Főoldal » Fórumok » Egyéb témák » Elte germanisztika német és germanisztika nemzetiségi német szak - tapasztalatok? fórum

Elte germanisztika német és germanisztika nemzetiségi német szak - tapasztalatok? (tudásbázis)

2012. jan. 24. 19:15

találtam valamit:)


[link]

2012. jan. 24. 19:07
köszi! még nem volt időm utánanézni, rendes vagy, hogy kikerested!
2012. jan. 24. 19:06

[link]


itt megtalálod letölthető dokumentumban a képzési és kimeneti követelményeket, onnan másoltam ezt ki

2012. jan. 24. 19:05

Némettanár / német- és nemzetiséginémet-tanár

A szakképzettség oklevélben szereplő,

– magyar nyelvű megjelölése:

a) okleveles némettanár

b) okleveles német- és nemzetiséginémet-tanár;

– angol nyelvű megjelölése:

a) teacher of German language and culture

b) teacher of German as a minority language and culture.

Választható szakirányok: némettanár, nemzetiséginémet-tanár.

A képzés célja az alapfokozaton vagy más felsőfokú végzettség keretében szerzett szakképzettségre, illetőleg ismeretekre alapozva a közoktatásban, a szakképzésben és a felnőttképzésben az oktatási, pedagógiai kutatási, tervezési és fejlesztési feladatokra, továbbá a tanulmányok doktori képzésben történő folytatására való felkészítés.

A 8.3. pontban foglalt szakterületi általános ismereteken túli, sajátos ismeretkörök:

Szakterületi ismeretek:

– Német nyelvészet: alapvető rendszernyelvészeti ismeretek, az alkalmazott nyelvészet főbb területeinek ismeretanyaga (szocio- és pszicholingvisztika, nyelvelsajátítás, szövegnyelvészet és kompetencia, nyelvi variáció, stílus stb.). A tanításhoz szükséges kontrasztív nyelvészeti alapok és kérdések. A magyar és a német nyelv kontrasztív nyelvészeti ismeretei.

– A szinkrón nyelvállapot fonológiai, morfológiai, szintaktikai, szemantikai és pragmatikai rendszerének magas fokú ismerete. Szociolingvisztikai sajátosságok. Stilisztikai ismeretek.

– Ismeretek a német irodalom és kultúra területén: a német nyelvterület kultúrájának (irodalom, film, képzőművészet, alkalmazott művészetek) legfontosabb szellemi és művészeti irányzatai, amelyek meghatározóak a német kultúra sajátos arculatának kialakulásában, és amelyek szerves részei az egyetemes emberi kultúrának, a kultúra és a német nyelvű országok társadalmának (beleértve a politika és gazdaság) aktuális kérdései. Az irodalmi műfajok értő ismerete (műelemzés és befogadási modellek) az irodalomtörténet tükrében/alapján, az irodalom és a média összefüggései, a komparatisztika aktuális szempontjai (magyar–német és egyéb európai nyelvek és kultúrák vonatkozásában). Kortárs irodalmi, képzőművészeti, filmes, zenei ismeretek. A német nyelv és kultúra tanításának jelentősége a személyiség fejlesztése érdekében.

A nemzetiséginémet-tanár szakirányhoz tartozó sajátos ismeretek (8-14 kredit):

– A hazai német kisebbség története, tárgyi és szellemi kultúrája – többek között a történet-, a nyelv-, az irodalomtudomány, a néprajz, a szociológia és a kulturális antropológia bevonásával. A német kisebbség mint a sokszínű európai kultúra szerves része – különös tekintettel a közép- és délkelet-európai régióra.

– Szociolingvisztikai kérdések: kétnyelvűség, diglosszia és nyelvelsajátítás, kisebbségi nyelvhasználat a magyarországi németeknél. Nyelv – kultúra – társadalom – identitás.

– Közép- és délkelet-európai német nyelvű regionális irodalom a 20. században.

21

Szakmódszertani ismeretek:

– A német nyelv tanításának módszertana: A nyelvtanítás elméleti tudnivalói és gyakorlati ismeretei. Nemzetközi tendenciák és a magyarországi gyakorlat.

