Főoldal » Írások » Hobbi & Otthon témák » Képzőművészet-terápia

Képzőművészet-terápia


„Minden gyermek Isten íródiákja, s azt meséli el képírásával,

amit az Úr tollba mond neki.”

(Molnár V. J.)


Szeretem a gyermekrajzokat.

Különös varázslat, mikor egy gyermek papírra veti a fejében megjelenő történet pillanattá merevedett képi jeleit.

Képzőművészet-terápia

Mindig is éreztem, hogy a gyermekrajz több pusztán egy „öröm-funkciónál”. Érdekelt, hogy vajon mik rejtőzhetnek a vonalak, színek, formák mögött, mit „üzen” benne a gyermek. Milyen volt a lelke, mikor papírt és ceruzát fogott, mi az, amit szavak nélkül mond el.

A képzőművészet terápia adja a választ és megoldást is kíváncsiságomra. (Érdekel, szívesen tanulnám, de az egyetemi költségek megfizethetetlenek!) Így marad az amatőr kutakodás!

A rajzolás a gyermek számára az önkifejezés egyik eszköze. Olyan mozgás, amelyben teljes személyiségük tükröződik (mint az írásban).

A szóbeli kifejezéshez szükség van bizonyos absztrakciós készségre, illetve megfelelő verbális szintre, amivel a gyermek csak kis mértékben rendelkezik.

A játék egyik formája a rajzolás, melynek előnye, hogy nem szükséges magasabb szintű absztrakció.

A rajzban, az ábrázolásban az érzelmi szféra megjelenítése áttételes, nem direkt és azonnali, mint a játék során. Rajzban az élmény, a fantázia egy mozzanatát, mint egy kimerevített pillanatot jelenít meg az alkotó.

Egy rajz, vagy festmény, akár egy kis gyurmaszobor, utat mutat a gyermekhez, és a gyermeki lélek megismerésén túl egy különös vizuális élményben lehet részünk.


Képzőművészeti alkotásaik iránt már Arisztotelész kora is érdeklődést mutatott. Az első beszámoló Corrado Ricci olasz pszichológus nevéhez fűződik- falfirka-gyűjtemény (1886). Tehát a gyermekrajz a XIX. század felfedezése.


A művészetterápia egyaránt segít azoknak, akiknek komoly problémáik vannak, vagy akik önmaguk mélyebb megismerésén dolgoznak a művészet eszközeit használva.

A művészetterápia művészeten át történő kommunikáció, állandóan mélyülő tudatosodási folyamat. (Therapein = szolgálni, gondozni)

Az összes művészeti formák alkalmazását jelenti.

• képzőművészet-terápia,

• zene-terápia,

• mozgás-terápia

Közös vonásuk, hogy az önkifejezés áll a középpontban.

Keretei tágak. A kreatív szabadidős tevékenységtől a pszichiátriai rehabilitációig eredményes a használata. Jelenleg a kiegészítő terápiák közé sorolják.

Maga az alkotó folyamat az egész személyiségre építőleg hat. Ebben a tevékenységben ellazul a gyermek, sikerélményhez jut, s még számtalan jótékony hatását olvashatjátok!


Kiknek jó, és mit lehet vele „gyógyítani”?

Gyermekeknek, kiknek gondot jelent az írás, olvasás elsajátítása, akik képtelenek figyelni, izegnek- mozognak, akiknek gondjaik vannak a téri irányokkal, kifejezőkészségük gátolt, vagy kudarcélményeik sorozata - kisebbrendűségi érzésbe sodorta őket. De a lelki problémákkal küszködőknek is nagyon hatásos módszer! (Megdöbbentő, hogy gyermekeink 12-25 %-a küzd ez utóbbival).

A képzőművészet terápia komplex személyiségfejlesztés.

• Fejleszti a kreativitást, a gondolkodást. Pszichikus funkciókat stimulál. Hat a mozgásra, a beszéd-és kifejezőkészségre, és még sorolhatnám. Kiemelném a párhuzamos mozgásokkal ingerelt két agyfélteke összehangolását.

• nem igényel előképzettséget, átlagon felüli ügyességet.

• képi, vizuális eszközök segítségével fejezik ki magukat

A kreatív, alkotó folyamat jótékonyan hat a szorongások, önértékelési nehézségek leküzdésében, az empátiás készség megerősödésében, az érzelmek stabilizálódásában.


Néhány ötlet, ami otthon is remek lehetőséget nyújt az együtt játszáshoz!


Sorozatrajz

Összeül a család, mindenki elkezd egy rajzot, fél percig rajzol aztán tovább adja,és a következő rajzot folytatja. Miközben szórakozás fejleszti a:

- szem-kéz koordinációt

- asszociációs képességet

- variációs készséget

- az észlelés érzékenységét

- alkotó képzeletet

- szín és formaalakítási készséget

- produktív gondolkodást

S nem utolsó sorban a közös produktum örömével ajándékoz meg!


Festés zenére

Csomagolópapírra, vagy A/3 méretű Dipára festhettek. Lehet ujjal, tenyérrel, vagy eszközzel - ecset, szivacs, madártoll...stb. Más-más hatása lehet, ha vízfestéket, temperát, vagy akrilt használunk. Nemcsak kreativitást fejleszt, de remek terápiás módszer is!


Vizes alapú festés

Foltokkal játszani, festéket öntögetni, vonalakat húzni, tussal fröcskölni stb. Mivel a vizes lapon fut - absztrakt formák - "belelátós"

Ezen területekre is kihat:

- az önkifejezés igényének alakítása

- a kifejezés árnyaltságának fejlesztése

- feszültségoldás, feldolgozás

- szem-kéz koordináció

- finommotorika-íráskészség fejlesztése

- alkotó képzelet

- érzelmi fejlesztés

- a zene által kiváltott érzelmek képpé alakításának képessége

- auditív és vizuális figyelem

- asszociációs képesség

- variációs készség

- az észlelés érzékenységének fejlesztése

- improvizáció

- színkomponálás, színkezelési készség


"Az egész gyermek olyan, mint egyetlen érzékszerv, minden hatásra reagál, amit emberek váltanak ki belőle. Hogy egész élete egészséges lesz-e vagy sem, attól függ, hogyan viselkednek a közelében." (Rudolf Steiner)


2011. Szelek hava 16.




Írta: 49a6b723ba, 2011. április 30. 10:08
Fórumozz a témáról: Képzőművészet-terápia fórum (eddig 11 hozzászólás)

Ha tetszett, az alábbiakat is ajánljuk figyelmedbe:


Minden jog fenntartva © 2005-2024, www.hoxa.hu
Kapcsolat, impresszum | Felhasználói szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | Facebook