Digitálisan is szeretném fejleszteni óvodás korú gyermekem. (beszélgetés)
Ez a fórum egy anonim vallomáshoz nyílt.
Őszintén szólva nem szoktam megjegyezni, hogy éppen miről, hol olvastam. A konkrét tanulmányoknak sem szoktam utánanézni. De a hivatkozás mindig ott van a könyvben, és az irodalomjegyzékből ki lehet keresni a forrást, ha érdekel.
Aki mostanában még hangsúlyozni szokta a digitális eszközök negatív hatását a gyerekekre, az Pál Feri. Úgy emlékszem ő hivatkozik mindig egy kísérletre, ahol számítógépet vittek egy bennszülött törzsnek, akik áramot sem használnak. Nem mutatták meg nekik, hogyan kell használni, csak ott hagyták, hogy próbálgassák. A gyerekek 5 hét alatt maguktól a nulláról eljutottak odáig, hogy feltörték a biost. Tehát tényleg indokolatlan attól félni, hogy akinek a digitális "fejlesztését" nem kezdik el totyogó korában, az később nem tudja majd megtanulni.
Tőle szoktunk olvasni mi is :)
Ami most kifejezetten foglalkoztat az az általad említett: "A tudomány igenis azon az állásponton van, hogy mindenféle képernyő többet árt, mint használ a kisgyerekeknek".
Sokat nézegetjük mostanában a feleségemmel, hogy hol lehetnek a határok a digitális eszközök terén a gyermekeknél. (Sajnos a legkönnyebben megtalálható cikkek sosem említenek forrásokat csak "tényeket" közölnek)
Ezért örültem meg, hogy esetleg tud valaki konkrét olvasnivalót javasolni.
Szia!
Köszi a választ.
Tudsz esetleg linkelni vagy megnevezni olyan tanulmányokat ebben a témában amit érdemes olvasni?
Én is mindig keresgélek, de mindig van amit még nem olvastam 😅
Elore is köszi
Miért gondolod, hogy fejleszteni kell a gyermekedet? Miben van lemaradva a kortársaitól?
Egy egészséges gyereket nem kell fejleszteni, mert a megfelelő körülmények között fejlődik magától. A gyerekek úgy vannak programozva, hogy maguktól végezzék azokat a dolgokat, amiktől fejlődnek. A szabad játék, a sok mozgás, a hallott mese, a mondókázás, stb. mind-mind tudományosan bizonyítottan a legjobban fejleszti a gyerekek agyát. Ellenben a digitális tartalmak maximum elméleti tudást adnak nekik, amire egyelőre nincs szükségük. Hosszútávon semmilyen kimutatható előnyre nem tesznek szert azzal, hogy 3 évesen ismerik a halmazelméletet. Ellenben ezek az eszközök úgy vannak kitalálva, hogy még a felnőtt emberek agyát is beszippantsa, nemhogy egy gyerekét. A tudomány igenis azon az állásponton van, hogy mindenféle képernyő többet árt, mint használ a kisgyerekeknek. Attól egyáltalán nem kell tartani, hogy digitálisan lemarad a gyerek. Ezek egyáltalán nem olyan ismeretek, amiket ne lehetne bármely életkorban készség szinten elsajátítani (erről szintén vannak releváns tanulmányok). A mi kezünkbe se óvodás korunkban adtak okostelefont, mégis egész jól elboldogulunk vele. Ráadásul ki tudja, hogy mire a kicsik felnőnek, milyen hol jár majd a technika.
Abszolút egyetértek, és nagy híve vagyok a technológiának, az AI-nek. De nem óvodásoknak.
Egy óvodásnak inkább olvass, mesélj neki, menj ki a kertbe, a parkba bogarászni vele. A helyedben a tévét, rádiót se kapcsolnám be neki.
Mindegy, hogy cuki kis figurákat lát a képernyőn és nem Bakugánt és hasonló szörnyeket, nem tesz jót az idegrendszerének.
Nem mellesleg most tudod megszerettetni vele az olvasást, dolgozzon meg a sztoriért. Ha most arra tanítod, hogy elég egy gombot megnyomni, később nem vesz könyvet a kezébe.