– A nyelvtudás mérése és értékelése. Az osztálytermi értékelés, az érettségi és a nyelvvizsgák. A kétszintű nyelvi érettségi vizsga követelményei. A vizsgafeladatok készítése, kipróbálása, ellenőrzése, bankosítása. A vizsgák minőségi kritériumai: a validitás és a megbízhatóság. A Közös Európai Referenciakeret és annak alkalmazása.

– Tanítási technikák, módszerek, mikrotanítás. Multimediális nyelvtanítási ismeretek. Differenciált munkaformák (egyéni munka, pármunka, csoportmunka, frontális munka), tantervek, tanmenetek, tematikus tervek, óratervezetek, óravázlatok készítésének módszertana.

– Tananyagkészítés, projektmunka és a személyre szabott oktatás. A csoportos oktatás jellemzői, a csoportdinamika szerepe a kommunikatív nyelvoktatásban, a csoport mint motiváló tényező. A nyelv mint a kultúra tanításának eszköze, az interkulturális kommunikáció fogalma.

– A szaknyelvek oktatása a középiskolákban, a szakképző intézményekben és a felnőttképzésben.

Sajátos kompetenciák:

A némettanár és a nemzetiséginémet-tanár

– rendelkezzék magas szintű célnyelvi kommunikációs kompetenciával (legalább C1-es szinten), legyen képes magabiztosan alkalmazni az adott nyelv szabályait, legyen jártas a stílusok és stílusrétegek (regiszterek) alkalmazásában;

– a nyelvpedagógia elméletének tükrében legyen képes a nyelvtanításnak az adott kontextusban legmegfelelőbb módszereit és eljárásait alkalmazni az alapkészségek, a nyelvtan, a kiejtés és intonáció, valamint az adott célnyelvi kultúrákra vonatkozó ismeretek tanítása, gyakoroltatása, mérése és értékelése során;

– ismerje és tudja alkalmazni az olyan, nyelvtanulást segítő munkaformákat, mint például az önszabályozó tanulás, az együttműködő tanulás (pár- és csoportmunka), valamint az ún. frontális osztálymunka;

– ismerje és tudja alkalmazni a kommunikatív és feladatközpontú nyelvpedagógiai szemléleteket, a tantárgyközi és a szakmaorientált nyelvtanítás alapelveit, valamint legyen képes dráma- és projektpedagógiai folyamatokat tervezni, irányítani és értékelni.

2012. jan. 24. 18:58
köszi, hogy segítesz, nagyon kétségbe van esve a "kiscsaj", nem tud dönteni, azért gondoltam, megpróbálok itt érdeklődni olyanoktól, akik esetleg ezt végzik, vagy fogják végezni...
5. babszibobó (válaszként erre: 4. - Babszibobó)
2012. jan. 24. 18:52
bocsi, hogy csak német anyanyelvű mehet!
4. babszibobó (válaszként erre: 3. - Babszibobó)
2012. jan. 24. 18:52

[link]


Itt leír mindent, egy szóval nem említi, hogy csak külföldi mehet!

3. babszibobó (válaszként erre: 2. - Szimonic)
2012. jan. 24. 18:49
Ha valaki német anyanyelvű, nem hiszem, hogy emelt szintű német érettségi kéne neki belőle (ez a követelmény)
2012. jan. 24. 17:26

sziasztok!

egy ismerősöm szeretne mindkét szakra jelentkezni, de van néhány kérdése:

1. igaz-e, hogy a nemzetiségire csak olyanok jelentkezhetnek, akik német anyanyelvűek?


2. miért jóval alacsonyabb a ponthatár / miért jelentkeznek kevesebben a nemzetiségire?

2012. jan. 24. 17:24
Elte germanisztika német és germanisztika nemzetiségi német szak - tapasztalatok?

További ajánlott fórumok:


Minden jog fenntartva © 2005-2024, www.hoxa.hu
Kapcsolat, impresszum | Felhasználói szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | Facebook