A beszédészlelés és beszédmegértés (beszélgetés)
Ez a fórum a következő íráshoz nyílt: A beszédészlelés és beszédmegértés
21 hónapos gyermeknek élettani a "beszédhibája", tehát ez nem is beszédhiba, teljesen normális ebben a korban, hogy több hangzót nem ejt tisztán.
Nyilván R hangja sincs még, (meg akár több hangzó sem teljesen tiszta) de nem is kell, hogy legyen
Logopédus vagyok, és a következő a véleményem:
nagyon gyorsan el kell vele kezdeni a megkésett beszédfejlődés terápiáját.
Keresd fel az óvoda logopédusát szeptember legelején (ne később, mert akkor már fix az órarendje, s nem fogtok beférni).
Vagy ha ott nincs logopédus, vagy nem tudja vállalni, akkor a helyi Nevelési Tanácsadóban kérj egy vizsgálatot!
Ne veszíts több időt.
A védőnőkről meg megvan a véleményem.
Az oviban mit mondanak? Ott már el kellett volna küldeniük nevelési tanácsadóba, és a szakvélemény után pedig kiírják, hogy logopédiára kell hordani. Papírforma szerint.
Az én fiam szintén 4 éves múlt, kb. 3 éves koráig 10-15 szót ha használt, mindent tökelétesen el tudott mutogatni. Nálunk hozzátartozik a történethez, hogy amikor 1 éves volt külföldre költöztünk, gyerekekkel alig volt kapcsolata, amig nem került oviba. Az oviban kapott fejlesztőpedagógust, ami el indított nála valamit. Mindemellett meg kell küzdenie a német nyelvvel. Tavasszal új helyre költöztünk egésznapos oviba jár, és azóta rengeteget fejlődött. Még nem beszél úgy mint a 4 évesek, de nagyon sok mindent mond. Igaz fele magyar, fele német, de már beszélget, és nagyon boldog vagyok. :)
Egy jó fejlesztőpedagógus kellene a kisfiadnak, minél hamarabb annál jobb.
SZIASZTOK! EGY ELKESEREDETT ANYUKA VAGYOK, ÉS NAGYOON SZERETNÉK SEGÍTSÉGET KÉRNI EBBEN A TÉMÁBAN!
AKI CSAK EGY KICSIT IS TUD KÉREM SEGÍTSEN MIND TANÁCSOT SZIVESEN VESZEK.
A KISFIAM ELMÚLT 4 ÉVES, DE ALIG BESZÉL, EDDÍG CSAK A BABANYELVET HASZNÁLTA, TALÁN MOST VAN OLYAN SZÓ IS AMIT MÁR ELÉG JÓL MEGLEHET NÁLLA ÉRTENI, DE HA GYORSAN AKAR VALAMIT ELMONDANI AKKÓR CSAK A HALNDZSA SZÖVEG JÖN KI BELŐLE, A HALLÁSA KITÜNŐ, MESSZIRŐL IS NAGYON JÓ HALL. MINDENT MEGÉRT, OKOS SZÓFOGADÓ KISGYEREK. A VÉDŐ NŐ SZERINT MÉG NEM KOROS JELENSÉG, DE ÉN NAGYON AGGODOM. HA VAN VALAKINEK HASONLÓ TAPASZTALATA KÉREM IRJON NEKEM . KÖSZÖNETTEL VÁROK MINDEN HOZZÁSZÓLÁST!
Elég sokat meséltél itt a fiaidról, sok tanácsot is kaptál, sokan próbáltak segíteni.
Igazán nem akarok követelőző lenni, de ha már így beavattál bennünket azéletedbe, mivel sokan kíváncsiak, mi is van Veletek, írhatnál pár sort, hiszen azóta már többször beléptél a portálra.
Mi újság van? Mit mondtak? Hogy bírták a fiúk?
(a háttérből én is szorítottam Nektek. mostanában nem nagyon gépezek, mert hamarosan lesz a szakvizsgám, és minden percemben próbálok tanulni. néha olvasgatok csak. )
Szia
2 hete hallottunk hogy Hm-en indulna egy logopédiai osztály.Át is mentünk az iskolába és beszéltünk az ottani igazgatóhölgyel, és azt mondta hogy ha Bp-ről olyan papírt kapunk melyel abba az iskolába mehetünk akkor ő felveszi a fiúkat.(mert úgy fogalmazott hogy:oda csak Bp-ti Szakértői Bizotságos papírral vehet fel(minket)).Az iskola beíratás azért történt meg mert különben megbüntetek volna minket!Normál Általános Iskolába írattuk őket.Bizok benne hogy lesz rá módunk, mert még annyit mondot nekünk az ottani ig.hölgy hogy év közben is lehet gyerekeket át íratni oda!(remélem sikerül!!)Holnap:május 6-án megyünk. Az egyik kisfiam időpontja:13:30,a másik kisfiamé meg 14:00-kor van!Busszal megyünk.Remélem nem nagyon fogunk addigra elfáradni mert akkor nem úgy teljesítenek majd!De már így is menden elő jött már rajtam.idegeskedés,gyomorgörcs!De nagyon sok biztatást kapunk,ovónők is holnap szorítanak nekünk meg velünk együtt reménykednek hogy minden rendben menjen!
