3 éves autista kisfiú (beszélgetés)
Most tudtam csak elolvasni, amit írtál. Nagyon szépen írsz, és nagyon igazakat. A filmnek is az volt a tanulsága, hogy az anyának is át kell programoznia magát. S mindazt, amit írtál, az "egészséges" gyermek is igényli. Pl. hogy lassan, tagoltan és sokszor elmondani neki valamit, hogy tanulhasson. Hogy minden gyerek szereti a játékos megközelítést: hogy ő egy fázó klsmadár, egy kivert kiskutya, és úgy kell vele bánni. Mi már belebetegszünk ebbe az idétlenségbe, de látva az örömüket, "beáldozzuk" magunkat.S úgy, hogy ez ne látsszon rajtunk:)
Sok sikert, eredményt áldozatos munkádhoz!
Nem láttad 2 napja a Dunán a Thomas után c. filmet? Talán a YouTube-n fent van a teljes film magyarul. Egy megtörtént esetet dolgoz fel egy autista kisfiú meggyógyulásáról, akiről kezdetben le akartak mondani, mára leérettségizett és gyermeknevelést tanul. Vannak benne tanulságos dolgok.
Sziasztok! Köszönöm a hozzászólásokat és a tanácsokat. Az elmúlt időszakban bővítettem a tudásomat az autizmussal kapcsolatosan, egy kicsit már tájékozottabb vagyok. Megkaptam a részletező szakvéleményt is. Egyénre szabott korai fejlesztésben fog Dávidka részesülni. Egy év múlva megyünk majd kontrollra az eredménytől függően kezdheti majd az ovit. Egy hete voltunk pszichiáternél, ott hihetetlen csodában volt részem , (mert azt tudni kell hogy Dávidka nagyon is akar verbálisan kommunikálni csak nem "tudja" hogy hogyan kell) kisfiam a rendelőbe lépve megfogta a Dr néni kezét és a kis sajátos nyelvezetén próbált vele kommunikálni, csak mondta mondta mondta elképesztő volt!! Pár kérdés sorozat és néhány teszt után, a Dr néni azzal bíztatott, hogy a kisfiam nagyon is ügyes , és hatalmas benne az akarat, most kell mindent megtennem amit csak tudok érte, minden esélye meg van arra hogy önállóvá válljon. Alapvetően Dáviddal nincs gond, teljesen olyan mint a többi vele egykorú gyermek, a beszédkészsége rohamosan fejlődik, az igaz hogy echoláliával tanul beszélni, szavakat ismétel tévéből, mesékből, amiket tőlem a környezetéből hall, de egy idő után tudatosítani tudja és értelem szerűen használja azokat. :) Nem régiben szereztem be egy könyvet lehet hogy már ismerős: Ellen Notbohm 10 dolog amit minden autista gyermek szeretne ha tudnál. Én teljesen megváltoztam felfogásilag, hozzáállásilag minden téren. Mióta elolvastam azóta képes vagyok arra hogy megértsem a fiamat, tudom mikor miért sír, igyekszem azt az ingert ami fusztrálja megtalálni és kizárni,most már tudom milyen fontos az hogy mindent ismételjünk, oda figyelek arra hogy adott szituációban ugyan azt a szót, szavakat használjam, hogy ne csak mondjam mutassam is, ezáltal tudja összekötni a dolgokat.. és még sorolhatnám .. Elképesztő mennyi mindent megtanult azóta hogy ezekkel a dolgokkal én is tisztában vagyok! A dührohamok, hisztik száma elenyésző, nagyon kooperatív, figyelmes, szó fogadóbb lett. A gyerekekhez való viszonya is megváltozott, mióta tudom hogy meg kell neki mutatnom hogyan közelítsen, bátorítanom kell persze nem erőltetve , most már puszilkodik is :)Mindenkinek csak ajánlani tudom aki még nem olvasta!! A bilizéssel ugyan gondjaink vannak még , de nem rég kaptam egy tippet ami úgy tűnik kezd beválni. Dávid jelzi ha pisilnie kell, a kis gatyába nem engedi be , visszatartja, és kéri a pelust. Először mindig megpróbáltam a bilit, rá is ült ő de nem pisikélt, aztán jött a szűkítő, arra is szépen hagyta hogy rácsücsültessem , de oda sem pisilt, végül nem volt mese rátettem a pelust és rögtön leguggolt .. Ezt minden pisilés alkalmával eljátszottuk mire én balga , kis tudatlan , rájöttem hogy a pelushoz ragaszkodik. Ezt továbbítva kaptam azt az ötletet hogy tegyem a bilibe a pelust ( hogy nekem ennyi eszem nem volt! ) úgy hogy most így pisil, követve a fokozatosság elvét mindig megnyesem a pelust hogy "szépen lassan tűnjön el " a biliről. Eddig működik!! A másik nagy problémánk az evés. Eddig nem volt vele gondunk, akármivel kínáltam ő azt mindig jóízűen elfogyasztotta