A gyereknek joga vagy kötelessége van az iskolába? (beszélgetős fórum)
Azt mondta ma a tannéni hogy agresszívan nem lehet a gyerekhez szólni csak szépszóval...
ez mindent elárul
és a tanárnéni próbálta már hogy 8 -10 órán keresztül azt kell csinálnia önálló gondolat nélkül amit neki mondanak?
Hát jobban is teszed, amikor csak tudod kihozod a suliból...még mielőtt többet ártanak vele, mint használnak...
Egyik este azt mondta a gyerek hogy a tan. néni azt mondta hogy ne csináld meg a HF-ot inkább rajzolj valami szépet anyukádnak, téged is beraktak napközibe hogy ne keljen veled foglalkozni otthon.
Ilyet alapból, hogy mer mondani a gyereknek...
én egyenest bemennék és számon kérném rajta...
mi a fenének van ott...
de az igazgató előtt...
hogy törjük le az egyébként is problémás gyereket...
Nálunk lehet beszélni a tanárokkal ,hogy a gyerekeknek jó legyen,de mi az ország egyik legkülönlegesebb sulijába járunk.
Van olyan,hogy egy gyereket elkönyvellnek rossznak,és akkor bármit tesz rossz lesz.
Lehet tényleg az iskolaváltás lenne a megoldás!
Talán ott tiszta lappal indithatna.A pszichológus is tud segiteni.Együtt kellen megtalálni ami a gyermeknek a legjobb.
Még ezt találtam...
Az otthoni, iskolaotthoni, napközi otthoni felkészülés elvei és korlátai:
A házi feladat a tananyag feldolgozásának menetében minden olyan feladat, amelyet a tanítási időn
kívül egyéni munkával végeznek el a tanulók.
A tantárgyak egymás követő tanítási órái között az oktatási folyamatba szervesen beletartozó önálló
tanulással megoldott feladatok teremtenek kapcsolatot.
A házi feladatok célja a tanórákon megszerzett ismeretek megszilárdítása, emlékezetbe vésése,
gyakorlása, ill. az új tananyag előkészítése pl. gyűjtőmunkával, kutatómunkával, anyaggyűjtéssel,
megfigyeléssel, rajzzal stb.
A tantárgyak sajátosságaiból ill. a tananyagtól függően lehet szóbeli, írásbeli, rajzos vagy gyakorlati
stb. feladatmegoldás.
Fontosnak tartjuk, hogy az ismeretek elsajátítása szempontjából a tanulók felkészültségének
megfelelő, egyéni foglalkozásra sajátosan alkalmas tevékenységekkel egészítse ki a tanítási órákon
végzett munkát.
Fontosnak tartjuk, hogy házi feladat mennyisége, minősége és nehézsége igazodjon a tanulók
életkori sajátosságaihoz, ha mód van rá vegye figyelembe az egyéni különbségeket érdeklődés,
felkészültség, képességek tekintetében.
Törekszünk arra, hogy a házi feladat:
• elvégzésére megfelelően előkészítjük a tanulókat
• a produktív és reproduktív jellegű feladatok aránya megfelelő legyen
• a szóbeli és írásbeli feladatok arányban legyenek
• a lehetőségekhez mérten differenciált legyen, mindenki számára biztosítsa a saját fejlődési üteme
szerinti előrehaladást
• a tanórai ismereteket megszilárdítsa
• előkészítse a következő tanórát
• mennyisége és minősége megfeleljen a tanulók életkori sajátosságainak
• elkészítése optimális időt igényeljen
• az ellenőrzéskor pontos, világos visszajelzést adjon az ismeretek önálló alkalmazásának
mértékéről
• munkaszüneti napokra, tanítási szünetekre nem adunk házi feladatokat
• az iskolaotthonban, a napközi otthonban a délutáni önálló tanulási időben elvégezhető legyen.
A gyereknek kötelező a tanítási órákon részt venni, a napközi már nem az.