Félig-meddig múlik csak rajtuk, milyen iskolába mehetnek a gyerekek:
Egyrészt, hogy van-e a közeletekben speciális iskola (mondjuk logopédiai suli)
Ha nincs ilyen, akkor úgysem tudnak mit tenni,
ilyenkor jön az, hogy intenzív logopédiai fejlesztést írnak elő, aztán az iskola meg vagy tudja biztosítani, vagy nem.
(esetleg utazó gyógypedagógust/logopédust kérhetnek melléjük, de nem biztos, hogy felétek van ilyen hálózat)
Másrészt az iskolai beíratások megtörténtek, tehát az iskola kijelölése már elkésett, a beíratások előtt kellett volna enne a vizsgálatnak megtörténnie.
Persze különleges esetben lehet, hogy van mód átíratásra, ha szükséges és lehetséges.
Mikor jöttök Pestre a Beszédvizsgáló Bizottsághoz?
Szia,
A Tanulás Képességet Vizsgálótól csak olyan papírunk jött amiben ez áll:A diagnózis meghatározásához a Beszédvizsgáló Országos Szakértői és Rehabilitációs Bizottság vizsgálatát javasoljuk. A gyermekek vizsgálata folyamatban van! Ennyi álll a papírunkban!Hogy Bp. fogad és várnak az eredményre!!Tehát most a Szegediek konkrét diagnózist nem adtak!Köszönöm a választ amit adtál,nagyon jö olvasni olyat hogy kedves emberek lesznek ott!(és nagy tudásúak.)De még mindig nagyon tartok ettől az egésztől,mert minden rajtuk múlik!(hogy milyen iskolába mehetnek a fiúk!)Egyre idegesebb vagyok hogy mindent meg tudnak e mutatni a fiuk a tudásukból!Meg hogy mi mint szülők tényleg jól látjuk e a dolgokat!Hamarosan úgy is meg tudjuk mert 1-2nap és ott leszünk!(az oroszlán barlangjában:-)))
Köszi szépen!
Állathangokat utánoz párat, a járművek és gépek hangjait pedig profi módon (pl. mosógép különböző mosási fázisai).
Próbálok mindig változatosan beszélni hozzá és nem gügyögni, hogy bővüljön a szókincse. Az értéssel amúgy nincs is gond.
Mondókázni is szoktunk.
A könyvre majd rákérdezek.:)
Szerintem az nem megoldás, ha eljátszod, hogy nem érted meg, amit mondani szeretne, hátha akkor "emberi nyelven" mondja.
Kicsit megkésett a beszédfejlődése, de egyáltalán nem vészesen, s ha belevesszük a komoly kezelést igénylő , hosszú betegségét, szerintem sincs itt nagy galiba.
Én hangutánzásokkal kezdeném, állathangok, járművek hangjai....
AZtán az alapszókincs bővítésével, a megértés terén és a beszéd terén is.
Nagyon jó könyv az Én is tudok beszélni (kérd el anyóstól, nézd át, vedd meg):
alapszókincset tanít, és a grammatikai rendszer első lépéseit.
És sok mozgásos mondóka is jó hatású, a ritmuson keresztül is fejleszt.
Sziasztok!
Látom, sok szakember van itt, hátha tudtok segíteni...
A kisfiam 2,5 éves lesz május végén, és még nem beszél.
Tíz hónaposan egy veleszületett immunbetegség miatt csontvelőátültetésen esett át, kb. fél évig voltunk kórházban, és nagyon sokáig kizárólag maszkban lehettünk mellette, tehát a szájmozgást nem láthatta. Nyilván ez nagyban közrejátszott a késésben na meg az egész trauma, amin átment. Közösségbe nagyon sokáig nem vihettük, igazából most kezdett el gyerekek közé járni (szomszég gyerekek+játszótér), de bölcsibe, oviba még nem mehet. Írtam már Ranschburg Jenőnek is emiatt (meg más dolgokban is vannak gondok, pl. evés), azt írta, ez természetes, és hagyjuk békén, majd egy-két év alatt behozza a lemaradást. De biztos lehetne valahogy segíteni, hogy elkezdjen beszélni.
Néhány szót mondogat (baba, huhu, nyanyan, páppa (lámpa), gágá, ciccic, stb...), emelett vannak saját szavai, pl. "bó", ezt rengeteg dologra használja: apa, papa, mama, kavics, pocsolya, mosógép, stb... Rám azt mondja "ojjoj", ezt szokta az aranyos dolgokra mondani vagy ha megszeretget valamit.
Sokszor mondogat értelmetlen dolgokat, pl. ludliludli, dumbuli, mert tetszik neki.
Viszont remekül kommunikál, mindig megérteti magát. Elképesztően fejlett jelrendszere van, állítom, több kézjelet használ, mint a siketek.