kedvencei a levesek és a főzelékek. Kb úgy két hónapja jött a "pál fordulás" nagyon elutasító, válogatós lett. Nagyon nehezen etetek meg vele főtt ételt ( minden kanál repülő és a szája a leszálló pálya ) így elfogad egy pár kanállal ez is valami.. Gyümölcsöket szintén nem akar enni, úgy hogy azt most turmixolom neki és a kedvenc yoghurtos poharából eszi meg, másképp nem. Ami "menő" nálunk az a virsli , bundás kenyér és a sült krumpli hozzáteszem ezeket hajlandó egyedül, önállóan meg enni. Nagyon sok mindent tudnék még mesélni, hihetetlen mennyire gyorsan fejlődik, az elmúlt szűk 3 hónap alatt mintha kicserélték volna :) Valóban igaz az hogy a legtöbbet egy szülő képes kihozni a gyermekéből, mert egy néhány perces , órás vizsgálat fejlesztés, (saját véleményem szerint ) kevés. Kell az hogy a szülő is ugyan olyan áhítattal (nem teherként!!) , és türelemmel forduljon a gyermek felé mint ahogy azt mondjuk egy szakember teszi. Folyamatosan tartom a kapcsolatot a gyógypedagógusunkkal, szakember felügyelete nélkül nem igazán merek új dolgokba belevágni. Követjük a fokozatosság elvét, és minden ébredéskor elmondom magamban a következő mondatot : " akkor szeress amikor a legkevésbé érdemlem meg, mert akkor van rá a legnagyobb szükségem! "
Óvodán belül kell biztosítaniuk a megfelelő egyéni autiznus specifikus fejlesztést.2 államilag finanszírozottra nincs lehetőség.
Teljesen egyetértek,mindig a gyermeknek a legmegfelelőbb körülményt kell megteremteni.És minden autista más,ahogy minden gyermek is.De az egyéni személyreszabott fejlesztés nagyon sokat számít,és szükséges.
Szia,nem probléma,majd ha megérkezik a szakértői akkor beíratod,de ha egy mód van rá kapjon egyéni személyreszabott fejlesztést,én ezt javaslom,nekem is van autista fiam ő már nagy,és az egyéni fejlesztés sokat jelent,és az megint jó hír ha integrálható.
Kedves Dávidka anyukája!
Az óvoda akkor veheti fel az autista kisgyermeket, ha az autizmus szerepel az alapító okiratában, és a szakértői bizottság az adott óvodát jelőli ki számára
. Ez majd benne lesz a részletes szakértői véleményben. és az is, hogy heti hány óra gyógypedagógiai fejlesztést KELL kapnia az óvodában megfelelő szakos (autizmus.spec. gyógypedagógustól). Ehhez kőkeményen ragaszkodni kell a szülőnek.
Igen, az autisták nagyon sokfélék. Az én gyakorlatomban is van olyan kisgyerek, aki 4 éves kora óta normál óvodába jár, és az idén be tudtuk iskolázni a norm. ált. iskolába. De nem minden autista alkalmas erre. Mindig meg kell keresni azt a megoldást, ami az adott gyermeknek a legjobb! Ne a fejkvóta számítson.
Egy gyakorló szakember
Én úgy tudom (bár még nem sok információm van) hogy mivel mindkettő államilag finanszírozott ezért egyszerre nem lehet, vagy ez vagy az, esetleg óvodán belül fejlesztés... De javítsatok ki ha tévedek.. Még nem igazán vagyok tájékozott a témában de igyekszem felzárkózni, két hete van diagnózisunk..
2 hete van meg a diagnózisunk, ezért is írtam , mert annyira piszkosul tapasztalatlannak érzem magam ebben a témában! Nem tudom mi lenne a legjobb számára... Az óvónénik nagyon szeretnék, gyógypedagógusuk is van, de gondolom mivel kis létszámú településen lakunk, valószínűleg a fejkvóta miatt is ragaszkodnak hozzá. A szakértői véleményre várok, még mindig nem postázták, addig nem tudom beiratni, a fejlesztésekre !
Ha felvették, akkor úgy ítélték meg, hogy közösségbe engedhető és ott fejleszthető, beilleszkedni képes.A korai fejlesztést sem hagynám ki, hiszen ott személyre szabottan, a legkülönbözőbb részképességeit fejlesztik.
Vagy a két foglalkozás kizárja egymást?
Ezt mi semmiképpen sem tudhatjuk!!!
Bizonyára van most is fejlesztő vagy pszichológus aki fogalkozik vele. Ő nyilván sokkal jobban ismeri az állapotát.
Van magasan funkcionáló, közösségbe beilleszkedni képes autista és van akit csak megzavar az állandó, kiszámíthatatlan nyüzsi.
3 éves autista kisfiam felvételt nyert a helyi óvodába , ám a korai fejlesztésre is ? Melyik a legjobb döntés számára??
További ajánlott fórumok: