Diszgráfia-vizsgálat, tud valaki információval szolgálni? (beszélgetés)
Olyasmire gondoltam, hogy pl. van hyperaktív tünete. Ha az is igazolódik, akkor már végképp nem tudom, mit csináljak. Mármint azon túl, hogy kínomban nevetek.
Asszem, eddig is különlegesnek tekintettem a fiam, ezután meg pláne! Mert vagy optimistán állok hozzá, vagy régen rossz!
A gyerekpszichológus miután kikérdezett engem, a kevés magzatvizet tippelte. Illetve szerinte ez a legvalószínűbb. De ki tudja?
Most tényleg inkább a vizsgálat érdekel. Átfogó lesz, vagy csak azt nézik, amit konkrétan kértünk? Meg úgy egyáltalán az egész.
Na most mindenkinek írok. Hátha sikerül.
A suliban nincs logopédus, pedig a diagnózis után biztosítani kellene. És az első teszteken már túl vagyunk, szeptemberben lesz egy éve(!), hogy elvittem a pedagógiai szakszolgálathoz. E nélkül nem kérhettem volna a miskolci vizsgálatot.
Fölösleges tortúra. Na, az volt! Három évig a suliban minden egyes magyar óra, környezet dolgozat, német dolgozat, szöveges matek feladatok, másolások tollbamondások. És az óvoda szerint iskolaérett volt, bár az igazsághoz tartozik, hogy olyan szinten kicsi az óvoda férőhelye, hogy nyilvánvalóan értelmi fogyatékost is iskolaérettnek nyilvánítottak. Oviban nem kell írni, a fiam utált rajzolni, én sem gyanakodtam. Akkor még okom sem volt, és szakember sem vagyok, aki apró jelekből kiszűrheti.
Szükségesnek éreztem a vizsgálatot, azért vittem el, és reméltem, hogy noncs gond. De a szakszolgálat szakemberei szükségesnek találták a Megyei Szakszolgálat vizsgálatát, hogy a gyerek kapja meg a diagnózist a jövője érdekében.
Persze nem azt írtam, hogy ne vidd el a vizsgálatra, ha szükségesnek érzed, csak azt, hogy előtte tényleg bizonyosodj meg arról, hogy szükséges e. Ha kell akkor adnak majd felmentést bizonyos tantárgyakból, ami kicsit megkönnyíti majd a gyerek életét.
Én csak a felesleges tortúrákat "nem tartom helyesnek".
És még annyit szerettem volna mondani, hogy én mostanság hagyok ki szótagokat, mert azt hiszem már leírtam (annyira előre járnak a gondolataim), ezek hiányát a visszaolvasáskor veszem észre.
Egyébként a gyerek iskola érett volt, amikor el kezdte a sulit?
Kétféle diszgráfia létezik: az alaki (csak csúnya külalak) és a heylesírást érintő diszgráfia komoly betű-szótagkihagyásokkal, - betoldásokkal, rövid-hosszú ékezetek közti különbségtétel nehézségével , betűtévesztésekkel és sorolhatnám...
A kék írisz által írt számítógépes helyesírás-ellenőrzés a hibák TÖREDÉKÉT tudja csak javítani, ráadásul sokszor több írásmódot ajánl fe és abból az embernek kell kiválasztania a megfelelőt (pl. török, tőrök, törők -mindhárom értelmes....a gép nem tudja eldönteni, tartalmilag mi illik a mondatba)
Cicakaktusz!
a tüneteitek alapján (vegyes diszgráfia) én azt mondom, először vidd el a Fiad mozgásvizsgálatra, olyanra, ahol az esetlegesen fennmaradt csecsemőkori reflexeket is vizsgálják -biztos vagyok benne, hogy találnak valamit és akkor elkezdhetitek az INPP terápiát. Ez az alaki diszgráfián nagyon sokat segítene.
A helyesírás érintettségén pedig logopédus tud segíteni, hosszú évek...csinálni kell beszédészlelési és -megértési tesztet is...tudni fogják ott a szakértői bizottságnál, mi a feladat.
Arra is készülj fel, hogy szükség esetén SNI-nek nyilvánítják a gyereket- ekkor pedig többletjogai lesznek többletszolgáltatásokkal, kijelölt fejlesztési területekkel.
Ne aggódj! Jó szintre el lehet jutni velük, de sok munka lesz benne.
Gratulálok a fiadhoz!