Annak mi értelme a XXI.században ha rugdossa a pöttyös labdát? OK lehet jó focista, mint olvastam Maradonárol a napokban
A mesterséges inteligancia a ma tchnikája , azt kell alkalmaznia a kisdednek
Igaz hogy csapottvállú 5D szemüvege lesz , de lehet hogy elöbbre viszi a világ fejlődését
Ha meg elmegy birkózni, ki tudja, bajnokként akár milliomos is lehet
MI/AI alkalmazásával szintén. Én ez utóbbira szavazok, próbálom is alkalmazni
Magyar tapasztalatom nincs. Külföldi, angol igen.
Már 20 évvel ezelőtt, az óvodában is volt külön sz.gép szoba.
A BBC - nek nagyon jó oktató programjai vannak.
Tehát így ezekkel a programokkal 4 évesen már ismerik a betűket, olvasni is tudnak, megismerik a számokat, és a logikájuk is fejlődik. Persze ez úgy az igazi, ha a szülővel együtt "játszanak", ha egyiknek sem teher. Aranyos oktató tabletek is vannak.
És teljesen mindegy erről ki mit gondol, ha nálatok működik jó, ha nem nem kell
erőltetni még.
Kicsit megértem a digitális részvételt ellenzőket de a mai világban már ebbe születnek bele a gyerekek, nem lehet kívül maradni.Természetesen , mint ahogy minden mást is fokozatosan tanulnak bele, fontos ezt a gyerek korának megfelelően ezt adagolni. Szerintem az óvodapedagógusok jó tanácsokat tudnak adni, hogy mikor mennyit ajánl a szakirodalom. Családunkban a legkisebb gyerek 3 és félévesen kapott először egy saját interaktív laptop játékot, amelyen voltak versek, mondókák, gyerekdalok, kis zenék. Számok és betűk. Egy hónap múlva ismerte az összes nagybetűt, két hónap múlva a kisbetűket is. Mindig korlátozva volt, hogy most 10 perc , most 15 perc vele a játék. Ezt betartva is négy és féléves korára megtanult olvasni, csak ettől a játéktól. Ötévesen felváltva olvastuk a könyvből a meséket , egy sort a felnőtt és egy sort a gyerek.
Minden diszlexiás gyereknek a kezébe adnám napi 15-20 percre, hogy játsszon vele .
Ha jól emlékszem hangjegyek is voltak rajta, ami a későbbi zeneoktatást is megalapozta egy kicsit.
Lehet találni az óvodás kornak megfelelő PC játékokat is / mese, zene, közlekedés, számok, memória játék, színek,stb / , az óvónénik ebben is biztosan tudnak ötletet adni.
Azt hiszem, hogy nem kell ettől félni csak az adagolásra kell figyelni . Attól még lehet a gyerekből kiváló balett táncos, vagy sportoló, a mi esetünkben éppen a zeneművészet irányába haladó .
Szerintem azért fontos ez, mert digitalizált világban élünk, és nagyon fontos megtanítani a gyerekeinknek megtanítani, hogy hogyan használhatják jól.
Természetesen nem mehet a testi/lelki fejlődés kárára, nem szoríthatja ki a szabad játékot, mert azt nem pótolja semmi. De megint csak azt tudom írni, hogy fontos a fejlesztés, tudatosan, fokozatosan felkészíteni a gyerekeket.
Nagyon sok mindenről lehetne beszélgetni.
-Mi is az a digitális fejlesztés?
-Mit jelent a digitális kompetencia, mi a pedagógia emögött az egész mögött? Hogyan? Mikor? Mennyi időre? Ki? Mit?
Szerintem óriási külünbség van a tudatos digitális fejlesztés, és ész nélkül adom órákra az óvodás gyerek kezébe az eszközöket között.
Később fontossá válik: (kisiskoláskortól):
Biztonságos internet használat. Információk értelmezése, források szűrése. Stb...
Azért ül el a téma, mert érdektelen, és mert a legtöbb ember reakciója, hogy de miért kell ez?
Egyébként az a 15 perc sosem lesz annyi, remélem ezzel azért felnőtt létedre te is tisztában vagy...
