Ép értelmű, de egyelőre nem beszélő autistát milyen iskolába iratnál? (beszélgetés)
Szia! Ezen a fórumon nem nagyon aktívak már az autis szülők (amit tökre sajnálok). Vannak Facebook csoportok, én azt javaslom, kérdezd meg ott.
Aki nincs benne ebben, az - bár jószándékkal - csak az elméleti tanácsokat tudja adni, azzal meg sokra nem mész.
Minden jót!
Én feltétlenül ide mennék el először:
AUTIZMUS ALAPÍTVÁNY ÉS AUTIZMUS KUTATÓCSOPORT
Az iskola négy csoportjában összesen 18 budapesti, illetve Pest megyei autista gyermek terápiája, fejlesztése képzése és nappali ellátása történik. Az iskolában a nevelési-gondozási feladatok ellátása mellett folyik a speciális eljárások, tantervek kidolgozása, gyakorlati kipróbálása, illetve adaptálása. Az intézmény pedagógiai szakmai gyakorlati helyszínül is szolgál.
Hat amennyit neha irsz😃 nem is gondolnam....😄😄😄😄
Csak azert mondtam h lehet nem osszehasonlitando foruminditoval ha az o gyereke autizmussal el.
A távoli rokonságunkban van egy autista kislány. Ő sokáig csak a hozzá nagyon közelállókkal volt hajlandó beszélni, egyesekkel így is csak suttogva, másokkal egyáltalán nem. Különben nagyon kis kreatív gyerkőc volt pici korától. Speciális magán oviba járt, ahol tudtak vele foglalkozni, és kb. 8 éves volt, mikor elkezdte az elsőt, de akkor már tudott olvasni, és emiatt az elején egy kicsit unatkozott is.
Most egy alapítványi iskolába jár, kis létszámú osztályba, ahol nem ő az egyetlen autista. Viszonylag követelnek is, de persze vannak egyéni, gyerekre vonatkozó korlátok, ami miatt azért mégsem olyan, mint a normális iskola - mert pld a kislány nem bírja a zenét, a zajongást és néha kis dolgoktól kiborul. Minden esetre viszonylag jól halad.
Mennyi idős?
Nem lehet halasztani?
Én valószínű, hogy nem vinném még iskolába, hanem keresnék valami fejlesztő foglalkozást+logopédiát és pszichológust is neki és sokat foglalkoznék vele otthon is, és majd 1 év múlva nézném meg, hogy mit tegyek.
Köszi a sztorit, érdekes a történeted!
Tud beszélni, HA akar, akkor mond dolgokat. Kommunikálni nem tud szavakkal, mindenhogy máshogy megérteti magát, elmutogat dolgokat.
Nagyon leegyszerűsítve, ő pillanatnyilag most átlagos iskolához kevés, viszont a szegregálttól meg több. És igen, félek attól, hogy a szegregáltból nincs kiút, és attól is, hogy ott nagyon alacsonyak az elvárások.
Lehetőségek? Jó kérdés, valamit biztos kihagyok :)
Vannak integráló iskolák, ahová osztályonként 1-2, jól funkcináló autit felvesznek-na ezek nem mi vagyunk :D
Vannak integráló iskolák, ahol vannak autista osztályok. Szintén normál, illetve SNI-s tanmenet szerint haladnak, tehát nagyjából ugyanazt tanulják, mint a neurotipikus gyerekek, max.lassabban haladnak.
Van az "alja" (és ezzel senkit nem szeretnék megbántani), ahová a tényleg, komolyan fogyatékos gyerekek járnak, na oda is kerülnek autik, itt nyilván inkább valami foglalkoztatás zajlik csak, nem oktatás.
Van egy köztes iskola, egyházi fenntartású, kis létszámú osztályokkal, kifejezetten autiknak. Ez így elsőre jónak tűnik, viszont ez is szegregált, minimális követelménnyel, magatartászavaros gyerekekkel.