Nem akarok senkit megbántani, de azt gondolom, nem lehet egyszerű eset a topikindító kisfia, ha arra kérik, vegye ki a napköziből. Egy kis rosszalkodástól még nem szoktak kiakadni a tanárok.
az én kisfiam sem egyszerű eset,tavaly ő sem járt napközibe,mert kérte az igazgató,hogy lehetőség szerint ne vigyem őt ,mert hosszú neki a nap!Mondjuk ha valaki 12 órás munkarendbe dolgozik,én is akkor vannak olyan napok amikor otthon van hézközben!Én ilyenkor hazahoztam a Patrikot,de én is igényeltem,hogy együtt legyünk.Nálunk van du.zeneóra ami tavaly negyed 5-ig tartott szerdán,szóval akkor úgyis ott volt.Tudom,hogy nem egyszerű megoldani,de az,hogy Te vagy a férjed csak vele van du.és együtt csináljátok a leckét az szerintem javit a dolgokon.Nálunk bejött,tavaly sokat hazahordtam,idén jár napközibe és szinte mindig kész a leckéje!
Mondjuk ő is nőtt és okosodott,meg nem is fárad el annyira ,hogy magatartási problémái legyenek!
Bár nem tudom mit takar a problémás magatartás,de az én gyerekem figyelemzavaros és azoknak jobb,ha hamarabb végetér a napnak az az időszaka amikor kötötten és "jól"kell viselkedni.
Egyébként jogába áll napközibe járni,de kötelessége ott megfelelően viselkedni!Remélem érted mire gondolok.
Hát olvasd el,így néz ki egy iskolai házirend erre vonatkozó része...
A TANULÓI JOGOK ÉS KÖTELESSÉGEK
1. A tanulói jogviszony
Keletkezése:
1.1. Az iskolai jogviszony a beiratkozás napján keletkezik. A tanulónak ettől a naptól jár a
diákigazolvány, és a hozzá kapcsolódó kedvezmények.
1.2. A szorgalmi időhöz, illetve a tanítás-oktatás szervezéséhez, rendjéhez kapcsolódó
jogok gyakorlása a tanév első napjától illeti meg a tanulót.
1.3. A tanulói jogviszony fennállása alatt minden tanulóra kiterjed az iskola SZMSZ-ben,
illetve a Házirendben megfogalmazott jogok és kötelességek köre.
Megszűnik a tanulói jogviszony:
a.) ha a tanulót másik iskola átvette, az átvétel napján
b.) ha a tankötelezettség utolsó éve szorgalmi idejének utolsó napján, ha a tanuló a
tanulmányait nem kívánja tovább folytatni
c.) szakközépiskolai tanulmányok esetén az utolsó középiskolai évfolyam elvégzését követő
első vizsgaidőszak utolsó napján, ha a tanuló a szakképzésben nem kíván továbbtanulni,
vagy a szükséges feltételek hiányában nem tanulhat tovább.
d.) tanköteles tanuló kivételével, ha az iskola kötelező foglalkozásairól a jogszabályban
meghatározott időnél igazolatlanul többet mulasztott
Károly Róbert Kereskedelmi Szakközépiskola
Általános Iskola és Óvoda PAGE 5
2. A tanulói jogok
A tanuló joga, hogy:
2.1. - személyiségét, emberi méltóságát és jogait tiszteletben tartsák.
2.2. - javaslatot tegyen, a személyét és tanulmányait érintő ügyekben az iskola
vezetőségéhez, pedagógusaihoz fordulhasson és ezekre (harminc napon belül) érdemi
választ kapjon.
2.3. - saját és társai ügyeivel és minden személyes gonddal kapcsolatban osztályfőnökéhez
nevelőihez, az iskola vezetőihez fordulhasson, tanácsot, segítséget kérhessen.
2.4. - minden tanulónak joga van a tanítási órák nyugalmához, a tanuláshoz
szükséges optimális feltételekhez. a rendbontókkal szembeni eljárás az iskola
kötelessége.
2.5. - kérelmére a tanuló a félévi, illetőleg év végi osztályzatainak megállapítása érdekében
független vizsgabizottság előtt is számot adhat tudásáról.
- ebben az esetben a tanuló (kiskorú tanuló esetén szülője) írásbeli kérelmét a
szorgalmi idő utolsó napját megelőző harmincadik napig adhatja be
- a bejelentésben meg kell jelölni, hogy milyen tantárgyból kíván ily módon
vizsgát tenni
- az iskola igazgatója értesíti a megfelelő intézményeket és az első félév, illetve
a szorgalmi idő utolsó hetében szervezi meg a vizsgát.