A diagnózis nélkül szerintem esélye nincs egy olyan életre, ahol a képességei alapján ítélik meg, hiszen ha kézzel írott önéletrajzot kell beadnia, ilyen írással diagnózis nélkül esélytelen.
Van egy lányom, ő sem a gyöngybetűjéől híres, az alsós tanára mindig nyaggatott, hogy gyakoroltassam vele az írást, hogy szebben írjon. Viszont most kezdi a hatodik osztályt, és eddig csont nélkül kitűnő volt. Szóval különbséget tudok tenni a csúnya írás és a csúnya írás között. De az olyan jó, ha olyasmiket olvasok, mint a te fiad története.
A fiam most is karattyol mellettem, oda is figyelek, meg válaszolok, ide is, és már nem tudom, mit írtam, vagy akartam írni...
Nem egyszerűen csúnyán ír, hanem sokszor olvashatatlan, és a helyesírási hibáról meg annyit, hogy a saját nevét nem tudja helyesen leírni. Sajnálatos módon a diszgráfia mind a két típusa jelen van nála, úgy a külalak és a helyesírás.
Lehet, hogy rá akarok húzni valamit, de a megbélyegzettség épp a diagnózis hiánya miatt éri.
És még valami. Német nyelvet tanul. Nem megy neki rosszul, amíg szóban kell felelni. De ha már a magyar szavakat németre kell átírnia, akkor hordja az egyest, kettest. Mert ha nem tud magyarul normálisan írni, akkor németül még annyira sem. Ez alatt a három iskolaév alatt rengeteg rossz, vagy még rosszabb jegyet kapott érdemtelenül.
A tanárával elkezdtünk kidolgozni egy haditervet, miszerint csak helyesírásból nem fogja osztályozni, de valószínűleg ez csak a tollbamondást fogja érinteni. Mert attól, hogy nem tudja rendesen leírni, attól még a szabályokat ismernie kell, és külön kell tudnia választani a jól vagy rosszul írt szavakat.
A külalak egy dolog. Ritka rondán írok, még a gyerekeim is kinevetnek néha miatta. Nem érdekelne a külalak, ha kiolvasható lenne az írása, de nem az. És a hibák...! Betűk és/vagy szótagok kihagyás, vagy épp hozzátoldása a szóhoz. Ékezetek, mondat eleji és tulajdonnevek nagybetűjének elhagyása. Ehhez jön a görcsös ceruzafogás, indokolatlan ceruzafelemelés írás közben (nem egyszerűen egy szót nem ír végig, sokszor egy betű alakítását hagyja félbe), nem képes a többiek tempóját tartani, mindig lemarad, így itthon nemcsak a házi feladatot kell megcsinálni, hanem minden nap az iskolai anyagot kell bepótolni, és ez rengeteg idő, mert sürgetni nem lehet. A rengeteg idő alatt órákat értek.
Javaslom, nézz a neten a diszgráfiáról szóló leírást, és közben gondold azt, hogy az majdnem 100%-ban igaz a fiamra.
Egyik hsz-ben írtam, hogy vagy olvashatatlan az írása, vagy értelmezhetetlen. azt úgy értettem, ahogy van. Ha van olyan "szép", hogy elolvasható, akkor a betű/szótag betoldás/elhagyás miatt nem lehet tudni, csak a téma ismeretében sejteni, hogy mit akart írni. Ha a tanára nem fogadta volna el, hogy ez a probléma áll a háttérben, akkor nyelvtanból pótvizsgáznia kellett volna. Az lett volna az igazi megbélyegzés, nem a diagnózis.
Én 25 éve tanítok, a saját fiam volt dysgrafiás, mégis elvégezte a jogi egyetemet és most Japánban tanul szintén egyetemen. Szóval ne félj a jövőtől!
Kicsit nehezebb lesz az írásos munkáknál, lehet, hogy időnként rosszabb egyet ffog kapni rájuk, ha nem találsz olyan iskolát, ahol figyelembe veszik a diagnózist.Ezért is fontos, hogy legyen szakvéleményetek, fiamnál még a gimnáziumban is figyelembe vették, volt hogy beadhatta gépen írva az írásos dolgokat.
Én megint azt gondolom, hogy megint rá akar valaki húzni valamit egy gyerekre.
Miért olyan nagy baj az, ha nem ír szépen? Ennek ellenére lehet, hogy gyönyörűen rajzol vagy nagyon jó valamilyen memóriája.
