele, neki ez válik természetessé. Viszont én személy szerint nagyon hasznosnak találom.
Plusz a mi ovink csinált egy szintfelmérést, és az átlagon felüli képességekkel rendelkező törpék szüleinek külön javasolták. De ilyen felmérést minden oviban csinálnak. Abból is elég sokra lehet következtetni a gyerkőc képességeivel kapcsolatban.
Az unokám iskolaválasztás előtt áll,mi a véleményetek a kéttannyelvű iskoláról,nagyon
nehéz?
További ajánlott fórumok:
- Bántották a gyerekemet az iskolában?
- Vérlázító kampány gyerekeknek, iskolában!
- A cirkuszosok gyerekei hogy járnak iskolába, óvódába? A szinte egész éves vándorlás miatt kérdezem.
- Milyen iskolába irassam a gyerekem?
- Mit tennél ha az elsős gyereked nem akarna iskolába menni?
- Mikor indítottad útnak először egyedül az iskolába a gyerekedet, akinek buszoznia kellett?