2.6. - kérelmére (kiskorú tanuló esetén szülői kérelemre) magántanuló lehessen;
- ebben az esetben a tanulmányi kötelezettség teljesítéséhez szükséges
felkészítésről a szülő gondoskodik, illetőleg a tanuló egyénileg készül fel.
- a kijelölt szaktanárokkal történt egyeztetés alapján félévkor és évvégén
osztályozó vizsgát kell tennie az iskola
munkatervében meghatározott időszakban.
- magatartását és szorgalmát nem kell minősíteni
Károly Róbert Kereskedelmi Szakközépiskola
Általános Iskola és Óvoda PAGE 6
2.7. - válasszon a fakultatív tantárgyak, foglalkozások közül;
- ha a tanulót felvették a nem kötelező tanórai foglalkozásra, a tanítási év
végéig köteles azon részt venni, az értékelés és minősítés, a mulasztás szempontjából
ugyanazok az eljárások, szabályok érvényesek, mint a kötelező tanórai foglalkozások
esetében.
2.8. - jelentkezhet napközibe, tanfolyamokra, önképző körökbe, részt vehet szakkörön,
klubok munkájában, kulturális és sportversenyeken, pályázatokon.
2.9. - hozzájusson a tanulmányai folytatásához és jogai gyakorlásához szükséges
értesülésekhez, hivatalos iskolai igazolásokhoz, tájékoztassák a jogai gyakorlásához
szükséges eljárásokról.
2.10. - bővebb tájékoztatást, illetve korrepetálást kérhet az őt különösen érdeklő, vagy
nehezen érthető tananyagrészből, vagy mulasztásból származó hiányok pótlására.
2.11. - az osztálynaplóba bekerülő érdemjegyről és személyére vonatkozó beírásokról
folyamatosan értesüljön.
2.12. - kérje: egy napon kettőnél több témazáró dolgozatot ne kelljen írnia, azok időpontját
öt nappal korábban tudhassa, dolgozatait tíz tanítási napon belül értékelve visszakapja
(rendkívüli esetet kivéve). A témazáró dolgozat két hétnél későbbi javítása esetén a
tanulónak döntési lehetősége, hogy a kapott érdemjegyet, amelyet a szaktanár közölt vele,
elfogadja vagy sem. Az elmaradt témazárót köteles pótolni.
2.13. - kérhesse, hogy a 9.-10. évfolyam tanulói számára szerkesztett tanulószobai
foglalkozásokon részt vehessen.
2.14. - felügyelet mellett igénybe vehesse az iskola létesítményeit, használhassa azokat a
berendezéseket, eszközöket, amelyek tanulását segítik, érdeklődését kielégítik, az
SZMSZ-ben szabályozott módon.
2.15. - tanulmányi és sportversenyeken, pályázatokon, tehetséggondozó, felzárkóztató
foglalkozáson vegyen részt.
2.16. - lehetősége legyen iskolai keretek között a mindennapos testedzésre. (DSE, tömegsport)
2.17. - részt vegyen a diákkörök, szakkörök, sportkörök munkájában és kezdeményezze
azok létrehozását, szervezését.
Károly Róbert Kereskedelmi Szakközépiskola
Általános Iskola és Óvoda PAGE 7
2.18. - kérelmére indokolt esetben, szociális ösztöndíjban, illetve szociális támogatásban
részesüljön (különösen: ingyenes vagy kedvezményes étkeztetés, tanszerellátás).
2.19. - ismerje a gyermek - és ifjúságvédelmi gondoskodás, ellátás lehetőségeit az iskolán
belül és kívül, szükség esetén felkereshesse a feladattal megbízott pedagógust, illetve
az illetékes külső intézményt.
2.20. - rendszeres egészségügyi felügyeletben és ellátásban részesüljön
2.21. - minden tanulónak joga van az egészséges környezethez. A dohányzás, szeszes ital
fogyasztása és a drogok fogyasztása minden iskolai rendezvényen s az iskola teljes
területén szigorúan tiltott.