Helyesírásról pedig az a véleményem, hogy manapság a fiatalok között és úgy általában is sok embernek gondja van vele. Ez ma már szinte nem is számít, sőt! Indult is egy fórum, hogy nem fogják osztályozni a helyesírást, mert a word úgy is javít így felesleges terhelni a gyerekeket vele.
Persze vidd el orvoshoz azaz erre a vizsgálatra, de szerintem a gyereknek ez egy bizonyos megbélyegzés lesz. Azt fogja gondolni, hogy gond van vele.
A helyes írást és a "szép írást" is lehet gyakorolni, én inkább erre fordítanék időt, mint az orvosokhoz járkálásra...
Példák a saját életünkből: a fiamnak is volt ilyen vizsgálata, mert dadogott és e probléma kivizsgálásához hozzátartozott ez is. Természetesen kiderült, hogy nincs semmi ilyen baja, csak stresszes. Bár kérhettem volna felmentést egy csomó mindenből, de nem tettem, mert okos és simán kijárta az összes sulit. Nála elsőben azt vélte problémának az osztályfőnöke, hogy túl szépen ír. Megkért, hogy szóljak a gyereknek, hogy ne írjon ilyen felnőttesen:) Miért szóltam volna neki? Gyönyörűen ír a mai napig, mint az apja és nagyapja is. Persze a helyesírás nála is okozott gondokat, de ahogy el kezdett sokat olvasni és sokat gyakorolni, már nem volt gond. És lehet nem írt helyesen, de viszont olyan memóriája van, ami szerintem elég különleges. Ha beleolvas egy általa olvasott könyvbe, akkor 1 mondatból megmondja, hogy hányadik fejezet.
Én pl. iszonyat randán írok. A férjem és a gyerek is mindig kiröhög, de sosem volt gondom ebből az iskolákban. Úgy mentem suliba, hogy tudtam olvasni, írni, számolni, de kétkezes voltam, majd az írásnál, rajzolásnál a jobb kezem lett a domináns, de egy csomó mindent balkezesként csinálok (fonás, bicaj tolás, stb.). A mai napig rondán írok. Épp nem rég történt, hogy az új kolléga kezébe került valami amit én írtam és szörnyülködve szinte felüvöltött, hogy ÚR ISTEN! ezt ki írta? Oda néztem és közöltem, hogy kérdezze kicsit visszafogottabban, mert többet nem segítek neki:)))))) A férjem szerint egy munkavállalós teszten biztosak lennének benne, hogy orvos vagyok, mert pont olyan rondán és olvashatatlanul írok. Ezt a nem épp jó képességemet viszont ellensúlyozza a szép rajzolásom, a jó számmemóriám és úgy általában a hiper-szuper memóriám. Senkit nem érdekel, hogy írok kézzel, csak az érdekel mindenkit, hogy a munkámat jól végzem. A főiskolán sem zavarta a tanárokat, hogy nem gyöngybetűkkel írtam a ZH-kat:)
Tehát a lényeg: ha a gyerekkel nincs egyébként gond, és azt írod, hogy nincs, csak csúnyán ír, akkor ne keress neki valamit....
Ja, és gratulálok az érettségihez!!
Erről jut eszembe, hogy mikor elkezdtem ezt az egész mizériát, a tanár megkérdezte tőlem, hogy én nem akarom, hogy a gyerekem továbbtanuljon majd, hogy legyen belőle "Valaki"? Visszakérdeztem, hogy ezzel az olvashatatlan, vagy ha olvasható, akkor minden szóban hiba van írással egyáltalán ki tudja járni az általánost?
Nem is attól félek, mi lesz, ha meglesz a diagnózis, mert talpraesett gyerekem van, inkább a suli hozzáálása aggaszt egy kicsit. Tudod, a tanára csak hallott a diszgráfiáról, de semmit nem tudott róla, és mikor már a kezemben volt a szakvélemény, még akkor is azt mondta, hogy szerinte nem biztos, meg lehet, hogy ennyire utál a gyerek írni... Most, a nyári szünet elején találkoztam vele, és akkor mondta, hogy utánanézett a neten ennek a problémának, és igen, a fiam az összes tipikus tünetet produkálja, és tényleg diszes. Na, három év után, szép teljesítmény! Pedig nagyon jó tanárnak tartom, meg a fiam is imádja. És nem tudok másik diszgráfiás gyerekről, legalábbis nincs másik gyereknek erről papírja, csak egy diszlexiásról hallottam. És nincs fejlesztő pedagógus, illetve van, de ő nem az ilyen problémákkal dolgozik.
De köszi szépen a biztatást!
