Verselemzés! (beszélgetés)
Egyszer régen az irkámon,
született egy ákombákom.
Hát egyszer csak látom, látom:
két lábra áll az irkámon,
úgy indul el ákombákom.
Azt hittem, már sosem látom,
oly messze ment ákombákom,
de mikor az erdőt járom,
ül az ágon
ákombákom,
s rajta van a nagykabátom.
Szólok hozzá: ?Ákombákom,
mért vitted el a kabátom?
Eső esik, mindig ázom,
hideg szél fúj, mindig fázom
Légy olyan jó, ákombákom:
add vissza a nagykabátom!
S képzeljétek, jövő nyáron,
eljött hozzám ákombákom:
s visszaadta nagykabátom!
Sziasztok! Tudna valaki segíteni elemezni ezt a verset? Ki az az ákombákom? Fontos! Előre is köszönöm a segítséget!
Több mondanivalója is lehet.
Egyik: Idősember éjszaka felébred,valami megfoghatatlan furcsaságot érez.
Kiderül ezt a furcsa érzést a párjának az e világból távozó szelleme okozta.
Bocs, de nekem most ez ugrott be, és még lehet az elveszített szerelem is kortól függetlenül.
hogy elemeznéd az alábbi verset? mi a mondanivalója?
Este a holdfény,
Szobámba betekintett.
Álmos szememben,
Vidáman nevetett.
Egy kis szellő,
Lágyan megérintett,
S én az égre vígan tekintek.
Kékes, ezüst árny
Oson ablakom alatt,
Mely aranyra festi,
Színes álmomat.
Hallani vélem halk
Szusszanásod
Ágyam szélén,
Régi szép időkre emlékezem.
Lépteid halk nesze,
Csendben távolodik,
A játszó holdfényben,
Alakod kirajzolódik.
Érzem még ölelő kezed,
Mikor cigányok hajnalig,
Fújták a rezet.
Boldog ifjúság! Te vagy a végzetem!
Teljesen tanárfüggő, hogy ki mit fogad el. Van, aki tényleg csak azt, amit ő lediktál (főleg az idősebbek, akik még más rendszerben tanultak), de van, aki gondolkodásra inspirálja a fiatalságot. Sajnos kevés az ilyen tanár...
Emlékszem a vizsgatanításomon engem is le akart húzni a tanár a gimiben, ahol tanítottam, mert nem azokat mondtam el a gyerekeknek, amit ő ideadott - idejétmúlt és butaságok is voltak benne... Viszont az iskola igazgatója úgy megdícsért, az mondta, hogy régóta nem volt ilyen jó gyakorló tanáruk. :P A diákok is odajöttek hozzám (40 órát voltam náluk) az óráim után, hogy milyen ügyes vagyok, mintha már évek óta ezt csinálnám. :P Persze vannak előírt követelmények, előírt tanterv, hogy hogy kell haladni, de mindezt érdekesen is meg lehet oldani, egy jó tanár jó osztályt csinál a legrendetlenebbekből is.
Teljesen a tanár egyéniségén múlik az óra hangulata és minősége. Sajnos nem válogatnak a tanárok közül, pusztán a végzettséget nézik - ez pedig az ifjúság kárára megy.
:D hogy kell mondani? nekem ez igy annyira természetesen hallatszik, hogy "felhagyott"
Ti nem igy mondjátok?
persze,persze,nem bántani akartalak,kedves tőled,hogy segítesz...hát,remélem találtok,vagy találsz,vagy ők találnak maguknak valamit,és nem csak bemagolják,mert hát az bizony édes kevés lesz érettségire.
Neked meg sok sikert,és hajrá kűtfőből,azt sokkal jobban értékelik a tanárok is:)
Egyetértek. Tényleg ezt tanulták éveken keresztül, a kisujjukból ki kéne rázni a verselemzést, csak órán oda kellett volna figyelni. :P
Nekem pl minden bajom volt a rengeteg verselemzéstől, minden órán totál ugyanazt csinálni... Nem tudtam fölfogni, hogy miért nem elég csak 2-3 verset elemezni az évek alatt. Tök unalmas volt mindig ugyanazt végrehajtani az egyes verseken, ami legalább érdekesebb volt benne, azok a másféle versek. De érdekességképp igazán kaphattunk volna jelenkori verset is 1-2 alkalommal.
Akkor viszont ne netről gyűjtsünk anyagot,hanem figyeljünk órán...(ha a tanár a saját szavait akarja visszaolvasni)
hát,ne haragudj,ez azért elég gáz,hogy "lemásoljuk egymásról,és mivel a falusiaknak nincs netjük"...de nem ítélkezem,mindenki úgy oldja meg,ahogy akarja. És,ha pont nem a 100 közül kaptok érettségire?akkor mi van?megáll a tudomány?Attól,hogy nincs nete,van könyvtár,el lehet olvasni a verset,és elemezni...
A verselemzést tanultátok éveken keresztül. Épp ezért tudnod kell, hogy hogyan kell egy verset elemezni, tudnod kell, hogy butaság bemagolni az elemzéseket.
Olvasd a verset és használd fel a tanultakat. Plusz írd le, hogy neked mit mond a vers. Ennyi.
Tehát ránézel a verse, látod, hogy milyen rímmel van írva (AABB, ABAB, ABAC, stb.), a stílusára rájössz az elolvasása után, hogy pl szerelmes vers. Megnézed, hogy van-e olyan versszak, ami ismétlődik vagy részben megismétlődik, főleg az első és utolsó szokott nagyjából egyezni, ilyenkor ugye keretes szerkezete van. Mengézed a hasonlatokat, metaforákat, megszemélyesítéseket, ezeket is elemzed. Ezekről pl rengeteget lehet regélni a nagyvilágba. :P
Ezek után pedig az értelmét kell elemezned, ennyi.
És az elején fontos a költőről írni, annak életéről valamit, hogy milyen korszakában írta, pl említettem a szerelmes verseket, stb.
lehet kapnék a googel-en de sajnos az idö szorit mindössze 2 orám van arra, hogy összegyüjtsem a verseket. Habár nem kutya kötelességem, csak segiteni akarok másokon, ha tudok :D
Ezért gondoltam, h itt a Hoxán káérdem meg elöször mert itt sok a segítőkész ember :D
a vers elemzésben az a szép-és szerntem könnyű-hogy magadtól,a saját érzéseid alapján kelle lemezni,nem betanult szöveg alapján...hm?
hgy neked mit súg a vers,hogy benned milyen érzelmeket kelt,ehhez némi kis önéletrajzi tudás(szerelme neve,halála körüményei,hol tanult,ott hogy érezte magát,stb)és már kész is az ötös doga
A magyar irásbeli érettségin 100 idegen versböl fogunk kapni egyet. A tanárnö felhagyott pár vers elemzést amik nincsenek meg a könyvben, hogy valahonnan szerezzük be ha tudjuk.
Megkérlek Titeket, ha netán megvan valamelyik versnek az ellemzése értesitsetek.
Versek: Jozsef Atilla: A fán a levelek
Áprily Lajos – A hegyek, Kész leltár
Kányádi Sándor- Déli árnyék, Előhang, Tövisfa, Mennék eléd