2.22. - választó és választható legyen a DÖK-SZMSZ szabályainak megfelelően a
diákképviseletbe, mely képviseleten keresztül maximális öntevékenységgel szervezheti
szabadidejét.
2.23. - érdekképviseletért a diákönkormányzathoz fordulhasson, kérje az őt ért sérelem
orvoslását.
2.24. - a tanórán kívüli, illetve alkalomszerű közösségi foglalkozások céljára az iskola
tantermeit és a kapcsolódó helyiségeit előzetes egyeztetés alapján igénybe vegye.
2.25. - kérje átvételét azonos vagy más típusú nevelési-oktatási intézménybe.
2.26. - nyitvatartási ideje alatt igénybe vehesse az iskola könyvtárának szolgáltatásait.
2.27. - javaslatot tehet társai magatartásának, szorgalmának elbírálásakor kitüntetésre,
jutalmazásra, büntetésre vagy büntetések felfüggesztésére.
2.28. - az épületen belül létező hirdetőfelületen csak igazgatói és intézményegység vezetői
engedéllyel lehet hirdetést, plakátot elhelyezni.
Károly Róbert Kereskedelmi Szakközépiskola
Általános Iskola és Óvoda PAGE 8
3. A tanulói kötelességek
A tanuló kötelessége, hogy:
3.1. - pontosan jelenjen meg és aktívan vegyen részt a kötelező és a választott
foglalkozásokon.
3.2. - az előírt felszereléseket mindig hozza magával
3.3. - az ellenőrző-könyvét mindig magánál tartsa, érdemjegyeit haladéktalanul beírja, a
bejegyzéseket aznap a szüleivel aláírassa.
3.4. - eleget tegyen rendszeres munkával és fegyelmezett magatartásával, képességeinek
megfelelően tanulmányi kötelezettségeinek.
3.5. - megtartsa a tanulmányi rendet.
3.6. - az eredményes munkához, együttéléshez, szükséges szabályokat tartsa be, és azok
megtartását társaitól is elvárja.
3.7. - megőrizze, illetőleg az előírásoknak megfelelően kezelje a rábízott, vagy az oktatás
során használt eszközöket, óvja az iskola létesítményeit, felszereléseit.
3.8. - tiszteletet és megbecsülést tanúsítson nevelői, tanárai és az iskola más felnőtt
dolgozói iránt, valamint társaival szemben, kerüljön minden durva, agresszív
megnyilvánulást, trágár beszédet.
3.9. - tilos az iskolába hozni minden olyan tárgyat, mely mások testi épségét, egészségét,
erkölcsi nézeteit, méltóságát sértheti vagy veszélyeztetheti.
3.10. - hetesi feladatait elvégezze:
- a tanterem szellőztetése
- tábla letörlése, kréta beszerzése
Károly Róbert Kereskedelmi Szakközépiskola
Általános Iskola és Óvoda PAGE 9
- óra eleji jelentéstétel
- az óraközi szünetekben figyelmeztesse a házirend megszegőit
- jelentse a tanári szobában, ha a tanár 5 perccel a csengetés után még nem
érkezett meg
- a hetesi teendőket minden héten két tanuló látja el.
- Nyelvórákon a szaktanár jelöli ki a hetest.
3.11. - az általános gondatlanságból, illetve szándékosan okozott kárt a Polgári
Törvénykönyv szabályai szerint megtérítse, súlyosabb esetben fegyelmi felelősséget is
vállaljon.
3.12. - megtartsa az iskolában és annak közvetlen környezetében, illetve az iskola által
szervezett foglalkozásokon
a.) .a rágógumi- , héjas magvak- , termések-,
b.) a dohányzás-, szeszes ital-, kábító hatású szerek fogyasztásának tilalmát.
3.13. - a balesetvédelmi szabályokat köteles betartani, baleset esetén azt azonnal jelenteni a
szaktanárnak és az illetékes igazgatóhelyettesnek.
3.14. - az iskolai munkarendet érintő tevékenységeket (pl. egyesületben sportolás,
zeneiskolai tanulmányok, néptánc, stb.) az erre a célra készített nyomtatványon
(egyesületi, szülői) aláírással írásban az osztályfőnöknek bejelenti.