Ez nem ilyen egyszerű volt a mi esetünkben.
Az egyébként okos fiamról nem akartam elhinni, hogy képtelen megtanulni úgy írni, hogy elfogadható legyen. Tavaj a nyári szünet végén esett le a tantusz, hogy mi lehet a gond. Évnyitón elmondtam a tanárának, aki utánajárt, hogy mi a menete a vizsgálatnak, és kért nekünk időpontot a helyi Pedagógiai szakszolgálatnál. Ott csinálták meg a teszteket, nem.e értelmi fogyatékos, volt diszlexia, diszgráfia teszt, szóba került a dominancia, mert az első osztályt még kétkezesen kezdte, de első félévre határozottan balkezes lett. Kizárták az értelmi fogyatékosságot, és a diszlexiát. A gyógypedagógus a szemembe mondta, hogy a fiam határozottan diszgráfiás, de ők itt csak a gyanút igazolhatják, a diagnózist Miskolcon adják ki. De nyugodjak meg, mert a fiam nem buta (ezt mondjuk tudtam, a tanára is tudta), épp "csak" diszgráfiás. Ezt a vizsgálati eredményt küldtük el az iskolával Miskolcra.
Ja, a fiam most kezdi a negyedik évet, kilenc éves.
ja, látom, közben megírtad...hányadik osztályos?
a nevelési tanácsadó -gondolom- azért küldött tovább Benneteket, mert szélesebb körben kell megvizsgálni őt, fejlesztési javaslatot adni a pedagógusainak, fejlesztési területeket kijelölni
hány éves a gyermek?
ha iskolás, akkor olvastatják is, csak diszgráfiavizsgálatot nemigen szoktak csinálni, hanem komplexen diszlexia-diszgráfiavizsgálatot kiegészítve egyéb részképességek felmérésével
rajzolás, formamásolás, irányok felismerése, dominanciavizsgálat (féltekei-, kéz-, láb-, szem- ) biztosan lesznek
Ki küldött Benneteket oda? Tanító?
Köszi! Ami nem egyezik, az az, hogy az itteni szakszolgálat vezetője azt mondta, hogy igazából teszteket nem csinálnak, mert azt itt megcsinálták, és annak a vizsgálatnak az eredményét meg elküldte az iskola. Na meg hogy ugyanazok az írásos tesztek vannak a ott is, és ezért nem íratják újra. Viszont a behívón meg szerepelt a vizsgálat időtartama, 1,5-4 óra.
Habár szerintem inkább azért kérdeztem, mert jó lenne előre tudni, mi vár ránk, a fiamra... Izgulok, na. Vagyis nem ez a legjobb kifejezés.
Mi nem egyezik?
Hogy mit csináltatnak az függ attól is hány éves a gyerek. De ami biztos, hogy elbeszélgetnek, rajzoltatnak megnézi pszichológus, fejlesztő pedagógus, különféle teszteket csináltatnak célzottan, megnézik a ceruzafogást a dominanciát (bal vagy jobb kezes-e)
A szülőt is meg szokták kérdezni, főleg az anyát, a gyerek fejlődésével születésével kapcsolatban.
Ezek általános dolgok és gondolom Miskolcon is így működik. Aztán összeülnek és meghozzák a határozatot, ezt alá szokták íratni a szülővel, hogy egyet ért-e. Ez általában több órát vesz igénybe, ezért érdemes egy kis enni és innivalót vinni. Jó ha ott van a kedvenc játék vagy valamilyen mesekönyv vagy kiszínező, ami leköti. (az is lehet, hogy van ilyen külön kis helyiség, ahol lehet játszani a különféle "vizsgálatok" között. Arra is lehet számítani, hogy nyugodt, néha lassúnak tűnő tempóban halad a dolog, de ez a gyerek érdekében van, sürgetni nelehet.:)
További ajánlott fórumok:
- TB ügyintéző tanfolyamra jelentkeztem. Van valakinek információja, mire lehet számítani felvételinél?
- Január 1-vel megszűnik a közcélú foglalkoztatás! Van valakinek erről bővebb információja?
- Tud nekem valaki bővebb infóval szolgálni a középső gyerek szindrómával kapcsolatban?
- Állapotfelmérés géppel. Tud róla valaki információt?
- Agydaganat! Oligodendroglioma! Tudna valaki hasznos információval segíteni?
- Tudna-e valaki a "Tesco AWV 400T" típusú mosógép használati utasításáról némi információval szolgálni? Köszönettel: Marti75