Van inkluzív nevelést biztosító iskola - ez nemrég indult, bevallom, ennek még nem néztem teljes mértékben utána, hogy a gyakorlatban mekkora extremitásokat tudnak tolerálni, mi beleférnénk-e.
Illetve az egyéni tanrend, de itt meg az a kérdés, hogy első osztály esetében ez mennyire szerencsés?
Nem beszél egyáltalán vagy csak kevés emberrel?
Mert ugye nem mindegy.
Én magamról tudok mesélni. Tudtam beszélni és időben is kezdtem, de a szüleimmel is csak ritkán álltam a szóba, ahogy a tesóimmal is. Nagyon-nagyon ritkán a nagymamámmal is, de idegenekkel egyáltalán nem, max. egy szavas válaszokra szorítkoztam. Hány éves vagy? Négy. Ha volt még kérdésük, arra már nem válaszoltam.
De elég értelmes voltam, amit titkoltam. A szüleim véletlenül vették észre, hogy 5 évesen tudok olvasni, számolni és írni.
Az oviba kétkezes voltam, ezért elküldtek külön iskola érettség felmérésre, ahol szintén nem kommunikáltam senkivel, így a szüleimnek azt javasolták, hogy gyógypedagógiai vagy milyen iskolába írassanak, azaz kisegítőbe.
Szerencsére, csak javaslat volt és a szüleim azt csináltak, amit akartak. És mivel tudták, hogy nem vagyok szellemileg fogyatékos, sőt!, ezért rendes iskolába írattak, ahol szintén nem beszélgettem senkivel, de nagyon jó tanuló voltam, hiszen én már olyanokat tudtam, amit a többiek nem.
Kb. 15 éves koromig voltam ilyen. Mindig jó tanuló voltam, de sosem beszélgettem szinte senkivel.
Mindig hálás leszek a szüleimnek, hogy a rám használt, mulya, fura, agyas, stb. jelzőket figyelmen kívül tudták hagyni és úgy bántak velem, mint egy teljesen átlagos gyerekkel szoktak, ami következménye az lett, hogy egész életemet végig tanultam és megállom mindenhol a helyem úgy hogy még mostanában is többször megkapom, hogy autista vagyok, pusztán azért, mert vannak olyan 'képességeim', amik nem átlagosak.
Tehát, ha a gyereked, csak kevés emberrel áll szóba, de egyébként teljesen átlagos képességű, akkor ne szúrj ki vele, hogy olyan iskolába íratod be, ahol esetleg nem fejlődhet megfelelően.
Ha úgy érzed, hogy a normál sulikban is el lenne, akkor azt próbáld elsőre, mert akkor is tudsz változtatni, ha tévedtél, de a másik irányt sokkal nehezebb lenne korrigálni.
Normál iskolába semmiképp, mert ott nem tudnak vele sem a tanárok sem diáktársak megfelelően bánni.
Nem vagyok érintett. Milyen egyéb lehetőségek vannak?
Most inkább vélemények érdekelnének :) Tudom a menetét a dolgoknak és azt is, hogy a szakszolgálattal is lehet tárgyalni, szeretnék oda már felkészülten érkezni.
Elméletben a szegregálttal sem lenne bajom, mert ott kis létszámú osztályok vannak és gyógypedagógusok is, csak féltem a gyerekem, mert ott nagyon alacsony az elvárás, illetve a magatartászavaros gyerekek között ő konkrétan rettegne.
Iskolák alapító okiratában benne van hogy milyen szakvéleménnyel fogadhatnak gyerekeket mire vannak felkészülve fejlesztő pedagógusokkal.
----------------
Ahol vizsgálják ott ki is jelölhetik a megfelelő iskolát.
Nem agresszív, nincsenek dühkitörései, sőt, ezektől fél is.
Kedves, barátságos, mosolygós, viszont nem beszél. És mivel a beszédértése is lassan fejlődött, emiatt még sok mindenben le van maradva egy átlag 6-7 éveshez képest.