3.15. - előre nem várt hiányzás esetén - lehetőleg a hiányzás első napján - a szülő értesítse az
iskolát.
3.16. - a betegség miatti hiányzások az ellenőrző-könyvben, és orvosi igazoláson az orvos és a
szülő által aláírva igazolhatók.
3.17. - a könyvtári tartozást legkésőbb az utolsó tanítási nap előtt két héttel rendezni.
3.18. - az iskolagyűlésen megjelenjen. –hiányzása az iskola szabályainak megfelelően
igazolandó.
Károly Róbert Kereskedelmi Szakközépiskola
Általános Iskola és Óvoda PAGE 10
4. A mulasztások igazolása
A tanuló az elméleti vagy gyakorlati foglalkozásokról ünnepélyekről, iskolai kirándulásokról
csak betegség miatt, vagy előzetesen kapott engedéllyel, hatósági intézkedés vagy egyéb alapos
indok miatt hiányozhat.
Hiányzása első napján - kiskorú a szülei segítségével - telefonon köteles értesíteni az
intézményét. Telefonszámok: óvoda: 307-50-80, általános iskola: 307-57-39, szakközépiskola:
307-71-85.
Az iskola területét oktatási időben elhagyni csak az osztályfőnök, vagy az intézményegység
vezetőjének, illetve annak helyettesének engedélyével szabad. A kilépőt a portán le kell
adni.
4.1. Igazolt mulasztás
a.) Betegség esetén, ha:
- a tanuló szülője telefonon értesítette az iskolát, és
- a tanuló legkésőbb a hiányzást követő első tanítási napon, vagy az első osztályfőnöki
órán a házi orvosi igazolást átadja osztályfőnökének.
b.) Kikérés esetén, a tanuló szülőjének kérésére, egyesületi kérésre, vagy indokolt esetben a
tanuló saját kérésére akkor, ha:
- az osztályfőnök - évente legfeljebb három alkalommal, maximum egy-egy napra -
engedélyt adott a távolmaradásra (feltéve, hogy a szülő előzetesen az ellenőrzőkönyvben
kérte az engedélyezést), pl. nyílt napra, sportegyesületi rendezvényre.
- szorgalmi időben 3 napnál hosszabb időre, illetve külföldi útra csak igazgató
engedélyével távozhat a tanuló.
c.) Hatósági intézkedés esetén, ha:
- a tanuló megjelenésére felszólító iratot, a hiányzást megelőzően bemutatja, és a
megjelenést hatósági igazolással igazolja.
Mulasztásról szóló igazolást a tanuló a felépülését követő első oktatási naptól tartsa magánál,
osztályfőnökének haladéktalanul mutassa be.
A szülőnek orvosi igazolás esetén is igazolni kell a hiányzás tényét az ellenőrzőben, a
"mulasztások igazolása" rovatban; az orvosi igazolást láttamoznia kell.
Károly Róbert Kereskedelmi Szakközépiskola
Általános Iskola és Óvoda PAGE 11
4.2. Igazolatlan mulasztás
Ha a távolmaradást nem, vagy nem megfelelően igazolják, a mulasztás igazolatlan.
Az osztályfőnök, tanköteles tanuló esetén, az első igazolatlan mulasztás alkalmával értesíti a
szülőt, ha eredménytelen maradt - a tanuló újból igazolatlanul mulaszt - az illetékes
gyermekjóléti szolgálat közreműködését igénybe véve ismét megkeresi a tanuló szülőjét, 10
óránál több igazolatlan mulasztás esetén az iskola igazgatója értesíti a tanköteles lakóhelye
szerint illetékes jegyzőt is.
A középiskolában 5 igazolatlan óra, az általános iskolában 3 igazolatlan óra mulasztás
esetén a tanuló osztályfőnöki figyelmeztetést kap, majd mindig a következő fegyelmi
intézkedést.
A 13. és 14. évfolyamos (Nem tanköteles tanuló) esetén az osztályfőnök értesíti a szülőt, ha az
igazolatlanul mulasztott órák száma eléri a 10 órát.