Nem! Az a dolga hogy analóg módon fejlődjön!
Az első 7 év nagyon számít, ez fogja meghatározni az alapjait.
Ahogy írták, fog ő még fejlődni, 10 éves koráig hagyd, utána lehet csepegtetni neki a digitális cuccokat is de csak finoman, az érdeklődésének megfelelően, mert ez is szörnyű károkat fog okozni.
Igazából még most sem fogjuk fel hogy mennyire káros a digitális élet, magától az élettől idegenít el, a valódi tapasztalásoktól.
15 perc a képernyő előtt, ahogy ti gondoljátok.
Lányom egyik vizsgájára kénytelen volt elvinni a kisebbik fiát, kb. 3 éves volt és rábízta egyik évfolyamtársára. A lány meg odaadta a telefonját a gyereknek egy jó kis játékkal. Na ennyi pont elég volt ahhoz, hogy "megfertőzze" technika. Otthon követelte a telefont és a játékot...amit meg is kapott, ha csendet akartak és tudjon tanulni.
A tanulás miatt voltak nálunk sokat a gyerekek és adhattunk nekik jó útravaló az élethez.
Szia!
Mi a meséket olvassuk nekik, az óvónők mondták, hogy sok területen messze elmaradt egy videó az olvasott mesétől.
Feleségemmel max 15p képernyőidőre gondoltunk és tényleg olyan feladatokkal amik hasznára válhatnak.
Abszolút egyet értek abban amit írtál , nagyon fontos hogy a való világban szerezzen tapasztalatokat a világ működéséről, hogy fejlődjön a képzeld ereje, kreativitása, kézügyesség meg minden, amit a játék és mozgás magában hordoz :)
Szia!
Nemrég regisztráltam, hogy digitális fejlesztés terén mások tapasztalatait megtudhassam. Ezért indítottam 2 fórumot az engem érdeklő programokkal kapcsolatos tapasztalatok miatt.
Úgy látom, hogy mindig a legdrisseb kérdés/fórum kerül felülre, mivel kb egyszerre kérdeztem őket, ezért tűnhet úgy, hogy csak ilyen témákat dob fel az oldal.
Minek is?
Festés, gyurmázás, ragasztás, rajzolás, gyöngyfűzés, hangszerek kipróbálása, olvasott mese, versek, gyerekdalok, kirándulás, állatok megnézése élőben, erdőben a növények, rovarok vizsgálata, minél több szóbeli információközlés a saját szavaiddal, a legjobb, amit meg is tudsz mutatni élőben, múzeumok, várak, érdekes helyek meglátogatása, minél több érzékszerv bevonásával saját tapasztalatok gyűjtése.... soroljam még?
Nem ördögtől való dolog, amiről a vallomásod szól, lehet fejleszteni, de ésszel, nagy felelősséged van ebben (is), én inkább kicsit később kezdeném, de ez egyéni meglátás. (Kisiskolás)
Maximum 1 óra képernyőidőt javasolnak egy 2-5 éves gyereknek, ebben minden benne van, a fejlesztés, egy mese, ilyesmi. De nem több, nem mehet a szabad játék kárára.
Egy óvodás gyereket?
Ne!
Fetrengjen homokban, fűben!
Rohangáljon.
Kis motor, bicikli a segge alá aztán hajrá!
Fejleszteni egy ilyen korú gyereket ìgy lehet!
Digitálisan egész életében fog fejlődni.
Manapság már az a nagyobb kincs, ha digitális tartalom NÉLKÜL élhet egy gyerek óvodás korában!
Gondold meg...
Azt gondolom, hogy nagyon fontosak a tradicionális nevelési, fejlesztési módszerek.
Mindemellett szeretném ezt kiegészíteni digitális lehetőségekkel is, ha vannak hasznos és értelmes megoldások.
Úgy tűnik amikor kerdezoskodom, hogy sokan nem ismerik a lehetőségeket csak a "technológia az emberiség ellensége" állásponton vannak.
Ti mit gondoltok? Lehet értelmesen használni valamely digitális eszközöket a gyerekek fehlesztésére?