Anyósom logopédus egyébként. Azt mondja, a maszk nagyon hátráltatta a beszédfejlődést (ezt magamtól is tudtam), és 2,5 éves korig fiúknál amúgy sincs szó megkésett beszédfejlődésről. Szerinte nem kéne megértenünk, amit mond, de ez egyszerűen lehetetlen. Néha próbálunk úgy tenni, mintha nem értenénk, de olyan kifejezően és sokféleképpen mutogat, hogy nem nézhetjük hülyének, na meg ki értse meg, ha nem az anyja?
Úgy látom, nem is akarja utánozni a szavakat, ő így remekül elvan. Anyukám szerint azt hiszi magáról, hogy ő beszél.
A hallásával egyébként semmi gond (ezt transzplantáció előtt vizsgálták is és amúgy is látjuk, mert minden kis neszt meghall), és az értelmével sincs, szerintem nagyon okos kisfiú, bár én ugye elfogult vagyok.
Anyósom foglalkozik neurofeedbackkel, ami beszédindításra remek lenne, de semmi esély rá, hogy a gyerekem hagyná, hogy elektródákat tegyenek a fejére és fél órán át nyugodtan üljön, na meg ugye rendszeresen ismételni is kéne a kezelést.
Már gondoltam rá, hogy elviszem szakemberhez, dehát anyósom is az...
Nincsenek esetleg módszerek, amivel segíthetnék?
Köszönöm előre is a segítséget!!
...és írtak elő neki fejlesztést?
esetleg kérdezzetek rá telefonon, hogy mikor kaptok időpontot
szia!
tudtok már valamit? kaptatok papírt, időpontot?
jó,hogy írtál!
Szakmailag (és természetesen emberileg is)nagyon érdekel a gyerekek sorsa, :ez nagyon speciális eset, logopédusként sosem hallottam még ilyesmiről (legalábbis, hogy ikernyelv ilyen hosszú ideig fennállna a gyerekek közt).
Kíváncsi vagyok, milyen diagnózist kaptok, illetve az egyezik-e majd az én általam feltételezettel.
Még semmi papírt nem kaptatok a vizsgálatról?
az ikrek augusztusiak, erre emlékszem, pont azért, mert nekem is eszembe jutott ez a lehetőség, amiről írsz.
De sajnos ez nekik nem járható út.
szia!
2 dolgot szeretnék: az egyik, hogy ha szeptember 1 és december 31 között töltik be a 7. évet az ikrek, de papírt kaptok az iskolából való felmentésről, akkor nem kell elkezdeni a sulit.
a másik, ami érzés bennem volt, de amíg nem érdeklődtem nem akartam mondani.
Ugye írtam, hogy szerintem mindenképpen szükség lenne pszichológus bevonására, ha ennyire bezárkóznak a saját kis világukba. ( bár azt nem mondtad meg, hogy végül is Veletek, a testvérrel, az óvónőkkel, az ottani gyerekekkel hogyan kommunikálnak. mutogatnak? vagy megtanultátok az ő nyelvüket? próbáltátok-e, hogy nem értitek meg, amit nem magyarul mondanak el? rengeteg kérdés, amit nagyon nehéz így neten át, hiszen egyik információ vonzza a következő kérdést. )
Ma beszéltem a munkahelyemen a pszichológussal, és kérdeztem tőle a fiúkat. Az első kérdése az volt, hogy nem autisták? hiszen az autistákra jellemző a saját világba való bezárkózás.
Persze kérdés, hogy Benneteket mennyire engednek be oda. Ha Veletek is a saját nyelvükön beszélnek, akkor beengednek, de ha nem, akkor mindenképpen van valami, amit fel kell deríteni.
szóval számos kérdés, és nagyon kíváncsi vagyok, hogy hogy alakul a sorsotok.
ha esetleg nagyon messze találtok iskolát nekik, akkor költözni is tudnátok?
nagyon fontos a mozgásfejlesztés. látni fogod Te is a változásokat. Azonban azt nem lehet előre megmondani, hogy kinek mennyi időre lesz szüksége. A szakember a gyerekeket látva biztosan meg mondja majd, ha már nem kell többet mennetek. Viszont az biztos, hogy nem egy rövid folyamat.
Jó úton vagytok, türelem:)
Nagyon gondos, figyelmes anyuka vagy!
Szia!
Az én kisfiam 5 és fél éves. 5 éves volt, amikor kiderült, hogy beszédészlelési zavara van. Hordjuk logopédushoz és mozgásterápiára. A mozgásterápiának köszönhetően elementális változásokat észlelek rajta, szorongó gyermekből egy nyitott,kiegyensúlyozottá vált, megeredt a nyelve, sokat beszél, így a logopédiai fejlesztés is könnyebb. Bekapcsolódik a játékokba, énekel, bábozik a többi gyereknek, ami eddig elképzelhetetlen volt. Csodálatos változáson megy át. Mi otthon is gyakoroljuk a feladatokat, nekünk azt mondta a gyógytornász, hogy mindenképpen szükség van a szülő segítségére is. Nem túl sokáig, 20 percig, de rendszeresen végezzük a gyakorlatokat. Ha módod van rá tedd meg.