20 igazolatlan mulasztás esetén újabb értesítést kell küldeni, 30 órát meghaladó igazolatlan
mulasztás esetén a tanulói jogviszony megszűnik.
4.3. Késésből eredő mulasztás
Késik az a tanuló, aki a foglalkozás megkezdése után érkezik.
4.4. Mulasztásra vonatkozó egyéb szabályok
Ha egy tanulónak egy tanítási évben az igazolt és igazolatlan mulasztása együttesen meghaladja:
- a 250 órát
- egy adott tantárgyból a tanítási órák 30%-át
- szakképző órák 20 %-át
és emiatt a tanuló teljesítménye tanítási év közben nem volt érdemjeggyel értékelhető, a tanítási
év végén nem osztályozható, kivéve, ha a nevelőtestület engedélyezi, hogy osztályozó
vizsgát tegyen.
Károly Róbert Kereskedelmi Szakközépiskola
Általános Iskola és Óvoda PAGE 12
Ha a tanuló a tanítási év végén nem osztályozható, tanulmányait évfolyamismétléssel folytathatja.
Kivétel: ha nincs igazolatlan hiányzása és magatartása, szorgalma, elért teljesítménye alapján a
nevelőtestület úgy ítéli meg, hogy mulasztását a következő tanév megkezdéséig pótolhatja.
Ha a tanuló nem írja meg a témazáró dolgozatoknak legalább a felét, akkor az adott tantárgyból
nem osztályozható, kivéve, ha legkésőbb a félévi, illetve az év végi osztályozó konferencia előtti
tanítási napon osztályozó vizsgán eleget tesz a szaktárgy féléves, illetve éves követelményeinek.
( a szaktanárnak joga, de nem kötelessége az elmaradt témazáró dolgozatokat bepótoltatni.)
Az iskola igazgatója tanév közben szakvélemény alapján, indokolt esetben, és csak a tanuló és a
szülő írásbeli kérelmére felmentést adhat bármelyik tanórai foglalkozáson való további részvétel
alól, illetve engedélyezheti új tantárgy felvételét.
A házirendben hosszasan fel van sorolva miden iskolában a gyerekek joga és külön paragrafusban a kötelelssége.
De a fórumcímed nem fedi a szituációd,mert itt nem a gyerek jogairól vagy kötelességeiről hanem a tanárnéni hozzáállásáról van szó.
NEKI nincs joga szelektálni a tanítványok között,hogy csak a jókat kéri napejba,a rosszak meg húzzanak haza...ilyen a világon nincs!!
Sőt inkább a problémás srácokat íratják napközibe ,mert ott legalább tudják,addig se rossza.
Egyébként is,8 évesen nem napköziotthon van nálatok,hisz az 2.-3 osztályÍ/évvesztéstől függően/??!!Az pedig kötelezően ottmaradós mindenkinek!
Igazság szerint a napközi nem egyszerűen gyerekmegőrző. A gyerek leckéjének el kell készülni az iskolában.
Este 8-kor már inkább le kell fektetni a gyereket,mint tanulni vele. Másnap hogy tud akkor felkelni, reggelizni, iskolába odaérni stb A 12 óra még felnőttnek is sok.
Próbálj meg beszélni a napközis tanerővel. Az esti tanulás helyett meg meélj a gyereknek, akár könyvből, akár fejből, csak ne tv, videó stb legyen. Ja és vedd ölbe, vagy bújj mellé. A testi kontaktus nagyon fontos, és gyógyítja a lelket.
További ajánlott fórumok:
- Az anyának mindenhez joga van? A gyereknek nincs joga semmihez? Neki mindent el kell tűrnie?
- Miért kell a gyereknek itthon is vizsgáznia, ha külföldön jár iskolába?
- Az óvodába iskolába íratáshoz személyi kell a gyereknek is (vagy útlevél)
- Általános isk, dolgozat. Van olyan törvény, ami szabályozza hogy a gyereknek vagy a szülőnek joga van megnézni?
- Egy tanárnak meddig van joga az iskolában elvett telefont bent tartani?
- Iskolába menő gyereknek fejlesztő feladatlapokat találok valahol az Interneten?